Jeroen vraagt op 6 september 2009:
Wij willen volgend jaar met de caravan naar Bretagne rijden. De vraag is alleen of dat verstandig is. De auto is een Peugeot 206 SW met 1.4HDI motor (70pk) en de caravan een Caravelair antares luxe 400.
De berekening geeft een zeer matige score, maar volgens mij is de weg naar Bretagne niet zo heel bergachtig en moet het wel te doen zijn.
Is dit verstandig om te doen, of beter een lichtere caravan zoeken?
@Eric antwoordt op 6 september 2009:
Afhankelijk van je route kun je de Pont de Normandie (tolbrug) tegenkomen bij Le Havre.
Volgens mij is het stijgingspercentag van dat ding iets van 7% maar dat weet ik niet zeker.
john antwoordt op 6 september 2009:
die brug is nog wel te doen dat is maar een stukje.
maar wij zijn ook die richting uitgeweest met een renault mechane 1600 90pk met een homecar 450 caravan maar wij hadden de pech dat we heel de dag veel wind hadden gem.1op5 eenop 6 en dat is kwaaier voor een auto die eigenlijk iets te licht is
Pieter antwoordt op 6 september 2009:
Opzich niet erg hoor om met zo'n combinatie naar Frankrijk te gaan. Je moet alleen niet hele goede prestaties verwachten, maar gewoon rond de 100km/h rijden kan gerust, alleen bergopwaards zal iets moeilijker gaan.
Wij rijden zelf met een auto van 100 PK (benzine motor) met een caravan van 440 (hobby) erachter. Hier rijd ik mee naar de costa brava en Zuid-Frankrijk en gaat altijd prima. 2 kinderen op de achterbank en rijden maar. Bergopwaards meestal met 80km/h en iets steilere hellingen, zoals bij Luik, soms iets zachter dan 80km/h nog. Verder rijden wij de gehele route rond de 105km/h.
Mong antwoordt op 6 september 2009:
Hallo Jeroem .
Ik zit zowat in dezelfde omstaandigheden .
Ik rijd met een 1,4 D - 90 PK Toyota , ieder jaar naar Kroatië .
De caravan is een rapido hefdakcaravan geladen tussen de 850 en 900 kg .
Maar bergop is vooral het gewicht dat telt , over het vilebit gebergte richting Split , en in Duitsland na Limburg zogezegd .
De auto is een station wagen hierin vervoer ik ook een honda dax en bijbehoren = + - 90 kg .
Mijn auto weegt geladen met personen in ( ik heb deze gewogen ) 1700 kg .
Bergop op lange hellingen kan ik nog moeiteloos 90 km per uur rijden , meestal 95 Km , de reden is als ik achter een vrachtauto rijd , en wegens omstandigheden ( inhalend verkeer ) terug moet optrekken is het moeilijk om deze 90 a 95 km te halen te halen , dan rijd ik maar 80 of 85 km per uur naar boven ? ?? , EN DAN , dat duurt niet eeuwig hoor .
U zal geen probleem hebben .
Jeroen antwoordt op 7 september 2009:
Een hefdak caravan heeft alleen wel een stuk minder luchtweerstand. Hierdoor zal de topsnelheid een stuk hoger liggen. Als ik een berekening maak met een Rapido kom ik er redelijk goed uit. De maximale snelheid met de Caravelair ligt volgens de berekening op 99Km/u in z'n 4. Bij een Trigano/Rapido op 118!
Dit zal bergop ook wel wat invloed hebben.
Dat kleine stukje van die brug is niet zo'n probleem. Naar boven komen doe ik wel. Het gaat mij meer om de totale reis. Of dit qua snelheid acceptabel te doen zal zijn. (dus rond de 90Km/u rijden)
Jeroen antwoordt op 7 september 2009:
Nu lees ik net bij een andere vraag dat de topsnelheid regelmatid hoger is dan de berekening opgeeft. Wat is jullie ervaring hierin?
Bob antwoordt op 7 september 2009:
Niets aan de hand. Je rijdt rustig die kant op. Overnacht hier en daar eens. Mijd die hoge brug, die ik trouwens nog nooit heb gehad, ondanks dat ik drie keer naar Normandie/Bretagne ben geweest. De combinatie Peugeot Partner en een caravan van max 650 kilo.
Jan@ antwoordt op 7 september 2009:
Afgelopen Augustus de Pont de Normandie 2x gereden. Het stijgings percentage is max.6% en niet erg lang. Eigenlijk mag je hem niet missen want het is een fantastische brug(en) om overheen te rijden. Maar je kunt ook over Rouen rijden natuurlijk. Op het verdere traject over de Autoroute kom je hellingen van max 4% tegen en ook niet extreem lang.
Jeroen antwoordt op 8 september 2009:
Ondanks jullie reacties twijfel ik nog een beetje of het wel een goede combinatie is. Mijn auto met 70Pk en een caravan van maximaal 970Kg.
Ik kan natuurlijk wel rekening houden met de route, maar wil wel een beetje redelijk met het verkeer mee kunnen komen.
Het zou om een huur caravan gaan dus kan ik ook niet van te voren er mee rijden in Nederland om te kijken hoe dat gaat.
Die brug lijkt me trouwens wel erg mooi!
Bert antwoordt op 8 september 2009:
Bij twijfel vraag je een persoonlijk advies aan. Vermeld bij opmerkingen(zie forum, Bretagne) dan weet ik weer wat je reisdoel en twijfels zijn).
Jeroen antwoordt op 8 september 2009:
Moet ik dan het aankoopadvies hebben of de uitgebreide trekkrachtberekening?
Bert antwoordt op 8 september 2009:
Eén auto, één caravan is de uitgebreide berekening à 7,50 Euro. Een vergelijking is het Aankoopadvies.
Koen antwoordt op 8 september 2009:
""""Van: Jeroen
Datum: 08 September 2009 om 11:13
Die brug lijkt me trouwens wel erg mooi!"""
Geen idee waar je naartoe gaat in Bretagne, maar Nantes en St Nazaire zijn er niet ver vandaan.
Daar heb je ook twee prachtige, bijna gelijkaardige, bruggen.
Nantes (behoorde ooit tot Bretagne) is een leuke stad met o.a. Les Machines (http://www.lesmachines-nantes.fr).
In St Nazaire kan je een duikboot + de duikbootbunkers bezoeken (eventueel een cruise schip in aanbouw of de productie van de Airbus (op tijd reserveren).
antwoordt op 8 september 2009:
@Jeroen,
Kijk even in onderstaande topic, hierin schreef ik op 17-7 jl een artikel met foto,s over de brug en het infocentrum tussen de 2 bruggen in.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=35479
Mijn foto van de brug (en zo te zien die van @Eric ook) zijn behoorlijk ingezoomd, dus lijkt het erg spectaculair. Maar laat je daar dus niet door misleiden.
vrgr
JT®
Jan antwoordt op 9 september 2009:
We hebben vorige week deze route gereden via Duinkerken-Calais-Abbeville-Pont Normandie.
Rustige route maar behalve mogelijkheid van veel wind is de route ook best heuvelachtig en soms behoorlijke steile stukken.
Bert antwoordt op 10 september 2009:
Omschrijf 'behoorlijk steile stukken' e/o geef percentages aan. De route die je aangeeft is toch via snelwegen?
Of geduide route - langs de kust - de meest snelle of logische route naar Bretagne is, is de vraag? Ik weet het niet hoor, maar mij lijkt Lille > Amiens > Rouen > Caen > St. Malo en verder Bretagne in een effectievere? Ik kan me daar geen enkele helling van enige betekenis herinneren.
@Jeroen. Je trekkrachtrapport komt eraan, komend weekend ga ik dat in orde maken!
Willem antwoordt op 10 september 2009:
@Bert: Op de route die je beschrijft zitten weinig steile klimmen in, wel een paar lange maar dat is pas vanaf Rouen.
De enige die wel "taai" is is zodra je Rouen uit komt (via centrum en "koeienrotonde" gereden) rechtsaf de A13 op. Dit is met een langzame rechtse bocht direct VOL in de klim het dal uit, deze vind ikzelf taaier dan de luikse klim omdat je vanuit 30 km/h begint. Verder hele prima route, en je spaart de torenhoge tol bij de pont de nmdie. Ik rij 3 a 4 keer per jaar deze route, ik ga dan een klein stukje van de snelweg af, vanaf de A1 richting Amiens en door naar Neufchatel, ik meen afslag 13.1 op de A1. Als je niet in 1 keer wil rijden maar wilt overnachten dan is Aumale (aan de binnendoor) een leuk plaatsje.
Jan@ antwoordt op 10 september 2009:
Willem, € 5,80 voor auto/caravan vind ik de prijs wel waard voor deze twee prachtige bruggen, inclusief uitzicht.
Jeroen antwoordt op 10 september 2009:
Op zich is een mooie route natuurlijk heel erg leuk en die bruggen lijken mij zeker de moeite. Maar wat voor mij belangrijker is is dat het zo vlak mogelijk blijft onderweg. Een klim zoals die brug is niet zo'n punt, want volgens de berekening moet 12% nog kunnen, maar snelwegklimmetjes zullen wat moeizamer gaan.
@Bert ik wacht geduldig af.
Jeroen antwoordt op 11 september 2009:
Mijn vorige combinatie was een Renault Scenic 19D met 65Pk met Caravelair 375 (MTM 870Kg). Ik ben darmee enkele keren weggeweest en al snel ervaren dat ik een rijdende chicane was. Op hellingen, hoe klein ook alsook met tegenwind was ik niet vooruit te branden. Ik kreeg hier een halve groene ster. Ondertussen alles verkocht en vernieuwd. Gaat nu veel relaxter.
Ronny antwoordt op 11 september 2009:
Heb mij hiervoor per abuus uitgegeven voor Jeroen, sorry
Jeroen antwoordt op 11 september 2009:
Ronny, voor mij is de berekening iets gunstiger dan voor jou, al scheelt het niet veel.
Ik kom uit op een hele groene ster.
Bij jou kom ik op 91km/u in z'n 4. Bij mij op 99. Ook bij tegenwind zou mijn auto het iets beter doen.
Op hellingen ontloopt het elkaar weinig.
Ik heb ook even vergeleken met de oude auto's van m'n ouders. Deze hadden ongeveer dezelfde caravans er achter.
Daarbij kom ik op lagere topsnelheden in de 4e (10Km/u), maar +/- 10Km/u hoger op hellingen.
Aangezien we daarmee ook overal kwamen denk ik dat het wel goed moet komen.
Jeroen antwoordt op 28 januari 2010:
Ondanks het uitgebreide advies van Bert hebben we toch besloten het niet te proberen.
Volgens het rapport moest het wel kunnen, maar ik denk dat we toch maar wachten op een sterkere auto. Ook het verhuurbedrijf adviseerde om een lichtere caravan te zoeken. (die zij niet hebben)
Wordt nog 2 jaartjes wachten met caravannen denk ik :(
Marc antwoordt op 28 januari 2010:
Jammer Jeroen,
Het had wel gekund hoor. Je hoeft geen topprestaties te verwachten, maar met het verkeer kun je makkelijk mee.
Misschien een optie om een goedkope, lichte caravan te kopen? Zijn mooie caravans te koop voor goedkope prijs.
Bert antwoordt op 28 januari 2010:
Het zit 'm niet in het gewicht, maar in de stroomlijn. Jeroen kan 'problemen' verwachten met 5 Bf op kop, omdat het Peu'tje dan soms in III moet rijden. Maar wat dat dan uitmaakt op een tweedaagse rit van bij elkaar dik 800 km? Met een gehuurde caravan ook nog?
Ik citeer mezelf uit het gegeven advies:
... maar een rijdende chicane? En, wanneer heb je nu echt te maken met 5 Bf wind op kop of schuin van voren? Niet vaak, kan ik je zeggen... En als het je overkomt en je vindt het maar niks, lekker Route National rijden en er een dag langer overdoen.
Zonder meer verkeerd advies van het verhuurbedrijf (het zijn niet de kilo's) en onnodig voorzichtige beslissing van Jeroen, temeer omdat het beperkte vermogen van de 1.4 HDi verder niets met veiligheid te maken heeft, alleen met wat beperkte prestaties op deelvlakken. Maar zelf weten. 😉
Jeroen antwoordt op 28 januari 2010:
Volgend jaar zal ik het weer overwegen met deze auto.
Een lichtere caravan kopen heb ik ook wel even over gedacht, maar is toch een grotere stap dan huren.
Het is jammer dat ik niet een keer proef heb kunnen rijden met een soortgelijke caravan. (qua gewicht)
Geeft natuurlijk geen goed beeld van alle weersomstandigheden die je onderweg kunt verwachten, maar wel van de prestaties op de vlakke weg.
Ik ken ook niemand met een soortgelijke caravan om het eens aan te vragen (alleen veel zwaarder en breder). De verhuurder lijkt me ook niet erg gewillig hiervoor.
Robin antwoordt op 29 januari 2010:
Jeroen, jouw vraag is duidelijk: Ik heb een qua stroomlijn vergelijkbare caravan die 1070 mag wegen. En daar mag je best eens een rondje mee sturen.
Waar woon je? Ik woon in Flevoland.
Lees het wel.
Jeroen antwoordt op 29 januari 2010:
Heel erg bedankt voor het aanbod Robin.
Helaas is op papier het leeggewicht van de auto 1010Kg, dus zou ik een E rijbewijs moeten hebben voor jouw caravan en dat heb ik niet.
Aangezien de stacaravan voor dit jaar al is geboekt heeft het nu ook geen haast meer. Na de zomer maar weer eens verder gaan denken over volgend jaar.
Jeroen antwoordt op 28 juli 2010:
Nu onze zomervakantie alweer voorbij is zijn we alweer bezig voor volgend jaar.
Het gaat (waarschijnlijk) nog steeds om dezelfde auto en een zelfde caravan.
We hebben nu alleen het idee om naar het Lago Maggiore te gaan.
Aangezien je in Duitsland toch maar 80Km p/uur mag lijkt het mij niet zo'n probleem. met deze combinatie.
De berekening geeft het volgende op:
Topsnelheid in de 3e versn. is 103 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 95 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 103 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 91 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 95 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 79 km/u.
In de 2e versnelling bij 5% helling: 68 km/u bij 4360 toeren en 50 km/u bij 3200 toeren
In de 3e versnelling bij 5% helling: 78 km/u bij 3233 toeren en 77 km/u bij 3200 toeren
Ik heb wel vaker met losse auto deze weg gereden, maar niet echt op gelet hoe steil de route is.
Wat denken jullie?
Te doen of een kleinere lichtere caravan zoeken?
Ik weet dat een lichtere caravan niet altijd een betere stroomlijn heeft, maar bergop scheelt het wel een paar Km/u omdat je natuurlijk minder gewicht naar boven hoeft te slepen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juli 2010:
80 km/u zal in Duitsland niet erg gewaardeerd worden door je mede weggebruikers. De praktijk is dat vrachtwagens en caravans tenminste 87 echte kilometers rijden en er bijna overal inhaalverboden zijn. Zou je dus 'maar' 80 rijden ben je een grote groep (professionele) weggebruikers tot last.
Jeroen antwoordt op 28 juli 2010:
Ik vind het ook niet erg om harder dan 80 te rijden.
Als 90 haalbaar is vind ik het ook prima.
De vraag is alleen of het te doen is qua helligen e.d. in Duitsland
Pieter antwoordt op 28 juli 2010:
Rijd in Duitsland maar gerust met het vrachtverkeer mee, dan ervaar je dat er tussen de 90 en 95 gereden wordt (op je teller)
Ik reed daar ooit met 54 pk en een caravan van max 1000 kilo.
Dat was veel schakelen en elk kruipspoor omhoog pakken.
Uiteindelijk zat ik achter een vrachtwagen die net zo snel klom als ik en als die op een helling naar rechts ging, volgde ik gehoorzaam.
Dat heb ik een paar jaar zo gedaan en nooit andere problemen gehad dan een langere reistijd.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juli 2010:
Ik zou niet de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart rijden omdat daar hellingen tot 7% in voorkomen. Ook voorbij Munchen zijn die er wel maar die zijn korter. Verder kom je nooit meer dan 5% tegen.
jojo antwoordt op 28 juli 2010:
Als je naar het lago gaat via de A61 en de A5 is het volgens mij best te doen.
De hellingen zijn niet zo hoog op de linksrheinische autobaan.
Alleen in Zwitserland op de terugweg via de Belchentunnel is een aardig klimmetje.
Sukses
Jeroen antwoordt op 30 juli 2010:
Bedankt voor de info.
Dat stukje A8 is volgens de route planner ook niet zo handig.
Als ik een geschikte huurcaravan kan vinden durf ik het wel te gaan proberen volgend jaar.
Jeroen antwoordt op 20 november 2010:
Ik heb ondertussen een andere huurcaravan gevonden. Het wordt een Sterckeman Starlett 330 met een leeggwicht van +/- 610Kg.
Het plan is om naar het Lago Maggiore ta gaan.
Uiteraard in 2 dagen rijden.
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan!
Jeroen antwoordt op 29 juni 2011:
De vakantie zit er helaas weer op.
Uiteindelijk zijn we naar de Drome, Camargue en Ardeche geweest met de combinatie van de Peugeot 206 SW 1.4HDI (68pk en 160nm) en de Sterckeman Starlett 330 van maximaal 850Kg. (ik denk zo'n 750kg beladen)
Op het dak van de auto hadden we 2 mountainbikes.
De prestaties komen aardig overeen met de berekeningen.
Wegrijden is geen enkel probleem. Bij stoplichten kon ik prima meekomen met het overige verkeer.
De reis begon met tegenwind op de A15 waardoor ik in z'n 4 net 90 kon rijden. Dit gaf mij weinig hoop voor de rest van de reis.
Zodra we naar het zuiden draaiden op de A2 werd het iets beter met zijwind. Langzaam kroop de 206 naar de 100 op de teller.
Omdat we nog in Nederland waren en net op weg heb ik het toch maar bij de 90 gehouden.
Eenmaal in België toch eens geprobeerd wat er uit te halen was. 100 bleek met nagenoeg windstil wel maximaal in de 4e. Deze snelheid heb ik meestal aangehouden.
Verbruik op vlakke weg: 10L op 100km. De 5e versnelling vond ik onbruikbaar omdat de snelheid dan heel snel terugliep bij minimale stijging.
Toen kwam Luik. Waarschijnlijk te laat teruggeschakeld waardoor de vaart er behoorlijk uit was. 60km/u en een verbruik van 16L op 100km in z'n 3. Meer zat er niet meer in.
Dit gaf me weinig hoop voor de vele hellingen die nog zouden komen.
Gelukkig viel dit alles mee. Iedere volgende helling heb ik de snelheidsmeter in de gaten gehouden. Als deze onder de 90 kwam ging ik in z'n 3 en met veel toeren rond de 90km/u nog omhoog, waarbij menig andere caravan niet harder ging. De temperatuur bleef ruim onder het rode gebied.
Sommige hellingen haalde ik nog maar 80, maar eigenlijk nooit minder dan dat op de snelwegen.
Dat ging dus allemaal boven verwachting goed.
Eenmaal in de vlakke Camargue kreeg de Peugeot het zwaar.
Tegenwind kracht 4 zorgde ervoor dat hij moest zwoegen om 80 te blijven rijden. Gelukkig ging dit maar om een km of 30, dus was het goed vol te houden.
Regelmatig schakelen tussen 3 en 4 was nodig.
In de Ardeche wat steilere klimmetjes gehad, maar omdat dit binnendoor was, was de snelheid dusdanig laag dat het ook prima ging. Hellingproef was ook geen punt. Dit ging zelfs verrassend makkelijk. (percentage weet ik niet)
De reis naar het zuiden is ons al met al heel erg meegevallen.
Gemiddeld verbruik van de heenreis: 11L op 100km.
Toch zou ik achter deze auto geen zwaardere caravan willen hangen. Het ging prima, maar hield verder niet over.
2e fiets was helaas gestolen in de Camargue
Ed Ritsema antwoordt op 24 augustus 2011:
ik heb sinds kort een peugeot 206sw 1.4hdi en ben met caravan (adria optima ledig gewicht 650kilo) naar zuid limburg op vakantie geweest prestaties waren redelijk alles in z,n 4gereden dan was 90-100l max terealiseren ga meestal naar zuid frankrijk dus hoop dat het te doen is de komende jaren
wel hadden wij na 1uur al pech hitteschild om cat en turbo stond te smeulen heeft iemand hier ook last van gehad? abijaaapeugeot on anwb hadden ze het nog nooit meegemaaktp
Jeroen antwoordt op 24 augustus 2011:
@ Ed Ritsema
Als ik jouw ervaring zo lees qua snelheid zal jouw caravan qua stroomlijn wel enigzins overeen komen met onze gehuurde Sterckeman.
De Sterckeman is 210cm breed.
Voor wat betreft de reis naar Zuid Frankrijk;
het is mij 100% meegevallen met de 206, maar toch weet ik niet of ik het nog een keer zou doen met een vergelijkbare caravan.
Ik besef dat we heel veel geluk hebben gehad met de wind.
Alle reisdagen was het erg rustig weer.
Alleen in de Camergue de wind dus vol tegen gehad. Toen ging het heel moeizaam. Ik moest er eerlijk gezegd niet aan denken om zo de hele reis te moeten afleggen.
Ik wil je echt niet bang maken, maar een beetje rustig weer (of wind mee) heb je wel nodig om comfortable naar Zuid Frankrijk te rijden met deze auto en een (niet zo gestroomlijnde) caravan.
Als je meer wilt weten; vraag maar raak 😉
Zelf heb ik de 206 niet meer omdat een maand geleden de Turbo het begeven heeft na 145000km.
Ik heb nu een 207 sw 1.6VTI met 120pk.
Ed Ritsema antwoordt op 25 augustus 2011:
mijn auto zit op 140.000 km, hoop er een paar jaar plezier van te hebben
gaan het volgend jaar maar gewoon proberen richting het zuiden
de vorige auto was een opel zafira 1.6 16v met 100 pk en 150nm deze auto had geen moeite met de caravan
de peugeot is onze eerste diesel met duidelijk minder pk maar iets meer nm
wel leuk om andere ervaringen te horen
R.Lokker antwoordt op 10 september 2011:
@ Ed Ritsema,
interessant om te lezen dat jij waarschijnlijk hetzelfde probleem hebt gehad als ik. Ook ik heb met mijn 206 1,4 HDI (met caravan erachter) aan de kant gestaan omdat het begon te stinken in de auto. Na openen van de motorkap kwam er rook vanaf de hittebestendige kap die over de turbo zit. Even af laten koelen en rustig verder gereden. Toch komt er tijdens iedere rit met caravan dezelfde geur vanonder de motorkap vandaan. Had/heb jij dit ook? Is er iets aan gedaan door de ANWB ?
Ritsema antwoordt op 4 maart 2012:
wel wat laat dat ik dit lees maar intersant dat wij dus niet de enigen zijn met smeulende hitteschild
het blijkt dus dat de turbo erg heet wordt
vlak na de vakantie een nieuw hitteschild laten plaatsen en later nog een weekendje weg geweest ook toen begon het weer te stinken ,dus ik twijfel heel erg wat ik hier mee aan moet
want we hebben een vaka.tie in frankrijk gereserveer
d
Ritsema antwoordt op 4 maart 2012:
ter aanvulling: de anwb had geen idee en zelfs de peugeot dealer ook niet
ze hadden er nog nooit van gehoord
ik zit nu in twijfel om de auto te laten chip tunen ,hierdoor krijgt hij ruim 25pk meer dus meer vermogen dus met meer gemak rijden met caravan hoop ik
ook dan weet de dealer niet of de oververhitte turbo dan opgelost is
Jeroen antwoordt op 4 maart 2012:
Ik weet niet of het met het caravannen te maken heeft gehad, maar nog geen maand na de vakantie begaf bij mij de turbo het.
Ook kwam er tijdens een stop met de caravan een stank van de auto af. Doordat de koelvin niet door draait als de motor af staat bleek de motor te warm te zijn geworden tijdens de stop.
Ik zou deze motor denk ik maar niet chippen als je met de caravan weg wilt.
Bert antwoordt op 5 maart 2012:
Veel open deuren inmiddels.
Blijkbaar wordt er tijdens de ritten nogal veel gevraagd van het beschikbare vermogen. Dat hoeft niet te leiden tot oververhitting van de motor maar de turbo wordt wel heel heet, roodgloeiend zelfs. Kan dat kwaad? Als tijdens de rit met voldoende rijwind een geur gewaar wordt die terug te voeren is op die hete turbo is dat natuurlijk niet goed. Peugeot moet dan zorgen voor voldoende afscherming van die bloedhete turbo. Maar zelf een beetje gas terug nemen doe je dan toch? En kan zeker geen kwaad.
Dat turbo's kapot gaan na een tijdje is ook niet zo'n absurd fenomeen. Jeroen beschreef dat hierboven beter dan ik kan doen. Koeling en vooral smering stoppen na het uitdraaien van het contact. De smeerolie op het turbo-asje (de verbinding tussen de twee schoepenwieltjes) verkoolt en malheur is na verloop van tijd garantie - zelden uitzondering.
Oplossing? laat na gedane (harde) arbeid de motor stationair een paar minuutjes draaien, zodat koelwater en smeerolie blijft rondpompen en hotspots in motor (en turbo) worden 'uitgesmeerd'.
Tuning
Met als doel dat de motor het makkelijker heeft bij normaalgebruik? Hmm, kan helpen, maar vergis je niet. Zwakke motoren presteren beter na tuning, zeker. Maar (langdurig) meer vermogen en koppel benutten zorgt voor nog meer warmte! Goed gechipte motoren en bij af en toe benutting van de extra kracht? Niets mis mee.
Beste methode om goed om te gaan met kracht is je te beheersen via je rechtervoet...
Jeroen antwoordt op 5 maart 2012:
Na dit ene voorval heb ik de motor tijdens stops maar helemaal niet meer af gezet. We stoppen toch nooit lang. De meeste tijd stond de ventilator dan ook nog heel hard te blazen.
Nu heb ik een turboloze benzinemotor, maar ik denk dat ik komende zomer weer hetzelfde zal doen. Gewoon voor de zekerheid.
Jilger Mout antwoordt op 5 maart 2012:
Helemaal mee eens Jeroen,
Zelf heb ik nog nooit een auto met turbo gehad, maar na een stukje 'blazen' op de Autobahn of hard werken met de caravan erachter, laat ik de motor altijd een minuut of twee stationair draaien voordat ik hem uitzet. Dan kan alle warmte even netjes afgevoerd worden en dat is alleen maar beter voor de motor.
Bij een turbomotor is dit eigenlijk gewoon noodzaak om de boel langdurig heel te houden.
Ritsema antwoordt op 5 maart 2012:
oke tunning laat ik maar uit mijn hoofd
het probleem heeft zich dus vorige zomer voorgedaan met caravan toen we we nog geen uur van huis waren!
maar tot nu toe gewoon totaal geen problemen zonder caravan
heb jij de turbo nog laten maken en was dat duur?
vindt het alleen wel vreemd dat wij blijkbaar de enigen zijn met een stinkende turbo
Jeroen antwoordt op 6 maart 2012:
Bij mij was er tijdens het rijden niets te merken. Het stinken kwam pas tijdens de eerste stop.
Ik heb de turbo niet meer laten maken. De kosten zouden rond de 1200euro liggen. Omdat de auto toch binnenkort vervangen zou worden hebben we besloten dat de reparatie zonde van het geld was.
Ritsema antwoordt op 26 maart 2012:
oproep voor andere peugeot 206 -diesel rijders met caravan
wat zijn jullie ervaringen
Jeroen antwoordt op 26 maart 2012:
Ik ben bang dat er weinig ervaringen zijn. Zelf heb ik deze vraag destijds ook op Peugeot206club.nl gesteld waar toch best veel gebruikers zitten. Er waren slechts 2 anderen met caravan ervaring achter de 206.
Bert antwoordt op 27 maart 2012:
Zie de Reviews (Gebruikerservaringen). Dat is ook de plaats om na een trekkrachtberekening je ervaringen te delen met anderen. Niet het forum per se...
Ed Ritsema antwoordt op 15 mei 2012:
wij hebben inmiddels de 206 sw 1.4 hdi alweer ingeruild
voor een 207 sw 1.6 hdi hopelijk hebben we hier meer plezier van
de 206 was een prima auto maar met caravan te weinig power
en op zo,n manier op vakantie naar frankrijk te gaan zagen wij niet zitten
Jeroen antwoordt op 15 mei 2012:
Verstandige keuze denk ik.
Wij waren dit jaar niet weer met de caravan gegaan als ik de 206 SW nog had gehad.
Nu heb ik ook een 207 SW, maar dan de 1.6VTI.
Over 4 weken zijn we lekker op pad met caravan.
Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, maar ik verwacht wel betere prestaties.
(Nu nog wachten op het rapport van Bert 😉 )
Bert antwoordt op 15 mei 2012:
Ik heb geen aanvraag liggen voor een persoonlijk tk-rapport/advies van je Jeroen... ??
Van: Jeroen
Datum: 28 January 2010 om 17:07
Volgend jaar zal ik het weer overwegen met deze auto.
Een lichtere caravan kopen heb ik ook wel even over gedacht, maar is toch een grotere stap dan huren.
Het is jammer dat ik niet een keer proef heb kunnen rijden met een soortgelijke caravan. (qua gewicht)
Geeft natuurlijk geen goed beeld van alle weersomstandigheden die je onderweg kunt verwachten, maar wel van de prestaties op de vlakke weg.
Ik ken ook niemand met een soortgelijke caravan om het eens aan te vragen (alleen veel zwaarder en breder). De verhuurder lijkt me ook niet erg gewillig hiervoor.
Sinds een tijdje alweer beschikken wij over een eigen oefencaravan die door de meeste auto's is te trekken en meestal ook voor rijbewijs B (zonder E) bezitters. Zie http://www.caravantrekker.nl/instructie/huur.php. Bij de meeste trainingen is huur van die caravan zonder meer mogelijk à raison van 25 Euro (vanaf).
Daarnaast is een van onze oefenlocaties Nederweert waar we een Workshop geven met praktijk, mede gefaciliteerd door BudgetCaravan / Rentac. Verhuurder van o.a. Caravelair en Knaus. Een keer proefrijden op bijv. de snelweg met zo'n caravan met je eigen auto onder begeleiding van mij is altijd af te spreken. Normaal beperken we ons bij de Workshop tot het leren manoeuvreren... Maar er is méér mogelijk!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.