Jan Roos vraagt op 28 januari 2010:
Ik rijd met een Eriba Pontos 660 (2008) getrokken door een RAV 4 (vvti 2007) Trekken gaat perfect, echter bij achteruit manoeuvreren met caravan gaat de koppeling vreselijk stinken.
Vooral (vanzelf) tegen een hellinkje op.
Hiervoor gereden met Corolla en Carina... Nooit iets gemerkt van stinken.
Uiteraard kun ja achteruit alleen maar rijden met af en toe slippende koppeling.
Heb zelfde ervaring vernomen van Duitsers en Britten op vacantie in Zuid-Frankrijk.
Dealers en importeur weten van niks.
Ben benieuwd naar reactie(s)
Groeten
Jan
RobD antwoordt op 28 januari 2010:
http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Toyota&serie=RAV4
meerdere klachten over de koppeling zijn hier te lezen
AdZ antwoordt op 3 februari 2010:
Dat is nu het grote nadeel van een benzine auto met een schakelbak, eigen ondervinding.
Je kan deze haast niet achteruitrijden dan door met de koppeling te spelen, anders slaat de motor af, heel erg jammer.
dan heb ik het overigens over het achteruitrijden met een helling of een hellinkje.
Bij een diesel met een schakelbak, dan gaat het eigenlijk vanzelf, deze motor is veel sterker, heeft een beter koppel, kan je gewoon haast of zelfs stationair mee achteruit rijden, en hier ruik je de koppeling niet.
Ik denk, wanneer je de benzine motor combineert met een automatische bak, dat dit fenomeen ook niet of haast niet aanwezig is, de automaat die helpt je hier bij.
ik heb nu de combinatie van diesel en de automaat, het rijd echt fantastisch, vooral met de cruise control ingeschakeld.
Velen zijn tegen deze combinatie van deze 3.
Maar je hebt wel veel meer tijd om heel erg goed op het verkeer te letten.
Het word natuurlijk anders als je de auto goed kent, dan hoef je minder op het toerental van je motor te letten via de toerenteller.
De automotor die makkelijker draait, die zingt zeg ik altijd, die rijdt ook rustiger, en zuiniger.
Maar een automotor die rumoerig word of is, die is chagerijnig, en die loopt niet lekker, en die gebruikt ook weer meer.
Dus die gedachtengang van die combinatie van 3 is eigenlijk zo gek nog niet, het motor management regelt dit nu voor u, als bestuurder.
Gemak dient de mens.
Denk hier maar eens goed over na, geen gestink van een overbelaste koppeling, die ooit een maal uit zijn voegen barst, door deze overbelasting.
Met vriendelijke groet,
Ad
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!