Caravantrekker.nl

Caravan zwaarder dan op het kenteken bewijs staat

Herman vraagt op 22 december 2009:

Onze caravan is zwaarder (140KG) dan op het kenteken bewijs staat aangegeven i.p.v. 720kg is de caravan 860 kg (ledig)

Is dit een bekend probleem/euvel in caravan land

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 22 december 2009:

Hoe leeg is die 860 kg? Heb je bijv. het reservewiel en de houder ook verwijderd vóór de weging en de gasflessen? De inhoud van de boiler of misschien de boiler zelf ook omdat die onderdeel is van een optiepakket... Daarnaast is bij een dergelijk relatief lichte caravan een gewichtsafwijking van dik 5 tot een kleine 10% niet ongewoon. Ja, meestal meer dan bij de typegoedkeuring gemeten waarde.


Herman antwoordt op 22 december 2009:

Alles was eruit


Koen antwoordt op 23 december 2009:

Is het een tweedehands ?
Misschien een nieuw dak overgelegd na hagelschade ?
Vocht / vochtschade in het houten framewerk ?


Willem antwoordt op 23 december 2009:

In bepaalde gevallen is het gewicht op het kentekenbewijs, het gewicht van de standaard caravan zonder enige luxe (kachel boiler extra dakluiken enz enz.).
Voorts kan het zijn dat in de loop der tijd vocht in de caravan zit, o.a. vloeren, wanden maar ook in de kussens.

Al weer wat jaren geleden was (volgens mij) het kenteken-gewicht zelfs zonder kussens.

Het zou handig zijn om even het type caravan te vermelden met jaartal.


Herman antwoordt op 23 december 2009:

Beyerland bj 2001 "GEEN" vocht schade (140 KG) !!! geen andere dakplaat o.i.d.


Theo antwoordt op 23 december 2009:

Het is bekend in caravanland. Een euvel?
Al mijn caravans zijn tot op heden zwaarder geweest dan vermeld stond op het kentekenbewijs.
Door opties, vocht en.....?
Toch is 140 kg bij een caravan van 720 is veel, tenzij er veel extra (dus niet bij de standaarduitrusting behorende) accessoires op zitten. (B.v. andere omvormer, extra stopcontacten, rollo's, hor, zwaardere steunen, reservewiel, airmix, omloopverwarming, boiler en toebehoren, cassettetoilet, bagageluiken, krik en kriksteunen, etc.). Alles weegt iets.
Kijk maar eens naar wat in 2001 bij de standaarduitrusting behoorde en wat er nu op zit. Een caravan van 720 kg. is licht. Het kan een instapmodel zijn, waaraan van alles is toegevoegd.


Harry antwoordt op 24 december 2009:

Wat veel belangrijker is Herman, of je voldoende laadvermogen overhoud, zodat jeer wel mee op weg kan.


b antwoordt op 24 december 2009:

waarschijnlijk een beyerland 390 deze is waarschijnlijk zonder pakket gewogen (dat is zelfs zonder toilet ed.) voor de typegoedkeuring
deze weegt leeg inderdaad ongeveer 850 kg.
onder de caravan zit een zwaardere as tot 1100 kg of zelfs tot 1300 kg.


Peter antwoordt op 25 december 2009:

Ben in het bezit van een Knaus Sudwind 500fsd. Op kenteken 1180 kg, bij aankoop as besteld van 1700kg. Caravan gewogen op een geijkte weegbrug, (incl mover, airco en reservewiel) leeggewicht 1460 kg. Info achteraf leerde mij dat 1180kg zonder luxepakket is, alsnog is het verschil groot. Door de 1700 kg as (eigen initiatief) kan ik bagage meenemen.


piet antwoordt op 25 december 2009:

op mijn kenteken staat een leeggewicht van 1020 kg maximaal 1350 kg.
destijds nieuw gelijk op de weegbrug gewogen met alleen een gasfles en een luifel hierbij was het gewicht ook precies 1020 kg


Gunst antwoordt op 25 december 2009:

Komt wel vaker voor, zeker vroeger. Ik heb ooit een Delta Aero 320 gehad, die leeg 650 kilo moest wegen. Na weging op de weegschaal bleek dat ruim 100 kilo meer te zijn......er bleef officieel slechts 50 kilo laadvermogen over.


Herman antwoordt op 28 december 2009:

Maar wat moet ik nu doen (heb een caravan gekocht die mijn auto op papier kan/mag trekken met b rijbewijs) maar in werkelijkheid niet mag of ander auto kopen en E rijbewijs halen

"Eigenlijk klopt een kenteken bewijs van geen kanten"
er staat informatie op die niet juist is !!


Bert antwoordt op 28 december 2009:

Wat heeft je rijbewijs hiermee van doen? De getallen op de kentekenbewijzen van auto en caravan zijn toch niet veranderd? Dus is er hooguit sprake van overbelading.


dabbertje antwoordt op 30 december 2009:

Herman,
tis helemaal onduidelijk wat je bedoelt.

Om je te helpen zul je wat meer gegevens van je auto en caravan moeten geven. Misschien maak je je druk om niets.

Gr. Daphne


antwoordt op 30 december 2009:

Herman,

Het is, dacht ik, alom bekend dat caravans zomaar 50-100 kg zwaarder kunnen zijn dan op het kentekenbewijs staat aangegeven. Vooral bij de wat oudere caravans komen nog wel eens grotere verschillen voor. Helaas kom jij er (te laat?) achter dat dit bij jou ook het geval is. Wat je moet doen kunnen wij zo niet beoordelen omdat we niet voldoende gegevens hebben,

Ik heb de indruk dat je wat zaken door elkaar haalt (rijbewijs en technisch toegestaan voor auto)
Klik even links boven onder MENU...DE WET en lees wat de geachte "directie" geschreven heeft, mogelijk heb je daar iets aan.
Ik hoop dat je een aanvaardbare oplossing vindt.

Ieder jaar in het februari nummer vd KCK staan caravans die gewogen zijn, dan zie je ook de kogeldruk en het verschil tussen links en rechts. Iets om serieus rekening mee te houden als je auto maar een beperkte capaciteit heeft.

vrgr
JT®


Herman antwoordt op 30 december 2009:

Het gaat er mij om dat ik de caravan gekocht heb in combinatie met mijn auto kan/mag ik deze trekken met b rijbewijs "volgens de papieren" maar in werkelijkheid is de caravan te zwaar ik ben afgegaan op de papieren het kentekenbewijs (RIJKSDOCUMENT) nu moet ik of een andere auto kopen of e-rijbewijs halen ??? (heb veel caravans van het zelfde merk/type gekeken en gecontroleerd en hebben deze specificatie's als de onze) DIT MOET TOCH NIET KUNNEN ! en bij wie/wat moet ik te biechten om dit "OP TE LOSSEN" ?????


antwoordt op 31 december 2009:

Hoezo is je caravan te zwaar? Je hebt minder laadvermogen! Dat is heel wat anders en daar heeft het Rijbewijs niets mee van doen.

DIT MOET TOCH NIET KUNNEN” Het is helemaal niet zo!
Je hoeft helemaal NIETS op te lossen.


Bert antwoordt op 31 december 2009:

Beste Herman, dit heeft geen zin op deze manier. Je haalt rijbewijs-eisen en overbelading door elkaar. Vul nu gewoon de gegevens op de twee kentekenbewijzen in in de rijbewijstester en het antwoord van het wel of niet nodig hebben van het E achter B rijbewijs komt er uitrollen: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

Daarna komen de werkelijk gewogen gewichten aan de orde en wat de auto mag trekken en zal er wel of niet sprake zijn van overbelading.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker