Caravantrekker.nl

Gewicht-verdeling caravan

Eddy vraagt op 25 augustus 2009:

Ik meet met Reichweger: Linkerwieldruk 490kg en rechterwieldruk 540kg. Voorwieldruk 100kg. Kogeldruk 75kg. Waar kan dat verschil tussen rechts en links aan liggen? en is de stabilteit indeze een punt van aandacht of is het verschil acceptabel.

Caravan Hylander Design 445.
Links: toilet, mover, boilerunit en zithoek. Rechts: gaskachel, mover, keukenblok en reservewiel. Middenachter: moveraccu
Belading: Links voortent en rechts toebehoren voortent
(nagenoeg gelijk gewicht). In disselbak materiaal 20kg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MvO antwoordt op 25 augustus 2009:

Stond de caravan (nagenoeg) waterpas over de as tijdens het wegen?
Het verschil is overigens niet al te groot, probeer eens de toebehoeren van de voortent naar links te verplaatsen. Rechts -20kg en rechts +20kg maakt al een verschil van 40kg.
Begrijp niet wat je met voorwieldruk bedoelt? Is dit het neuswiel? Stond dit naar voren of naar achteren gedraaid tijdens het wegen. Als het naar voren gedraaid stond zou dit zowat gelijk moeten zijn aan de gemeten kogeldruk.


antwoordt op 25 augustus 2009:

De indeling van de caravan blijkbaar.
Keukendeel is bijna altijd wat zwaarder. Het reservewiel ook aan die zijde helpt natuurlijk niet, dit is misschien te verplaatsen.


Ad antwoordt op 25 augustus 2009:

Boiler vol of leeg!
Spoelwater toilet vol of leeg!
Schoonwatertank vol of leeg!


Elfriede antwoordt op 25 augustus 2009:

Maakt u gebruik van een Fiamma luifel of omnistore luifel, die aan de caravan vast zit. Zo ja, dan zou hier het verschil in gewicht te verklaren zijn.

Groet,

Elfriede


eddy antwoordt op 25 augustus 2009:

Beste MvO, Ik denk dat je gelijk hebt. De caravan stond niet helemaal waterpas. Ik zal tzt nog eens meten. De neuswieldrukdruk was overigens 84kg en stond wel naar voren gericht.
Beste Ad, Er zaten geen vloeistoffen in.
Beste Elfriede, Er zit geen luifel aan de caravan

groet Eddy


antwoordt op 25 augustus 2009:

Het niet waterpas staan een li/re verschil van 50 kg? Ik denk het niet. 😉


RobD antwoordt op 25 augustus 2009:

Lees het draadje over de Reich weger eens.

De indeling bekijkend denk ik dat de caravan leeg al meer druk geeft op het re. wiel.


Tijs antwoordt op 26 augustus 2009:

Eddy, mijn caravan heeft leeg ook een verschil van zelfs zo'n 60 kg tussen links en rechts. Bij mij is ook de keukenkant zwaarder. Gewoon rekening mee houden met het inpakken: gaat prima. Als ik leeg naar de stalling moet (toch nog zo'n 20 km over snel- en autowegen) dan leg ik gewoon de zware voortent links in de caravan. En met de "normale" vakantiebelading is er al helemaal veel te spelen. Even je spullen wegen, een beetje rekenen en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken.


Ed peeters antwoordt op 26 augustus 2009:

Hoe zo niet, Roel?

Het niet waterpas staan een li/re verschil van 50 kg? Ik denk het niet.

Is 10 cm. hoogteverschil al niet genoeg om bij een spoorbreedte van 2 meter en een caravangewicht van 1000 kg. dat verschil van 50 kg. zichtbaar te maken?
(Aangenomen dat het zwaartepunt v.d. car. 1 meter boven het wegdek ligt.)


Eddy antwoordt op 26 augustus 2009:

Bedankt Tijs voor je benadering en advies.
Ook Ed Peeters wil ik nog zeggen dat ik inderdaad een volgende keer bij het wegen rekening ga houden met een over de breedte zo waterpas mogelijk staande caravan.
groet Eddy


antwoordt op 26 augustus 2009:

Is 10 cm. hoogteverschil al niet genoeg om bij een spoorbreedte van 2 meter en een caravangewicht van 1000 kg. dat verschil van 50 kg. zichtbaar te maken?
»
Ik denk het wel.
Maar ik ga er vanuit dat Eddy geen meting uitvoert als de caravan zó scheef staat.
Hij zal niet waterpas gestaan hebben dat geloof ik wel maar geen 10cm. Bij zo’n verschil kom je inderdaad in de buurt van het gemeten verschil. 😉


MvO antwoordt op 26 augustus 2009:

Aangenomen:
Totale massa 1000kg
Spoorbreedte 2000mm
Hoogte zwaartepunt 1000mm
Verschil li/re 100mm
Als je de berekening maakt zul je zien dat het verschil in massaverdeling al 55 kg bedraagt.
Natuurlijk, deze berekening is gebaseerd op bovenstaande aannames maar laat wel zien dat je snel geneigd bent ogenschijnlijk kleine afwijkingen te onderschatten.


eddy antwoordt op 26 augustus 2009:

De caravan stond in ieder geval niet waterpas. Wat het verschil was weet ik niet ... maar zo leren we iedere keer weer wat. Het was voor mij een 1e keer meting en de volgende keer let ik daar beter op.
In ieder geval prima meedenken van MvO en ®oel en anderen. Groet eddy


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker