vraagt op 12 januari 2010:
Sinds dit jaar is het geen economisch delict meer om zelf je gasfles vullen.
Het moet wel een goedgekeurde fles zijn natuurlijk.
8.6.4 Accijns van minerale oliën
De tarieven van de accijns op minerale oliën worden verhoogd als gevolg van de jaarlijkse
indexering. De indexatiefactor voor 2010 is 1,9%.
Met ingang van 1 januari 2010 is over LPG, halfzware olie en gasolie alleen nog accijns
verschuldigd. Voorheen was hierover ook energiebelasting verschuldigd. De energiebelasting
wordt ingebouwd in het accijnstarief. Voor LPG wordt overgestapt op een uniform tarief (in de
accijns). Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de bestemmingen 'wegverkeer' en
'niet-wegverkeer'. Vergeleken met de huidige situatie wordt de belasting op LPG, gebruikt als
motorbrandstof (wegverkeer), met 1,50 cent per liter verhoogd en wordt de belasting op LPG,
gebruikt voor andere doeleinden (niet-wegverkeer), bijvoorbeeld LPG voor
verwarmingsdoeleinden of als brandstof voor werktuigen, zoals vorkheftrucks, met 2,60 cent
per liter verlaagd.
Omgerekend naar liters dan wel kilogrammen (voor zware stookolie) bedragen de
accijnsverhogingen 1,33 cent voor ongelode benzine, 0,79 cent voor zwavelvrije dieselolie,
0,41 cent voor halfzware olie en gasolie die zijn bestemd voor de voortstuwing van
luchtvaartuigen en 0,47 cent voor halfzware olie en gasolie die zijn bestemd voor ander
gebruik dan voor het aandrijven van motorrijtuigen op de weg (bijvoorbeeld
landbouwvoertuigen) of van pleziervaartuigen of voor de voortstuwing van luchtvaartuigen.
Bron:http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=77370&type=org
@Eric antwoordt op 12 januari 2010:
Nu nog even wachten op de zelfgeknutselde verloopjes en vervolgens de grote klap bij een pomp... 😉
antwoordt op 12 januari 2010:
Op de (rode) LPG dampflessen zit gewoon een Bajonet nippel zoals bij de auto.
Nix nippelknutselen, niet nodig. 😉
@Eric antwoordt op 12 januari 2010:
Alleen gebruiken de meeste nog steeds de groene flessen en daar zit dat weer niet op.
En om zo'n fles nou een paar te vroeg weg te gooien....
Dus toch maar zo'n verlooppie knutselen, kind kan de was doen. 😉
Volgens mij mis je toch ook een overvulbeveiliging die wel op een LPG tank in een auto zit?
antwoordt op 12 januari 2010:
LPG Fles heeft 80% vulling + overdrukventiel.
Ik vermoedt dat deze verandering in de accijnswet nu niet uitnodigt om op grote schaal je Euro flessen zelf te gaan vullen.
Vooral campers willen deze LPG mogelijk nog wel eens benutten en die waren voorheen veroordeelt deze flessen in het buitenland aan de pomp te vullen omdat dat in Nederland verboden was.
Nu hoeft dat niet meer. 😉
@Eric antwoordt op 12 januari 2010:
De accijnsen mogen dan wel veranderd zijn maar mag een LPG tankstation eigenlijk überhaupt wel afleveren aan mensen die met een gasfles aan komen?
Ik dacht dat er meestal in de milieuvergunning stond dat er alleen tbv voortbeweging van voertuigen oid afgeleverd mocht worden?
JH Vis antwoordt op 12 januari 2010:
Probeer maar eens een tankstation te vinden waar geen bordje hangt "verboden gasflessen te vullen"....Ik ben 'm nog niet tegengekomen.
Alleman antwoordt op 12 januari 2010:
In het verleden heb ik wel eens overwogen om zelf LPG te gaan (bij)vullen. Tijdens zoektocht op internet terechtgekomen op www.camperforum.nl en toen, gezien alle bijkomende zaken en problemen, er maar snel van afgezien.
antwoordt op 12 januari 2010:
Ik kom al ettelijke 10tallen jaren bij een tankstation met een aparte pomp voor gasflessen.
Er wordt een nippel opgeschroefd en de lpg slang aangesloten en gassen maar. Klaar terwijl u wacht.
Er zijn 2 controles:
1 De fles staat voor/tijdens vullen op een weegschaal om te controleren of hij wel/niet helemaal leeg is.
2 In een lege fles wordt maximaal 10 liter getankt (in een 5kg fles wel te verstaan).
Al heel lang betaalde ik 5-6 euro. Sinds vorig jaar is de prijs verhoogd naar 9 euro.
Op internet zijn de door mij bedoelde en door het tankstation gebruikte nippels vrij te koop. Wat dat betreft zou je dus makkelijk zelf ook kunnen vullen als je maar goed je liters in de gaten houdt.
Vraag me dus af of dat nu legaal mag......?? Of zou ik een weegschaal mee moeten nemen voor de dubbele controle...??
vrgr
JT®
PS @JH Vis:
In Luxemburg staan ook overal bordjes dat jerrycans niet gevuld mogen worden met benzine........en wat doen veel zuinige Ollanders........ 😉
Bert antwoordt op 12 januari 2010:
Da's propaan wat er uit komt...
antwoordt op 12 januari 2010:
Ik ben inderdaad altijd van mening geweest dat er verschil bestond in het soort vloeistof, dus 1 voor de fles (propaan) en de ander voor de auto (lpg). Waarom weet ik eigenlijk niet, maar zo is het me eens verteld en zo blijft het dus tussen de oren zitten.
Totdat..... ik enige tijd geleden een artikel las waarin stond dat je rustig op lpg kon stoken, (los van wetgeving ed., dus puur op basis van brandstof) het was een mengsel van butaan en propaan en dus zeker s zomers goed te gebruiken in camper/caravan.
Ik ben in deze materie niet thuis. Dus wie het (zeker) weet mag het zeggen.
Ik heb voor een paar centen prijsverschil nooit de behoefte gehad om zelf te gaan experimenteren.
vrgr
JT®
Ruud antwoordt op 12 januari 2010:
Ben geen grootverbruiker van gas, kooK er alleen (zo af en toe op), en zeker geen kachel. Doe het meeste elektrisch en met een 5 Kg fles kan ik wel een paar jaar vooruit.
Maar hij raakt natuurlijk leeg als je in Spanje staat. Heb om die reden nog een 3 Kg flesje bij me, maar als ik in Spanje bij zou kunnen vullen zou me dat goed uitkomen. Dan hoeft zelfs dat 3Kg flesje niet meer mee.
Ik zit niet op een plof of geknoei te wachten en ben zeer benieuw naar de mogelijkheden en gebruikerservaringen.
Las in eerdere antwoorden iets over 10 liter vullen en/of 80 % vulling, maar hoe controleer je dat op een makkelijke manier.
Natuurlijk, wat uit de pomp komt kan je aflezen, maar hoeveel zit er nog in als je m aansluit.
Kortom, de veiligheid gaat bij mij voor alles. Graag ervarinsinfo.
Frans antwoordt op 12 januari 2010:
Lpg is een mengsel van, hoofdzakelijk, propaan en butaan. De dampspanning (zeg maar de druk) bij een bepaalde temperatuur zal tussen die van propaan en butaan in liggen.
Het is daarom levensgevaarlijk om lpg in een butaanfles te vullen.
Een propaanfles is wel geschikt, mits er expansieruimte is gewaarborgd. Daarom het vulpercentage in de gaten houden door weging; is veel betrouwbaarder dan liters omdat je de vultoestand meet.
Als je met deze principes aan de slag gaat en nauwkeurig werkt is het technisch gewoon verantwoord.
john antwoordt op 12 januari 2010:
Gasinstallatie in pleziervaartuigen, caravans en kampeerauto's volgens ISO 10239
--Er zijn twee soorten gas welke geschikt zijn om te gebruiken in kampeereenheden, t.w. Propaan- en Butaangas. De meest gebruikte gassoort is propaan, het kookpunt hiervan ligt bij - 42 C , bij butaan ligt het kookpunt bij 0,5 C
Beneden deze temperaturen zal er geen gasvorming meer plaatsvinden. De dampspanning, de druk in de gasfles (offici�le naam is gashouder), kan bij stijgende temperaturen flink oplopen. Bij 20 C is de dampspanning van propaan 900 kpa, butaan 210 kpa.
Butaan gasflessen zijn specifiek voor butaangas gemaakt, dus voor een lagere druk dan propaangas, wanneer men een butaan gasfles zou vullen met propaan ontstaat er een levensgevaarlijke situatie. Om deze gasflessen uit elkaar te kunnen houden zijn deze gekleurd, butaan is altijd blauw, propaan is grijs, groengrijs of rood. Deze gasflessen moeten iedere tien jaar vervangen of gekeurd worden, een keurmerk van het stoomwezen met datum wordt ingeslagen. In sommige gevallen worden L.P.G. tanks in of onder gebouwd, L.P.G. is een mengsel van propaan- en butaangas. L.P.G. is een autobrandstof, dit autogas wordt in vloeibare toestand in de motor van de auto gespoten, de gasleiding naar de motor begint onder in de L.P.G. tank. Wanneer deze leiding gebruikt wordt om gastoestellen te laten branden kunnen we meters hoge vlammen verwachten, zeer gevaarlijk dus.
Het is verboden in Nederland om L.P.G. tanks te vullen anders dan voor gebruik van autobrandstof. Gebruikers van heftrucks, welke een L.P.G. gasinstallatie hebben, kunnen ontheffing krijgen, hiervoor wordt dan een vergunning afgegeven.--
Volgens de instructies van de ISO certificering
antwoordt op 12 januari 2010:
Volgens de instructies van de ISO certificering
»
Is die ISO instructie aangepast aan de gewijzigde belastingwet van 12 dagen geleden? 😉
(Daar gaat het namelijk om)
Ruud antwoordt op 12 januari 2010:
Frans/John, bedankt voor jullie technische info. Is precies wat ik wilde weten. Het is dus niet zomaar ff naar de pomp lopen met de gasfles en voltanken.
En met een (personen)weegschaal op pad gaan (welke bij zo'n laag gewicht ook niet de grootste naukeurigheid heeft) zie ik niet zitten. Neem hem ook niet mee, is extra ballast
Ruud antwoordt op 12 januari 2010:
(Waar het om gaat) Roel is het gebruiksgemak van de standaard campeerder. En dat zijn 99,8 % campeerders die (net als ik) een keer in de 2 jaar een gasflesvulling verbruiken.
Dit percenrage is niet geinteresseerd in ISO, of welke normen dan ook, maar zijn wel geinteresseerd hoe ze op een eenvoudige manier zonder risico de fles weer vol krijgen als ze in Spanje of weet ik waar dan ook verblijven.
Frans antwoordt op 12 januari 2010:
Het gestelde door john heeft een ernstige waarschuwing in zich voor m.n. campers. Daarin is het aantrekkelijk om simpel een auto-lpgtank in te bouwen – die weliswaar standaard voorzien is van een appendage ter beveiliging tegen overvulling – maar die echter standaard zodanig is uitgevoerd dat er vloeibaar lpg uitkomt i.p.v. lpg in gasvorm. Zonder verdamper en drukregelaar is dat echt onbruikbaar en levensgevaarlijk.
Als je niet vertrouwd bent met de materie, even los van de vraag wat mocht en wat mag, moet je er niet aan beginnen.
Het wegen kan ook met een gecontroleerde unster. Je moet dan even het gewicht bepalen van een corerct gevulde volle fles en een ‘lege fles’ en het gewenste vulgewicht omrekenen in liters afhankelijk van de begintoestand. Vervolgens checken met een eindweging en klaar. Maar nogmaals: pas er mee op!
antwoordt op 12 januari 2010:
Vandaar de speciale LPG dampgasflessen.
Dan hoef je daar helemaal geen rekening mee te houden.
Voorheen mocht je deze niet zelf vullen. Een ecocomisch delicht vanwege het omzeilen van de belasting en accijns.
Dit is nu vervallen dus je kan de LPG fles nu wel zelf vullen.
(Dat is dus niet de groene euroflessen)
antwoordt op 12 januari 2010:
Je moet dan even het gewicht bepalen van een corerct gevulde volle fles en een ‘lege fles’ en het gewenste vulgewicht omrekenen in liters afhankelijk van de begintoestand.
»
Gewichten staan op de fles ingeslagen (tarra) + vulgewicht propaan en butaan.
1 kg propaan(LPG) = ca. 2 liter.
Ruud antwoordt op 12 januari 2010:
En eigenlijk dus geen optie voor de meeste (gewone) campeerders, wat wel jammer is. Bedankt voor de info.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2010:
Misschien wel een domme opmerking....
Zit die 80% regelaar niet gewoon in de pomp? In mijn oude LPG tank in de auto kon 70 liter maar die vulde nooit meer dan 55 liter, omdat de pomp dan uitslaat. 1 keer in Italië ging er wel 70 liter in. Ik verdenk dat die pomp niet goed was en niet mijn eigen LPG tank.
Ik ga het niet uitproberen maar zou er bij een goede pomp niet meer kunnen dan 80% waardoor je een gasfles gewoon maximaal kan vullen???
Ik ken iemand die regelmatig BP flessen vult aan de pomp. Je kan dan zien hoe ver die vol is....
RobD antwoordt op 12 januari 2010:
een informatieve site: www.gasproducten.nl
Zat er even te neuzen en er zijn mooie mogelijkheden voor ons caravanners.
Ruud antwoordt op 12 januari 2010:
Mooie site, beantwoord al mijn vragen.
antwoordt op 12 januari 2010:
Zit die 80% regelaar niet gewoon in de pomp?
»
Er zit wel een afslagschakelaar op.
De pomp krijgt nergens een signaal hoe vol de tank of fles is.
Dat deze afslaat is puur op de (tegen)druk.
De tegendruk wordt gevormd door de dampspanning vermeerderd met de terugslagklep veerdruk etc.
Bij verschillende temperatuur is er een andere dampdruk dus de tegendruk vertegenwoordigd bij elke temperatuur een andere (vloeibare)vulling.
Bert.s antwoordt op 12 januari 2010:
De vulbegrenzer werkt met een vlotter die de tankopening afsluit.
Deze vulbegrenzer/vlotter zit in de tank zelf.
Als de tank voor bijv 80% gevuld is houd sluit de vlotter en kan er niet meer in.
Ik heb zelf eens een compressor van 80 liter gemaakt van een oude gastank, en kwam dus ook de vulbegrenzer tegen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2010:
Juist, das duidelijk!
Theo antwoordt op 13 januari 2010:
@Bert.s,
Nu snap waarom indertijd in het (Voormalig) Joegoslavië mensen bij gasstations de auto in beweging brachten om de tank voller te krijgen door op de achterkant van de auto te drukken en hem vervolgens weer te laten opveren (door a.h.w. de auto te schudden dus). Ik heb het over de jaren '80 en begin 90.
Of snap ik het niet goed?
Met bewondering aanschouwden zij ( de toenmalige Joegoslaven) hoe ik de tank wist te vullen, terwijl zij hiervoor allerlei capriolen moesten uithalen.
Zijn er misschien meerdere systemen?
Bert.s antwoordt op 13 januari 2010:
Dat zou kunnen theo.....ik ben geen specialist op het gebied van gastanken.
Jasper antwoordt op 13 januari 2010:
Niks zelf je gasfles vullen.
Volgens de nog steeds geldende Amvb "Besluit LPG tankstations milieubeheer' mag volgens art 3.8. geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan (o.a.):
a. brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
b. speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
De nogal voorbarige en onjuiste gevolgtrekking dat je voortaan zelf je flesjes mag vullen gaat voor het gemak even voorbij aan deze Amvb. Maar dat is wel de regelgeving die pomphouders van een fikse boete kan voorzien als ze 'zelf gaan denken'.
Het is trouwens nog maar de vraag of dat accijnsverhaal de (enige?) reden is van dat verbod in de Amvb. Juridisch/technisch kan dat namelijk helemaal niet. Daar mogen krachtens de Wet Milieubeheer alleen maar voorschriften in opgenomen worden die gevaar, schade en hinder beperken.
Ik heb nooit de echte reden van het verbod kunnen achterhalen, maar als het niet alleen de accijns is, kunnen we het opheffen van het verbod wel schudden.
En als het wél zo is, moet ik het nog zien dat een ambtenaar de moed opbrengt om terwille van een paar kampeerders die Amvb te willen wijzigen.
Voorlopig zullen we het met de oude regels moeten stellen.
antwoordt op 13 januari 2010:
Vrijwilligers voor een proefprocesje?
@Eric antwoordt op 13 januari 2010:
Mij niet gezien, ik heb 't veel te druk op dit forum... 😉
antwoordt op 14 januari 2010:
Waarom een proefproces?
Zie mijn bericht van 12/1 om 15.58 u.
Mijn pompstation heeft 2 gaspompen. 1 voor lpg voor de auto en de andere pomp propaan voor gasflessen.
De gasflessen worden uitsluitend door de pompbaas zelf gevuld, maar het is klaar terwijl u wacht.
Dus Ruud (en anderen) als er bij jou in de buurt zo'n pompstation is kun je er dus wel zo even tanken.
Het is niks illegaals, gewoon keurig vergunningen en de pomp staat gewoon aan een doorgaande weg. Er tanken daar veel vrachtwagens (diesel, voor alle duidelijkheid 😉 ) en die jongens vullen dan gelijk hun gasflesje om onderweg op te koken.
vrgr
JT®
RobD antwoordt op 14 januari 2010:
Ook ik heb wat gespit in de diverse websites en heel eerlijk:
Roel ik zie nog steeds niet in wat de aanpassing van de accijns, de bestaande wetgeving omtrent het al dan niet zelf tanken, doet veranderen. Ik kan nergens een link vinden die deze wetgeving (zelf tanken) doet veranderen.
Frans antwoordt op 14 januari 2010:
De wet- en regelgeving respecteren is natuurlijk een plicht voor iedereen en niemand wil levensgevaarlijke toestanden in een tankstation.
Als je vanuit een reglementair gevuld autobrandstofreservoir met een omvulslang vloeibaar lpg overlaadt naar een geschikte gasfles kun je met de nieuwe accijnswetgeving wettelijk dus correct bezig zijn. Gaat het er nog om of je het ook veilig weet te doen.
antwoordt op 14 januari 2010:
“Roel ik zie nog steeds niet in wat de aanpassing van de accijns, de bestaande wetgeving omtrent het al dan niet zelf tanken, doet veranderen.”
»
Eerder schreef ik:” Voorheen mocht je deze niet zelf vullen. Een ecocomisch delicht vanwege het omzeilen van de belasting en accijns.”
Hier: (http://www.gaswinkel.com/info/algemene_regelgeving_gasflessen_2006.htm) staat dit te lezen:
Een (LPG) gasdamptank-fles, let wel: die speciaal ontworpen is voor stoken en koken en aan alle internationale veiligheidseisen voldoet!!, zou, volgens de huidige Nederlandse wetgeving ook niet mogen, maar dat heeft alles te maken met het fiscale aspect van deze wetgeving.
Die basis voor het verbod in art 3.8 is sinds 01-01-2010 weggevallen. Vandaar dat een proefproces mogelijk jurisprudentie kan scheppen of een versnelde aanpassing van overige daarmee in relatie staande wetgeving teweeg brengt.
Besluit LPG-tankstations milieubeheer (geldend op: 04-09-2006)
Artikel 3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen
LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:
• brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
• speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
• aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.
• Sinds januari 2008 is het toegestaan om LPG gasdamptanks te gebruiken voor inbouw in campers tbv koken of verwarmen van voedings materialen.
Wie (het volledige) art 3.8 dus goed leest leert dat LPG dus wel gebruikt mag worden om te koken en voor het verwarmen van voedsel maar niet om de kachel en koelkast mee te stoken!
Als gebruiker bent en blijft u zelf verantwoordelijk voor eventuele fiscale gevolgen bij gebruik van het getankte LPG voor niet toegestane doeleinden.
Het blijft dus zaak een propaanfles mee te voeren in de koudere tijden. 😉
Verder is het zo dat het vullen van deze flessen bij vele campers is opgenomen in de vulleiding met een buitenaansluiting. Ook bij Diesel of benzinevoortstuwing!
Deze tanken dus legaal LPG om op te koken bij het pompstation.
Overigens is het zelftanken in de (rode) LPG wisselreservoirs (dampgasflessen) vele malen veiliger dan de Euro/DIN gasflessen.
In gebruik zijn deze flessen veruit veiliger mocht deze bij een brand of ongeval betrokken raken.
Pragmatisch misschien maar wel iets wat velen en zeker de wetgever uit het oog verloren is. (Centen pikken gaat vóór veiligheid nietwaar?)
Jasper antwoordt op 14 januari 2010:
Roel, ik weet niet waar de gaswinkel het vandaan haalt, maar dat 4e lid van art. 3.8 staat echt niet in de Amvb.
(• Sinds januari 2008 is het toegestaan om LPG gasdamptanks te gebruiken voor inbouw in campers tbv koken of verwarmen van voedings materialen.)
De zin loopt ook helemaal niet als je eerst leest: Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:
Geen enkele ambtenaar zou zoiets verzinnen. Laat staan publiceren.
Wat niet weg neemt dat het best ergens een keer geregeld kan zijn, maar dan mag je van degene die citeert ook de bronvermelding verwachten.
Voor zolang hou ik het op wishfool (variant) thinking van de gasmannen.
Misschien is die onduidelijke herkomst wel de oorzaak van het over het hoofd zien van de kachel en de koelkast. Amateuristische knoeiboel....😉
AJ antwoordt op 15 januari 2010:
JT schreef 12.01; 15:58
Ik kom al ettelijke 10tallen jaren bij een tankstation met een aparte pomp voor gasflessen.
Er wordt een nippel opgeschroefd en de lpg slang aangesloten en gassen maar. Klaar terwijl u wacht.
Op internet zijn de door mij bedoelde en door het tankstation gebruikte nippels vrij te koop.
JT, welke site moet ik daarvoor hebben?
Nu het geen economisch delicht meer lijkt te zijn zitten we nog met de vraag of het veilig is?
Volgens mij moet je heel goed weten wat je doet. Als het gaat om bijvullen dan wordt het lastig. Je weet dan niet precies hoeveel liter er nog in de fles zit.
Ik gebruik een sonatic van Truma! In één woord geweldig. Hij geeft vrij nauwkeurig aan hoeveel kg er nog in de fles zit.
Roel zei al: 1 kg vloeibaar gas is ongeveer 2 liter.
Als mijn "grote" aluminiumfles van 27 liter leeg is dat kan er dus 0,8 x 27 = ongeveer 21,5 liter in.
In de winter doe ik er iets meer in want hij gaat toch meteen op de kachel en dan vliegt het gas er door. Van grote warmte en uitzetten van een te volle fles is er dus geen sprake.
Is de fles bijna leeg....zeg ongeveer 2 kg, dan zit er dus nog 4 liter in. Wil hem dan bijvullen dan doe ik 21,5 - 4 = 17,5 liter in.
Als de pomp 21,5 aangeeft en je laat dan de knop van de pomp los loopt hij nog eventjes door. Heb je daar ervaring dan laat je de knop een halve liter eerder los.
Overigens raad ik iedereen aan eerst goed na te denken om dit zelf te doen. Ik heb ervaring ( in de jaren 80 en 90 ) opgedaan met het inbouwen van gasinstallaties in auto's. Bij elke handeling heel goed nadenken. Achteraf altijd met de gassnuffel controleren of er ergens gasjes vrijkomen!
Overigens heb je met een doorzichtige fles ( bijv. van BP ) een sonatic helemaal niet nodig.
Als je de site nog weet JT dan houd ik me aanbevolen.
Bert antwoordt op 15 januari 2010:
Waarom heb je zo'n 'nippel' nodig als de pomphouder propaan vult met de daar aanwezige nippel? Dat gebeurt al jaren zo en is volkomen legaal. Mis ik iets in dit draadje? Waar staat dat je grijsgroene propaanflesjes e.d. met LPG mag (laten) vullen?
antwoordt op 16 januari 2010:
@AJ
Google: invullen: lpg vul
en je krijgt 6/7 regels: vulnippel.vulnippels, gasflessen enz.
alles op gas gebied te kust en te keur.
Maar zoals ik al schreef en Bert nog eens herhaalde: de pomphouder heeft een passende nippel om propaan in jouw groene fles te pompen. Als jij legaal je groene fles aan de pomp laat vullen hoef je dus zelf geen nippel te hebben.
Op de rode fles zit standaard al een passende aansluiting.
vrgr
JT®
Jasper antwoordt op 16 januari 2010:
JT, misschien wil je de reactie van Bert nog eens spellen?
Hij zei echt niet dat je legaal lpg in een groene fles mag (laten) doen. Met of zonder eigen nippel.
Wat hij wel zei: Mis ik iets in dit draadje? Waar staat dat je grijsgroene propaanflesjes e.d. met LPG mag (laten) vullen?
Wat ik in dit draadje nog wel tegenkwam was de melding van een zekere @JT op 12 jan. dat hij al 10tallen jaren tankt bij een tankstation met een aparte tank voor gasflessen. 'Hij' gaat er dan vanuit dat er lpg in z'n tank komt.
Ik weet dat er vulstations zijn die met een vergunning flessen mogen vullen met propaan (niet met lpg) en dat ze daar de vereisten voor moeten hebben.
Zoals vereiste afstanden tot diverse objecten, weegschaal, de nodige appendages, vrije afblaas, opslagruimtes voor volle, lege en lekke flessen, verbod voor anderen dan de vergunnunghouder om in de buurt van de vulinstallatie te komen enz. enz.
Vergeet dus de eigen weegschaal enz.
John R antwoordt op 5 januari 2014:
Is LPG en propaan niet exact hetzelfde?
Zouden ze 2 verschillende soorten gas maken om auto's op te laten lopen en om te koken?
Ik heb een generator omgebouwd naar propaan (eerst liep hij op benzine). Het werkt perfect.
Dus: is propaan nou werkelijk zo anders als LPG.
Ik volg zulke discussies al lang, en daarom kijk ik altijd op gasflessen en blikjes wat er op staat.
En wat denk je? Op een prikblikje vond ik bij de inhoud "LPG, Propaan/Butaan".
Ik dacht dit al langer. Propaan/Butaan is exact hetzelfde.
De gaswinkel die roept hoe gevaarlijk zelf vullen wel niet is, doet dit alleen om meer van zijn flessen te kunnen verkopen. In Belgie vul je zoveel van je gasflessen als je wil. Ik zag er een een keer 3 BP flessen vullen.
don antwoordt op 5 januari 2014:
-Ik dacht dit al langer. Propaan/Butaan is exact hetzelfde.-
Verschil tussen butaan- propaangas en LPG?
Van de drie soorten gas: butaangas, propaangas en LPG, worden butaan- en propaangas vooral gebruikt voor recreatieve doeleinden, zoals koelboxen, kachels, kooktoestellen, barbecues, etc. Het verschil tussen butaan- en propaangas is het kookpunt (temperatuur waarbij het gas van vloeistof in gas overgaat en andersom). Bij butaan is dat 0 °C en bij propaan -44 °C. Dit betekent dat butaangas vloeibaar en dus onbruikbaar wordt bij een temperatuur lager dan 0 °C. Butaangas is daarom niet geschikt voor de wintermaanden (of in koude omstandigheden in de zomer; bijvoorbeeld in het hooggebergte). Propaangas wordt pas bij -44 °C vloeibaar en is daardoor verreweg het meest gebruikte gas. Het voordeel van butaangas is echter weer dat het een hogere verbrandingswaarde heeft dan propaan!
LPG
LPG (Liquefied Petroleum Gas) is een mengsel van butaan- en propaangas, aangevuld met enige toevoegingen. Omdat LPG bestemd is voor tractiedoeleinden (aandrijving van verbrandingsmotoren) zijn deze toevoegingen bedoeld om een betere smering te behalen. Hierdoor is LPG niet zomaar ongestraft voor recreatieve doeleinden te gebruiken!
Jan Teepe antwoordt op 20 januari 2014:
Heren. Het hele verhaal butaan/propaan/LPG wordt veel moeilijker gemaakt dan noodzakelijk. Een originele LPG fles, bijv. lichtgewicht(6.3 kg. leeg), dus met de 80% begrenzer ingebouwd, werkt prima in de caravan/camper. Truma stelt, dat bij gebruik van LPG in hun producten, een filter in de gasleiding gemonteerd dient te worden. Dus gewoon doen. Kost niet veel(± 25,-) en gaat lang mee. Het filter element is vervangbaar. LPG is een mengsel van butaan en propaan. Butaan is goedkoper dan propaan, dus onze brandstofboeren zullen proberen om het mengsel naar de butaan kant bij te stellen. Echter ze zijn ook doodsbang voor claims. Dus 's winters doen ze er echt wel genoeg propaan in om bevriezingsverschijnselen te voorkomen en claims te vermijden. Wat voor auto's op LPG geldt = voor caravans/campers. Nu rijden LPG rijders veelal > 20.000 km/jr en zal het vrijwel nooit voor komen, dat een LPG rijder in januari rijdt op LPG die hij/zij in juli getankt heeft. Maar dat kan ons wel overkomen als we met de in juli gevulde LPG fles richting wintersport gaan. En dat is het enige aandachtspunt voor ons. Voor de rest top op LPG. Of het financieel aantrekkelijk voor u is?? Een LPG tank kost vanaf 170,- en is voor 10 jaar gekeurd, er gaat ± 22 ltr. LPG in = ± 20,75 Euro bij 94,3 cent/ltr. Dus reken maar uit of het financieel aantrekkelijk is. Je kan ook, zoals ik, zo'n LPG fles hebben omdat je dan maar 1 gastank hoeft mee te nemen als je langere tijd op vakantie gaat. Immers in de meeste landen kun je LPG/GPL tanken.
Bert antwoordt op 21 januari 2014:
Jan Teepe schreef: Een LPG tank kost vanaf 170,- en is voor 10 jaar gekeurd, er gaat � 22 ltr. LPG in = � 20,75 Euro bij 94,3 cent/ltr. Dus reken maar uit of het financieel aantrekkelijk is.
17 Euro per jaar afschrijving dus, of kost de herkeur minder? Ik heb een jaar geleden een 11 kg stalen fles gekocht bij de OBI in Dld. Geen herkeuring noodzakelijk en altijd omruilbaar. Kost na 10 jaar voor de vulling ietsje meer dan ik nu betaal voor een vulling...
Vandaag die fles omgeruild met 2022 keuring bij een Nederlands bedrijf voor 23,- Euro. En ik ken nog voordeliger adressen. Waar praten we over?
RobD antwoordt op 21 januari 2014:
"Waar praten we over?'
Peanuts. we sjouwen kilo's teveel mee wat het brandstofverbruik omhoog jaagt, maar wel om centen vechten voor wat gas!?
Bij LPG gebruik ALTIJD een filter gebruiken, of dit nu voorgeschreven word of niet!
daniel antwoordt op 12 april 2017:
Ik gebruik al jaaaaaaaaaaaaren een Rode LPG tank( fles) Vorige maand groot alarm aan tankstation !!! Verboden flessen te vullen,en moest als een misdadiger mee naar binnen gaan.De dame even laten uitrazen en toen duidelijk gemaakt dat dit geen gasfles is maar een staande lpg tank,Met keuringsbewijs.
De dame in kwestie was daar niet mee akkoord en heeft rondgebeld naar jan pier en pol om haar gelijk te krijgen tot er iemand aan de lijn de gouden tips gaf dat het OK is op voorwaarde dat er een drukmetertje op staat ( wat natuurlijk het geval is)
Bij deze oude discussie terug open.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 april 2017:
Toch had die 'dame' wel gelijk (als het in NL was). Losse LPG tanks (ook met meter) mogen sinds 1 januari 2016 in Nederland bij LPG-tankstations niet meer gevuld worden.
Het schijnt dat de wet binnenkort wel weer gewijzigd gaat worden.
Louis antwoordt op 12 april 2017:
Ik heb eens op een brandweer open dag een ontplofte acetyleenfles gezien, evenals een autogastank.
Dikwandig staal...niet een gat of breuk naast een las o.i.d., maar over de gehele lengte finaal opengescheurd.
Gelukkig komt het weinig voor, maar áls er iets gebeurd is het ook goed raak.
Absoluut geen dingen waarmee je bij calamiteiten kans hebt goed weg te komen.
Daarom stoort het ook dat er "maar wat mee gedaan mag worden"...nippeltje hier, verloopstukje daar, beetje voller dan geadviseerd omdat er een ventieltje blijft hangen of een metertje onnauwkeurig werkt enz.
Campers van een dikke ton rijden, maar vervolgens wat knoeierig willen gaan besparen op gas bijvoorbeeld.
Ik houd daar niet van en vind het onverstandig, evenals het kwalitatief sullige gasslangetje in de caravan.
Dat zijn júist het soort zaken waar zowel fabrikanten als consumenten nooit op moeten besparen als dit kwaliteitsverlies of verhoogd risico in gaat houden.
(Een brandwondencentrum bezoeken lijkt me heel interessant, maar niet als patiént als het even kan)
Michel antwoordt op 18 april 2017:
Wat heb je weer een hoop woorden [....] nodig Louis. Er staat nergens dat iemand zelf aan het knutselen is. Als jij een gecertificeerde lpg tank hebt loop je net zoveel risico op een ontploffende tank als iedere willekeurige stalen tank gevuld met butaan/propaan.[....].
[...] = reactie door moderator aangepast.
dirk antwoordt op 18 april 2017:
Je slaat de spijker op zijn kop Louis.
Bij aankoop word er nergens naar gekeken en het kan niet op maar onderhoud cq veiligheid beknibbelen zeer onverstandig.
Michel antwoordt op 18 april 2017:
Beetje jammer dat de usual suspectst weer allerlei onzin mogen verkondigen maar als je daar wat van zegt word je bericht aangepast.
@dirk dus 2 lpg flessen van ruim €200,- noem jij beknibbelen? Volgens mij gaat het hier over goedgekeurde lpg flessen.
dirk antwoordt op 19 april 2017:
Michel.
Waarom dure lpg tanks aanschaffen ? je doet dit omdat je lpg kan tanken want dit is goedkoper toch, weet je wel hoelang je lpg moet tanken om die peperdure tanks terug te verdienen ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 april 2017:
Het voordeel van LPG is niet de prijs maar de gemakkelijke verkrijgbaarheid in combinatie met de mogelijkheid bij te vullen.
Louis antwoordt op 19 april 2017:
Natuurlijk mag je gewoon een andere mening hebben Michel.
En ik zal het dan niet meteen ook onzin noemen.
Maar let zelf eens echt goed op naar wat er in de praktijk gebeurt (dus even buiten alleen jezelf denken)
Aan de LPG tank mankeert in beginsel weinig tot niets.
Tót er waar dan ook iets aangepast moet worden om te kunnen passen of om in het circuit te kunnen worden aangesloten, de juiste nippel bij vullen even niet voorhanden is o.i.d.
Daar begint het probleem als regel te ontstaan en gaat er geimprofiseerd worden.
En dat is wat er (soms) gebeurd bij losse LPG tanks die je in dat verband niet één op één kunt vergelijken met de gewone flessen.
Ik ben dus niet tegen LPG gebruik maar tegen het ondeskundig geknutsel.
Bommetjes zijn alleen leuk in een zwembad, en dan nog alleen als je niet door onoplettendheid bovenop me springt.
En ja, mijn wis, natuur en mechanicaleraren zeiden voorheen altijd : De uitkomst boeit ons minder dan de manier van hoe je er aan gekomen bent.
Dus sorry, ik heb inderdaad een meer dan gemiddeld aantal woorden nodig als ik m'n mening toelicht.
Sjef Bertens antwoordt op 19 april 2017:
Beste Louis,
Na jouw informatie over de spectaculaire beelden van opengeklapte tanks bij de brandweer vroeg ik me af of bij die beelden ook informatie werd verstrekt over het hoe en waarom.
Ik denk het niet want anders zou deze discussie niet zijn ontstaan.
Acethyleengas kan in de fles na verhitting gaan ontleden waardoor drukverhoging en mogelijk explosie kan ontstaan.
Bij butagas en/of propaangas is een tankexplosie niet zo voor de hand liggend. Langdurige verhitting in een vuurhaard kan dit veroorzaken maar veel gevaarlijker is lekkage in een niet goed geventileerde ruimte waardoor een explosie kan ontstaat welke mogelijk uitstromend gas ontsteekt.
Hierin is een gewone gasfles absoluut niet veiliger dan een lpg fles.
Michel antwoordt op 19 april 2017:
@ Dirk, vanwege het gemak. Ik heb geen zin om in het weekend zonder gas te zitten. Nu heb ik altijd een volle tank. En mocht het wel zo zijn dat die leeg raakt koppel ik hem af en vul hem bij het dichtstbijzijnde tankstation. Ik heb het geld er voor over voor dit stukje gemak. In het verleden een keer misgegrepen doordat ik er vlak voor vakantie achter kwam dat de gasfles leeg was. Stonden we dan in Luxemburg met vorst aan de grond.
@Louis, hier gewoon een officiële LPG fles met de juiste nippel vast aan de fles. Hoef geen adapters te gebruiken of wat dan ook(tenzij je in het buitenland bent maar dit zijn gewoon de reguliere officiële adapters die je ook voor je auto gebruikt.) De ervaring die ik heb met medekampeerders die ook op LPG stoken is dat die ook keurig officiële LPG flessen hebben. Ik ben het geknutsel in ieder geval nog niet tegen gekomen.
Jasper antwoordt op 19 april 2017:
Menno,
Dit draadje dateert al van 2010.
Maar om misverstanden en eindeloos gebakkelei te voorkomen: In Staatsblad jaargang 2015 nr. 337 gepubl. 1 okt.2015 lees je dat bij Besluit van 18 sept 2015 het Activiteitenbesluit MilB is gewijzigd.
Namelijk dat art.VII wordt ingetrokken. En laat dat nou net Het besluit LPG tankstations zijn!
Bla bla enz. komt er op neer dat de oude regels zo'n beetje weer van kracht worden verklaard.
En dus is het zelf je gasfles vullen er nog steeds niet bij.
Mijn voorstel is dus om de titel van dit draadje toch maar eens te veranderen, want het is gewoon onjuist.
Kunnen we niet beter een nieuw draadje beginnen, dan?
Jasper antwoordt op 19 april 2017:
Menno,
Ik vergeet nog te vragen of er een vette vraagteken gezet kan worden achter de titel van dit draadje.
??
Kees antwoordt op 19 april 2017:
Lijkt me een beetje ondoenlijk Jasper. Dit draadje dateert van 2010 en regels willen nog wel eens wijzigen. Een draadje uit 2010 is per definitie niet meer actueel.
Het is natuurlijk ondoenlijk om alle niet actuele draadjes in de toekomst te actualiseren zoals jij voorstelt.
"Als jij een gecertificeerde lpg tank hebt loop je net zoveel risico op een ontploffende tank als iedere willekeurige stalen tank gevuld met butaan/propaan."
Hier maak je een denkfout. Een LPG tank is vele malen veiliger dan een propaantank. Dit komt door het overdrukventiel bij een LPG tank. Die gaat afblazen waardoor een LPG tank niet zal ontploffen.
Een propaan tank heeft deze niet en zal bij voldoende verhitting openscheuren. Wat er dan gebeurd laat zich wel raden.
Louis antwoordt op 19 april 2017:
Sjef, dit betrof natuurlijk het gevolg van ongelukken, en waaraan je het effect kunt zien van áls het mis gaat.
Niet van normaal gebruik uiteraard.
Alleen om aan te geven dat het geen spul is om maar mee te gaan rommelen, niet meer ,niet minder.
Nog niet eens zolang geleden werden op MP universele verloopnippels aangeboden waarmee je "overal" zou kunnen tanken.
Perfect voor de doe het zelver .
En dan vraag ik me toch af waarom ik dit niet bij de reguliere handel zie liggen en wekt het m'n argwaan.
Een bootje in een jachthaven explodeert meestal ook niet zomaar.
Gebeurd over het algemeen als er wat gerommeld is.
Dat is wat ik bedoel, niet dat elke gasauto , camper of wat ook op exploderen staat natuurlijk.
De één rommelt wat onschuldig om op toiletvloeistof te besparen, de ander met z'n banden/remmen wat al iets linker wordt, en dan zijn we ook zomaar bij de kampeerder beland dat ook met gas en gasaansluitingen e.d. niet al te krap kijkt.
Als je bij iemand in de buurt staat waar gaswolken uit de disselbak vliegen omdat het aansluiten van de net gevulde LPG tank niet helemaal lekker gaat geeft dat bepaald geen vertrouwen.
En dan niet even zo'n wolkje zoals bij het afkoppelen bij een tankstation, maar een lange doorlopende wolk waarna eerst gewacht moet worden tot e.e.a. is ontdooid.
Dat ken ik niet van een normale solide slechts handvast flessengas aansluiting.
Hoe dan ook : ik hoop dat ieder de risico's van gas kent en z'n verantwoording neemt .
Michel antwoordt op 19 april 2017:
Louis een lpg tank verschilt niets van een reguliere tank bij verkeerd aansluiten.
Ton Groenendijk antwoordt op 20 april 2017:
Hoewel dit een serieuze discussie is, kan ik het toch niet laten om even iets lachwekkends te vermelden. Ooit stond ik met mijn vouwwagen aan het meer van Bled. Eind jaren '70. Het gas was op en mijn buurman wist een plek aar je kon vullen. Zo verzeilden wij bij een gigantisch kippenhok, afgeladen met gasflessen. ik gaf ook mijn kleine campingazflesje voor een gaslampje af. Pas toen ik dat deed, rook ik hoeveel de gasboer gedronken had, maar toen was het te laat. Zingend en smijtend met gasflessen ging hij aan de slag. Ook het kleine flesje werd gevuld. Ik was toen al op een naar ik hoopte veilige afstand gaan staan. Eenmaal terug, na een hobbelige rit met zes campinggazflessen in de koffer, stak ik s avonds de gaslamp aan. Dat deed ik buiten en daarom schrijf ik nog steeds. Een steekvlam van een meter verschroeide het kousje en ik wist een moment niet wat te doen. Maar zie, de druk neemt dan natuurlijk af en ik heb het flesje rustig aan de rand van het water laten branden, tot de druk genormaliseerd was.
Dat is pas testen! Later hebben we er hartelijk om gelachen, maar toen was het echt wel schrikken. Iedereen kan uit dit verhaal z'n conclusies trekken, maar 1 conclusie blijft overeind: speel niet met gas (en laat een ander dat ook niet doen)
Hans antwoordt op 11 mei 2017:
Beste caravanners.
Met veel belangstelling heb ik de diverse reacties in dit draadje gelezen en kwam veel tegenstrijdige opmerkingen tegen.
Ook ik heb deze vragen ooit gesteld;
1)Is LPG schoon? Zit er voor de koelkast, kachel of kookstel schadelijke toevoegingen in het LPG enz.
2)Moet je bij gebruik van LPG een gasfilter gebruiken of niet?
3)Mag je met een goedgekeurde, special voor LPG gemaakte, fles bij de pomp tanken anno 2017?
4)Wat is nu de beste, meest veilige, legale optie.
Omdat er zoveel ‘meningen’ zijn heb ik besloten om het te vragen aan de mensen die het echt kunnen weten. Ik heb contact opgenomen met Stichting Autogas Nederland. Daar kreeg ik het volgende te horen. In LPG zit uitsluitend het volgende: Propaan, Butaan en een stofje dat ‘reuk’ aan de anders reukloze gassoorten geeft. Op mijn vraag of er ook smeermiddelen zoals olie en/of parafine in zit voor de smering van bijvoorbeeld automotoren was het antwoord NEE, niet in NEDERLAND. Oftewel men heeft geen inzicht hoe het in het buitenland geregeld is maar in NEDERLAND zit er alleen Propaan en Butaan in. Mijn redenatie is dat autogas in Nederland niet anders hoeft te zijn dan in het buitenland. In Duitsland, België, Frankrijk enz. enz. overal rijden ze toch met dezelfde auto’s met dezelfde motoren en installaties? Dus waarom zou er in andere landen wel een toevoeging in worden gedaan? Toevoegingen kosten geld.
De conclusie lijkt te zijn dat NEDERLANSE LPG zuiver is en zonder problemen te gebruiken is in toestellen die geschikt zijn voor Propaan en/of Butaan. Buitenlandse lpg; een kleine slag om de arm.
Waarom dan al die heisa bij de pomp? Angst is een heel grote factor. Er zijn vele knutselaars geweest die huurflessen gingen vullen met LPG. Deze tanks zijn o.a. niet uitgerust met een vul beveiliging. De flessen konden te veel worden gevuld en ook zodanig vol worden getankt dat er vloeibaar gas naar buiten zou kunnen spuiten ipv. gas. Dit is zeer gevaarlijk en mede daarom is er ook een stokje voor gestoken. Nu zijn er diverse zeer veilige lpg tanks (met vulbeveiliging) te koop. Deze tanks hebben EC goedkeuringen en certificaten. Ze kunnen maar tot 80% gevuld worden. Meer gaat er gewoon niet in. M.a.w. als je een 20 liter tank van ongeveer zou kopen, gaat er maar zo’n 15,5 - 16 liter gas in en de vulpomp slaat automatisch af.
De gasbedrijven, officiële vulstations en gas handelaren verdienen dik aan het flessen statiegeld systeem, aan het innemen van flessen die nog niet geheel leeg zijn (hoeven zij ze minder te vullen voor de volgende) en aan de absurde hoge prijzen per liter/Kg.
Ook de leveranciers van gasfilters willen graag blijven verkopen. Wel moet hierbij aangetekend worden dat filterfabrikanten ook leveren buiten Nederland waar de LPG kwaliteit mogelijk anders is. Hier dus een slag om de arm.
De belastingdienst is ook een factor waarom we geen gas in een losse fles mogen tanken. Er wordt door vulstations meer accijnzen aan de Belastingdienst afgedragen dan door de lpg pompen. Dus; Lpg tanken met een goedgekeurde fles is ook anno 2017 nog steeds verboden. Niet van wege de (hier komt het toverwoord) veiligheid, maar vanwege de belastingcentjes en de gasbedrijven met hun lobby. Een andere verklaring kan ik niet bedenken. Ik heb begrepen dat er wel weer beweging zit in de wetgeving. Tot januari 2016 was het n.l. ook nog verboden voor campers met ingebouwde lpg tanks om lpg voor kook en verwarmingsdoeleinden te tanken. Dit mag sinds januari 2017 weer wel. Hopelijk wordt het regime ten opzichte van goedgekeurde flessen ook versoepeld. Alle andere landen in Europa hebben er toch ook geen problemen mee?
Wat mag wel en wat is slim?:
1) Je goedgekeurde fles vullen met lpg in het buitenland aan het einde van je vacantie.
2) Wat ook een oplossing zou kunnen zijn en wat geheel legaal is dat je met je eigen (eigendom) goedgekeurde lpg fles naar een officieel vulstation gaat en daar de fles laat vullen met Propaan. (Butaan word bijna niet meer geleverd) De belastingdienst krijgt dan namelijk zijn centjes en dan kraait niemand ergens meer naar en voldoe je aan alle wettelijke eisen. Nadeel is dat de prijs per liter ongeveer verdubbeld tov. lpg. Maar toch ben je daarna nog steeds de helft goedkoper uit als wat je per liter zou betalen bij een ruilfles systeem. Ook betaal je dan geen statiegeld meer. Nu hoor ik mensen al denken; Easy Blue heeft geen statiegeld systeem. Maar dan zeg ik kijk dan bij Easy Blue eens naar de prijs per liter/Kg gas! Een ander groot voordeel van een eigen fles is ook dat aan het begin van je volgende vacantie je de eigen fles gewoon kunt laten bijvullen bij een officieel vulstation. Wat ons regelmatig gebeurde is dat bij het begin van de nieuwe vacantie er nog steeds behoorlijk wat gas in de fles te voelen was. Maar ja hoeveel zit er dan nog in. Toch inruilen maar weer voor een volle fles. Pure verspilling.
Wat levert het op?:
Na een aantal keren vullen van je eigen fles (ongeveer voor half geld per liter als je het officieel doet, of ongeveer 3x voordeliger als je toch lpg in Nederland weet te tanken) heb je de fles snel terug verdient. In onze situatie (NL-lpg) hebben we hem er na 5 volle tanks al uit. Als we officieel propaan zouden tanken dan zou ons omslagpunt liggen bij 8– 9 vullingen. Na de afschrijving van de fles is het hoe dan ook veel goedkoper gas tanken.
Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb weten te scheppen.
Ik heb het antwoord van Stichting Autogas Nederland ook schriftelijk gekregen, samen met een rapport over het NEDERLANDSE lpg. De moderator van deze site kan bij mij de gegevens opvragen mocht hier interesse voor zijn. Ik wil het niet openbaar verspreiden maar de moderator kan getuige zijn en verifiëren als hij wil.
Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2017:
Bedankt Hans voor de heldere uitleg. Ik vraag mij af of men in Nederland de arrogante houding t.o.v. deze problematiek wel kan blijven handhaven. Ik ben nu in NL, heb geen adres in NL, rij met mijn Spaans gekentekende auto naar de benzinepomp en tank daar diesel. Betaal wegenbelasting in Spanje ( wat een schijntje is t.o.v de NL wegenbel op dieselwagens), betaal de normale NL dieselprijs, zoals op de pomp aangegeven, en niemand legt mij iets in de weg.
Kan ook niet, want u maakt datzelfde ook mee als u op vakantie bent in Europa. Nu heb ik in de kofferbak van mijn auto, nog steeds met Spaans kenteken, een LPG fles, die ik gevuld wil hebben. Kom bij de pomp en men zegt ho, dat kan niet. En Hans zoals ik van jou begrepen heb, is dat geen nee op veiligheidsbasis, zou ook niet kunnen want dit is Europees geregeld, CE en TUV gekeurd en voorzien van TPED “TT “keurmerk, maar het is een fiscaal nee. Hoe kan dit, bij diesel geen probleem terwijl het ook vanuit NL standpunt uit gezien niet lekker ligt, en bij LPG wel een probleem. En dan alleen bij staande LPG flessen, want een LPG auto, met bijv. Spaans kenteken (zijn er weinig van) levert geen probleem op, net zoals bij diesel dus. Lijkt mij een moeilijk verdedigbaar punt voor de NL overheid.
Kees antwoordt op 11 mei 2017:
De NL overheid heeft het voordeel dat zij een overheid is en niet in discussie hoeft. Dat zijn de regels en that's it!
Ben je het er niet mee eens kun je procederen. Succes.
De overhand heeft een broertje dood aan of men arrogant wordt gevonden of dat maatregelen lang of kort overeind gehouden kan worden. Het staat een ieder vrij om daartegen te procederen.
De gebruikersgroep of belangengroep is vrij klein en ook de overheid weet dit. En hoe kleiner de belangengroep hoe arroganter de opstelling. ((R)overheid=We shit on you en you have to like it). 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2017:
Volgens mij is de reden dat losse LPG tanks niet (meer) gevuld mogen worden dat deze tanks niet gekeurd worden. Een vaste tank wordt als onderdeel van de APK gekeurd maar op losse tanks die je zelf vult is geen controle.
Dus geen belasting maar onze overheid waakt gewoon over onze veiligheid. Met arrogantie heeft het al helemaal niets te maken. Wel met burgers die voor eigen gewin anderen in gevaar brengen.
Kees antwoordt op 11 mei 2017:
"Volgens mij is de reden dat losse LPG tanks niet (meer) gevuld mogen worden dat deze tanks niet gekeurd worden."
De LPG fles kan na 10 jaar gekeurd worden dat is geen enkele restrictie.
"Een vaste tank wordt als onderdeel van de APK gekeurd "
De APK eisen voor LPG tanks bestaat uit:
Mag uitsluitend oppervlakkige roest (corrosie) aanwezig zijn, als er pitten en kraters in het oppervlak zitten is het een APK afkeuring.
Mag niet gedeukt zijn.
Moet permanent en deugdelijk bevestigd zijn in het voertuig.
Bij voertuigen na 31 maart 1979 uitgezonderd wanneer de tank in de openlucht zit moet er een deugdelijke gasdichte stevige kast op zitten met een ontluchting die uitkomt buiten het voertuig. (N.v.t. op CNG installaties)
Mag niet in het motorcompartiment zijn geplaatst.
Mogen alleen verbruikers op staan met een directe relatie met de motor, en mag dus niet een kachel of kookplaat op gestookt worden.
Bij voertuigen van na 30 september 1978 moet de tank uitsluitend vanaf buiten de auto gevuld kunnen worden.
Nergens een keuring of eisen voor de gashouder zelf.
"Dus geen belasting maar onze overheid waakt gewoon over onze veiligheid."
Dream on.
De overheid geeft alleen voor de bühne om onze veiligheid. Natuurlijk. (Groningen?)
Voor de rest zijn wij slechts economische eenheden die tot hun 67ste geld opleveren en daarna geld kosten.
Jan Teepe antwoordt op 12 mei 2017:
Menno ik mis de smiley. Dit kan jij toch niet menen. Kijk maar eens bij :http://www.zizocampertechniek.nl/camper-accessoires/alu-lpg-gasfles/
Dan zie je, dat deze LPG fles voorzien is van een keurmerk en keur(herhalings)datum. Je kunt er ook een buitenvul aansluitset voor krijgen, dus dan zou het probleem van het vullen van een gasfles aan de LPG pomp waarschijnlijk opgelost zijn. En als je naar de prijs kijkt, dan is dat voordelig uit zijn voor de meeste caravanners ook niet echt aan de orde. Maar als iemand zo'n LPG fles heeft en hij/zij heeft problemen met het vullen van deze fles in NL en u gaat via de E34 van Eindhoven naar Antwerpen, neem dan afslag 25 Oud Turnhout. Rechts aanhouden op de afslag en na ongeveer 500 meter aan de rechterkant Gulf Tankstation (Donk 25) met een LPG tank waar u zelf 24 uur per dag uw LPG fles aan de pomp kunt vullen. LPG prijs bij dit station ligt altijd onder de NL LPG prijs, dus ook voor de op LPG rijder interessant. Benzine scheelt zeker 30 cent de liter met NL. Diesel ook onder de NL prijs.
Hans antwoordt op 12 mei 2017:
Hallo Menno.
Als het echt zo zou zijn in deze dat onze overheid over onze veiligheid waakt dan zou deze zelfde overheid het toch ook verbieden om een goedgekeurde fles bij een officieel vulstation te mogen laten vullen. Toch?
In het traject om een fles Europees goedgekeurd te krijgen is de herkeuring standaard geregeld. We moeten niet vergeten dat deze hervulbare flessen onder dezelfde Europeese fabricage en goedkeuringsregels vallen als de statiegeld flessen waar we met z'n allen al zoveel voor betalen!!!! Ik heb nog even een vraag uitstaan bij de importeur van 'mijn' fles over HOE dit dan precies geregeld is, WAAR het staat en over om de hoeveel tijd de fles herkeurd moet worden. Maar het is in ieder geval zo dat herkeuring, net zoals voor de statiegeld flessen, al lang Europees geregeld is!! Ik kom hier later nog op terug.
Hoe cynisch ik misschien ook klink, het lijkt erop dat het toch een belastingcentjes kwestie is. De rest van Europa doet er toch ook niet moeilijk over?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2017:
Ik ga de wetgeving van onze overheid niet verdedigen maar begrijp wel de gedachtengang (en nee, geen smiley bij mijn eerdere post).
Gasflessen moeten elke 10 jaar gekeurd worden (en dat is wellicht verstandig). Laat je een 'oudere' fles vullen dan zal een goed vulstation dat niet doen en aangeven dat de fles eerst gekeurd moet worden. Kom je echter aanrijden bij een LPG-pomp dan gaat de pomp bediende (bij de kassa) niet kijken in je kofferbak of je wel een gekeurde fles vult. Ik kan dus heel goed begrijpen dat ze het (zelf) vullen van losse tanks verbieden.
Hans antwoordt op 12 mei 2017:
Hallo allemaal.
Ik zou nog even terug komen over waar de periodiek herkeuring van de flessen is geregeld. Dit is geregeld in een ISO normering. Ik heb de ISO normering voor mijn composiet fles opgezocht. Voor de liefhebbers, Google eens op "ISO 11623" en je kunt rapporten downloaden (tegen betaling) waarin e.e.a. uitgelegd wordt.
In het kort: De fabrikant wordt in de ISO verplicht een periodieke herkeurings termijn te bepalen. Het test instituut (in mijn geval het Duitse Tüv) bekijkt en checkt of deze door de fabrikant gestelde termijn realistisch/veilig is. In mijn geval is de herkeuringsperiode vastgesteld op 15 jaar. Geweldig product!
Dat er een stukje eigen verantwoording moet zijn dat er niet gevuld wordt als de herkeuringstermijn verstreken is moge duidelijk zijn. Maar Menno een pomp bediende gaat toch ook niet kijken bij een auto of de APK keuring van een lpg auto misschien verlopen is?
Hans antwoordt op 12 mei 2017:
Helemaal voor de liefhebber, hier kun je het rapport gratis downloaden. www.gastec.de/Download/EN_12245_2002_02.pdf Als je dan in het document met bijvoorbeeld CTRL-F zoekt naar "ISO 11623", dan kun je zien dat bij de totstandkoming van deze certificering ISO 11623 betrokken (genoemd) is en dus van toepassing is.
Kortom er is geen reden waarom in losse flessen geen lpg getankt zou mogen worden.
Heftrucks gebruiken toch ook losse flessen? Omdat de huidige wetgeving nog van kracht is moeten deze jongens zelfs de heftruck meenemen naar het pompstation om de fles te vullen. Is dat niet achterlijk?
Michel antwoordt op 12 mei 2017:
Sorry Menno maar hier sla je de plank compleet mis. Het is nog een drogreden ook. Eerst zeggen dat het te maken heeft met goedkoop uit willen zijn en nu is het de keuringsdatum? Als caravan expert zie ik je als autoriteit maar hierin kan ik je echt niet serieus nemen. Excessen houd je altijd.
@Eric antwoordt op 12 mei 2017:
@ Hans
Volgens mij worden de flessen van heftrucks op de werklocatie gewisseld tegenwoordig.
Toch weer mooi extra omzet voor de gasboeren die dit wederom ingestelde zelfvul verbod lachend aan hebben zien komen in het kader van omzetverhoging.
Ik vul mijn flessen nog steeds probleemloos zelf trouwens, gewoon bij het BP tankstation "om de hoek".
Vulnippel gaat ook mee naar hoofdzakelijk Frankrijk en daar ook nog nooit problemen ondervonden.
Ik vul alleen lege 5 kilo flessen met 9 liter gas en vul nooit bij.
Flessen die over hun keuringsdatum zijn vul ik niet meer maar gaan retour naar de gasboer en ik koop dan een nieuwe.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2017:
Ik snap niet waar je op reageert Michiel? Drog reden? Goedkoop uit willen zijn?
Als bij een APK niet gekeken wordt naar de keuringsdatum van de tank vind ik die wetgeving eerder 'vreemd' dan het vul verbod. Maar onze overheid maakt wel meer vreemde wetten die in praktijk niet goed uitwerken. M.i. meer uit onkunde dan de redenen die sommige hier noemen.
En zolang mensen nog gewone 5 kg flessen zelf met LPG vullen is het toch maar goed dat de overheid waakt over veiligheid en probeert wetten te maken waarop ook gehandhaafd kan worden.
(Of vul je een speciale 5kg LPG dampgas fles @Eric)
@Eric antwoordt op 12 mei 2017:
Nee, ik vul een "normale" 5 kilo gasfles dus zonder overdrukventiel maar wel met een geldig keuringsjaar.
Vroeger (zie begin van dit draadje in 2010) had ik mijn bedenkingen, nu ik mij wat meer in de materie verdiept heb doe ik het wel.
Ik heb ook een oldtimer waar al sinds 2006 een 60 liter LPG tank in ligt, deze auto wordt gezien zijn leeftijd (41 jaar) 1 x in de 2 jaar APK gekeurd.
Wie keurt dan de LPG installatie op veiligheid, bijvoorbeeld of de pomp werkelijk afslaat bij 80% vulling?
Kees antwoordt op 12 mei 2017:
Niemand.
Daar is geen regelgeving voor.
@Eric antwoordt op 13 mei 2017:
Tja, en daarom voel ik mij dus niet bezwaard om zelf mijn gasfles te vullen.
Helaas wordt zo'n vulnippel ook gebruikt door mensen die zich er wat minder in verdiept hebben, net zoals er opvoersetjes voor scooters verkocht worden aan scooteraars die met 25 km/uur al een gevaar op de weg zijn, laat staan als ze 60 km/uur per uur kunnen.
Just my two cents....
Michel antwoordt op 13 mei 2017:
@menno het is Michel maar dat terzijde. Je bent oplossingen aan het aandragen voor problemen die er niet zijn. Er zullen altijd mensen zijn die het randje opzoeken. Zoals er nog steeds mensen met drank op achter het stuur stappen. Drank afschaffen? Zoals er nog steeds mensen zijn die veel te hard rijden met en zonder caravan. Snelheid auto's dan maar en masse beperken? Dus omdat er nog mensen zijn die zelf vullen moet het zelf vullen van goedgekeurde lpg flessen maar verboden worden? De overheid gaat het puur om de accijns en niet de redenen die jij aanvoert. Dus een drogreden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2017:
Is er dan verschil in accijns tussen LPG aan de pomp en propaan bij een gasvulstation?
M.i. niet dus bedenk ik wat wel een reden kan zijn, maar misschien is er nog wel een heel andere reden? Alleen dat het de staat om inkomsten gaat kan ik niet verifiëren.
Kees antwoordt op 13 mei 2017:
Misschien niet direct te verifiëren maar wel duidelijk te deduceren. Wat is immers het doel van belasting, accijnzen en heffingen? Om inkomsten te generen die weer (vaak) ongebreideld kunnen worden uitgegeven.
Dat uitgeven daar heeft de overheid geen enkele reservering in. Derhalve hebben we een staatsschuld agv jarenlange begrotingstekorten. De overheid heeft dus een niet aflatende creativiteit om de burger te belasten voor alle uitgaven die zij doet of gaat doen.
Gaat het om de veiligheid of volksgezondheid dan kan je vraagtekens plaatsen bij het nog steeds verkrijgbaar zijn van tabakswaren bv. Gaat het om veiligheid dan is dat uit den boze natuurlijk. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Michel antwoordt op 13 mei 2017:
Een vulling propaan kost het dubbele van lpg. Dus wel degelijk meer accijns.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2017:
Bij AlberHein ben ik ook wel eens twee keer zoveel kwijt als bij de Lidl. De BTW zal dan bij Ah wel hoger zijn 😉
In het verleden was er verschil in de belasting tussen LPG en propaan maar dat is (ik meen rond 2013) gelijk getrokken. Dat propaan duurder is dan LPG heeft een andere reden (buiten de invloed sfeer van de overheid).
Michel antwoordt op 13 mei 2017:
Lpg is niets anders dan een mix van propaan/butaan. Dus je opmerking over de AH snijdt geen hout. Lastig hè? Toegeven.
John antwoordt op 14 mei 2017:
Lpg is aan de pomp al onzuiverder dan het prop/but mengsel. Vandaar dat er word geadviseerd om bij lpg in de caravan altijd een filter te plaatsen.
Hier zit al een groot deel van het prijsverschil in, zo ook in het afvullen in alle maten tanks met prop/but mengels. Lpg word in tankwagens vervoert wat al beduidend scheelt in kostprijs.
Kees antwoordt op 14 mei 2017:
Wat bedoel je met onzuiver?
En hoeveel onzuiverder dan het vloeibare propaan dat ook per tankwagen wordt aangevoerd?
En wat merk je aan het dampgas qua onzuiverheid?
Hans antwoordt op 24 mei 2017:
Hallo John en Kees.
Ik denk dat LPG, propaan of butaan bij een vulstation even schoon zijn. LPG (ook wel autogas genoemd) bestaat alleen maar uit propaan/ butaan en een geurstofje. Er zit niets anders in IN NEDERLAND!!!
Wel wil ik jullie graag vertellen wat mij is overkomen;
Ik had mijn eigen hervulbare en goedgekeurde fles gevuld met LPG en aangesloten via een Truma filter en Truma duocontrol CS aan de gasleiding van de caravan. Het koken en de kachel deden het prima. Echter de koelkast ging om de 10 minuten uit. Toen een fles met propaan aangesloten die ik nog had staan waarna ook de koelkast het prima deed. Op de een of andere manier heeft mijn koelkast een probleem met het butaan/propaan mengsel. Ik ben niet onderlegd genoeg om te kunnen vertellen hoe goed butaan in propaan oplost of andersom. Maar het lijkt erop dat die 2 niet goed (of helemaal niet) mengen en dat de thermokoppels van de koelkast de overgang tussen de twee gas soorten niet goed kunnen opvangen en daarom steeds afslaan. Ik heb daarop mijn eigen fles (met LPG) leeg laten lopen en hem bij een vulstation gevuld met propaan. Nu werkt alles gelukkig perfect.
'Mind you' zo werkt het bij mij. Ik ken anderen waarbij alle apparatuur perfect werkt op LPG.
DeHutch antwoordt op 21 december 2017:
Voor iedereen die denkt dat LPG voordelen heeft of niet.....
Ik lees (citaten):
- geknutsel met installaties
- verloopje hier en daar
- campers van "een dikke ton" en dan bezuinigen op gas!
- Gevaarlijk! LPG in de campers "spelen met levens"
**** en nog véél meer van dit soort kreten
Laat ik proberen duidelijkheid te brengen.
Allereerst praten we over technisch vernuftige installaties die ten allen tijde "overdruk" en dus ontploffingen voorkomen. De moderne LPG damptanks hebben een overdruk- en afblaasventiel die, zoals de naam al zegt de druk afblaast bij overdruk....dit gebeurt OOK in geval van brand! en daarmee is het antwoord gegeven op "levensgevaarlijk" gegeven....de moderne LPG tanks zijn in feite juist VEILIGER dan de propaan/butaan flessen!
Er kan weinig "geknutseld" worden. alles heeft vaste afmetingen en onderdelen passen goed of passen niet! dus ook dat is een fabeltje. De verloopjes en nippels waarover gesproken wordt heeft dan ook NIETS met geknutsel te maken, maar gewoon eenvoudige aansluitnippels om de tank(s) te kunnen vullen....er bestaan namelijk in de verschillende landen ook verschillende gasvul aansluitingen...en die nippels heb je dus OOK nodig als je met een LPG-auto naar die landen gaat! We praten over EXACT dezelfde nippels! dus ook dat is géén geknutsel maar een vaststaand feit en een beproefd concept!
Nu even over die "dikke ton campers en dan beknibbelen op gas" uitspraak..... jeetje wat een onzin is dit zeg! laat ik nu een zéér goed voorbeeld geven waarom je juist zou moeten overstappen op LPG in een "dikke camper van een ton"! Dit heeft werkelijk totaal NIETS te maken met beknibbelen! Het heeft ALLES te maken met verkrijgbaarheid, bereikbaarheid, gebruik en condities!
Ik kan nu mijzelf als voorbeeld stellen: ik woon in zuid-oost Hongarije en ik kan in hier NERGENS propaangas tanken in mijn directe omgeving. Als ik mijn tank gevuld wil hebben moet ik hem inleveren op een gaswisselpunt, dan wordt die naar Boedapest gestuurd, afgevuld en weer teruggestuurd.....ik krijg mijn gasfles dan na 2 weken weer vol terug! Ik kan hem NIET omwisselen daar ik composietflessen heb en dat is in eigendom! Nu gebruik ik mijn camper het hele jaar door....in de zomer EN in de winter! het was bij mijn laatste trip -9°C en in 5 dagen tijd waren beide 10kg composietflessen leeg..... ik kan mijn gastanks NIET gevuld krijgen binnen 24 uur, maar heb wel een gezin met kleine kinderen...... en nu? Ik ben dus gedwongen mijn verblijf af te breken en naar huis te rijden....nee dat is lekker...... dus nu ophouden met het gezanik over "beknibbelen" want als ik LPG had, kon ik gewoon naar de benzinepomp en mijn tanks weer afvullen, en zodoende mijn verblijf doorzetten! Die "dikke camper" gebruikt gas voor de verwarming, maar óók voor de warmwatervoorziening! (WWvz) en als je los van de paal bent dan draait soms ook de koelkast (KK) op gas! in zo'n camper gaat het gas dus héél snel in de winter! 6 á 7 liter per dag is géén uitzondering...eerder regel! zéker met een gezin met kleine kinderen die niet goed slapen in de kou! Je sjouwt je dus een breuk met het aanleveren van propaan flessen want als je het goed uitrekent moet je elke 3e dag een nieuwe fles aanvoeren wil je door kunnen gaan! dat is fysiek ook niet leuk om te doen om iedere keer in- en uitbouwen, vullen en weer in-en uitbouwen etc.....
Juist voor de mensen die de camper ook in de winter gebruiken is LPG de oplossing!
Ik ga komende lente toch echt WEL een vaste LPG tank in mijn garage laten bouwen van 70 of 85 liter dan kan ik tussen 10 en 13 dagen overleven, rij ik 1x naar de pomp en vul mijn tank weer en kan ik weer door voor de volgende 10~13 dagen! Ik hoef dan NIET met flessen te zeulen, ik hoef ook niet naar vulstations te zoeken in de hoop dat ze dan ook nog open zijn (je zult namelijk net zien dat je zonder komt te zitten tijdens za-,zon- en feestdagen) en ik heb het binnen enkele minuten! en niet pas over 2 weken!
Overigens is de installatie waar ik het over heb een vaste grote gasdamptank, met veiligheidsventielen, vaste buitenvulaansluiting, afblaasventielen en uiteraard LPG vulfilters (dus dat is een LPG filter dat vóór de gastank zit zodat de tank zelf ook schoon blijft) en wordt deze door een professioneel bedrijf netjes en volgens EU veiligheidsvoorschriften gemonteerd....kost ongeveer 850 euro, maar dan ben je wel van een hoop gedonder af en krijg je daarmee de vrijheid die een camper bieden kan en dat heeft dus met vrijheid en blijheid te maken....en niks met de prijs van de camper....dus óók niet van een dikke ton of meer! Laat dat nu duidelijk zijn
aadje antwoordt op 21 december 2017:
@De Hutch wat is de zin van dit verhaal jou situatie,s zijn mijn inziens niet van toepassing op (normaal) camper gebruik.In Hongarije is het veelal nog de situatie van de jaren vijftig hier,
Remco antwoordt op 23 december 2017:
@ aadje De hutch noemt alleen maar zijn voordelen op als hij het spul volledig op lpg heeft draaien...
Is makkelijk om dat het volgens jouw de meeste gebieden in Hongarije nog 70 jaar achterlopen...
Vraag me toch af in welk gebied van Hongarije jij bent geweest....
Ik heb goede wegen en goed mobiel internet gehad
Paul antwoordt op 20 maart 2018:
Haha, ik vul al 25 jaar lekker mijn grijze flesjes met LPG. In grote getalen. Ik heb een omgebouwd autogeen snijsetje dat op LPG en zuurstof draait ipv acetyleen. De terrasverwarmers mogen 's avonds lekker lang aan want voor die twee kwartjes de liter hoef je niet zuinig te doen. In de camper twee zelf gevulde flesjes bij me. Mijn pompstation vind het geen enkel probleem zolang ik de fles maar een beetje onopvallend tussen pomp en auto zet zodat e het vanaf de weg niet kan zien. Thuis even flesje wegen met een goede professionele weegschaal en dan het juiste aantal liters er in om aan het toegestane vulgewicht te komen. vaak blijf ik er een litertje onder voor de zekerheid. Stelt niks voor. En ik doe het waarschijnlijk veiliger dan mijn gasfleshandelaar, want toen ik ze daar nog liet vullen werd er niet zo nauw gekeken, een paar liter meer of minder maakte ze daar niet uit. Een paar liter te veel zal best kunnen, maar ik hou het liever wat ruimer aan en heb als ik het zelf doe in elk geval zekerheid over de veiligheid.
Veel van mijn flessen hebben ook een verlopen keuring. Ik controleer ze zelf op roest, maar omdat ze netjes binnen staan zijn ze nog als nieuw. Vroeger toen ik me er nog niet in verdiept had en net zo bang was als sommige bejaarde camperaars heb ik een keer een fles laten keuren die ruim twintig jaar over datum was. Hij werd op 35 bar afgeperst en was weer helemaal goed bevonden. Er gebeurt natuurlijk ook maar bar weinig met een stalen tank als hij geen corrosie heeft. En zelfs als hij het wel heeft gebeurt er weinig.
Iedereen wordt maar bang gemaakt. Natuurlijk moet je wel basis rekensommetjes kunnen uitvoeren om veilig te kunnen tanken, dus er zijn genoeg mensen die niet zelf moeten gaan vullen. Maar als je gewoon een normale intelligentie hebt kan het prima.
Bij 40 graden in de zon loopt de druk in een volle gasfles nog niet eens tot 15 bar op..
Ik kwam laatst een keer een oldtimer tegen met een onderbouw LPG tank uit het jaar nul. De man klaagde dat zijn auto al een paar jaar zo veel LPG verbruikte. En ik rook ook wel een gasluchtje. Auto even op de brug en rond de gastank was de geur erger. Precies waar de uitlaat langs te tank liep was de tank doorgeroest. Met wat zeepsop blies hij mooie belletjes naar de gloeiend hete uitlaat van de V8. Dan wordt het al wat gevaarlijker, maar toch reed hij al bijna twee jaar zo rond.
Louis antwoordt op 21 maart 2018:
Mensen stellen op deze site vaak vragen over de meest simpele doe het zelf vraagstukken .
Dat doet vermoeden dat lang niet elke kampeerder een begenadigd doe het zelver is.
Mede daarom vind ik het aanpassen van gasinstallaties over het algemeen gezien onverstandig.
We zien het ook bij mensen met overmoed maar gebrek aan benodigde kennis, die aan de renovatie of verbouwing van hun woning beginnen.
Veel van de nut voorzieningen wordt "gebruiksruimte voor gebruiksruimte aan elkaar geknoopt".
Bekijk een oudere caravan eens goed, en zie hoe sommigen durven rommelen en knopen.
Zo hebben we ook mensen met "verstand van vuurwerk" en het zelf gaan maken.
Of de man met de klassieker en lekke tank waar over gesproken is....kennelijk niet in de gaten dat er ook regelmatig gecontroleerd moet worden, dát zijn dus degenen waar niet iedereen blij van word.
Natuurlijk zullen zij die het met verstand aanpakken geen gevaar vormen.
Maar dat zijn nu juist niet degenen waar het bij dit soort onderwerpen over gaat ook al voelen zij zich aangesproken.
En erger je niet aan de uitspraak "campers van een dikke ton rijden, maar" enz.
Er had ook kunnen staan "caravan van 30.000 euro maar zelf een toiletvloeistofje gaan samenstellen".
(Alleen brengt dat freubelen met toiletvloeistof in het algemeen gezien wat minder risico met zich mee)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.