Caravantrekker.nl

Invoerpapieren engelse caravan

Discovery vraagt op 27 november 2009:

Ik wil een Bailey caravan uit de UK importeren. De caravan koop ik van een particulier. Voor Nederland is geen officiele importeur. Volgens de RDW moet ik een CVO hebben waarin de technische specs van de caravan staan. Weet iemand of dit hetzelfde is als een verklaring van conformiteit. Heeft iemand ervaring hiermee?

met vriendelijk groet

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 27 november 2009:

Geen ervaring maar volgens mij is dat krek 't zelfde.


Van de RDW site:
Certificaat van Overeenstemming (CVO)
Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van het voertuig. De fabrikant geeft een Certificaat van Overeenstemming af voor een voertuig dat is gebouwd volgens een Europese typegoedkeuring.

Met het CVO kunt u aantonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen.

Het kan voorkomen dat bepaalde technische gegevens op het buitenlandse kentekenbewijs ontbreken, met name de trekgewichten en milieugegevens. Als u een CVO overlegt, komen alle relevante (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister te staan.



christiaan antwoordt op 6 december 2009:

Het in voeren van een aanhangwagen van uit een eu land.
Dan moet je het complete regestratiebewijs hebben van de verkoper en een factuur met aan koopbedrag dat is eenvoudiger bij een dealer in land van herkomst.
Als je een registratiebewijs hebt met sascich nummer dat houd
in dat de aan hangwagen is toegelaten op de weg in land van,
herkomst.
Dit lever je in bij de rdw keuring in nl voor een nieuwkenteken.
Als het merk in nl niet bestaat is dat geen belemering van invoer en je krijgt nooit het de papieren bij de inporteur.
Kijk even naar dit onderwerp op het forum van caravan-forum.nl.
doei christiaan.


Andreas antwoordt op 7 december 2009:

Als de caravan in GB gekentekend is, alleen invoeren met kentekenbewijs (conformiteitsverklaring, CVO, Nederlandse typegoedkeuring, etc, etc is niet verplicht). Dit kentekenbewijs is meestal met V5 erop (lees: V vijf). Wel moeten er de volgende items erop staan: merk, chassisnummer, maximaal gewicht, Het gaat makkelijker met de volgende extra gegevens: Type, maximaal asgewicht en koppelingsgewicht. Als u namelijk een van de vorige gegevens mist op het buitenlandse kentekenbewijs mag de RDW om een gehomologeerde verklaring vragen voor het "creeeren" (weet effe niet hoe je het schrijft) van een Nederlands kentekenbewijs.
De caravan wordt dan gekeurd m.b.v. de permanente regelgeving en gewogen voor het leeggewicht.

Als de caravan geen kentekenbewijs heeft, dient u een Nederlandse typegoedkeuring te verkrijgen bij de "Nederlandse importeur" als hij gemachtigt is om dat te doen en een aankoopbewijs met "nieuw en ongebruikt" erbij op.
De caravan wordt dan gekeurd met de toelatingseisen van die dag ( zijn uiteraard zwaarder als de permanente eisen) en het leeggewicht wordt van de typegoedkeuring overgenomen.

Mocht het niet duidelijk zijn, zie ik de reactie.


Andreas antwoordt op 7 december 2009:

Ben nog een derde optie vergeten.

U kunt een individuele aanvraag doen voor de caravan.
Onderstaande informatiepakket dient ingevuld te worden door ALLEEN de fabrikant van het voertuig. De caravan wordt dan weer gekeurd volgens de toelatingseisen en het leeggewicht wordt gedaan bij de RDW.

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/5715F19D-0911-4770-B003-1EAF8B5171F9/0/20090701infosetindividueleaanh.pdf


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker