Niek vraagt op 23 september 2009:
Voor een nieuwe auto heb ik op dit moment nog twee kandidaten:
Renault Megane Estate Tce130 (190koppel/2250, 130pk)
Renault Megane Estate Tce180 (300koppel/2250, 180pk)
De eisen waren comfortabele auto die ook een minimaal trekgewicht heeft van 1200kg (TEC400). Aangezien de Megane ook een zeer leuk prijskaartje heeft ben ik dan ook bij de Megane uitgekomen.
Nu is mijn vraag: De Tce 180 is +-2000 euro duurder, maar is dat het ook waard. Aangezien ik niet een hele zware caravan heb en ik ook niet op zoek ben naar een supersnelle auto. Ik ben alleen bang dat de Tce 130 misschien net iets te licht is, hoewel die in de test 4 groene sterretjes krijgt. De Tce 180 krijgt 5/5 sterretjes en krijgt overal lovende kritieken. Daarnaast las ik ook iets over een turbogat? Misschien iemand die ervaring heeft met zowel de Tce130 als de Tce180 (kleine kans, maar toch).
Alvast bedankt,
Niek
eddy antwoordt op 23 september 2009:
Hallo Niek,
Megane Estate is volgens mij nog te nieuw voor voldoende ervaringen, maar ook ik ben benieuwd naar ervaringen.
Ik heb zelf voor een Tce 130 gekozen maar die komt pas in oktober uit de fabriek. De verwachtingen zijn goed. Mijn caravan weegt rond 1000 kg en als ik niet te zware hellingen neem moet dat goed gaan want een auto is niet alleen een trekauto.
Type eens bij de zoekoptie: KEUZE TREKAUTO en zie onderaan de ervaringen van iemand met volgens mij vergelijkbare auto.
groet eddy
Benno antwoordt op 23 september 2009:
Op de site van Auto Motor und Sport is geen vergelijking gemaakt van de 130 t.o.v. de 180 zoals jij vraagt, maar wel van de 130 t.o.v. de Ford Focus Turnier 1.8 en Skoda Octavia 1.4 TSI. (sept. 2009).
Van de 650 punten die te vergeven zijn krijgt de Renault er in de meest luxe uitvoering 443, de Ford 456 en de Skoda 491.
De Renault heeft weinig laadvermogen en rijdt niet scherp. Hij is niet echt zuinig en ook niet echt comfortabel zeggen ze.
Zelf denk ik dat de Tce130 de klus voor jou met gemak zal klaren mits koelproblemen uitblijven.
Ik ken het prijsverschil tussen de Renault en de Skoda niet maar in jouw schoenen staand koos ik de Skoda.
Harrie antwoordt op 25 september 2009:
@Niek: Heb zelf een Golf 1.4 tsi en kan alleen maar lovend zijn. Die turbo werkt al zo vroeg mee, dat er van een turbogat eigenlijk geen sprake meer is. Dat geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor de Megane. Ik zou even kijken of de dealer geen trekkrachtgrafiek van de 1.4 tce heeft liggen.
@Benno:
De eerste objectieve Duitse test moet nog plaats gaan vinden.
Benno antwoordt op 25 september 2009:
Harrie,
Er is i.m.h.o. geen betere autotest dan die van Auto Motor und Sport.
Ik verdenk ze ervan dat ze zich nog inhouden t.o.v. Franse auto's om niet sjovinisties over te komen.
Vandaag de nieuwe Consumentengids ontvangen.
Uitslag panelonderzoek (gebruikers dus) automankementen.
En de winnaar is..........Renault Mégane en Mégane Scenic beide1.4/1.6/2.0. Met winnaar bedoel ik díe auto die de meeste punten scoort in de categorie "aantal kenmerkende mankementen".
In de A.M.S. test geen woord over de slechte TÜV geschiedenis van Renault.
Wel een interessante zin in de Consumentengids.
"Er wordt steeds sneller technologische vooruitgang geboekt, maar de fabrikant gunt zichzelf steeds minder tijd om dit goed te testen".
Na VAG schieten de bonzai turbootjes als paddestoelen uit de grond.
Ook een citaat, maar dan voor diegenen onder ons die wel eens met een caravan rijden:
"Daarnaast merken we dat vooral caravanbezitters steeds meer tegen koppelings- en oververhittingsproblemen aanlopen.
Simpelweg omdat ze niet op tijd terugschakelen op een berghelling en met te lage toeren omhoog willen".
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 september 2009:
@Benno:
Bonzai turbo's zijn niet echt nieuw.... SAAB had in de jaren 70 geen plaats voor een grote motor in de 99 en loste dat op met een turbo. Het rijden met die 99 turbo (wat was dat destijds een sensatie!) lijkt eigenlijk heel veel op de huidige bonzai turbo's. Een 2-liter turbo met de prestaties van een 3 liter zoals bij de SAAB 99 of zoals nu, de prestaties van een 1.4 TSI is vergelijkbaar met die van een 2.0 FSI.
Ik geloof helemaal niet dat koppelingsproblemen en oververhitting komt door rijden bij te lage toeren.
M.i. hebben moderne auto's minder reserves in hun koelsysteem en zijn ook koppelingen minder zwaar uitgevoerd. Bij normaal gebruik is dat geen probleem en draagt het bij aan een zuiniger verbruik. Alleen bij zware belasting, zoals het rijden met een caravan en zeker onder lastige omstandigheden worden auto's overbelast. Bovendien verwachten huidige chauffeurs dat je gewoon met een caravan in een file bergop kan wegrijden of met 90 km/u naar boven rijden op een 5% helling terwijl het buiten 30 graden is. 'Vroeger' vergde een reis met caravan naar het buitenland (de Brenner over) een hele voorbereiding.... nu verwacht je dat je dat je zonder problemen en zonder op 'techniek' te letten gewoon met 1,5 ton extra aan de haak alles zomaar kan.
Bert antwoordt op 26 september 2009:
Dat laatste citaat Benno, dat is omdat de Consumentengids iets op heeft gevangen wat de persdienst van de AN?B heeft verspreid enige tijd terug? Zou zo maar kunnen... Zo ook kunnen dat de CB het heeeft geconcludeerd uit eigen statistisch onderzoek... Het zou zelfs kunnen dat betreffende scribent zo maar wat heeft opgeschreven...
Oh, wat kun je veel doen met tekst. Bedoelen, niet liegen, zaken weglaten, benadrukken, verdoezelen, anders omschrijven. En dan hebben we het niet over omkopen ofzo. Dat geloof ik niet (men heeft ons nog nooit iets geboden of verboden en betaald ook niet trouwens!) Kom op guys!! Buttaluh!! 😉
Mankementen
Dat AMS niets zegt over de kwaliteitshistorie van (bijv.) Renault is niets bijzonders. Het geteste model is tenslotte nieuw. Bovendien weet AMS ook wel dat Renault zich gecommiteerd heeft v.w.b. de kwaliteit, ingezet met de nieuwe Laguna. QED dus.... 😉
Dat de constructeurs steeds sneller nieuwe technologieën introduceren is waar. Dat die onvoldoende zijn uitgetest (met caravan in veler geval...) óók. Maar men heeft wel geleerd van de ellende die met name (klanten van) Mercedes-Benz en ook BMW is overkomen een paar jaar terug. Men is wel degelijk benauwd voor weglopers, imago en ... claims.
Misschien dat er nu in die zgn. crisis weer iets ontstaat van: de klant is belangijk en in veel mindere mate de aandeelhouder ofwel de 'financiële wereld'? Ik mag het hopen...
Bert antwoordt op 26 september 2009:
Deels eens met je Menno. Kleine maar krachtige motoren (pk per liter) vereisen een goede warmtehuishouding. Daar zal het best wel eens aan gaan mankeren bij de huidige trend naar downsizing. Voordeel is wel dat men met van turbo e/o compressor voorziene motoren niet meer die voor velen onvoorstelbare hoge toeren (rond de 4000) hoeft op te zoeken.
Dus ten dele met je eens: heel veel caravanners verwachten ook met 2500 rpm allerlei pukkels te kunnen overwinnen, en dat kunnen ze vergeten met een atmosferische 16-klepper...
RobD antwoordt op 26 september 2009:
Quote vraagsteller: "De Tce 180 is +-2000 euro duurder, maar is dat het ook waard." (punt, geen vraagteken, dus is het een vaststelling?)
Als je hier van overtuigd bent: kopen. Waarom dan twijfelen, het betaald zich gedeeltelijk ook terug in restwaarde. En het rijden met "overschot" is ook wat waard, mits het meerverbruik binnen de perken blijft voor je.
Niek antwoordt op 30 september 2009:
bedankt allen voor de reacties!
Eigenlijk vergeet ik er wel bij te vermelden dat het een auto van de zaak is en dat ik een beperkte keuze heb voor auto's (Renault, Ford, Mazda, Hyundai, Nissan o.a). Daarom kwam ik ook eerst uit bij de Ford Focus 2.0 benzine en de 1.6tdi voor de prijs.
Het is vooral dat de Renault zo goed geprijst is dat het ook een optie is. Ik ken natuurlijk de (voor?)oordelen over Renault en daarom neigde ik ook meer naar de Ford. Maar de Ford had het probleem dat het pas enigzins kracht kreeg bij een hoog toerental.
Ik heb al voor beide auto's (ford en renault) een offerte en de prijs van de Renault is natuurlijk zeer gunstig. Maar dit zal natuurlijk wat minder zijn als ik veel problemen zou hebben. Ik had ergens wel gelezen dat Renault erg vooruit is gegaan met de kwaliteit, misschien dat iemand daar meer over weet?
antwoordt op 30 september 2009:
De kwaliteit van de moderne Renault is 10x keer beter en dat wordt ondersteunt door de garantiestatistieken.
Maar een Toyota is het nog niet al doet Renault wel z’n best met hulp van Nissan.
Een slecht imago ben je niet zomaar kwijt.
Edwin antwoordt op 4 oktober 2009:
Wij hebben een Tce 180 besteld.
Levering pas januari.
Wij hebben het over hetzelfde gesproken.
Wij rijden met een Homecar 430.
Nu rijden we in een Grandtour 2.0. Perfekt.
Om zo maar over te gaan naar een 1.4 Tce 130.
Het gevoel spreekt ook mee.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat in combinatie.
Wij moeten nog even wachten.
sjakie antwoordt op 6 oktober 2009:
mooi zo. ik heb in de tce 130 gereden en dat beviel al erg goed. zelf ook een tce 180 besteld die volgende week binnenkomt. al die vooroordelen wordt ik een beetje moe van hoor. ik rij nu alfa romeo en die auto blijft. de ford van mn vrouw gaat weg. met de alfa nooit iets aan de hand met de ford wel. met mn vorige vw ook altijd wat. de bmw van mijn vader is ook niet vrij van foutjes. denk dat je het gewoon moet treffen en gewoon op tijd goed onderhoud laten plegen. met een koude motor niet meteen volgas en met een warme motor de auto niet gelijk uit doen, maar even de turbo tot rust laten komen.
geniet van je nieuwe wagen
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.