Hendri vraagt op 10 september 2009:
Na 4 jaar hebben we onze Hobby 440SF geruild voor een 500KMFE, dit omdat we de kids in stapelbed wilde en wij onze vastebed niet willen missen.
Nu mijn vraag; de totale lengte is 95cm langer en maak me zorgen over de uitzwaai van de achterkant. Is dit iets om rekening mee te houden of zal dit weinig verschillen met de 440SF?
Aub geen reacties op het trekkend voertuig\gewicht caravan\etc. Het gaat mij puur om de uitzwaai van de achterkant en waarmee ik rekening moet houden t.o.v. onze eerdere caravan.
T5 antwoordt op 10 september 2009:
Dat betekent dat de lengte VOOR en ACHTER de as zo'n 50cm toenemen.
Hoe langer hoe groter de uitzwaai (uitgaande van gelijke bochten tov van de 440).
Ofwel bij twijfel liever een keer extra kijken dan een paar centimeter te kort komen.
Zeker tijdens het nemen van scherpe bochten.
En ohja veel plezier met de nieuwe aanwinst!
menno antwoordt op 10 september 2009:
Ja, de uitzwaai wordt groter en je zal ook merken dat de caravan aan de andere kant wat meer de bocht afsnijdt. Je hebt dus wat meer ruimte nodig en als je gewend bent "op de centimeter" te rijden met je 440 dan merk je die 95 cm zeker. Uiteraard kan je daar wel aan wennen. Ga maar eens oefenen met een paar pilonnetjes.
RobD antwoordt op 10 september 2009:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=27974
Jan@ antwoordt op 10 september 2009:
De theorie is allemaal prachtig.Alleen ik heb geen gradenboog bij me. Ik denk dat voor veel caravanners de onzichtbare achterhoek van de caravan een punt van onzekerheid is. Je weet dat wanneer je rustig wegstuurt er meestal geen probleem is. Maar soms, bv bij benzinepompen, moet je wel eens kort wegdraaien om er uberhaupt uit te komen, zeker als er ook nog auto's voor de deur van het gebouw staan geparkeerd. Wat dat betreft zou ik daarvoor wel een cameraatje willen hebben.
T5 antwoordt op 11 september 2009:
@ Jan@
Een camera helpt hierbij niet.
Deze zit midden achterop de caravan hierdoor zie je je uithoeken van de caravan niet.
Zelf heb ik ge-experimenteerd met 2 camera's ( 1 op elke hoek) en een scherm in het dashbaord wat is gesplitst maar resultaat slecht.
Reden: de camera is naar achter gericht en op moment dat je het beeld echt nodig hebt is de maximale uitzwaai al geweest, en kan het te laat zijn als je enige centimeters tekort komt.
Ook een camera aan de onderzijde monteren en naar boven richten aan de achterste uithoeken aan de caravan heeft geen gewenst resultaat opgeleverd.
Dit alles in 2008 in de praktijk getest.
Nu zomervakantie 2009 vele passen en dorpjes in Zwitserland gereden/bezocht, zeggen en schrijven 2 keer gehad dat ik mijn vrouw voor de zekerheid heb laten kijken naar de uitzwaai.
Heb nu 1 camera gemonteerd achter de achterruit van de caravan, welke op de externe ingang van de navi zit, zodat zowel tijdens rijden als bij rangeren veel zichtbaar is, (maar jammer genoeg niet alles)
(Lengte caravan 8,60 meter)
Jan@ antwoordt op 11 september 2009:
@T5. Grappig dat iemand dat heeft uitgeprobeerd. Ik zat ook te denken aan cameraatjes op beide hoeken; die moet je dan wel weer vastboren op een kwetsbare plek (boomtakken op camping o.i.d.) Maar als je zegt dat het niet echt goed werkt geloof ik je. Mijn vrouw moet in voorkomende gevallen ook maar blijven uitstappen, = niet anders.
Dank voor de reactie.
GD antwoordt op 11 september 2009:
@Hendri
onze vorige caravan 440 en nu ook 500, rijden valt best mee niet veel verschil te merken eigenlijk, wel bij het manouvreren heb je iets meer ruimte nodig of een u-turn heb je ook wat meer ruimte nodig.
Tijs antwoordt op 11 september 2009:
Om de reacties dan maar eens te combineren: ga vooral eens oefenen op een verlaten parkeerterrein met pionnen en neem dan een getuige met een camera mee. Kun je achteraf zelf terugzien hoe je uitzwaai er uitziet met deze caravan. Het afsnijden van de bocht heb je als het goed is al in je spiegels gezien 😉.
Hendri antwoordt op 11 september 2009:
Allereerst iedereen bedankt voor haar\zijn reactie!! @GD ook erg blij met jou praktijk ervaring (440->500).
Na alles gelezen te hebben, trek ik voorzichtig de volgende conclusies.
-Rijden onder normale omstandigheden op rotondes, binnenwegen, snelweg, etc zal weinig verschillen t.o.v. een 440, uiteraard rekening houden met de langere combinatie bij b.v. invoegen en inhalen maar dit heeft opzich niets met de uitzwaai caravan van doen.
-Opletten bij; tanken, scherpe bochten, keren en manouvreren op de camping (ik zal zeker mijn vrouw laten kijken in deze gevallen)
-Oefen met pionnen verdeint de voorkeur om vertrouwen\gevoel in de combinatie te krijgen.
Nogmaals iedereen bedankt en verdere tips\opmerkingen\aanvullingen zijn uiteraard welkom.
Freek antwoordt op 11 september 2009:
Herken het verhaal met name bij het tanken.
Ik zorg er zelf altijd voor dat als ik naar links moet draaien na het tanken, ik altijd de pomp aan mijn linkerhand heb (ook al zit de tankvulling rechts) en omgekeerd. Ik blijf dan altijd overzicht houden via de spiegels.
In vele andere situaties heb ik weinig last van de dode hoek aangezien de uitzwaai meestal gering zal zijn wanneer je zonder scherp te sturen, kunt wegrijden.
Maar bij twijfel: liever de partner even uitstappen en even kijken dan een object raken... Op basis van ervaring en gevoel kom je in dit soort situaties vaak een heel eind en worden met gezond verstand de juiste beslissingen genomen. Succes!
Rob antwoordt op 13 september 2009:
Onlangs onze fendt 450 qb ingeruild voor Knaus 500. Voor de fendt een Burstner 480 TK gehad ivm kinderen. Mijn ervaring is dat deze 2 grote caravans beter op de weg liggen, omdat ze gemakkelijker te beladen zijn. Ik moest na 6 jaar wel weer wennen aan de lengte bij bochten, dan merk je het verschil in lengte absoluut. Voor het overige alleen maar plezier van de extra ruimte. Zowel de hobby 440 als fendt 450 zijn lastig te beladen. Grootste bagageruimte zit voorin en achterin kun je weinig compenseren.
T5 antwoordt op 15 september 2009:
@Jan@
Jan, met die 2 cameraatjes werkte zoals ik schreef niet.
Wat wellicht wel werkt zijn 2 cameraatjes op iedere zijkant van de caravan (naar achteren gericht)
Denk alleen dat je dan op je schermpje geen diepte kan inschatten/beoordelen, ofwel hoever zit je uitzwaai van het (hopelijk) niet te raken object.
Een ander idee heb ik nog niet.
Jan@ antwoordt op 15 september 2009:
Misschien zijn die parkeercensoren in auto's een optie. Hoe harder ze piepen hoe dichter je bij het object bent.
nico antwoordt op 15 september 2009:
De firma groeneveld transportefficientie hebben uitzwaaisensoren in het assortiment. Ontwikkeld voor touringcars maar werken ook op 12V. Kost wel een paar euro's maar zal wel goedkoper zijn als een schade.
Bert antwoordt op 15 september 2009:
Geweldig....
Tijdens al onze trainingen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de 'onzichtbare' uitzwaai met de onderhavige combinatie en dus inzichtelijk gemaakt. Nuttiger en zinvoller dan 'sensoren' lijkt me. Je moet namelijk weten hoe vooraf om te gaan met die uitzwaai en niet op het moment dat het (bijna) fout gaat. Je moet dan terug en iets anders verzinnen. 😉
T5 antwoordt op 15 september 2009:
Bert, Helemaal mee eens, maar dat is met vaste obstakels.
Echter soms zijn er (ineens ontstane) situaties waar dit niet op gaat, en dan is (een keertje extra) uitstappen de enige oplossing.
(van die mede weggebruikers die plots de hoek omkomen en gweoon door wurmen ondanks dat het niet gaat)
Jan@ antwoordt op 15 september 2009:
Begrijpelijk dat Bert zijn trainingen verdedigt maar met de caravan rijden doen de meeste mensen maar één keer of een paar keer per jaar. Na verloop van tijd vervaagt al het geleerde op zo'n training dus weer.(dus elk voorjaar op herhalingscursus!) Het is voor mij niet het meest urgente attribuut maar wanneer zulke sensoren redelijk betaalbaar en effectief zouden zijn, zou ik ze wel willen hebben.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2009:
Ik moet je teleurstellen Jan. Sensoren op een caravanwand gaan niet werken, tenzij je de hele wand gaat volplakken. Je moet namelijk ook de gehele hoogte in de gaten kunnen houden. Denk bijvoorbeeld maar aan de uitzwaai bij een verkeersbord.
Een cursus is dan echt een betere investering en zeker een cursus waar geen trucjes worden geleerd (want die vergeet je) maar een cursus die inzicht bijbrengt. Dat verlies je namelijk nooit meer!
Tijs antwoordt op 16 september 2009:
Mee eens: op een cursus ervaar je hoe de uitzwaai werkt. Ik heb daar zelf veel van geleerd, zeker omdat onze caravan met z'n ruim 7 meter een behoorlijke uitzwaai heeft. Mijn ervaring is dat je die kennis echt meer dan 1 à 2 keer per jaar nodig hebt te weten bij elke rit die je maakt, dus om nu te zeggen dat dat zomaar wegzakt?
En ja als ik het niet vertrouw ga ik stil staan en check ik het even (bijv. met hulp van mijn vrouw die uitstapt of zelf een paar keer extra kijken).
Werkt alles bij elkaar prima en zou ik niet willen inruilen voor een paar sensoren. Ik zie te vaak auto's op de weg met parkeerschade precies onder de parkeersensor dus die dingen zijn ook niet heilig. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.