Hans vraagt op 7 september 2009:
mijn vraag is kort maar krachtig
wat verstaat men onder ledig gewicht
is dit incl kussen ,reservewiel, kachel koelkast ?
of een uitgeklede caravan
antwoordt op 7 september 2009:
Kijk hier eens:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/massa.php
hans antwoordt op 7 september 2009:
ik ben geintereseerd in een caravan van 1998
met een ledig gewicht van 810
het is toch raar dat je hem eerst moet wegen om werkelijk het ledig gewicht teweten
en dat niemand schijnt teweten wat werkelijk het ledig gewicht is wat hoort er apart bij gerekend behalve de watertank gastank en kabels
warrie antwoordt op 7 september 2009:
hans:
ik heb vorig jaar deze vraag voorgelegd aan de importeur van Dethleffs. Mij werd verteld dat vanaf ongeveer 2000 alles wordt meegewogen, behalve zgn. extra paketten.
Tijs antwoordt op 8 september 2009:
Bij onze Hobby (model 2008) geldt hetzelfde als wat warrie schrijft.
Hans antwoordt op 8 september 2009:
Dit is wat in de Eriba brochure staat:
EU-richtlijn:
De EU-richtlijnen 70/156/EEG in de versie 2001/116/EG en EN 1645-2
zorgen ervoor dat we van de bekende begrippen ‘toelaatbaar
totaalgewicht’ en ‘leeggewicht’ afscheid moeten nemen. Maar dat is
niet alles. De nieuwe begrippen ‘technisch toelaatbare totaalmassa’ en
‘massa in rijklare toestand’ betekenen ook inhoudelijk iets anders. Zo is
het ‘leeggewicht’ niet meer gewoon leeg, maar heeft het betrekking op
de massa met gasvoorraad, water enz.. Uw voordeel: u beschikt nu over
een in heel Europa goed gedefinieerde vergelijkingsnorm, waaraan veel
fabrikanten zich houden.
Technische toelaatbare totaalmassa betekent hetzelfde als toelaatbaar
totaalgewicht: massa in rijklare toestand plus lading. Massa in rijklare
toestand betekent: gewogen met 100% gevulde gasvoorraad, 100%
gevulde watertank en kabeltrommel. Let op: het toelaatbare
trekgewicht van uw auto, zoals vermeld op uw kentekenbewijs, heeft
betrekking op het feitelijke gewicht van uw caravan en niet op het
toelaatbare totaalgewicht van uw caravan. Als bijvoorbeeld op het
kentekenbewijs van uw auto een trekgewicht van 1200 kg vermeld
staat, dan mag u ook een caravan met een hoger toelaatbaar gewicht
trekken, maar deze mag dan maximaal met 1200 kg plus toelaatbare
kogelbelasting worden beladen.
Dit verhaal is helder.
Groet, Hans
Jan@ antwoordt op 8 september 2009:
Zo helder vind ik het anders niet. Op mijn kenteken staat bijv. massa rijklaar 1020kg en massa ledig voertuig 1020 kg. En rijklaar een 100% gevulde watertank is natuuurlijk onzin. Mijn watertank heeft een inhoud van 44 liter. Alleen onderweg neem ik slechts een liter of 4 mee. Scheelt weer 40kg. enz. enz.
Als je het precies wilt weten blijft wegen de enige mogelijkheid met alle accessoires zoals movers, airco's enz. Anders wordt het echt schatten geblazen.
Hans antwoordt op 8 september 2009:
@Jan
Het verhaal heeft betrekking op caravans dit nieuw afgeleverd worden, Eriba geeft twee gewichten op, het eigen gewicht en de massa in rijklare toestand. Mijn Eriba Troll heeft een opgegeven rijklaar gewicht van 960 kg dat is dus inclusief de gas- en watervoorraad en de kabeltrommel. alles wat je er dan meer in doet aan movers, ovens tv's enz. moet je er dus zelf bij optellen. Dus toch een duidelijk verhaal .
Jan@ antwoordt op 8 september 2009:
Hans ik blijf het een onlogisch gegoochel vinden met gewichten. Wel een kabelhaspel en gevulde watertank, geen reservewiel. Eén of twee gastanks??.
Zoals gezegd: wil je het precies weten dan wegen. Zelf heb ik de boel maar geschat en de inhoud met een personenweegschaal gewogen. Zal wel ongeveer kloppen. Heb genoeg (technische) marge. De as van de caravan mag 1500kg dragen en de auto heeft ook voldoende laad- en trekvermogen.
Hans antwoordt op 8 september 2009:
@Jan,
Er is voor het lediggewicht ook een standaard. Vroeger werd de caravan üitgekleed gewogen dwz zonder kachel, koelkast en reservewiel e.d.. Nu is het zo dat alles wat bij de standaardaflevering van de caravan hoort wordt meegewogen en dat is het afleverings- of lediggewicht. En bij mijn caravan klopt het aardig, de caravan met mover en luifel weegt bij de remmentest 970 kg, dat is dus zonder gas, water en kabeltrommel dus met die atributen en zonder mover en luifel zal het rond de 960 kg zijn.
Groet, Hans
Groet, Hans
Matthias antwoordt op 8 september 2009:
Toen ik mijn Eifelland anno 2004 kocht, woog hij volgens de BROCHURE 810 kg. Ik nam het luxepakket erbij zijnde 40 kg, opgeteld woog hij dus 850 kg. Op de weegbrug van de autokeuring woog het beestje echter reeds 890 kg. Onderaan de brochure stond dat de opgegeven gewichten 5 % konden afwijken. Je mag gerust 100 kg bijtellen bij het ledig gewicht voor reservewiel, krik, beetje watervoorraad, kabel, wielsleutel en gas.
Andreas-NL antwoordt op 8 september 2009:
@Jan: het is in ieder geval veel beter/duidelijker dan het vroeger was. En een reservewiel hoort niet tot de standaarduitrusting, de één koopt het wel, de ander niet. Bij Fendt wordt de basisuitrusting vrij duidelijk omschreven: volle watertank (gewicht afhankelijk v/h model), kabelhaspel en volle gasfles(sen) 11 kg totaal. Die 3 zaken heeft een ieder aan boord immers. En zèlf kun je de cijfers naar beneden bijstellen als je watertank en/of je gasfles(sen) niet vol zijn. Maar de "lege" caravan over de weegbrug laten gaan is altijd aan te raden en de bijlading apart wegen met een personen- of keukenweegschaal. Pas an ben je zeker van je totaalgewicht
hans antwoordt op 8 september 2009:
toch blijft het jammer dat er niet een goede info is over het ledig gewicht nu snap ik ook waarom er zoveel overbeladen wordt
de inboedel weeg ik altijd met een personenweegschaal
maar blijft toch het risico dat je +/- 100 kilo tezwaar bent tenzij je natuurlijk gaat wegen op een geijkte weeg brug wordt trouwens wel wat moeilijker als je een tweedehandsje gaat kopen...
eerst wegen dan kopen....pfff
Jan@ antwoordt op 9 september 2009:
Wat ik gedaan heb is de dealer verzoeken de caravan te wegen bij aflevering. In mijn geval was dat incl. mover(plus accu), luifel plus stokken en een reservewiel.Ik kreeg de gewichten van links, rechts plus kogeldruk aangeleverd. (hopelijk klopte dat??). Daarna ben ik alle verdere ""inboedel"" gaan wegen met een digitale personen weegschaal en heb de attributen, met behulp van een spreadsheet, vervolgens evenwichtig, dus zo laag en dicht mogelijk bij de as, over de caravan verdeeld, zodanig dat links- en rechtsgewicht ongeveer gelijk waren, met een kogeldruk van ca 75 tot 80 kg.
Dat zal dus allemaal wel ongeveer zal kloppen, ga ik vanuit. Daarna dus niet meer gewogen.
Robert antwoordt op 16 september 2009:
Volgende week wordt onze nieuwe caravan een Carado C 363 geleverd. Het kentekenbewijs heb ik reeds ingezien en nu staat er lediggewicht 1155kg en rijklaargewicht 1155 kg.
Ik heb de Carado importeur gebeld, en deze zijn er zeker van (zeggen ze) dat de zg. basisuitrusting (water, gas enzo) hier bij in zit.
Volgens hen is dat niet bij alle merken zo, maar wel bij deze.
Het wordt er wel duidelijk op he ?!
RobD antwoordt op 16 september 2009:
Daar waren we inderdaad al achter............................
Jan@ antwoordt op 17 september 2009:
@ Robert;Toch zal het wel eens kunnen kloppen.Mijn caravan woog vlgs de fabrieksfolder 1010kg,( op het kenteken kwam men uit 1020kg; kniesoor die daar op let). Bij aflevering gaf de dealer een gewicht op van 1060 kg, helemaal leeg, behalve mover, reservewiel en luifel, maar dus zonder de fabrieksstandaard zijnde haspel, gevulde watertank en gasvoorraad. Even plussen en minnen;
de mover weegt ca 65 kg, het reserve wiel plus beugel ca 20 kg, de luifel 5 kg ;Totaal 90 kg
Meegewogen door de fabrikant is: een gastank; weegt 11 kg, gevulde watertank 44 kg(liter), haspel 5 kg Totaal 60 kg
Resumé: caravankenteken: 1020 kg -/- 60 kg(standaard uitr.)plus 90kg mover e.d. Totaal 1050 kg. De dealer gaf op bij aflevering 1060kg. Dat moet dus gewoon kloppen.
harry antwoordt op 18 september 2009:
toch blijft het twijfelachtig in hoeverre je het leeggewicht kunt vertrouwen.
Ik heb dit voorjaar een wilk 490 ue S4 (2007) gekocht.
leeggewicht volgens kenteken 1120 kg.
Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, heb ik deze zomer alles uit de caravan gehaald, ook het reservewiel.
Vervolgens op de weegbrug laten wegen en dat levert 1228 kg (!) op. De caravan heeft geen extra accessoires en geen pakketten.
maarten Piet antwoordt op 18 augustus 2010:
caravan ledig gewicht. 895 kg.
Auto mag 1015 trekken. Caravan is van 1996.
Is het ledig gewicht dan met kussens, kachel, koelkast tafels, watertank e gasfles?
Hobby 1996. hebben we.
Wodt echt gek van alle die adviezen.Kunt U mij uitsluitsel geven? Bedankt, zou heel fijn zijn. Heb auto reeds gekocht KIA RIO.
janka antwoordt op 18 augustus 2010:
Dat is dan zonder koelkast, kachel, watervoorraad en gasfles.
antwoordt op 18 augustus 2010:
Ik vraag mij af waarom u eerst deze auto koopt en pas daarna zich afvraagt wat het werkelijk gewicht van uw caravan is.
U had op het idee kunnen komen om vooraf de caravan te laten wegen.
Ga er maar van uit dat een caravan uit die jaren 50-75 kg zwaarder is (leeg) dan op kentekenbewijs staat aangegeven.
U houdt nog plm 50 kg laadvermogen over. Gasfles (12kg of lichtgewicht nog altijd 10kg) en de rest voor potten,pannen en beddengoed en dan zit uw caravan aan zijn maximum.
Hoop dat u een warm voorstander bent van naturisme.
vrgr
JT®
janka antwoordt op 18 augustus 2010:
Je moet eens weten wat naturisten allemaal meenemen.
Jan antwoordt op 18 augustus 2010:
Elke dag een vers vijgeblaadje?
Jan Z antwoordt op 20 augustus 2010:
Mijn Tabbert weegt op de brug zonder inboedel (tent,stokken enz) 1000 kg en mag max 1100kg wegen en dat weegt hij precies al met de stokken res wiel, krik wc en wat div kleine dingen als touw en haringen(dus zonder tent)
Bert antwoordt op 20 augustus 2010:
Caravan dichttapen en vullen met helium, er zit niets anders op... 😉
Maar zoveel is wel duidelijk toch? Caravans wegen vaak meer dan wij denken. dat is ook het geval met auto's trouwens, maar dat valt minder op en wordt ook niet gecontroleerd normaal gesproken. Maar het gaat niet om risico's bij controle! Uw veiligheid is in het geding. Als je weet hoeveel het spul weegt en of er verschil is tussen links en rechts dan kun je daar vervolgens rekening mee houden. Je kunt massa verplaatsen naar de auto en/of van rechts naar links. Zaken thuislaten is ook een optie! (Wat een geweldig assortiment hebben Franse hypers als we dat vergelijken met het armzalig aanbod in ons doe maar gewoon polderlandje.)
Je kunt als je weet hoe het zit je banden eens onderwerpen aan een nadere blik qua leeftijd, loadindex. Ben je aan de "zware kant", hou dan sowieso rekening met warmlopende remmen tijdens lange afdalingen. Voor alle duidelijkheid, geen problemen wat dat betreft te verwachten op de snelwegen in Europa ook al ben je overbeladen. Natuurlijk wel qua remvermogen en qua stabiliteit bij die afdalingen! Niet wat betreft warmlopen remmen bij normaal dalen...
Een (gechargeerd?) voorbeeld. Je hebt C banden die je bewust op 3,5 bar hebt gezet omdat je gelezen hebt dat bij minder dan de maximum load de druk best wel lager mag/kan zijn dan 4,5 bar. Vervolgens heb je vooraf al lang berekend op caravantrekker.nl dat jouw auto met jouw caravan en de standaard belading een goede gewichtsverhouding oplevert met bijvoorbeeld groene sterren. Nu blijkt toch na controle (wegen dus) de verhoudingen en marges toch even wat anders te liggen. Kost je een ochtend en een tientje ofzo. Doe dat dus, want dan hou je op z'n minst rekening met die ietwat uit de hand gelopen gewichten. Tijdens een afdaling bijvoorbeeld. Je weet dan waar je mee onderweg bent. Die 3,5 bar had toch beter 4,2 kunnen zijn vervolgens. Gezien de niet meer zo groene 74% verhouding maar dik oranje 86% in het begin toch maar bij de Maastrichtse Kruisberg proberen met hooguit 80 (is 10 te hard!)
Kortom, wees bewust. Het bevordert de veiligheid en de lol in het onderweg zijn met je caravan.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!