Caravantrekker.nl

Gewichtsverhoging Hobby 440 SF

Bo vraagt op 1 november 2009:

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb met de zoekfunctie gezocht naar iemand met exact hetzelfde probleem, maar helaas niet gevonden.
Wel heb ik begrepen dat de draaglast van de as
de belangrijkste factor is bij gewichtsverhoging, en dat je de fabrikant of importeur nodig hebt.

Ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken in hetvolgende geval :

Caravan : Hobby 440 SF Easy de Luxe
Gewichten volgens kenteken :
Massa ledig : 955 kg
Max.massa : 1250 kg
Max.last as : 1200 kg
Laadverm. : 295 kg
As : BPW 1350 kg
Banden : 185 R14C (draaglast 850 kg per band)

Door allerlei accessoires (airco,reservewiel,mover etc.) en doordat wij met 5 personen vaak meer dan 1 maand weg zijn heb ik wat extra laadvermogen nodig.
Dus heb ik Hobby Deutschland aangeschreven en kreeg het volgende antwoord :
"wir bestätigen den Eingang Ihrer Mail und teilen Ihnen nach Überprüfung der Fahrgestelldaten mit, dass o.g. Wohnwagen aufgrund der Easy-Konzeptionisierung (Leichtbauweise) nicht aufgelastet werden kann. Aufgrund der technischen Vorgaben besteht leider keinerlei Möglichkeiten für eine Auflastung.

Wir bedauern, Ihnen keinen besseren Bescheid geben zu können, und verbleiben " etc.

Er is dus geen verdere discussie mogelijk.
Ik denk dan : Leichtbauweise oder nicht, die as kan toch 1350 kg hebben of valt de bodem eronderuit als ik 150 kg meer zou laden ?
En waarom dan geen (goedkopere) as van 1200 kg gebruikt ?
Is de opbouw misschien van te lichte (slechtere) kwaliteit ?

Oftewel : wie het weet mag het zeggen.
Ik ben heel benieuwd, want intussen heb ik al enorm veel Hobby 440 easy de luxe's gezien die WEL 1350 kg max.gewicht hebben en van hetzelfde bouwjaar zijn(ook oudere en jongere).
Deze caravans zijn echt identiek aan die van mij.

Ik zal erin moeten berusten, maar mijn nieuwsgierigheid naar de technische reden is groot.

Met vr.groeten,

Bo

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 1 november 2009:

Ben erg benieuwd naar wat de dealer heeft te zeggen, als je deze al gevraagd hebt. Heeft deze hetzelfde antwoord dan is berusting in de antwoorden het enige wet rest


jz antwoordt op 1 november 2009:

dan ben ik wel eens benieuwd naar de reactie er op
want toen ik bij de dealer was en op het type plaatje keek zag ik twee gewichten staan
de ene was 1350 kilo en de andere 1400 kilo
nu bleek dat de 1350 voor duitsland geld als die daar verkocht werd maar in nederland was het 1400 kilo dus dan krijg men op het kenteken ook daadwerkelijk het gewicht van 1400


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 november 2009:

Ik denk eerder dat 1350 kg de maximale aslast is en 1400 kg het totale toegestaan gewicht. Beide staan (meestal) namelijk op het typeplaatje.


Bo antwoordt op 1 november 2009:

@JZ
"dan ben ik wel eens benieuwd naar de reactie er op
want toen ik bij de dealer was en op het type plaatje keek zag ik twee gewichten staan : de ene was 1350 kilo en de andere 1400 kilo"

Wat staat er dan op jouw kenteken vermeld, JZ ?


Ik kreeg trouwens ook een berichtje van iemand die beweert dat dezelfde caravan met bouwjaar 2003 in "kale" staat (geen vloeistoffen,gasfles,reservewiel,tent etc.) en alleen maar een ingebouwde 5 ltr boiler 1070 kilo weegt !!!!(dus 115 kilo meer, lijkt me een gewichtige boiler)

Zodra mijn caravan uit de stalling mag, laat ik hem wegen.
Als dat hogere ledig gewicht klopt, dan snap ik hun reactie
ineens donders goed.
Betekent inmiddels dan wel dat ik 115 kilo MINDER mag laden dan de 295 kilo die op het kenteken vermeld staat.
EN dat ik al mijn bagage per post op mijn campingadres zal moeten laten bezorgen.
Ik word nu nog onrustiger dan ik al was.

Ik krijg nl. zo langzamerhand het gevoel te worden besodemieterd door Hobby en dat ze maar wat aanrotzooien met lage ledig gewichten als verkoopargument.
Als dat zo is, vraag ik me af of ik ze daarop zou kunnen aanspreken.

Groetjes,

Bo



RobD antwoordt op 1 november 2009:

Dat een caravan in werkelijkheid leeg, meer weegt dan weergegeven op het kentekenbewijs, is redelijk normaal te noemen. Niet alleen bij Hobby.


piet antwoordt op 1 november 2009:

hallo,

ik heb een hobby 450 uf bouwjaar 2005, op het kenteken staat leeg 1020 kg, maximaal totale aslast 1350 kg.
ik heb de caravan leeg gewogen met 1 gasfles zonder reservewiel en dit gewicht was ook 1020 kg.


Guus antwoordt op 1 november 2009:

Is er geen dealer in NL die je kan helpen ?
Of is het een geïmporteerde caravan.


Harrie antwoordt op 1 november 2009:

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een Hobby Excellent 400 SF modeljaar 2008. Mijn caravan heeft een TTM van 1100 kg. Ik heb een laadvermogen van 150 kg en dit is te weinig voor de huidige gezinssituatie. Ik heb diverse gelijke caravans van hetzelfde bouwjaar gezien met andere TTM's. De dealer kan/wil niets doen, omdat deze geen echte Hobbydealer bleek te zijn, maar een restvoorraad van Hobby Duitsland had opgekocht of zoiets. Van de Nederlandse importeur heb ik geen reactie ontvangen. Andere dealers willen niet helpen en dus heb ik contact gezocht met Hobby Duitsland zelf. Daarvan heb ik ook nog geen reactie ontvangen. Hoelang heeft dat bij u geduurd? Ben erg benieuwd wat voor verklaring ze hebben voor de verschillende TTM's voor exact dezelfde caravans en of ze goedkeuring geven om de TTM te verhogen.


@Eric antwoordt op 1 november 2009:

Ligt het nou aan mij of hebben jullie nou erg slecht nagedacht bij aankoop?

De een laat er veel accessoires opzetten, gaat vervolgens met 5 personen op vakantie en vindt 't dan vreemd dat er te weinig laadvermogen is....
De ander koopt er een met een laadvermogen van 150 kilo en dat is ook te weinig....

Zoiets als gewichtsverhoging stem toch van te voren af met de dealer of laat je direct doen?


Harrie antwoordt op 2 november 2009:

@ Eric: soms verandert er wel eens wat in het leven, zoals de gezinssamenstelling. De 400 SF zou 900 kg moeten wegen leeg. Er was ons verzekerd dat de caravan minder zou wegen, 856 kg zou het gewicht volgens de weegbrug zijn... beladen tot 1100 kg, levert een goed laadvermogen op. Ook prima te doen met het B-rijbewijs. Caravan opgehaald: kenteken 944 kg. Heeft met de typegoedkeuring te maken. De 450 SF en 460 die op dat moment werden afgeleverd, wogen ook allemaal 944 kg. Zelf op de weegbrug gezet 950 kg....

Maar heb je misschien een oplossing? Ik dacht dat daar het forum voor bedoeld was?


@Eric antwoordt op 2 november 2009:

Ik wel een oplossing mocht het niet lukken.
En dat is een andere caravan kopen.

De 400 SF zou 900 kg moeten wegen leeg. Er was ons verzekerd dat de caravan minder zou wegen, 856 kg zou het gewicht volgens de weegbrug zijn... beladen tot 1100 kg, levert een goed laadvermogen op. Ook prima te doen met het B-rijbewijs. Caravan opgehaald: kenteken 944 kg.

En toen is het dus fout gegaan...


Willem antwoordt op 2 november 2009:

Zijn die kopers nu zo dom of zijn die caravanverkopers zo goed ??

Op deze site staat een leuke berekening voor het aantal Kg. van wet je allemaal meeneemt op vakantie.
200 kg heb je zo.


jz antwoordt op 2 november 2009:

@bo

ik heb een 2009 model gekocht een paar weken gelden maar deze komt pas in 2010 op kenteken voor mij
rijklaar is deze 1100 kilo en max tot gewicht 1400 kg

en heb mij andere een hobby 400sb ingeruild met max 1200 kg dat is incl laadvermogenen rijklaar gewicht is 920 kilo dus ik kan met gemak 280 kilo laden in die 400

en het rijklare gewicht is met een basis uitrusting erbij dus gasfles van ongeveer 11 kilo een water reservior geheel gevuld en kabelhaspel en daar mee berekenen ze het rijklaar gewicht mee uit
en bij hobby houden ze voor modelen tot 495 daar 61 kilo voor aan volgens de cataloges
of dat veel afwijkt weet ik dus niet maar ik heb er geen problemen mee gehad


hourik antwoordt op 2 november 2009:

Ik heb hetzelfde probleem met mijn net afgeleverde caravan. Hij zou leeg volgens de fabriek 1340 kg moeten wegen. Ik heb er een mover met accu in laten bouwen en een reservewiel onder de caravan laten monteren en een fietsenrek voorop. Bij aflevering meteen doorgereden naar een weegbrug , en daar bleek de caravan al 1560 kg te wegen. Dus ik geloof de fabrikant ook niet meer , als hij zegt dat hij 1340 kg weegt. Maar je zit toch wel met de extra kilo's opgescheept die je liever had gebruikt als extra laadvermogen.


RobD antwoordt op 2 november 2009:

1 gasfles (12 kg)
electriciteitskabel (8 kg)
opstapje, plankjes, leveler ed. (10 kg)
reserve wiel/krik (25 kg)
gereedschap (5 kg)
luifel (10 kg)
tafel en stoelen (5 kg pp)
BBQ of scottel braai (10 kg)
1 jerrycan water (5 kg)
accu (20 kg)
pannen/borden/bestek/glazen etc. (10 kg)
toilet vloeistof/schoonmaak spullen (5 kg)
slaapzakken/kussens ed. (4 kg pp)
kleding en schoenen (12 kg pp)
handdoeken ed. (2 kg pp)
spelletjes/boeken (2 kg pp)
koffie/thee/zout peper etc. (5 kg)
eten/drinken voor onderweg (5 kg pp)
sport en spel artikelen (5 kg)
foto of video camera/computer (5 kg)
EHBO/brandblusser (3 kg)
inhoud boiler (7 kg)

Zelf even een testje gedaan en dit is wat we (ong) meenemen met 2 personen. Volgens deze site komt dit neer op 190kg.

Let op voor 2 personen!! 200kg laadvermogen voor een c/van is wel erg minimaal, zeker als er nog 1 of 2 kids mee moeten.
Er is een topic geweest wat we allemaal meenemen, zou een vrachtauto moeten zijn, in vele gevallen, die c/van.


RobD antwoordt op 2 november 2009:

even terug naar mijn eerste antwoord/vraag: Bo wat zegt de dealer? Hierop is nog geen antwoord gekomen in al je enthousiasme.


jz antwoordt op 2 november 2009:

even wat opgezocht maar een truma mover plus
accu weegt al gauw 60 kilo.


Tijs antwoordt op 2 november 2009:

Maar dan nog. Bij mij is de mover plus accu maar 60 kg, en het reservewiel gooit daar nog eens 60 kg bovenop. Zou die fietsendrager meer dan 100 kg zijn.

Bij mij (Hobby 2008) kwam het leeg gewicht uit de folder (dus zonder die "basisuitrusting") trouwens keurig overeen met het daadwerkelijke leeggewicht (excl. mover en reservewiel). Blijkbaar toch geen structurele oplichting 😉.

Toch maar eens samen met de dealer nalopen wat er op zit en wat alles weegt / zou moeten wegen.

Extra gewicht in de caravan met 2 kids erbij valt trouwens mee: bij ons 250 kg tegen de 200 kg die hierboven genoemd wordt. Maar dan gaan er bij ons geen fietsen mee en de boeken komen (net als die van ons zelf) achter in de auto.


Bo antwoordt op 2 november 2009:

Iedereen die een zinnige en/of respectvolle bijdrage aan mijn vraagstelling heeft gegeven : BEDANKT mensen !


Er zijn echter een paar mensen hier die de vraagstellers bij binnenkomst proberen te selecteren in 2 groepen : dombo’s en hoogbegaafden, waarbij zij zichzelf uiteraard onder de laatste groep scharen.
Mijns inziens is dit toch een redelijke overschatting van zichzelf : Zij kunnen namelijk dan wel lezen, maar begrijpen het niet helemaal.
Tot deze groep wil ik mij nu even richten :
Ik heb in mijn stukje geen toestemming gevraagd om met 5 personen met zo’n armoedige Hobby 440 op stap te gaan, maar slechts informatie gevraagd aan mensen die
daar ervaring mee hebben, waarom de fabrikant het technisch niet verantwoord zou vinden (Hobby reageert gewoon niet meer) het max. gewicht te verhogen.
Tegelijk vroeg ik me af waarom ogenschijnlijk identieke Hobby’s van hetzelfde bouwjaar toch verschillende gewichten op het kenteken vermelden.
Ik heb toch gezegd dat ik in het feit berust, maar gewoon nieuwsgierig was ?
Ik kan heus wel zelf voor een goede oplossing zorgen, daar heb ik geen nietszeggende figuren bij nodig.
Deze mensen zijn zo tevreden met hun combinatie (immers met goed beleid en hoog IQ aangeschaft ?) dat ze eigenlijk niets te zoeken hebben hier.

Als succesvol ondernemer met een normaal ego beschouw ik mezelf helemaal niet dom.
Maar voor die sukkels die het niet begrijpen even wat info :

Caravan voldeed tot afgelopen jaar goed, maar ik stond nu voor de keuze te stoppen met kamperen wegens een rugblessure, of een mover aanschaffen.
Daarnaast heb ik het banden reparatie-setje na de afgelopen vakantie van de hand gedaan vanwege een klapband onderweg ( heb nu dus reservewiel onder gebouwd).
Als eerlijk persoon heb ik er wel bij verteld dat je er geen barst aan hebt, maar wel je rubberboot ermee kunt opblazen.
De airco zat er al in tijdens de koop, evenals de kachel en andere zaken die ik nooit gebruik.
Gek dat mensen de gegevens van een kenteken vertrouwen, als het chassisnummer etc. klopt ?
Dingen afstellen met de dealer : is ook gebeurd, maar de situatie was toen totaal anders.Ik hoop voor jullie dat jullie
situatie de eerstkomende 20 jaar dezelfde blijft.
Of "knallen" jullie de caravan om de paar jaar eruit ?

Als oplossing voor mijn probleem ga ik mezelf nu een dikke VW T5 met veel PK’s en een dubbele cabine cadeau doen.
Qua bagage etc. kan oma nu ook mee waarschijnlijk, heb ik jullie toestemming ?
Voor wie dit allemaal nog niet snapt : Haal ik meer rendement uit dan uit een nieuwe caravan die 45 weken per jaar in de stalling staat.

Bovenstaande wel allemaal volgens mijn criteria, dus niet voor iedereen de meest geschikte oplossing (zo eerlijk ben ik wel).
Vinden jullie dat dom ?

Bij deze heb ik u nu genoeg pijlen gegeven om nog eens lekker terug te schieten, dus ik zou zeggen : knal er maar flink
op los.

Het zal mij verder een zorg zijn, ik ga me met positievere zaken bezig houden.

Het beste,

Bo


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2009:

Ik ben vandaag bij de RDW geweest en daar wist een dame me te vertellen dat gewichtsverhoging mogelijk is als de fabrikant (via de importeur) zwart op wit aangeeft dat gewichtsverhoging voor de betreffende caravan technisch geen probleem is. Met die brief kan je dan voor (her)keuring naar de RDW gaan en na betalen van 50 euro zou je een hoger toegestaan gewicht op je kenteken kunnen krijgen.
Binnenkort gaan we dit proberen met een caravan.


Harrie antwoordt op 4 november 2009:

In mijn geval wil de importeur voor € 600,00 toch een goedkeuring afgeven. Een koopje voor een papiertje. Het mooiste is echter dat er geen garantie gegeven wordt dat de RDW de caravan voor dat gewicht gaat goedkeuren...


RobD antwoordt op 4 november 2009:

Als succesvol ondernemer met een normaal ego beschouw ik mezelf helemaal niet dom.

Een succesvol ondernemer reageerd op datgene wat hem aangaat, en probeerd eventuele vervolgvragen te beantwoorden. domBO


@Eric antwoordt op 4 november 2009:

Uhhhh ???


RobD antwoordt op 4 november 2009:

Ja sorry Eric, maar ik heb een aversie tegen mensen die van zichzelf roepen dat ze zo succesvol zijn. En dit ook nog zo poneren dat niemand dit tegen durft te spreken.
Jakkes


Benno antwoordt op 4 november 2009:

Maar hij is wel eerlijk, al zegt ie het zelf.


Peter antwoordt op 4 november 2009:

Ik weet natuurlijk niet van welk bouwjaar de Hobby 440SF is.
Wij hebben een Hobby SF van 2008.
Massa rijklaar / ledig gewicht voertuig 1010 KG
Maximun Massa / last as 1350 KG.
Laadvermogen 340 KG.
gr.


@Eric antwoordt op 4 november 2009:

Heb je ook een Easy uitvoering Peter?
Ik begrijp uit de reactie van Hobby DLD dat de Easy een Easy-Konzeptionisierung (Leichtbauweise) type is?
Misschien heeft 't daarmee van doen?


Matthias antwoordt op 5 november 2009:

"Een succesvol ondernemer reageerd op datgene wat hem aangaat, en probeerd eventuele vervolgvragen te beantwoorden. domBO"

Als succesvol ondernemer schrijf je wel veel dt fouten.
Hij reageert en hij probeert


antwoordt op 5 november 2009:

Dat heb je blijkbaar niet nodig dan. 😉


JoostP antwoordt op 5 november 2009:

Van: Matthias
Datum: 05 November 2009 om 08:53

"Een succesvol ondernemer reageerd op datgene wat hem aangaat, en probeerd eventuele vervolgvragen te beantwoorden. domBO"

Als succesvol ondernemer schrijf je wel veel dt fouten.
Hij reageert en hij probeert


Ik volg zo even deze discussie, maar de vraagsteller heeft wel gelijk : er wordt wel gelezen, maar niet goed begrepen.

Degene die de spelfouten maakte, is namelijk niet de vraagsteller maar Matthias.


Bert antwoordt op 5 november 2009:

Nee, dat was RobD. Hoezo goed lezen en begrijpen?

Maar bij deze is dit geneuzel afgelopen. Elke off topic reactie vliegt eraf!


RobD antwoordt op 5 november 2009:

Sorry, nog één of topic. Schrijffouten geheel in de haast, moest eigenlijk weg maar wilde per sé even reageren.
Mijn standpunt blijft niettemin staan.


Willem antwoordt op 5 november 2009:

op mijn papieren staat 1010 kg.
in werkelijkheid is hij rijklaar ongeveer 1125 kg en zo is hij ook aan mij verkocht.
Als er een airco op zit, evt mover enz enz, is het gewicht aanzienlijk hoger. de verkoper zou dit altijd moeten melden !


@Eric antwoordt op 6 november 2009:

Dus wat hebben we nu geleerd?
Nooit zomaar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper maar zelf ook nadenken?
Als je 150 kilo aan accessoires laat monteren, zou dan het rijklare gewicht hetzelfde blijven? 😉


Pieter antwoordt op 6 november 2009:

Weeg het gewicht van de caravan eens in de herfst als de luchtvochtigheid hoog is en de verwarmig van de caravan al een tijdje niet gebruikt is; zet hem daarna een paar dagen in een droogoven en weeg nog eens; wees niet verrast dat je opeens veel meer mee mag nemen


Peter antwoordt op 6 november 2009:

Beste Rob,

Wat is normaal te noemen? Ben zelf in het bezit van een Knaus 500 FSD. Op kenteken 1180 kg en te beladen tot 1700 kg. Leeg gewogen (incl. mover, airco, rs. wiel) kwam het ledig gewicht op 1460 kg. Gelukkig heb ik zelg gekozen, tegen meerprijs, voor een 1700 kg as. Wat is normaal?


@Eric antwoordt op 6 november 2009:

Wat is normaal?

Lees dit stukje van B&M eens:

Verschil tussen rijklaar- en leeggewicht

Zowel bij auto's als bij caravans is er een verschil tussen rijklaar- en leeggewicht. Bij caravans wordt ook vaak in folders de term afleveringsgewicht genoemd en op het kenteken staat soms nog weer een ander gewicht. Erg verwarrend dus.......

Bij auto's kennen we in Nederland het kentekengewicht, de basis voor de motorrijtuigenbelasting. Dat is het lege gewicht van de basisversie, zonder olie, koelvloeistof en brandstof. Het EU rijklaar leeg gewicht is zo'n 100 kilo meer. In het rijklaar gewicht zit bijvoorbeeld ook de bestuurder en bagage (75 kg).

Hou er rekening mee - wanneer u een berekening uitvoert op deze site - dat alle extra's, zoals luxepakketten, airco en ook de trekhaak zo maar een auto nog een keer 100 kg zwaarder maken.

Bij caravans is er ook een zo'n 80 tot 90 kilo verschil. Het rijklaar gewicht volgens EU-norm bevat bijvoorbeeld (deels) gevulde water- en gastanks en een kabelhaspel. Duitse caravanmerken hanteren veelal deze gewichten in de folders. Bij oudere caravans is soms ook de kachel en koelkast niet meegenomen in het leeggewicht. Vergelijken van caravangewichten, zeker tussen verschillende merken, is dus erg lastig. Om echt te weten wat een caravan weegt zult u een weegbrug moeten opzoeken. Helaas zijn de gewichten zoals wij die aangeven op deze site (nog) niet helemaal uniform. Fabrikanten gebruiken namelijk deze gewichten door elkaar. We hebben op deze site bij het gewicht staan of het een leeggewicht is, of een massa rijklaar (dus inclusief water, gas en kabelhaspel).


Kunnen we een procent of 5 a 10 dan "normaal" noemen?


Peter antwoordt op 6 november 2009:

Door ervaring: Maak afspraak om de caravan voor aflevering te laten wegen, en neem dit mee als ontbindende voorwaarde. Heb geluk gehad met eigen verzoek om zwaardere as, had anders 40 kg bagage mee mogen nemen. Dealer moet mi klant bij verkoop van caravan, mover, airco wijzen op mogelijke gevolgen.


@Eric antwoordt op 6 november 2009:

Mijn caravan (Knaus 450) heeft volgens kenteken een "Massa leeg voertuig" van 915 kg.
Toegestane maximum massa voertuig = 1.200 kg
Massa rijklaar staat niet vermeld op kenteken.

Na weging op officiele weegbrug bleek de caravan 960 kilo inclusief extra's als kachel, Truma Ultraheat, koelkast, 1 gasfles en diverse accessoires als luife, stokken en andere kleine zooi bleek caravan 960 kilo te wegen.
Lijkt mij een net resultaat.

Vond het wel erg "weinig" dus ben langs een 2e brug gereden en verhip, daar woog hij ook 960 kilo.
Was in beide gevallen wel aangekoppeld aan de auto maar auto niet meegewogen.


Peter antwoordt op 6 november 2009:

Beste Eric,

Na twee jaar constateer ik dat de wielkasten van mijn caravan tien centimeter lager zijn dan het showroommodel bij de dealer. Oorzaak doorgezakte as. Opmerking van de dealer, zal hem wel te zwaar beladen hebben. Daarna ZELFover de weegbrug gehaald, met resultaat 1460 kg. Heb dank je wel moeten zeggen voor vernieuwing van de asrubbers tbv 300 euro!!!!!!!! Mijn volgende caravan koop ik beslist met de restrictie na weging etc. Heb gelukkig een zware caravantrekker, anders had ik voor de deur kunnen kamperen!!!!!!


antwoordt op 7 november 2009:

Leg je jezelf ook de restrictie op de caravan minimaal te beladen? Anders moet je na twee jaar weer dankjewel zeggen.
Een troost, het merendeel van de caravans rijdt overbeladen rond en daar worden echt geen asrubbers na twee jaar vervangen hoor. Ik vermoedt dat dat een beetje een overbodige uitgave geweest is.
De dealer zegt geen nee tegen Omzet natuurlijk maar dankjewel. 😉


l.p antwoordt op 7 november 2009:

wanneer je een hobby-caravan koopt bij niet een officiele nederlandse Hobby-dealer (importeur Dortrecht), maar bij een bedrijf die zelf uit Duitsland Hobby-caravans importeert, krijg je een Duitse uitvoering met een lager laadvermogen!!
Kijk maar naar de aanbiedingen op internet. Ik wil geen namen noemen van deze bedrijven, maar als je even op google kijkt heb je zo.

dus kijk goed uit als je voor een Duitse uitvoering tegen een lagere prijs gaat.

all in de game!!!


Peter antwoordt op 8 november 2009:

Beste Roel,

Gezien de reacties en (adviezen) die je telkens geeft heb je veel ervaring. Ik ben een nieuwkomer en bezit 40 jaar een caravan. Iedere drie jaar door een nieuwe vervangen dus voldoende ervaring met merken. Tot voor kort nog nooit probleem gehad. Als ik je vertel dat ik de betreffende caravan leeg over een geijkte weegbrug gehaald heb na suggestie van de dealer mbt over belading. Tijdens reparatie bleken de asrubbers te kort. Het ging in mijn verhaal niet over overbelading maar het probleem dat aangekaart is: het probleem dat aangekaart is, caravan veel zwaarder dan op kenteken!!!!!!!


RobD antwoordt op 8 november 2009:

Van: Peter
Datum: 06 November 2009 om 07:57
Wat is normaal te noemen? Ben zelf in het bezit van een Knaus 500 FSD. Op kenteken 1180 kg en te beladen tot 1700 kg. Leeg gewogen (incl. mover, airco, rs. wiel) kwam het ledig gewicht op 1460 kg.

Deze caravan WAS dus NIET leeg, je geeft zelf aan: incl. mover, airco, rs. wiel. Geen wonder dat je hoger uitkomt als de 1180kg op kenteken. Achteraf ingebouwde artikelen NOOIT meetellen in het ledig gewicht, dit is jezelf voor de gek houden.


Bert antwoordt op 8 november 2009:

Peter schreef: Tijdens reparatie bleken de asrubbers te kort.

Dus een productiefout. Waarom heb je dan 300 Euro moeten betalen? Ik herinner me overigens een serie Eriba's een paar jaar terug die ook binnen de kortste keren gingen 'hangen'. Ook van enkele Elddissen heb ik dat vernomen.

Maar dit terzijde, feitelijk leeg gewicht 1250 kg van je Knaus valt binnen de marges, zelf heb je er - dus - voor 200 kg accessoires in en op laten bouwen zoals RobD al aangeeft. Jij met je ruime ervaring hebt dat al vermoed, vanwege je upgrade naar een zwaardere as. Echter nu geef je ineens de zwarte Piet aan de dealer en doe je verrast dat je Knaus 1460 kg weegt.


Peter antwoordt op 8 november 2009:

Bert,

Bij aanschaf van de caravan heb ik een mover en airco besteld. Kenteken geeft aan 1180 kg!!!! Mi is 280 kg voor deze accesoires veel. Een goede dealer had mij hierop gewezen, we praten nl maar over 300 Euro voor een zwaardere as. Bij de doorgezakte as heb ik hem laten wegen en na veel gezeur heeft de dealer de reparatie tbv 300 euro voorzijn rekening genomen. Bij aanschaf van een caravan van 18.000 Euro zijn dit peanuts. Heb contact gehad met andere dealer over de uit te voeren reparatie en wilde dit zelf betalen. Adviseerde mij ivm mogelijke garantieclaims het bij de bewuste dealer uit te laten voeren.


antwoordt op 8 november 2009:

Probeer dat laatste eens duidelijker uit te leggen.
Wie doet wat en waarom en voor hoeveel etc.
Dat is mij echt niet duidelijk zo.


Bert antwoordt op 8 november 2009:

Kentekengewicht 1180 kg. Heel normaal is een afwijking van laten we zeggen 80 kg = 1260 kg.
Res. wiel 25 kg
Accu 25 kg
Mover 40 kg
Airco 35 kg
Boiler + inhoud ?
Toilket inhoud ?
Zo al 1385 kg + ?
Dan hebben we nog maar 75 kg om tot de gewogen 1460 kg te komen. Met de waterinhoud van 'vergeten' reservoirs 60 kg. Was de Knaus ietwat luxer dan de basisversie? Hoe leeg was hij echt bij weging? Waar praten we over...


Peter antwoordt op 8 november 2009:

Constateer tijdens mijn vakantie dat het niveau van dezelfde caravan (merk,type) 10 cm hoger ligt dan mijn caravan. Bij thuiskomst caravan opgemeten in de showroom van de dealer en hem hierop geattendeerd. Had weinig tijd, ben toen naar de werkplaats gegaan en men consteerde een doorgezakte as. Terug naar de dealer, zou hem wel te zwaar beladen hebben, vervolgens naar de weegbrug. Na veel discussies en irritatie nam de dealer de rep. voor zijn rekening. Zag lijstje in de werkplaats, kosten 300 EURO. Heb te veel eergevoelens om dankjewel te zeggen en heb andere dealer geraadpleegd, om de car. daar voor eigen kosten te laten reapareren. Die adviseerde mij om ivm toekomstige rep. claims het bij de eigen dealer te laten verrichten.


antwoordt op 8 november 2009:

Ik denk dat het zeer bij Peter op een heel ander plek zit. 😉


RobD antwoordt op 8 november 2009:

"Na veel discussies en irritatie nam de dealer de rep. voor zijn rekening". (gerepareerd dus?) "
"Zag lijstje in de werkplaats, kosten 300 EURO. Heb te veel eergevoelens om dankjewel te zeggen en heb andere dealer geraadpleegd, om de car. daar voor eigen kosten te laten repareren". (niet gerepareerd?)
Die adviseerde mij om ivm toekomstige rep. claims het bij de eigen dealer te laten verrichten" (wel gerepareerd?)

Peter, even wat duidelijker: Ik neem aan dat de rubbers nu OK zijn, wat zit je nog dwars?


Peter antwoordt op 8 november 2009:

Mijn laatste reactie. Opsomming Bert reeel!!!!!! Dealer had mij echter moeten wijzen op asverzwaring. Ben gelukkig in het bezit van een goede caravantrekker, anders had ik thuis moeten blijven. Bij een goed advies had ik bij een mindere trekker (1500kg) een ander type besteld. Op de vraag van Rob, de asrubbers zijn na veel irritatie voor rekening van de dealer vervangen. Als ik voor 300 EURO dankuwel moet zeggen, terwijl het een garantieclaim is, geef ik de voorkeur om eea zelf te betalen ipv dankuwel te zeggen. Heb hier leergeld voor gehaald en mijn volgende caravan goed voor aflevering over de brug!!!!!! In ieder geval bedank voor de adviezen en tips.


Gerrit antwoordt op 13 september 2016:

als ik onder de caravan lig! Dan is het verchil (zichtelijk) dat er 1 of 2 dwarsbalken meer gemonteerd zijn bij een zwaardere as. Van het zelfde type caravan.
Versteviging van de bodemconstructie. Dit is natuurlijk ook zelf te fabriceren. Meten is weten in dit geval.


Vino antwoordt op 13 september 2016:

Neem aan dat Bo na 7 jaar wel het probleem heeft opgelost.

Met vriendelijke groet.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker