Caravantrekker.nl

Duitslamd

John vraagt op 9 november 2009:

Wat was nu het vlakste om te rijden met caravan via stuttgart naar munchen of via nurnberg naar muchen.
Ben er al even niet geweest maar volgend jaar gaan we naar italie.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

john antwoordt op 9 november 2009:

moet duitsland zijn natuurlijk


Tino2L antwoordt op 9 november 2009:

als je daar al over inzit zou ik niet eens nederland uitgaan met de caravan.
stuttgart lijkt mij het vlakst maar bij muchen zit ook een aardige klim.
kijk even bij berekeningen wat jou combinatie aankan.
arno


RobD antwoordt op 9 november 2009:

Ze hebben alle twee hun heuvels en (over het algemeen) korte klimmen. Via Stuttgart is er één die er uitspringt bij Mülhausen in Tale, de zogenoemde Wiesensteig. Trekt effe langer door, maar zeker niet onoverkomelijk. Vanuit Núrnberg is het maar 165km, vanuit Stuttgart 220km, dus het vergelijk gaat niet helemaal op.


Peter antwoordt op 12 november 2009:

Vanaf Heilbronn de A6 blijven volgen en dan via Nurnberg ,de A9, naar Munchen .
Hierlangs is het een kilometer of 20 om dan via Stuttgart,maar deze route loopt beter omdat er minder hellinkjes in zitten en er wordt hier minder aan de weg gewerkt zodat het file risico bij een baustelle ook minder is.
Vlak rij je natuurlijk nergens in Zuid Duitsland maar van echte hellingen is hier geen sprake

goede reis.

Peter


Pat antwoordt op 13 november 2009:

Dat moet je niet zeggen Peter.
Er zijn er maar weinig die deze route kennen.
De meeste rijden via de A3, ik wilde dat graag zo houden, dan kunnen wij gewoon redelijk filevrij "onze" route blijven rijden.


Koen antwoordt op 13 november 2009:

Tsstss Pat, wat een triestige / egoďstische houding.
Waarvoor dient internet en een site als dit ?
Om ervaringen en kennis te DELEN.

Dus, Bert en Menno, sluit deze site en hou de trekkrachtberekeningen e.a. lekker voor jullie zelf (en een aantal naaste familie en vrienden).
Dan zijn jullie altijd als eerste boven in Luik...

Tsstss Pat, erg. Heel erg zo'n houding.


Bob antwoordt op 13 november 2009:

Zorgen maken over waar de minste helliungen liggen in Duitsland en dan nog de Alpen over naar Italie. Waar ben je nou mee bezig?


Bob antwoordt op 13 november 2009:

Het moeten natuurlijk hellingen zijn. Excuus


Peter antwoordt op 13 november 2009:

Bob,wat bedoel je met "de Alpen over"?na Munchen gaat het
3 sporen de A8 af tot Inntal dreieck,met een afdalinkje en een steiging aan de Irschenberg max 5%,en dan alles vlak tot Innsbruck,en dan 30 km de Brennerpass omhoog,bijna overal 3 rijbanen met een maximaal stijgingspercentage van 5 a 6 %
denk ik zo,veel meer zal t niet zijn.
De afdaling aan de Italiaanse kant gaat over een km of 12 tot de tolbarriere van Vipiteno en dat is met een caravan combinatie goed te doen,daarna is het allemaal vlak,tot je evt bij Bologna, richting Firenze ,de Appenijnen ingaat.
En dat stelt,als je met verstand rijdt,nog minder voor dan de
'Alpen passage"
Dus Bob,de mensen niet bang maken.
Vlak rijden doe je nergens buiten Nederland maar je kunt wel ergens anders een voordeeltje uithalen door om tijd te winnen
minder filegevoelige route te kiezen ofzo.

Voor iedereen:Goede reis en veilige kilometers
en:Komm gutt heim.


Tino2L antwoordt op 15 november 2009:

waar zal je combinatie meer moeite hebben.
korte steilere hellingen of de lange brennerpas?
de meeste hellingen zijn te overzien en door (ruimte) en tijdig terug te schakelen (toeren maken) aanloopje nemen kom je vast wel boven.
vorig jaar zomer met nog 2 gezinnen opgereden naar Italie.
via de 61, de 5, de 8, de ring munchen, de 8, de 93 ri Innsbruck.
mijn combinatie heeft daar totaal geen moeite mee maar de
andere 2 kwamen soms met 60 a 70km/p.u. boven.
renault senic en citroen picasso.
het lastigste is als er een vrachtwagen voor je zit waar je bv niet mag inhalen, baustelle enz.
de routeplanners sturen je meestal via de 3 en de 9 ri munchen. de meeste drukte vind je bij de afslag Nurnberg naar de 9 en bij de afslag op de 8 naar de 93.
plan van te voren je tussenstops in(camping(s) dan ga je i.i.g. gerust op reis.
arno


dirk antwoordt op 15 november 2009:

@Jhon als je jouw vraag goed leest lijkt het of je er een beetje bang voor bent, zo van alles wat ik voor de Brenner kan vermijden is meegenomen en daarna moet het maar om in Italie te komen.??


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker