Caravantrekker.nl

Zuinige trekauto

Sjoerd vraagt op 15 december 2009:

Ik heb een nieuwe Eriba Touring Forever Young gekocht (max. 1200 kg). Heb nu een Renault Grand Espace op benzine maar wil naar een kleinere en vooral zuiniger auto toe. Wat is de meest zuinige auto die nog wel ruimte heeft (stationcar of mpv) en die toch mijn Eriba goed kan trekken.
Alvast bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 15 december 2009:

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI




antwoordt op 15 december 2009:

Of de Skoda Yeti 1.2 TSI 😉 (!)


Benno antwoordt op 15 december 2009:

Sportief en toch ruim.
What you see is what you get: SEAT Altea 1.4 TSI.


john antwoordt op 15 december 2009:

Dacia logan


Benno antwoordt op 15 december 2009:

John,

Niets ten nadele van een Dacia Logan, maar iemand die een Eriba Touring koopt gaat hem daar niet mee trekken.


@Eric antwoordt op 15 december 2009:

Van: Benno
Datum: 15 December 2009 om 20:49

John,

Niets ten nadele van een Dacia Logan, maar iemand die een Eriba Touring koopt gaat hem daar niet mee trekken.


Want?


Bert.s antwoordt op 15 december 2009:

Ik zou het best aandurven om met een dacia logan en een eriba touring op vakantie te gaan.
Ik verwacht geen problemen, maar of de logan een zuinige auto is weet ik niet.


Benno antwoordt op 15 december 2009:

@Eric,

Eriba Touring:
Imago,avontuur,rijden,kwaliteitsuitstraling,apart,geen doos.
Dacia:.......


@Eric antwoordt op 15 december 2009:

Van: Benno
Datum: 15 December 2009 om 23:43

@Eric,

Eriba Touring:
Imago,avontuur,rijden,kwaliteitsuitstraling,apart,geen doos.
Dacia:.......


Dus hij moet achter een.....???

Oh ja, die redenen had ik nou nooit achter een Touring gezocht.
Sommige mensen kopen een Touring alleen maar omdat hij zo goed gestroomlijnd, relatief licht is en een fijne wegligging heeft 😉


Robin antwoordt op 16 december 2009:

Mini clubman cooper 1.6. Valt in de 20% categorie.
Volgens mijn zwager mag hij volgens het boekje 1200 trekken.

Hier op de site lees ik 750 kg maximaal trekgewicht. Ik ga mijn zwager vragen of ik het boekje in mag zien.
Als het mag lijkt het mij een prachtige combi.....en nog zuinig ook!


Benno antwoordt op 16 december 2009:

TS Sjoerd heeft een Renault Espace.
Dan heb je het over hoog zitten en ruime instap.
Niemand stapt van zo'n auto over op een "gewone", hoe mooi of leuk ook, want dan krijgen ze het gevoel dat ze in een skelter zitten.
Franse auto's vallen af want daar heeft ie ervaring mee.
Duitse degelijkheid moet het worden, het liefst VAG.
De Touran redt het niet: te veel busje.
Golf plus komt in de buurt, maar net iets te weinig savoir vivre. De Yeti is er nog niet in een passende configuratie.
Blijft over de SEAT Altea 1.4 TSI.
Wel even door de zure inruilappel heen bijten.

@Erik
Ik ben ervan overtuigd dat imago bewust of onbewust op nummer 1 staat bij koopargumenten Touring. Niets mis mee hoor.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 december 2009:

Ik ben ervan overtuigd dat imago bewust of onbewust op nummer 1 staat bij koopargumenten
Bij auto's is dat niet anders, hoewel bijna niemand dat zal toegeven.


@Eric antwoordt op 16 december 2009:

Van: Benno
Datum: 16 December 2009 om 14:14

TS Sjoerd heeft een Renault Espace.
Dan heb je het over hoog zitten en ruime instap.
Niemand stapt van zo'n auto over op een "gewone", hoe mooi of leuk ook, want dan krijgen ze het gevoel dat ze in een skelter zitten.
Franse auto's vallen af want daar heeft ie ervaring mee.
Duitse degelijkheid moet het worden, het liefst VAG.
De Touran redt het niet: te veel busje.
Golf plus komt in de buurt, maar net iets te weinig savoir vivre. De Yeti is er nog niet in een passende configuratie.
Blijft over de SEAT Altea 1.4 TSI.
Wel even door de zure inruilappel heen bijten.


Uhh, volgens mij vraagt TS specifiek naar een stationcar of MPV.
Hij zal daar dus best wel over nagedacht hebben. 😉

Verder zoekt hij een auto die ruimte heeft, de Altea mist dat helaas en moet het alleen qua kofferruimte al ruim afleggen tegen de Octavia (409 schamele liters versus een heerlijk bruikbare zee van 580 liter inhoud achterin de Tjech!)

Motorisch zijn we het in ieder geval wel eens! 😉
Wat is er trouwens sportief aan een Altea?








Marcel antwoordt op 16 december 2009:

Misschien een fiat Croma. Een aardige stationwagen met een iets hogere zit....


Andreas-NL antwoordt op 16 december 2009:

@Benno "Duitse degelijkheid moet het worden, maar géén Touran, te veel busje". (?) Lijkt me een logische stap als je kleiner wilt, nà een Espace. Dat is toch net zo goed een soort bus? En als je naast degelijkheid ook betrouwbaarheid zoekt, waarom dan niet naar een Japanner gekeken, bijv. de Toyota Verso of één van de Subaru's met hun extra's voor caravanners. Maar de Skoda zou ook prima kunnen natuurlijk.


Bert.s antwoordt op 16 december 2009:

@Eric

de altea xl heeft een kofferruimte van 532 liter.
Dat scheelt niet veel met de octavia.


RobD antwoordt op 16 december 2009:

" Franse auto's vallen af want daar heeft ie ervaring mee.
Duitse degelijkheid moet het worden, het liefst VAG

Zijn dit eisen van vraagsteller of iemand anders zijn voorkeuze?

Waarom geen Scenic?


Benno antwoordt op 16 december 2009:

Ja Rob, het is een gok, ik weet het.
Wat ik doe is me trachten te verplaatsen in het Sjoerdbrein.
Grote foutkans meegebakken.

"Waarom geen Scenic"

Mijn buurman heeft een prachtige Scenic 2.0. 30 maand oud weinig kilometers. Open daken en verder de hele reutemeteut. Nieuw 31 mille, krankzinnig veel trammelant. Wil eraf. Renault biedt 13 ruggetjes als ie een nieuwe koopt. Het verhaal staat niet op zich.

BertS.

Dank voor de hulp. In de XL is de achterbank ook nog eens verschuifbaar. De ruimte is echt aanzienlijk.

Marcel.

Een tweedehands Croma lijkt mij zo gek nog niet. Moet kunnen voor een zeer scherpe prijs.

Andreas-NL

Natuurlijk kan een Toyota Verso. Maar... vrienden hebben er een (lease) en moeten binnenkort zelf een auto aanschaffen.
Ze zoeken een goed gebruikte Altea 2.0 FSI. Ik weet echt niet waarom, maar zoiets heeft blijkbaar invloed op mijn gedachtenwereld.

@Eric.

Een stationcar gaat niet lukken. Minstens één van de twee wil echt niet zakken.


RobD antwoordt op 17 december 2009:

Renault: no 1 in verkoop in België.

Ik vraag me toch nog steeds af waar te lezen staat dat Sjoerd geen franse meer wil. Wat hij vraagt: "Wat is de meest zuinige auto die nog wel ruimte heeft (stationcar of mpv) en die toch mijn Eriba goed kan trekken"
Nergens een negatief woord te vinden. Meedenken in deze is gevraagd, zonder conclusies te trekken uit niet bestaande gegevens.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 december 2009:

Mijn 'probleem' met dit soort vragen is altijd: Wat is goed kunnen trekken? Om trekauto's beter te kunnen vergelijken hebben we de snelheidsindex ingevoerd (het getal in het ronde bord) en een maximaal hellingspercentage. Voor jezelf moet je uitmaken wat vind ik goed. Wil je op elke helling die je normaal gesproken tegen kan omen weg kunnen rijden moet je m.i. minimaal op 16% weg kunnen rijden en wil je lekker vlot met het verkeer mee kunnen rijden moet je een snelheidsindex hebben van m.i. meer dan 100, en om het echt leuk te maken meer dan 110. Als je die cijfers weet kan je gaan zoeken (via menu overzichten en dan alle auto's).


Janka antwoordt op 17 december 2009:

Waarom geen Golf Variant 1.9 Tdi? Wij hadden ook de keus in het verleden. Onze Golf Variant rijdt zuinig (met caravan 1 op 11) en is een goede trekker. Daarbij komt'ie ook uit de VAG.


Matthias antwoordt op 17 december 2009:

De VW 1.9 tdi motor is naar de huidige maatstaven een totaal verouderde motor.


john antwoordt op 17 december 2009:

maar wel betrouwbaar en oerdegelijk


pieter antwoordt op 17 december 2009:

De kwaliteitsdiscussie over een auto zal wel eeuwig blijven duren. Feit is dat de huidige Duitse betrouwbaarheidscijfers van Volkswagen een middenmoter maken, op hetzelfde niveau als Renault. Dacia staat daar zelfs boven. Wat kapot kan of overbodig is, is er in de fabriek al af gehaald. Vraag is of je dat echter mist en of de auto niet doet wat die moet doen. Succes met het ophemelen van je eigen merk auto.


Jos antwoordt op 17 december 2009:

Ik heb super goede ervaringen met de Renault Laguna 1.6 16v!
Mooie auto en ook een zuinige. Wij hebben een Renault Laguna uit het jaar 2001.


renaat antwoordt op 17 december 2009:

citaat: "de VW 1.9TDI motor is totaal verouderd"

Ik durf dat niet tegenspreken
want deze pompverstuiver met 115 pk is al 10 jaar oud
en hij maakt veel kabaal, vooral koud.
en hij heeft geen "common rail met piëzoverstuivers"
en hij haalt Euro 5 niet

Maar hij is zuinig: 1/20 solo
Maar hij is betrouwbaar
Maar hij heeft geen last van DPF filters of andere EGR-problemen.
en met een korte 5-bak is het een prima trekker , om niet te zeggen trekbeest 😉

ZEKER, hij is verouderd, maar kan nog effe mee, toch?


Benno antwoordt op 17 december 2009:

Meisjes, TDI is helemaal goed hoor. Heb ik zelf ook in mijn Golf.
Maar wat moet je als er een dikke boom op valt?
Bij de aanschaf destijds zag de autowereld er anders uit. Met de komst van de kleine benzine turbootjes krijg je dezelfde trekkracht voor minder (belasting)geld. Zuiniger blijft TDI wel, maar die vreugde wordt getemperd door "milieu" boetes.
Ik hoop dat ik me nog lang kan beheersen en lekker tevreden blijf met mijn petroleumstel.

Ach RobD, mijn zinsnede over Franse auto's moet je niet al te serieus nemen hoor. Is maar een slag in de lucht. Alhoewel ?


Menno en Sjoerd,
Even de combi Altea met Eriba gesjekt.
Helemaal goed: 5 groene sterren 17% en 117 km/u !

Wat opvalt de kwalificatie van de Altea;
"Geen enkele auto met ongeveer dezelfde prijs is beter".

Wat wij niet weten van Sjoerd is wat de trekker mag kosten en hoeveel kilometer hij rijd.
Speelt geld geen grote rol en maakt hij veel kilometers zeg ik zomaar BMW X1.


Benno antwoordt op 17 december 2009:

Oh toch niet.
Hij vraagt om "De meest zuinige auto". Dus toch maar de Altea.


Bert.s antwoordt op 17 december 2009:

En sjoerd, al een keuze gemaakt?


michiel antwoordt op 19 december 2009:

lekker eenzijdige adviezen.
Zuinige alternatieven voor een eriba touring van 1200KG
* Verso 1.6 of 1.8 valvematic, krachtige, zuinige motoren en erg ruim
* Renault Clio estate 1.2tce (klassewinnaar KCK 2008)
* Octavia combi 1.4TSi (helemaal mee eens)
* Impreza 1.5 AWD, onverslaanbaar door zijn all wheel drive, hoge/lage gearing en uitmuntende stabiliteit......misschien laag, maar zeker niet klein van binnen.
* Kia C'eed CW 1.6 (of 2.0) : scherpe prijs en een verassend goede auto met 5 jaar volledige garantie (eat your heart out VAG!!)
* Citroen C3 picasso 1.6Vti. Heerlijk praktisch en ruim en met een goede motor.


Harrie antwoordt op 20 december 2009:

Persoonlijk zou ik niet gaan voor de Clio en de C3 Picasso, hoe leuk die auto's ook zijn. Ze hebben beide een treingewichtbeperking, waardoor bij volle belading van de auto er maar 900-950 kg toegestaan trekgewicht overblijft.

Zelf heb ik sindskort een andere auto gekocht om een Hobby excellent 460 te trekken. Heb daarbij gereden in diverse modellen, waaronder de nieuwe Cee'd 1.6, Octavia 1.4 tsi, Golf 1.4 tsi en Megane tce. De Cee'd heeft een hoop ruimte, maar kon mij totaal niet overtuigen. Qua trekprestaties volgens de KCK-test was het ook geen hoogvlieger. De auto is scherp geprijsd, maar daartegenover staat een ellendig hoge afschrijving, veel rijgeluiden, veel motorgeluid en stoterige vering. Heb uiteindelijk de golf variant gekocht. De motor heeft bij 1200 toeren al 160nm, vanaf 1500 200nm en dat blijft tot 4000 toeren. Ideaal. Dit geldt ook voor de octavia. De megane heeft meer pk's maar minder koppel, daarbij wel kortere overbrengingen. Ik zou niets anders meer willen dan een turbomotor. Ik zou gewoon gaan proefrijden in de Volkswagens, Seats, Skodas en Renaults met 1.4 turbo's en kiezen wat het beste bij je past.


Koen antwoordt op 20 december 2009:

De lijst van michiel is inderdaad een pak minder eenzijdig dan het obligate VW lijstje dat altijd wordt opgehemeld.
Marcel had ook al een voorstel gedaan : de Fiat Croma.
En als je dan toch bij de Fiat-dealer bent : bekijk ook eens de Fiat Bravo en Lancia Delta (telkens met de 1.4 T-Jet benzine motor van 88Kw / 120 Pk)
Hang daarachter een Eriba Touring van maximum 1200 kg : de (groene) sterren vliegen je om de oren.
Solo zijn deze 'tweelingen', uitgerust met moderne benzinemotoren, zuinig.

Qua uitrusting kan je kiezen : een pak goedkoper indien ze even kaal / basic zijn als een VAG product.
Of gewoon een beetje goedkoper (maar met veel meer uitrusting en comfort standaard) tov diezelfde kale VW of Audi.

En wie nog eens begint over afschrijving : eerst 5000€ meer betalen voor een VAG product om nadien (misschien !) 5000€ meer te krijgen bij inruil.
Waar is dan de winst / betere afschrijving ?


Bert.s antwoordt op 20 december 2009:

de fiat croma 1.8 16 is toch duurder dan de seat altea xl 1.8 tsi van mij.
Qua koppel is de seat door de turbo motor ook een stuk interresanter!


Benno antwoordt op 20 december 2009:

€ 5.000,00 meerbetalen voor VAG slaat nergens op.
De prijs van een Bravo 1.4 multi jet is vergelijkbaar met die van een 1.4 TSI Golf en SEAT Altea. € 5.000,00 minder bij inruil klopt helaas wel.
Een Fiat Croma 1.8 16V Dynamic kost met trekhaak en afl. kosten (ik reken € 1.500,00) € 32.000,00 !!!
Als je na 2,5 jaar de auto inruilt mag je handen dichtknijpen als de helft terugkrijgt (zeer deskundige bron).

3 weken geleden kochten vrienden van ons een nieuwe Altea XL Style 1.4 TSI. Alle luxe pakketten erop. 17 inch lichtmetaal, piepertjes achter, volle tank, trekhaak en afl kosten € 27.000,00
Ze hadden proefgereden in bijna alle mogelijke concurrenten.
Vlot uiterlijk, zitcomfort (verstelbare lendesteunen) en de motor gaven de doorslag.
Het was de grond waarop ik mijn advies aan Sjoerd baseerde.

Bert.s, jij bent ook niet over één nacht ijs gegaan denk ik.



michiel antwoordt op 20 december 2009:

De C'eed is recent vernieuwd en toen is onder meer het veercomfort aangepakt. De C'eed heeft bij de britse Towcar verkiezingen meermalen een eervolle vermelding gekregen....net als de Kia Rio en de Cerato trouwens. Met die restwaarde van een C'eed zit het best wel goed, je betaald zo'n pak minder geld dan voor een Golf dat je uiteindelijk toch gewoon voordeliger uit bent. Daarbij komt dat je met 5 jaar garantie, en 7 jaar op de motor een hoop kosten bespaard blijven t.o.v van een VAG-auto. Het recente zeer slechte optreden van VW in de duurtesten van Autobild (Polo, Touran en Passat) zeggen wat dat aangaat genoeg. Ik meen dat VW daardoor misschien wel een risicovoller investering van je spaargeld is dan een Kia. De C'eed komt niet voor niets in veel vergelijkende tests als een prima auto naar voren. Ik vraag me toch af waarom er(buiten de fiscale voordelen van een kleine cylinderinhoud in sommige buurlanden een turbo aan te pas moet komen. BMW bewijst met zijn 116i efficient dynamics 2.0 dat het omgekeerde minstens zo goed kan werken....en laat BMW nou wel goed scoren in betrouwbaarheids-onderzoeken! Ik denk dat niet voor niets de merken die als bovengemiddeld betrouwbaar (en technisch vooruitstrevend!) te boek staan(Honda, Lexus, Toyota, BMW) er (nog) niet aan zijn begonnen.

En dan alsof de restwaarde van een Seat en VW zo geweldig is........omdat VW zou weinig voor de 3 jaar oude Touran van mijn zwager bood (na 3 jaar 16000 bijleggen voor een 1.4TSI(hadden een 1.6Fsi)) rijden zij nu in een Opel.

Wanneer je een Eriba Touring forever Young nam ik aan dat er geen kinderen meegaan..........dan is het maximale treingewicht van de Clio (2500kg) geen probleem.

Dan ook nog, wanneer je nu een Espace hebt val je waarschijnlijk ook voor een bijzonder uiterlijk........met alle respect een Golf of Octavia zijn wel erg gewoontjes. Een Bravo is daarintegen een plezier om naar te kijken. Je moet de auto kopen waar je het meeste warme gevoel van krijgt.....daar ben je het langst mee tevreden


Bert.s antwoordt op 20 december 2009:

Ik heb in mijn leven al heel wat auto merken gereden, en bij inruil is mij de restwaarde altijd weer tegen gevallen.
Ik moet altijd weer een emmer vol geld mee nemen.
Het is ook zeker moeilijk om iemand anders een automerk/type te adviseren.
Hoe groot moet de kofferbak, wat is het budget etc.
Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste benzine auto met turbo is, en deze bevalt erg goed.
250NM vanaf 1500 toeren dat is het voordeel van een turbo.
Van sjoerd hebben we nog niets weer gehoord, dus laten wij ons maar niet al te druk om zijn probleem maken.


Benno antwoordt op 20 december 2009:

Amen.


ad antwoordt op 22 december 2009:

neem toch een santa fe ( 2,7 l natuurlijk )ben je van al het gezeur af


Koen antwoordt op 22 december 2009:

""""wil naar een kleinere en vooral zuiniger auto toe. """
Dus een 2.7 liter jeep-achtig ding voldoet niet echt aan zijn vraag.

En Benno had al 'Amen' gezegd = einde van dit topic.

Sjoerd ziet inmiddels door het bos de bomen niet meer en gaat zich een 2ehands Renault 16 TX aanschaffen.


janka antwoordt op 22 december 2009:

Sinds wanneer bepaalt Benno of dit het einde is van het topic? Of was het een tikfout en moest er Menno staan?
De restwaarde van onze Golf (variant 1.9 Tdi aut. TT 101 PK) is als ruim 5 jarige zo'n slordige €12000,-- daar is toch niks mis mee?


Koen antwoordt op 22 december 2009:

Neenee, geen tikfout.
Zo'n "Amen" vind ik een prachtig einde van dit onderwerp waarbij iedereen zijn eigen voorkeur naar voor brengt.
Een topic dat maar blijft duren en duren en duren.
En een welles-nietes spel aan het worden is.

"""ruim 5 jarige zo'n slordige €12000,-- """
En ga je dat ook krijgen als je een nieuwe / andere auto koopt ?
En hoe zit het met de BPM die elk jaar gaat verminderen ?
Inruilprijs zal dan ook dalen.


janka antwoordt op 22 december 2009:

Daar houden we ons (nog) niet mee bezig. De aanschaf van de volgende VW zal pas over een jaar of 4 aan de orde komen. Of er moet iets gebeuren waardoor het eerder het geval zal zijn.


Robbert antwoordt op 22 december 2009:

Vraag je ook eens af of je de kapitaalvernietiging (wat krijg je terug voor een grote Espace?) wel terugverdient met een zuinigere auto. Ofwel, is het echt wel 'zuiniger' (lees goedkoper) om de Espace in te ruilen voor een kleinere zuiniger auto....?


Benno antwoordt op 22 december 2009:

Amen = zo is het.


Koen antwoordt op 23 december 2009:

"""Ofwel, is het echt wel 'zuiniger' (lees goedkoper) om de Espace in te ruilen voor een kleinere zuiniger auto....?"""
-----------------------------------------------------------------------------
Hmmm, andere wending in dit onderwerp.

De ene rijdt z'n auto helemaal op (en krijgt dan nog 500 € voor het 'wrak'), de andere koopt iedere 4 of 5 jaar een nieuwe / andere.
Wat is een 'goede' inruilprijs tov de eerder betaalde som ?
Mijn vrouw is (uiteindelijk) tevreden als ze nog 7.000 à 7.500 € krijgt voor haar 5 jaar eerder nieuw gekochte wagen van +/-16.000€.

Maar een Grand Espace heb je in verschillende motorvarianten : indien het een 3.0 benzine is, kan ik me wel voorstellen dat het redelijk snel 'zuiniger' / goedkoper wordt. Ook al krijg je niet veel terug als inruil.

Zou Sjoerd nog meelezen ? Of is hij zijn nieuwe Eriba aan het uittesten ?


M de Goeij antwoordt op 23 december 2009:

Dacia logan MCV 1.6 105 op LPG
goedkope aanschaf
goedkoop rijden
goedkoop zonder ruimte inleveren op je vorige auto!
vertrouwde renault techniek
en ws makkelijk in te ruilen omdat je bij dezelfde dealer
blijft.


Benno antwoordt op 31 december 2009:

Sjoerd, Sjoeoeoerd......
Ben je er nog?


Sjoerd antwoordt op 19 januari 2011:

Heren want dat zijn jullie allemaal (helaas of gelukkig geen dames). Ik schaam mij diep! Ik heb dit ruim een jaar geleden op het forum gegooid en er daarna om wat voor reden dan ook, niet meer naar omgekeken. Ik zie al jullie adviezen nu pas en ja, ik heb nog steeds mijn Grand Espace 2L Turbo en mijn Eriba Touring 4ever Young. Ik had en heb geen ervaring met dit forum dus ben er nu weer terecht gekomen door te googelen en daar zie ik ineens mijn eigen vraag staan. Nogmaals dank voor alle adviezen. Een van de laatste was het houden van de Espace en dat heb ik tot nu toe gedaan. Ik ben erg tevreden over de auto en rijd weinig kilometers. Heb hem 2 jaar oud in 2006 gekocht voor ca. 28.000 euro met 40.000 op de teller. Staat nu 135.000 op en kan nog wel even mee dunkt. Blijft overeind dat de auto niet zuinig rijdt, duur is in wegenbelasting en beurten dus er komt een moment dat ik toch iets kleiners en zuinigers wil. Twee van de drie kinderen zijn het huis al uit maar studeren en dat kost me een rib uit mijn lijf. Ik zal eens gaan kijken bij die logan maar die is niet erg safe. Yeti vind ik leuk maar is niet heel groot en Altea vind ik niet erg mooi. Misschien toch een Touran of een golf station of vergelijkbare maar goedkopere seat of skoda (is allemaal VW toch?). Als jullie na een jaar nog zin hebben om een tip te geven dan graag maar gezien mijn afwezigheid kan ik me ook voorstellen dat jullie geen zin meer hebben. Nogmaals bedankt en tot de volgende (over een jaar haha).
Sjoerd.


Robin antwoordt op 20 januari 2011:

Ha die Sjoerd!
Welkom terug, voor mij een reden om ook mijn steentje bij te dragen:
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Berlingo/Partner (liefst de 1.6 HDI, maar op benzine kom je vast ook ver genoeg).
Lekker ruim, hoge zit, ik vindt die combi mooi en nog meer van die argumenten.


janka antwoordt op 20 januari 2011:

Tja, dan zou ik toch gaan voor de VW Golf Diesel Tdi in een 2e hands uitvoering. Maar ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld..


Cees antwoordt op 22 januari 2011:

@ Benno volgens mij heb je het wel heel erg hoog in je bol.
Franse auto's vallen af Dacia is helemaal niets....
Ik heb een Renault Scenic 1.6 16v en het rijdt fantastisch. Het is een lease auto, ik kon kiezen uit een Opel Isigna, Seat Altea en een Renault Scenic en na elke auto 2 maanden gehad te hebben, heb ik gekozen voor de Renault Scenic, rijdt heerlijk en heb hem nu dik een jaar in bezit en nu bijna 30000 op de teller.
Hiervoor een als lease auto een Citroen C5, ook een perfecte auto...en ook een Franse auto...dus niets mis met Franse auto's, ook degelijke auto's!


Jeroen antwoordt op 22 januari 2011:

Hyundai IX20 1.6...deze auto mag 1300kg trekken.
Wij hebben er een proefrit in gemaakt met deze auto, alleen met de 1.4, maar de auto rijdt fantastisch en een hoge instap!


@Eric antwoordt op 22 januari 2011:

Die Hiejoendai ix20 weegt leeg 1155 kilo, dan vind ik 1300 kilo wel behoorlijk veel erachter.


albert antwoordt op 22 januari 2011:

Wij trekken een Eriba Troll met een Citroën Picasso 1.6 HDI, 110 pk. Perfecte combinatie.

Albert


John antwoordt op 22 januari 2011:

tegen de tijd dat Sjoerd daadwerkelijk zijn auto vervangt zijn alle genoemde modellen al weer vervangen.


Benno antwoordt op 27 januari 2011:

@ Sjoerd.

Sportief dat je zo reageert.
T.z.t. doet de Ford C Max ook lekker mee.

@ Cees.

Het is maar een theekransje hoor.
Maar toch, op 15 december schreef ik: "Niets ten nadele van een Dacia Logan".
Dat het geen image-builder is zal denk ik niemand ontkennen.

Op 17 december:
"Mijn zinsnede over Franse auto's moet je niet al te serieus nemen hoor".


Jan antwoordt op 28 januari 2011:

De zuinigste trekauto is de auto waar het minst mee wordt gereden en dan bedoel ik vooral buiten de vakanties. Eigenlijk is een camper zuiniger dan een auto want die wordt voornamelijk in de vakantie gebruikt😉


Andreas-NL antwoordt op 28 januari 2011:

Tsjonge Jan, echt de "statement of the year". Hoe lang heb je hierop zitten broeden?


Jan antwoordt op 28 januari 2011:

Tsja iemand moest het toch een keer zeggen😉


rombouts antwoordt op 11 mei 2014:

geachte

Wij willen graag een trekhaak plaatsen bij onze renault clio
55 kw 1.2 model 2007
vraag i.v.m caravan te kunnen trekken max aslast 1000 kg


Don antwoordt op 11 mei 2014:

1000kg moet voor die Clio geen probleem zijn, volgens autoweek mag deze 1200 kg trekken.
Je kunt ook hier, http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/index.php een bereking doen


John antwoordt op 11 mei 2014:

Ga je op de veilige marge van 75% max aanhanger t.o.v. de auto zit je op 900kg. Met beleid en aandacht kun je naar 80% en zo zou je net 1000kg kunnen meetrekken.


dick antwoordt op 11 mei 2014:

terug naar de vraag: al eens de citroen C-4 thp of Peugeot 308 SW thp bekeken?
succes hoor.


Gerrie antwoordt op 11 mei 2014:

Let even op mensen dit is een vraag van 2009. Mogelijk is Sjoerd inmiddels al weer toe aan een andere.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker