Jan vraagt op 9 februari 2010:
Op de motorbeurs volgende week heeft BIOD een stand in hal 7; weet iemand hier meer van? Ik kan me niet voorstellen dat BIOD ook een caravan voor achter de motor gaat maken?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2010:
Als dat zo is dan moeten we onze site gaan uitbreiden met motoren.....pfffff
Pieter antwoordt op 9 februari 2010:
Jan, misschien is hier wat info te ontdekken?
http://www.biod.nl/actueel.php
Ed antwoordt op 9 februari 2010:
Ik denk dat het te maken heeft met de Double Dutch Tenttrailer van Biod.
Die schijn je zodanig aan te kunnen passen dat er ook twee motoren kunnen worden meegenomen.
http://www.karstententen.nl/manager/upload/1255612865_254.pdf
Jan antwoordt op 9 februari 2010:
Klopt, vandaag met BIOD contact opgenomen. Naast de Double Dutch presenteren ze ook een kleinere versie voor achter de motor en is er ook een indeling bedacht om in een BIOD Scout een motor mee te kunnen nemen.
Marcel @ A antwoordt op 10 februari 2010:
Voeg dan maar vast toe Honda Shadow VT110 C 😉
Ik gok dat ik daar best een aardig aanhangertje mee wegkrijg
Michiel antwoordt op 10 februari 2010:
Ik vermoed dat mijn Honda VF750F ook wel wat kan trekken. Koppel genoeg. Maar toch zie ik een tweewieler als trekker niet zo zitten. Even lekker platleggen in de bocht lijkt me een hachelijke zaak met een aanhanger die ook mee wil sturen. Net zo erg als een passagier die tegenwerkt.
Geef mij maar een trekker met vier wielen. Maar ik zal toch wel even gaan kijken op de stand van Biod volgende week denk ik, want ik ben wel een beetje nieuwsgierig geworden.
MV
Michiel antwoordt op 10 februari 2010:
Jammer plaatje mislukt. Nog maar een keer:
http://www.vlist.eu/columns/zondagsrijder.htm
MV
Bert antwoordt op 10 februari 2010:
Koppel genoeg? Hmmm, de 1300 V-twin van Honda levert net wat meer dan 100 Nm. Daar kan ik niet wakker van liggen hoor.
Michiel antwoordt op 11 februari 2010:
Het gaat niet om het koppel aan de krukas, maar om het koppel aan het wiel. En dat laatste is genoeg om het voorwiel van de grond te krijgen. Meer is toch zinloos.
Maar alle gekheid op een stokje, een motor als caravantrekker zie ik niet zitten. Maar de mogelijkheid de motor op één of andere manier méé te nemen op vakantie, spreekt me wèl aan. Dus als BIOD daar iets voor heeft, toch een reden om even te gaan kijken.
Ik zou die Trolstigen best eens met de motor willen doen...
MV
Bert antwoordt op 11 februari 2010:
Koppel aan het wiel, dat weet ik ook wel Michiel. 😉 That's what this site is all about tenslotte! Ik kon echter ff niet zo gauw overbrengingen en wieldiameters terugvinden bij Honda... Ik vermoed echter dat door relatief gering gewicht en on-road eigenschappen bijna alle motorbikes wat meer vermogen-georienteerd zijn dan koppelgericht. Toerentallen van die Honda Vtwin 4-takt vond ik trouwens zeer moderate...
Je merkt dat ik dus niets van motorfietsen afweet. Menno ook al niet.
Maar de Trollstigen met de motor is als het tenminste droog is vast veel leuker dan met een caravan tussen de touringcars die op tegenliggende trekkers met oplegger zitten te wachten... De Stelvio (wat een geweldige weg is dat toch) is ook zoiets. Die is uitdagend en leuk met caravan, maar dan moet je wel de weg afhuren!! Dat heeft Top Gear namelijk wel gedaan om met een stel supercars die 48 tornanti af en op te rossen.
Misschien dat BIOD dé oplossing heeft!?
bert.s antwoordt op 11 februari 2010:
Ik weet niet wat een motor mag trekken....niet veel denk ik.
Zelf heb ik een quad met kenteken en trekhaak en deze mag zelfs maar 125 kg trekken
RobD antwoordt op 11 februari 2010:
Het motorvermogen is niet alleen bepalend wat je mag trekken, ook de sterkte van het chassis speelt een grote rol, bij ieder trekkend voertuig.
Michiel antwoordt op 11 februari 2010:
Een quad is toch weer wat anders dan een motor. Op het kenteken van mijn Honda staat geen trekgewicht vermeld. Nu moet ik er bij zeggen dat ie van 1983 is en toen werd er nog met inlegvellen gewerkt. Op de site van de RDW staat n.v.t. Dat betekent denk ik niet dat ie helemaal niets mag trekken, dan zou er 0 staan.
Maar wat ie mag trekken is niet zo interessant. Het ding is totaal ongeschikt als trekker. Je ziet wel eens motoren met een klein aanhangwagentje. Maar ook een heel klein aanhangwagentje lijkt me al niks. Zeker niet voor deze. Het is een scheurijzer. Scheuren en aanhangers, dat gaat niet zo goed samen. Bovendien is een motor een evenwichtsvoertuig. Een aanhanger verstoort het evenwicht. En omdat een motor relatief licht is, (220 kg) gebeurt dat al vrij snel. Ik heb toen ik nog jong en onbezonnen was, wel eens geprobeerd met mijn motor een auto met een lege accu aan te slepen. Gaat niet. Absoluut onmogelijk. Gebrek aan trekkacht is niet het probleem, maar je houdt hem niet recht. Het evenwicht is totaal verstoord.
En de Trollstigen... je kan dan met de motor wel makkelijk uit de voeten op smalle weggetjes, maar als het erg druk wordt is het ook niet leuk.
Ik heb de Connor Pass en de Healy Pass in Ierland zowel met de motor en met de caravan gedaan. Maar die waren toen niet zo druk. Dus dat was wel leuk. De Gap of Dunloe alleen met de motor. Niet echt een aanrader voor de caravan. Kan trouwens niet meer, je mag er nu nog alleen met een paard overheen.
Maar goed, als het even kan, ga wel even bij BIOD kijken volgende week. Ben toch benieuwd.
MV
Michiel antwoordt op 18 februari 2010:
Ik ben vandaag op de motorbeurs geweest en inderdaad op de gecombineerde stand van BIOD en Karsten tenten stonden de Double Dutch Tenttrailer en de Dutchie tenttrailer.
http://www.biod.nl/actueel.php
De eerste is in ingevouwen toestand een vlakke aanhanger waarop je lading kunt vervoeren. Hij heeft 500 kg laadvermogen, dus in principe zou je daar twee motoren op mee kunnen nemen. Maar ja, ze moet ze er dan wel op zien te krijgen en vast weten te zetten en daar is (nog?) geen voorziening voor. In uitgeklapte toestand is het een tent op een verhoging. Niet echt het comfort van een caravan.
De Dutchy is een veel kleinere ongeremde uitvoering van de Double Dutch en die zou inderdaad achter een zware motor kunnen.
Het is voor mij toch allebei niet echt een oplossing voor een caravannner die de motor mee wil nemen.
De BIOD scout motorvan is dan misschien een betere oplossing, maar die werd niet getoond want die word alleen op bestelling gemaakt. Hoe je dan je motor van 200+ kg er in krijgt kon Huub ook niet echt een bevredigend antwoord op geven. Dat had ik wel eens willen zien. Echte motortrailers hebben daar voorzieningen voor. Die waren overigens ook te zien op d beurs. Evanals hele veel motoren natuurlijk. 😉
MV
Huub antwoordt op 23 februari 2010:
Michiel,
Bedankt voor je bezoek op onze stand afgelopen donderdag.
Op de beurs was er erg veel belangstelling voor zowel de Double Dutch als de Dutchy. Voor de laatste vooral onder eigenaren van tourmotoren. Waar de ene motorrijder nooit met een aanhanger zal willen rijden is het gebruik hiervan onder de Goldwing eigenaren eerder regel dan uitzondering.
Een kleine correctie: het laadvermogen van de Double Dutch is geen 500 maar 900 kgs (leeggewicht 400 kgs, max. toelaatbaar 1300 kgs).
De onduidelijkheid ten aanzien van de voorzieningen voor het plaatsen van 1 of 2 motoren verrast mij en is kennelijk niet goed overgekomen; de oprijplaat van 195 cm + montagebeugel/geul lagen naast de tenttrailer en 4 bevestigingsogen voor de spanbanden om de motor in z'n veren te trekken zitten standaard op de kokers waar het uitgeklapte platform op rust. De metalen geul met beugel wordt met 3 sterknoppen gemonteerd als het platform is ingevouwen.
Daarnaast komt er ook de mogelijkheid om een lichtgewicht composiet geul te laten monteren met voorwielklem; in dat geval kan het geheel zelfs blijven zitten als het platform wordt uitgeklapt.
Het principe wijkt niet echt af van de wijze waarop de meeste motortrailers werken. Dedicated motortrailers hebben soms, (maar vaak ook niet) een iets lagere opbouw. Een enkeling heeft soms nog voorzieningen om het chassis te laten zakken om het oprijden te vergemakkelijken.
Bij de Double Dutch (en straks ook bij de Scout MotorVan) is er ook nog de mogelijkheid om de trailer in een helling te zetten (gefixeerd mbv stabielsteunen) waardoor het hoogteverschil met de grond tot zo'n 15 cm wordt gerduceerd.
In de Scout zal gebruik worden gemaakt van een opschroefbare geul en voorwielblokkeringsbeugel waarbij geul en oprijplaat onder de bodem kunnen worden opgeborgen. 4 wegklapbare sjorogen in de composiet bodem dienen voor de bevestiging van de sjorbanden.
Wat betreft het comfort van een caravan en een tenttrailer dat is een persoonlijke beleving en hangt ook sterk samen met de wijze van gebruik.
Michiel antwoordt op 23 februari 2010:
Huub:
"De onduidelijkheid ten aanzien van de voorzieningen voor het plaatsen van 1 of 2 motoren verrast mij en is kennelijk niet goed overgekomen; de oprijplaat van 195 cm + montagebeugel/geul lagen naast de tenttrailer en 4 bevestigingsogen voor de spanbanden om de motor in z'n veren te trekken zitten standaard op de kokers waar het uitgeklapte platform op rust. De metalen geul met beugel wordt met 3 sterknoppen gemonteerd als het platform is ingevouwen."
Dank voor de uitleg en jammer dat ik dat gemist heb. Misschien een idee voor de volgende motorbeurs: Toon de Double Dutch standaard in ingeklapte toestand met één of twee motoren er op en laat dan als actie zien hoe ze er af gaan en de tent uitgeklapt wordt. En dan weer terug natuurlijk. Nu stond de tent de meeste tijd uitgeklapt. Bezoekers op een motorbeurs komen in eerste instantie op motoren af en niet op tenten. Er is vast wel een motorboer te vinden die de gelegenheid wil aangrijpen om ook wat reclame te maken door één of twee motoren ter beschikking te stellen.
Het is maar een idee.
MV
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!