Caravantrekker.nl

Verkeersregels Duitsland

Gerard vraagt op 17 juli 2006:

Ik wil met de caravan via Duitsland naar Italie. Ik wil de combinatie laten keuren om in Duitsland 100 kilometer te mogen rijden. Nu heb ik begrepen dat je in Duitsland met een caravan op tweebaanswegen en ver ook haast nergens mag inhalen. Je bijft dus toch achter die vrachtauto hoewel je 100 mag.
Vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft het eigenlijk wel zin om de keuring te laten doen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 17 juli 2006:

Het zogenaamde Tempo100 geldt alleen voor snelwegen.
Als je geen 100 mag, dan krijg je geen problemen op de snelwegen als je mee koerst in de vrachtwagenstroom.
Wil je desondanks toch die sticker, kijk dan op http://www.tuev-nord.nl bij 'Werkgebieden'


Michiel antwoordt op 17 juli 2006:

Of het in jouw geval zin heeft, kan ik niet voor je beoordelen. Ik wil wel opmerken dat ik op een tweebaansweg met een caravan een vrachtwagen inhalen die 80 rijdt gekkenwerk vind.

Maar kijk eerst een of je ueberhaupt in aanmerking komt voor die 100 sticker. Het is overigens geen echte technische keuring, er wordt alleen naar de papieren gegevens gekeken. De voorwaarden zijn:

1) De maximum beladen massa van de aanhanger mag niet groter zijn dan de massa van de lege trekker.

2) De trekker moet ABS hebben.

3) De banden mogen niet ouder dan 6 jaar zijn.

De vergunning is voor de combinatie en van onbeprekte duur.

Suc6


Bert antwoordt op 18 juli 2006:

Och, met een Cayenne Turbo S en een Biodje is dat best te doen hoor. 😉

De opsomming die je geeft is overigens niet compleet.


Jan antwoordt op 18 juli 2006:

Zou je met de combinatie van Bert ook naar Valkenburg kunnen gaan of is dat te veel ????????


Bert antwoordt op 18 juli 2006:

Eh, da's niet mijn combinatie hoor... Ik vind dat soort mastodonten meer iets voor blonde vrouwen die hun koters naar school moeten brengen. Allthans dat schijnt een doelgroep te zijn. 😉


Peter antwoordt op 21 juli 2006:

De keuring stelt idd niets voor. Zijn vorige week geweest bij de Tuev in Vaassen.
Mijn overweging om het wel te doen is dat ik 2x per jaar door Duitsland naar Oostenrijk rijd en in de stroom van het vrachtverkeer mee rijd op 95 km per uur.
Aangezien CJIB gaat incasseren voor de Duitse justitie zijn de leges ad Euro 98,50 goedkoper als een bekeuring 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker