Caravantrekker.nl

90 km/h

Michiel vraagt op 3 september 2009:

Nu het seizoen zo'n beetje voorbij is, zou ik eens willen weten wat de ervaringen zijn met de begin dit jaar van 80 naar 90 km/h verhoogde maximum snelheid voor caravans.

Het idee was dat caravanners en vrachtverkeer elkaar minder in de weg zouden zitten doordat de snelheden dan meer gelijk zouden zijn.

Mijn ervaring is dat het niet echt helpt. Met de cruise control op 92 - dat is 87,5 gemeten met de stopwatch - rijden de vrachtwagens mij nog steeds voorbij. Alleen doen ze er nu langer over dan met de cc op 82.

Ik kan niet anders constateren dan dat althans een deel van het probleem ligt bij het feit dat de vrachtwagens te hard (willen) rijden.

Want hoe je het ook keert of wendt, als ik 87,5 echte kilometers rijd, dan rijdt die vrachtwagen gewoon te hard als ie mij inhaalt.

Wat zijn jullie ervaringen?

MV

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 september 2009:

Mijn ervaring is dat ik nu telkens juist de vrachtwagens moet inhalen omdat die geen 90 echte kilometers rijden. Voor de doorstroming op de linkerbaan is dat niet goed maar ja...je mag 90 (met correctie 93 echte km/u) dus doe ik dat dan maar 😉


@Eric antwoordt op 4 september 2009:

Ik merk geen verschil.
Ik reed altijd al 95 op de teller (90 GPS km's) door NL en rijd dat nu nog steeds.
Kan nu alleen legitiem. 😉
Met die snelheid haalt er geen vrachtauto mij in overigens.

Heb verder nog nooit een boete ontvangen voor te snel rijden met caravan.


antwoordt op 4 september 2009:

Ik kan niet anders constateren dan dat althans een deel van het probleem ligt bij het feit dat de vrachtwagens te hard (willen) rijden.

Mijn ervaring is dat ik nu telkens juist de vrachtwagens moet inhalen omdat die geen 90 echte kilometers rijden. Voor de doorstroming op de linkerbaan is dat niet goed maar ja
»
Dit zijn ook mijn ervaringen.
Wanneer dit grosso modo zo ervaren wordt zou dat kunnen betekenen dat de doorstroming van het verkeer daar juist onder lijdt.
Misschien had 100km/u dan wel een betere keus geweest.


Michiel antwoordt op 4 september 2009:

Wanneer dit grosso modo zo ervaren wordt zou dat kunnen betekenen dat de doorstroming van het verkeer daar juist onder lijdt.

Hmmm.. ik zag toch echt een smiley staan bij het commentaar van Menno.

Misschien had 100km/u dan wel een betere keus geweest

Kweenie. We moeten wel bedenken dat het een maximum is en geen verplichting. Eerlijk gezegd voelde ik mij toen die verhoging pas was ingevoerd mij soms een beetje opgejaagd omdat er blijkbaar verwacht werd dat ik ook echt harder ging rijden dan de 80 die ik daarvoor gewend was aan te houden met de sleurhut. Bij maximum 100 wordt dat alleen maar erger. Mensen het gevoel geven dat ze worden opgejaagd is toch ook niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

MV


Bert antwoordt op 4 september 2009:

Persoonlijk merk ik geen verschil, maar dat komt omdat ik normaal gesproken altijd al iets harder doorreed en nu net wel of net niet in overtreding ben, meestal wel dus... Ik weet dus niet of caravanners nu ineens in Nederland allemaal met 90 op de meter rondtuffen op de snelwegen. Theoretisch rijden ze dan nog steeds langzamer dan de meeste VA's overigens. De meeste snelheidsmeters van PA's wijken bij die snelheid zo'n 5 km af. Tijd dus voor een nog nauwkeuriger controle Michiel? 😉

We zouden dat de vrachtwagenchauffeurs dus moeten vragen, zij zijn degenen die het veranderd verkeersgedrag zouden hebben moeten opmerken. Waarom? Omdat zij rijden op de cc met de begrenzer...


Gert antwoordt op 4 september 2009:

Het viel mij op dat er minder caravancombinaties 'voorop' reden. Meer afstand tot het overige verkeer dus. Diegene die dan star 80kmh, op de teller bleef rijden, viel van afstand op door de ongeduldige va's op de caravanbumper. M.i. levert de legalisatie van 90kmh een rustiger verkeersbeeld op. Of het komt dat het me nu pas opviel weet ik niet, maar ik had de indruk dat er ook in Duidsland harder gereden werd dan 80. Bij een eigen (echte) snelheid van 92kmh haalde ik minder in dan voorgaande jaren. Best wel prettig.


Ger antwoordt op 4 september 2009:

Ik zet de CC op 100 km/h (op de teller) Werkelijke snelheid volgens de Tomtom is dan 97 km/h (of dat klopt is maar de vraag). Uitgaande van de 97 km/h, minus 3 km/h wettelijke correctie, verplaats ik mijzelf en de combinatie met 94 km/h richting vakantiebestemming. En geen vrachtwagen die mij voorbij komt, nog een andere caravanner. Nou ja, geen andere caravanner, de gechipte aannemersbusjes en zware SUV's met caravan natuurlijk wel. Loop ik in op een vrachtwagen en ga inhalen gaat er wat gas bij, als ik hem voorbij ben laat ik hem terugvallen op de CC.
Het was wel opvallend dat, ondanks de verhoging van de snelheid naar 90 km/h, er door de meeste caravanners strak gehouden werd aan de oude vertrouwde 80 km/h.

Let wel, de begrenzer van de vrachtwagens moet bij maximaal 93 km/h ingrijpen. De meeste begrenzers staan iets lager om "zeker te zitten". Geen wonder dat de truckers je dan voorbij komen lopen EN dat dat erg lang gaat duren.


RobD antwoordt op 4 september 2009:

Voor mijn gevoel, niet meer dan dat, had ik de indruk dat er minder 'kolonne's' reden maar er wel meer Va,s werden ingehaald door caravanners.
De achterop komende solisten moeten hoe dan ook in de remmen. Of dit nu voor een inhalende va die een c/van inhaald, of andersom, is.


Jan@ antwoordt op 4 september 2009:

Mijn ervaring is dezelfde als van Ger. Ik rij ook tegen de ""bovengrens"" van 97 km per uur aan en blijf de vrachtwagens daarmee wel voor en haal ze in als daar ruimte voor is. Ik heb het al eerder betoogd. Het vrachtverkeer moet langzamer gaan rijden en beter gecontroleerd. Die z.g. 87 km per uur, terwijl 80 de limiet is, wordt nu al weer vaak verder overschreden en vlgs mij gedoogd.Zo blijf je natuurlijk aan de gang. De pakkans is zeer klein omdat het alleen bij een heterdaadje kan. Zie ook het inhaalverbod van vrachtwagens. Voor een grotere veiligheid op de weg, moet m.i. dus de snelheid van vrachtwagens omlaag en worden gehandhaaft.Veel vrachtwagens zijn overbeladen vlgs een onderzoek, en dat heeft weer ernstige consequenties voor de remweg en stabiliteit in bochten met alle gevolgen van dien.


dabbertje antwoordt op 4 september 2009:

Met caravan merken wij niet zo veel verschil. Mijn man reed altijd al 90/95 km pu en werden dus nooit door VA's opgejaagd of ingehaald.

Zakelijk zit ik veel op de weg en afgelopen zomer wel gemerkt dat caravanners massaal aan het inhalen zijn geslagen. Solo merk je daar dus wel veel van. Vaak rij ik liever op de rechterbaan dan achter een sliert blijven hangen die met 90 km. op de linkerbaan zit terwijl de rechterbaan vrij is.

Daphne


Bob antwoordt op 4 september 2009:

Van: Menno
Datum: 03 September 2009 om 23:59

Mijn ervaring is dat ik nu telkens juist de vrachtwagens moet inhalen omdat die geen 90 echte kilometers rijden. Voor de doorstroming op de linkerbaan is dat niet goed maar ja...je mag 90 (met correctie 93 echte km/u) dus doe ik dat dan maar

Je MAG 90 km/u, het MOET


lambert antwoordt op 4 september 2009:

Ik heb me altijd al aangepast aan de snelheid van de VA maar merk nu als ik echt 90 km (tomTom) ga rijden dat ik ze meer zou moeten inhalen. Doe dat echter alleen als dat goed kan en dan met flinke dot gas erbij zodat ik de rest niet ga ophouden.
Met 100 km zou je nog meer gaan inhalen, waardoor de doorstroming van de rest dan weer wordt beperkt.
Overigens 80 km is 80 km maar in ons gedoogland is iets handhaven een groot probleem, schijnbaar kunnen we dat niet.


bOB antwoordt op 4 september 2009:

Sorry vorig bericht ging er te snel uit.
Het MOET niet, maar tja je hebt er recht op dus doe je het. Dat je daarmee links veel verkeer ophoudt is jammer voor ze.

Iets langzamer, 50 60 meter achter een vrachtauto op de rechterstrook, kijk dan krijg je doorstroming.
Acht uur rijden met 5 km/u langzamer is een half uurtje later aankomen!


Tijs antwoordt op 4 september 2009:

Mee eens Bob, ik vind het ook lekker om 93 echte GPS kilometers door het uur heen te rijden maar een beetje aanpassen aan het verkeer hoort er ook bij. Dan maar even niet inhalen.

Maar los van die vrachtauto's vind ik het wel lekker dat ik nu op de rustige tijden ineens legaal rond de 90 mag rijden 😉.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 september 2009:

@Bob:

Ik hoop dat je de smiley gezien hebt. Natuurlijk moet je geen 90 km/u. Er zijn zelfs vele situaties dat 90 km/u met een caravan veel te hard is.
Overigens vond en vindt ik die 90 km/u een slechte maatregel die niet bijdraagt aan de verkeersveiligheid en doorstroming. Onderzoek wijst dit ook uit trouwens maar de Camiel Uerings winde graag 'scoren' of is bezweken voor de ANWB lobby.

Als het gaat over 'doorstroming' in het verkeer dan kunnen veel solo rijders nog veel leren! Dan valt die enkele keer inhalen nog wel mee.


Jos antwoordt op 4 september 2009:

Mijn ervaring is dat is bij mij niets is veranderd.
Wij reden altijd overal al met de caravan op de teller 105km/h. Wij rijden dus altijd de vrachtwagens juist voorbij. Echt heel irritant die vrachtwagens op de weg vinden wij. Maar het is niet anders, zij moeten het werk ook verrichten.


Marcel antwoordt op 4 september 2009:

Voor ons geen verschil. Wij reden met de vrachtauto's op en dat doen we nu nog.


Ik heb niet zo veel zin in een haasje over met 10 vrachtauto's. Het scheelt vrijwel geen reistijd (zeker niet in NL),maar het rijdt een stuk minder ontspannen.


Robbert antwoordt op 4 september 2009:

Rijdt veel prettiger. Cruise control nu op 96 (94 echt), geen bekeuring en geen vrachtwagens die je inhalen 😉


Jan antwoordt op 5 september 2009:

In Nederland zijn de colonnes vrachtauto's meestal zo lang dat ik er liever achter (lees: tussen) blijf hangen met de teller ergens rond de 95 kmpu.
Eenmaal Luik of Brussel voorbij is het al veel stiller en kan er meer gas worden gegeven en is er meer dan genoeg ruimte om de vrachtauto's in te halen.


piet antwoordt op 5 september 2009:

snap het gezeur niet helemaal , je mag 90 het hoeft niet.
ga dan niet inhalen als het links druk is dan blijf je er toch lekker achter, het is allemaal ergelijke klein burgelijkheid.
iets minder anwb gedrag zou veel oplossen.


RobD antwoordt op 5 september 2009:

"Onderzoek wijst dit ook uit trouwens maar de Camiel Uerings winde graag 'scoren' of is bezweken voor de ANWB lobby".

Beide!!??


Bob antwoordt op 5 september 2009:

Ik weet niet hoe het komt, maar in Nederland rijdt ik altijd rond de 100km/h. In buitenland (als ik iets langer aan het rijden ben) rijd ik vaak harder dan 110km/h. Voor mij dus geen verschil na de invoering. Ik moet altijd nog de vrachtwagens inhalen tijdens mijn rit naar het zuiden.
Gelukkig vertrekken wij meestal zondagmorgen en dan heb je geen last van vrachtwagens op de weg en hoef je met 100km/h ook bijna niemand in te halen.


Jan antwoordt op 5 september 2009:

Ja Bob, maar dat komt vermoedelijk omdat je de borden niet kunt lezen en dat ligt niet aan de VA's😉


John antwoordt op 6 september 2009:

Quote: "Ik moet altijd nog de vrachtwagens inhalen tijdens mijn rit naar het zuiden.
Gelukkig vertrekken wij meestal zondagmorgen en dan heb je geen last van vrachtwagens op de weg en hoef je met 100km/h ook bijna niemand in te halen."

Vertel eens: wel va's inhalen en toch zijn er geen va's op de weg?


Bob antwoordt op 6 september 2009:

John,
Lees eens even goed. Het is natuurlijk niet zo dat wij altijd op zondags reizen.
Wij doen de rit meestal in 2 dagen. In 1 dag met de caravan naar de costa brava rijden is voor ons net teveel van het goede.
Wij rijden dus ook de maandag en dan rijden er wel vrachtwagens op de weg. Ook rijden er op zondags natuurlijk weleens vrachtwagens (koelwagens), maar dat is zo minimaal.
Overigens geef ik aan dat ik meestal op zondagmorgen vertrek en dus niet altijd.
Heb ik me nu goed verantwoord?


Peet antwoordt op 6 september 2009:

Meestal rijd ik tussen de 90 en 95 op de teller met de stroom mee. Veel maakt het niet uit, want vrachtautos halen toch wel in, alleen bij 95 zijn het er minder dan met 90. Als een vrachtauto 100 kan zal de chauffeur dat ook willen rijden. Wat is eigenlijk het probleem om ingehaald te worden door een vrachtauto?


Michiel antwoordt op 6 september 2009:

Dat ze me inhalen is op zich geen probleem. Dat ze op mijn bumper gaan zitten om me op te jagen als ze me vanwege de drukte of een inhaalverbod niet kunnen of mogen inhalen ervaar ik wel als een probleem.

Ik wil niet opgejaagd worden. Ook niet als ik geen 90 rijd. Zoals Menno tercht opmerkte het is geen verlichting om nu ook 90 te rijden met de caravan.

MV


Tijs antwoordt op 7 september 2009:

Maar het is wel een verplichting om het overige verkeer niet onnodig te hinderen. Al geldt dat natuurlijk ook voor de bumperklevers (ongeacht of dat vrachtwagens, busjes of andere caravanrijders zijn). 😉


Michiel antwoordt op 7 september 2009:

Als ik 80 echte kilometers rijdt met de caravan, kan er geen sprake zijn van onnodig hinderen van vrachtwagens. Die mogen namelijk niet harder dan 80, Dus als ze zich aan de wet houden, is er geen hinder.

MV


@Eric antwoordt op 7 september 2009:

Dus rijdt je ook altijd (afhankelijk van de geldende maximum snelheid) precies 100 of 120 echte km's per uur op de meeste linkse baan omdat dat toch de maximale snelheid is die gereden mag worden?

Eigenlijk een soort van eigen rechter spelen? 😉


Michiel antwoordt op 7 september 2009:

Ik ben niet roomser dan de paus en ik blijf ook niet onnodig in de linker baan hangen.

Maar ALS ik precies honderd of honerdtwintig zou rijden op de linkerbaan en iemand gaat dan op mijn bumper hangen omdat ie vindt dat ik niet hard genoeg rijd, dan hindert hij mij, niet andersom!

Je moet de zaak niet omdraaien. Het probleem tussen vrachtwagen en caravans is voornamelijk te wijten aan het te hard rijden van de vrachtwagens. En wat we nu hebben is weer een echte nederlandse oplossing. we verhogen de maximum snelheid van de caravans, zodat de vrachtwagens er minder hinder van ondervinden als die te hard rijden. :-(

Maar ja, Camiel snapt ook wel dat je geen kiezers wint met het aanpakken van die te hard rijdende vrachtwagens....

MV



RobD antwoordt op 7 september 2009:

Quote: Maar ALS ik precies honderd of honerdtwintig zou rijden op de linkerbaan en iemand gaat dan op mijn bumper hangen omdat ie vindt dat ik niet hard genoeg rijd, dan hindert hij mij, niet andersom!

Iedere inhaalbeweging dient zo snel mogelijk uitgevoerd te worden. Volgens het NL wetboek, ongeacht solo of met c/van.
Als jij je gehinderd voelt, gewoon naar rechts gaan.


Michiel antwoordt op 7 september 2009:

Waarom suggereer je nu dat ik onnodig links zou blijven rijden?

Uiteraard doe ik dat niet. Ik ga altijd na het inhalen direct terug naar de rechterbaan zodra dat mogelijk is.

Als ik niet naar rechts ga, dan is dat omdat het niet kan.

MV.


Tijs antwoordt op 7 september 2009:

Waarvoor dank (als ik daar net rechts van jou zit). 😉


janka antwoordt op 21 september 2009:

Net terug van vakantie en met zo'n 6000km heel wat va's gezien. De meesten (toch zo'n 80%) haalden ons in. Ons rijgedrag is ook niet veranderd ten opzichte van voor de verhoging. De combinatie gedraagd zich voorbeeldig met 90 op de teller dus waarom sneller? Voor die paar minuten winst? Het enige belangrijke verschil verschil is dat de tank sneller leeg raakt met hogere snelheden en daardoor ook de portemonnee. En dat is voor ons een heel belangrijke factor.


GD antwoordt op 21 september 2009:

@janka
Waarom rij je dan geen 70?, dan verbruik je nog minder


T5 antwoordt op 21 september 2009:

@Janka,

Tja, een paar kilometer meer op de teller kost idd iets meer verbruik, maar geeft je zoveeeeel rust met rijden, en haalt er nog maar 5% van de VA's in.

Tegelijkertijd heb jezelf meer rust, geen last van zuiging, en bevorder je de verkeers doorstroom.

Het overwegen waard.


Janka antwoordt op 21 september 2009:

Moet ik daar nu serieus op reageren? Michiel vraagt naar ervaringen. En ik geef daar antwoord op. En ik ben het volledig met hem eens. Men, de va's dus, blijft inhalen en als dat gebeurt duurt dat langer dan voorheen. Of je moet zelf tegen de 100 aan gaan zitten en daar hebben we om de aangegeven reden duidelijk geen trek in.


Gilbert antwoordt op 22 september 2009:

Dat opgejaagd gevoel kan kloppen, toen ik terug kwam uit Hongarije verleden week, is mij iets speciaal opgevallen, ik rijd met een kleine fiat grand punto en een nog kleinere predom, dus echt geen probleem op de baan, in bergaf volg ik gewoon de vrachtwagens, om alles veilig te houden, maar als het bergop gaat ben ik weg trekt mijn bakjegewoon de 110 en zelfs sneller, nu voor mij reed een tijdje een nederlander, en welk merk van wagen en caravan wil ik even niet vermelden, doet er trouwens niet toe, hij reed heel erg keurig , berg op ging ik hem dan voorbij vermits hij tegen 80 a 85 reed, en ik wel iets sneller ga , wat ik trouwens in Duitsland ook niet mag hoor. Nog even verder kwam nog een andere nederlander met een KIp voorbij een sterk gestroomlijnd model vooraan, en even later was hij zelfs uit het zicht verdwenen, zo sne ging hij, nu ik merkte in mijn spiegels dat het gedrag van de eerste caravan veranderde, hij wou dus ook sneller en ons volgen, zijn formatie was ook wel stukken zwaarder dan de mijne ook wat wagen betrof, op een paar momenten kwam het zo ver dat heel de zaak zelfs deftig slingerde, en hij soms gevaarlijke zaken deed, ik ben gewoon de eerste parking op gereden , en even gestopt omdat ik duidelijk merkte dat hij moeilijkheden had dat er andere sneller gingen dan hij, en daardoor opgejaagd werd, en ik niet de oorzaak er van wil zijn dat hij iets overkomt,.
Dit alleen maar om aan te tonen dat men inderdaad ongewild wel degelijk opgejaagd kan raken achter het stuur door andere weg gebruikers.


janka antwoordt op 22 september 2009:

Goed T5, je hebt het over een paar km en iets meer verbruik.
Een klein rekensommetje laat zien dat wij op die 6000 km met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 zo'n 600 liter diesel nodig hadden. Als we "iets" harder hadden gereden zo rond de 100 km/u dan was het verbruik 1 op 7 geworden. En dan is een verschil van meer dan 250 liter met een gemiddelde literprijs van 1,10 voor ons een flinke som geld. En dat heeft bij ons de doorslag gegeven.







Pieter antwoordt op 22 september 2009:

Ik maak nogal wat caravankilometers, het hele jaar door. waarschijnlijk ben ik vaker met mijn caravan op de weg dan de meeste van jullie.
Mijn snelheid ligt altijd op 90 GPS-km/uur (CC) en ik word bijna nooit meer door vrachtauto's ingehaald.
Integendeel, over het algemeen ben ik zelf de inhaler.
Ongeacht of kamieleke al dan niet een goede beslissing heeft genomen, hoeft het van mij niet verder meer te wijzigen, want ik ben met die 90 een tevreden mens.


janka antwoordt op 22 september 2009:

En dat is nou precies het verschil. Of je nou 90 op de teller gaat of 90 op de GPS. Ik neem aan dat het dan op uw teller zo'n 96-97 km/u is? Camiel heeft ons caravanners de ruimte gegeven om 90 te gaan rijden. Maar desondanks blijft er een verschil in snelheid tussen de VA's en de caravanner die netjes 90 km/u rijdt. Zoals al eerder aangegeven zou je dus eigenlijk 95 a 96 geijkte km's/u moeten gaan om "mee op" te kunnen rijden met het vrachtverkeer. En sommigen blijven ze liever voor en gaan rond de 100-110 km/u. Maar je ziet nu nog steeds hetzelfde als voorheen toen 80 de max was. Velen reden toen stijf 80 met de bekende gevolgen en reacties. Nu mag men 90 km/u maar het resultaat blijft gelijk. Die 90 is gewoon te langzaam om het vrachtverkeer niet meer te "hinderen". Of is de constatering van Michiel de juiste en ligt het niet aan ons maar aan de va's die blijkbaar toch te hard rijden? Ik neig ook naar die mening. Zeker na de afgelopen 5 weken door Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Portugal.


Tijs antwoordt op 22 september 2009:

Hoezo hinderen van vrachtwagens die duidelijk te hard rijden? Dat is toch even niet meer ons probleem. Met 90 kilometers (echt of op teller) blijven we de vrachtwagens die strak op de max van de controles zitten netjes uit de weg. De bussen die 100 mogen en de vrachtwagens die hoe dan ook harder gaan (hoewel niet toegestaan) die hoeven we dan toch niet persé bij te houden. Mijn ervaring is dat ze snel genoeg voorbij komen. Of zijn we allemaal zo gestrest als de chauffeur die Gilbert voorbij zag komen?

Mijn beeld was dat die 90 bedoeld was om de bulk van de vrachtwagens (de normale rijders) niet meer in de weg te zitten en dat lukt volgens mij aardig.


Evert antwoordt op 22 september 2009:

Als ik zo op de weg kijk weet wellicht 75% van de caravaners niet eens dat ze 90 mogen rijden.
Zelf rijdt ik altijd zo rond de 105 km op de teller en dat is dan ongeveer 95 echte km.
Her door stroom ik met het overige verkeer mee en hinder je niemand.
Hier heb ik overigens nog nooit een bekeuring voor gekregen.

Groet


Peter antwoordt op 22 september 2009:

Iedereen heeft het steeds maar over snelheid op de teller en GPS kilometers en evt afwijkingen,als men nu eens een poosje tussen het vrachtverkeer gaat rijden,met gepaste afstand uiteraard,en dan eens erop let wat de eigen snelheids meter aangeeft.
U kunt er dan vanuit gaan dat het gemiddelde vrachtverkeer in Nederland zo rond de 82 a83 km/h zal rijden.
het is nl zo dat iedere vrachtauto over een ambtelijk ge-eikte kilometerteller(de tachograaf)beschikt.
Het gros van de chauffeurs in Nederland houdt deze snelheid aan om de doodeenvoudige reden dat ,als men gecontroleerd word er een tolerantie is van 3 km/h ,80+3 is 83 km/h.
Daarboven is het betalen geblazen en reken maar dat een chauffeur ook op de weg zit om wat te verdienen en dat ook voor hem geldt dat iedere euro aan justitie betalen er 2 teveel zijn.
Dit geld voor Nederland,in Frankrijk b.v ligt het wat anders:daar ligt de maximumsnelheid voor het vrachtverkeer bij 90 km/h,evenals in Belgie.
Volgens Europeese regelgeving wordt een tachograaf afgesteld op 85 km/h en met wat tolerantie in het afstellen kom je dan uit op 89 km/h en dat zijn dan echte kilometer,sneller kunnen ze meestal niet,of ze moeten ge-manipuleerd zijn,maar dat is maar een enkeling,niemand neemt dat risicio want de gerechtelijke gevolgen zijn enorm.
Ik stel voor dat je eens een stuk een vrachtwagen volgt en eens kijkt wat je eigen kilometerteller dan aan geeft,misschien wijkt die van u wel meer dan 5 km/h af en rijdt u langzamer dan u denkt en dat leidt dan weer tot ergernis tussen beide groepen weggebruikers.



T5 antwoordt op 22 september 2009:

Citeren Janka: 6000 km met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 . Als we "iets" harder hadden gereden zo rond de 100 km/u dan was het verbruik 1 op 7 geworden.

Beste janka,

Als je auto bij dat snelheidsverschil 30% meer verbruikt (van 1:10 naar 1:7), klopt er iets niet aan je auto, Of je vergeet te schakelen.


Hoe dan ook, gewoon je eigen rijstijl houden, en lekker blijven rijden met veel inhalende VA's.

Mijn reactie was alleen als tip bedoeld voor comfortabeler rijden (om de 80% inhalende VA's zoals je zelf omschreef te voorkomen)


Andreas- NL antwoordt op 22 september 2009:

Waarom zou dat niet kunnen, zo'n 30 % meerverbruik? De luchtweerstand is enorm en is het niet zo dat die weerstand toeneemt met het kwadraat van die (hogere) snelheid? Maar zelfs met een solo auto is het goed te merken in het verbruik als je gemiddelde snelheid omhoog gaat.


Louis antwoordt op 22 september 2009:

Het Nederlandse wegennet is gewoon te vol en dus overbelast .
Dan is er geen extra ruimte voor ons eigen terretoriumpje op de weg .
Je kunt je dus altijd blijven ergeren over een paar kilometer snelheidsverschil of iemand die te dicht op je rijd, maar vol blijft vol .
Wat me hier vaker opvalt is dan men elkaar regelmatig geirriteerde antwoorden geeft ,alleen maar omdat iemand anders een andere mening is toegedaan .
Als je je al zo snel aangesproken voelt zal het er op de weg niet beter en makkelijker op worden .
Dan maakt het ook niets meer uit of je nu 80 of 90 rijd.........



Pieter antwoordt op 23 september 2009:

Janka, het spijt me, ik begrijp je reactie niet.
Ook degene, die stijf 90 tellersnelheid rijdt, zal minder worden ingehaald door vrachtauto's.
Die kan mooi in de colonne mee blijven rijden, terwijl hij destijds met stijf 80 een blok aan ieders verkeersbeen was.
Het valt allemaal nogal mee! Kamielekes bedenksel is echt zo gek nog niet!

Ga het nou nog eens een paar keer proberen met z'n allen en breng nog niet meteen die dure caravan naar de stalling om hem daar weer 49 weken te laten bestoffen. 😉
Het is met die 90 beslist verbeterd!


Bert antwoordt op 23 september 2009:

Janka schreef: ...heel wat va's gezien. De meesten (toch zo'n 80%) haalden ons in. Ons rijgedrag is ook niet veranderd ten opzichte van voor de verhoging. De combinatie gedraagd zich voorbeeldig met 90 op de teller dus waarom sneller? Voor die paar minuten winst? Het enige belangrijke verschil verschil is dat de tank sneller leeg raakt met hogere snelheden en daardoor ook de portemonnee. En dat is voor ons een heel belangrijke factor.

Even verder memoreert Janka dat indien harder gereden wordt het verbruik van 1:10 naar 1:7 gaat.

Ik vind het allemaal best hoor, iedereen moet maar doen op de snelweg wat hij of zij niet laten kan. Ik rij er wel omheen als het me te langzaam gaat en ben verder niemand tot last. Als er een duwer achter me zit dan ga ik efkes die VA vóór me voorbij en is mijn probleem opgelost. Mijn combinatie gedraagt zich n.l. voorbeeldig bij 80 en bij 110 en dus gedraag ik me flexibel. Want? Ik ben de enige niet op de weg...

Dus ik begrijp echt niet waarom je niet 2 km/u harder rijdt Janka. Dan halen ineens geen 80% van de VA's je in maar misschien nog maar 10%. Is dat het principiële in je? Jij en iig die VA-chauffeurs ergeren zich suf (terecht of niet, het IS zo). Of voelt je combinatie niet meer prettig aan bij die geringe hogere snelheid? Het meerverbruik van die geringe snelheidsverhoging is natuurlijk ook niet zoals je beschrijft.

Voor de goede orde, ik ben regelmatig op pad met kersverse caravanners, die ik met regelmaat moet leren beheersen hun snelheid aan te passen aan hun kunnen en ervaring en aan de soms beperkte stabiliteit van hun combinatie. Dat houdt wel eens in dat we langzamer rijden dan veel VA's. Daar is dus op zich niets mis mee, langzamer rijden dan VA's...


Gilbert antwoordt op 23 september 2009:

Bert dat is juist wat ik wilde bedoelen hier boven, je kan en mag je niet spiegelen aan een ander weggebruiker, want dan zit je fout, en enkel en alleen op het verbruik zijden kan ook gevaarlijke situaties mee brengen, ik ben van oordeel dat ik niet de enige weggebruiker ben, en mij dus hoef aan te passen aan het verkeer en de combinatie waar ik mee weg ben, btw mijn gemiddeld verbruik op 3400KM dat zijn de totaal afgelegde kilometers met en zonder caravan 2700 met caravan , maar wel de totaliteit met een dakkoffer lag op 6,4 liter diesel per honderd kilometer, helemaal niet slecht dacht ik.
vr gr
Gilbert


Ed Peeters antwoordt op 23 september 2009:

Bert:
Ik vind het allemaal best hoor, iedereen moet maar doen op de snelweg wat hij of zij niet laten kan. Ik rij er wel omheen als het me te langzaam gaat en ben verder niemand tot last. Als er een duwer achter me zit dan ga ik efkes die VA vóór me voorbij en is mijn probleem opgelost. Mijn combinatie gedraagt zich n.l. voorbeeldig bij 80 en bij 110 en dus gedraag ik me flexibel. Want? Ik ben de enige niet op de weg...

Ik ben weer onder de indruk van de menselijkheid en de wijsheid die uit jouw woorden spreekt. Ik had je dat al eens geschreven aan infoATdezewebsite.nl maar ik vind dat dat best eens in het openbaar gezegd mag worden.

Het egoïsme waarmee sommige posters zeggen dat ze die snelheid kiezen, waarmee zij zich prettig voelen, is ten hemel schreiend. Ook 110 km/h helling af.


janka antwoordt op 23 september 2009:

Beste mensen, ik loop al een poosje mee op dit forum en iedereen kan achterhalen wat ik heb geschreven over het rijgedrag van en de snelheid waarmee we mee rijden met onze combinatie. Ik heb nooit en te nimmer gesteld dat ik me erger aan de snelheid van VA's. Als ze er langs willen dan gaan ze maar is mijn mening. En of dat nou bij 80 of bij 90 is, dat maakt me geen zier uit. En beste Bert, het gaat niet om die "2" KM/u. Het gaat om het verschil tussen 90 en tegen aan of zelfs boven de 100 KM/u. Daarzit wel degelijk een groot verschil in. 2 KM/u sneller en het worden er plotseling 10%? Waar blijft je realiteitszin Bert? Als we 100 rijden worden we ook bijna niet meer ingehaald door VA's. maar daar gaat het in dit topic niet over. Het gaat over die 90 en of dat verbetering geeft. Voor zover ik het heb kunnen lezen maakt het voor velen op dit forum niet uit want ze rijden toch al tegen of boven de 100. Eigenlijk zouden deze personen eens een tijdje rond moeten tuffen met wel 90 op de teller. Want dan kunnen ze echt zien hoe het werkelijk gaat. Voor de duidelijkheid en voor al diegenen die geen behoefte hebben om e.e.a. na te lezen, we rijden met een VW Golf Variant 1.9 Tdi Automaat TT met CC uit sept. 2004 en een Burstner Fun 420 TS MTM 1100 kg nieuw gekocht in 2005 zonder stabilisator.


T5 antwoordt op 23 september 2009:

Janka,

Los van de argumenten, zou ik direct naar een VW dealer gaan en laten controleren of de brandstofpomp op tijd staat en of het luchtfilter niet verstopt zit.

Want met deze auto zo'n verbruik hebben is heel merkwaardig.

En geloof het of niet, wij hebben hier 2 auto's op de oprit staan staan: de VW T5 maar ook een Golf Variant 1.9 TDI Automaat ook met Tiptronic en die rijdt met een grote gesloten aanhanger (opbouw 400 x 220 x 230) zonder stroomlijn, 1300 kilo bij 100km/h op teller nog altijd 1 op 11-12.

Succes.







@Eric antwoordt op 23 september 2009:

Ik vind het door janka geschetste verbruik (1 op 7 bij 100 km/uur) ook wel erg hoog.
Dat verbruik heb ik met mijn relatief zwakke 1.6 MPI benzinemotor van VAG (maar dan ligt hij in een Octavia) ook als ik 100 echte km's per uur rijd met 1200 kilo caravan erachter.

Ik kan mij niet voorstellen dat jouw 1.9 TDI hetzelfde zou verbruiken bij deze snelheid.


janka antwoordt op 23 september 2009:

Als men goed had gelezen dan had ik het over een gemiddeld verbruik over de afgelopen 6000 km. Zoals wij rijden met de caravan komen we normaal in Nederland op een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 tot 11,5. Dus de bergen, en die waren er veelvuldig, tegenwind en af en toe een VA inhalen (ja, ja) meegerekend.


T5 antwoordt op 23 september 2009:

JAnka, lees dan zelf ook goed wat anderen schrijven.

Zelf schrijf je dat het verbruik stijgt naar 1op7 bij die snelheid.

Ik schrijf alleen dat dat niet normaal is voor dit type auto, waar het door mij geschetste verbruik een doorsnee verbruik kan zijn.

Als de brandstofpomp niet op tijd staat (zoals dat heet) en of misschien het luchtfilter verstopt zit, kan dit lijden tot een veel (extreem) hoger verbruik.

Is alleen als tip bedoelt, en voor de rest niets.


Klaas-Jan antwoordt op 23 september 2009:

Wilde wel eens wat meet weten over het verbruik van zo'n Golf TDI en zag dit tegen bij trekauto reviews

Volkswagen Golf Variant II - 1.9 TDI aut. met een Caravan

De ervaring van JANKA met een Volkswagen Golf Variant II - 1.9 TDI aut. (74 Kw/101 pk bouwperiode: oktober 2001 - juli 2006) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 06-05-2008. De trekkersscore van deze combinatie is: = 60% = 132 km/u = 32%
Met deze combinatie (alleen betreft het een Golf lV uit 2004) voor het eerst gereden naar het zwarte woud. Hadden hiervoor een Golf lll variant aut. 1.9 tdi. Rijdt als een zonnetje! Heeft geen problemen met stijgingen zoals op de A8 voorbij Karlsruhe. Accelereerd ook zeer goed op de hellingen en uiteraard ook op het vlakke. Verbruik is ook niet hoog. 9,5 op 100 km, en dat zal op het vlakke alleen nog lager liggen. Kortom, een zeer goede combinatie!
Nu op het eind van het jaar kan ik het na een vakantie in oostenrijk alleen nog meer bevestigen. het rijdenzowel in de bergen als op het vlakke is een genot. In de bergen vaak de TipTronic gebruikt hetgeen de trekkracht allengs ten goede kwam.
het verbruik op deze trip was gemiddeld

1 op 11.


Benno antwoordt op 23 september 2009:

Mijn ervaring met een Golf 4 TDI 100 pk. handgeschakeld van 2002 (PD dus) die mijn BIOD 400 TD met een gewicht van pakweg 1050 kg. trekt.

Enschede>Crest/Frankrijk 1065 km. met caravan.
Getankt 85 liter. Eén op 13 oftewel 8 ltr./100 km.

Totale vakantie 5250 km. o.a. Rivièra (8 weken).
Getankt 365 liter. Eén op 14 dus 7 ltr./100 km.
Bewijsmateriaal aanwezig ter inzage.

Mijn vorige auto was een Vento (Golf 3) TDI 90 pk. die duidelijk minder verbruikte.
Mijn BIOD is natuurlijk wel mooi gestroomlijnd, maar daar staat tegenover dat ik stevig doorrij.
Ik heb vakantie en de v.a. chauffeur doet zijn werk. Ik heb er een hekel aan iemand te storen bij zijn werkzaamheden.
De vrachtwagen die mij passeert is een witte raaf.
Omgekeerd wel natuurlijk want ik heb de c.c. tussen de 90 en 100 staan hetgeen op de Tom Tom GPS een kilometertje of 3 minder is.
Soms ben ik rebels en te nieuwsgierig naar de volgende, meestal onbekende, bestemming.
Rij ik lekker dik 100/110 tralalalala.







Jos antwoordt op 20 april 2012:

Omdat het caravanseizoen er weer aan komt vraag ik me af hoe het nu zit met de maximale snelheid die vrachtauto's mogen rijden.
Toen 90km/u werd ingevoerd voor auto's met aanhanger zouden caravanners en vrachtauto's elkaar niet meer in de weg zitten. Mooi dacht iedereen, maar, als ik anno 2012 solo met 100km/u op de snelweg rijd merk ik dat de vrachtautochauffeurs bijna even hard als ik rijden. Mijn teller klopt, dus daar ligt het niet aan.
Als ze inderdaad tegenwoordig 100km/u mogen is er eigenlijk geen probleem, want dan zouden ze ons (die wel 90km/u rijden) gewoon kunnen inhalen.
Tenzij er tussen zitten die nog ouderwets een begrenzer erop hebben zitten. Die maakt dan weer hinderlijk gebruik van onze slipstream ;-S
Weet iemand hoe het tegenwoordig is geregeld?


RobD antwoordt op 20 april 2012:

Nog steeds hetzelfde 😉


Fran$ antwoordt op 20 april 2012:

Als je op de optielijst adaptieve cruise control kunt nemen: doen! Dat is het nuttigste accessoire van de laatste 20 jaar. Je stelt hem in op 100 en je hoeft niet meer naar je snelheidsmeter om te kijken; iedere vrachtauto wordt op veilige afstand geschaduwd en wanneer je ruimte hebt om te passeren is de politie alleen maar blij als je dat niet met 90 doet, maar wat gas bij geeft. Je past je daarmee maximaal aan de realiteit van het vrachtverkeer aan, het is relaxt en het is uiterst veilig.


John antwoordt op 20 april 2012:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/cruisecontrol.php
Ons advies:
gebruik geen cruisecontrol!


WillemA antwoordt op 20 april 2012:

Helemaal onderaan staat dat een adaptive cruise control i.c.m. een automaat al aardig de goeie kant op gaat...
Overigens, cruise control aan = hersens uit, dat is natuurlijk geen verstandige keus. Ik rij zelf automaat (schakelrobot) met niet-adaptieve cruise control. En 58% gewichtsverhouding, dus lekker stabiel. En niet te hard. In die situatie is een cruise control prima te doen (mits alert!)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker