Caravantrekker.nl

Met caravan door Luik

Hans vraagt op 13 februari 2010:

Dit jaar willen wij met onze caravan via Maasticht Luik naar het zuiden rijden.
Wij hebben vernomen dat caravans niet door Luik mogen rijden. Wij vragen ons af staat dit duidelijk aangegeven,en moet je dan veel omrijden?
Met vriendelijke groet,
JJH.v.Rijn

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 13 februari 2010:

Wellicht brengt deze link duidelijkheid:

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf

Ook kunt u bij de zoekfunktie LUIK intypen

vrgr
JT®


Edo antwoordt op 13 februari 2010:

Hans,
Als caravan staat het niet aangegeven. Het is een verbodsbord met een vrachtwagen. Ben met de caravan op doorgaande weg aangehouden en E. 50.00 boete. Volgens
de agent geldt het verbodsbord ook voor caravans. Volgens
Luikenaren zijn er al processen geweest. De boete blijft gehandhaaft. Je moet de ringweg volgen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 februari 2010:

Voertuigen langer dan (ik dacht) 7 meter mogen niet door de stad. In praktijk geldt dat dus altijd voor een auto+caravan.


Vino. antwoordt op 13 februari 2010:

Hans,

Gewoon de aangegeven logische route volgen, en je gaat, volgens de aangewezen route, richting Luxembourg etc. buiten de stad Luik om.Volg dus de route verboden voor vrachtwagens.Staat duidelijk aangegeven.


Theo antwoordt op 13 februari 2010:

Inderdaad de aangegeven route volgen. Pas op voor navigatiesystemen: er zijn er die je door Luik willen leiden.


Bert antwoordt op 14 februari 2010:

Je moet inderdaad wel een beetje opletten, want er staat alleen een bord met vrachtwagen en eronder de lengtebeperking. Geldt dus voor alle voertuigen en niet alleen voor va's.

Je neemt afslag Ring met aangegeven vooral Aachen, maar ook wel Bruxelles en Luxemburg, Antwerpen. Dan niet meteen linksaf naar Aachen maar rechts aan blijven houden de Maas over. Een kilometer of 10 verderop hou je links aan, dus niet naar Brussel, Antwerpen en ook niet naar Namen (Namurs), maar Luxembourg. E25


Pat antwoordt op 14 februari 2010:

Nieuwe wegen
Het Belgisch Verkeersbureau voor Wallonië en Brussel maakt met gepaste trots melding van twee nieuwe wegen. Prettig voor België-gangers én voor vakantiegangers-op-doorreis naar Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Dat zijn:
1. De A8/E429, tussen Halle (net onder Brussel) en Tournai/Doornik.
2. De nieuwe ring rond Luik is helemaal klaar! Voordeel: u hoeft met uw auto niet meer door de stad, want het is nu een doorgaande snelweg richting de E25 naar Arlon en Luxemburg.
Advies: volg constant de borden E25/Luxemburg.
Attentie: ook voertuigen/voertuigcombinaties zwaarder dan 7,5 ton of langer dan 6 meter (dus ook personenauto's met aanhanger of caravan!) zijn verplicht om deze nieuwe ring te nemen en mogen dus niet langer door de stad Luik rijden.


Bert antwoordt op 14 februari 2010:

Ik heb geweldig nieuws voor u! U wordt doodgeschoten i.p.v. langzaam vermoord....

Kortom, hoe verpak je je boodschap. De route door de stad langs en over de Maas was nooit een probleem. Ik heb er nooit files meegemaakt ondanks enkele stoplichten. Risico's op accidenten zijn nu veel groter door deels smalle stukken ter hoogte diverse tunnels. Mijn probleem is vooral de enorme omweg. Ik denk zeker 20 km. Dus de CO2 uitstoot is per saldo groter, hoewel verplaatst...


Theo antwoordt op 14 februari 2010:

@Pat,
"De nieuwe ring rond Luik is helemaal klaar!"

Noch op een kaart op internet, noch via Google Earth kan ik ontdekken dat er aan de oostkant van Luik een (autoweg) verbinding is tussen de A25/E25 en de A26/E25.
Hoezo de ring helemaal klaar? Of heb ik een verkeerd begrip van het woord "ring"?

Met Bert ben ik het eens dat de route langs de Maas, door de stad over het algemeen weinig problemen gaf.
Het rijden hiervan met caravan vond ik ook prettiger dan nu de drukke omweg. Is deze nu verbeterd?


RobD antwoordt op 14 februari 2010:

http://www.autosnelwegen.net/index.html is een informatieve site omtrent de snelwegen in de benelux.

En de max. lengte voor voertuigen door Luik is 6 mtr.
Aan de oostkant word je via de 610/602 nog door het industriegebied gevoerd, maar dit verloopt erg soepel.

Enne, langs het hele trajacet op de ring staan nogal wat flitspalen en met regelmaat politie met laserguns.


Bert.s antwoordt op 14 februari 2010:

Van: JT®
Datum: 13 February 2010 om 14:27

Wellicht brengt deze link duidelijkheid:

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf

Deze info heb ik afgelopen zomer ook gebruikt, en de anwb heeft mij met deze info duidelijk en zonder problemen om luik heen geleid.


Pat antwoordt op 14 februari 2010:

@Theo,

Moar allee jonge, ge wit toch da wij in den Belgique unne andere interpretatie hebbe van unne "ring".
En da zooitje straoten rond Liège noemen wij "ring".
Ge meugt er in ieder geval nie mèr durhinne mi voertuige langer as 6 meter, of da nu unne vrachtwagen of unne sleurhut is, zelfs mi oewe boat op dun aonhanger moete er umhinne rije en of ge da nouw rechtsum of linksum doet, da zal dun burgemister worst zèn.


RobD antwoordt op 14 februari 2010:

slecht brabants, maar het verhaal klopt


Theo antwoordt op 14 februari 2010:

Slecht Brabants?
In Brabant (B/N) is het zoals in Limburg (B/N): er zijn zoveel soorten als er dorpen/plaatsen zijn.
Wat goed of slecht is, is zeer moeilijk te beoordelen.
Vervolgens is het moeilijk om te zetten in schrijftaal: ieder doet dat op zijn eigen wijze, want daar hebben we geen afspraken over.

OK, Pat, mijn interpretatie van "ring" is zeer beperkt.


renaat antwoordt op 14 februari 2010:

we hebben hety probleem: "door Luik of rond Luik" voorgelegd aan Google /maps en dat was het antwoord voor Nederlanders die komen uit de richting Maastricht.

Optie 1: Je gaat vanuit Visé / Chératte/ Wandre/Jupille/ Luik-stad/E25/Angleur/Chênée/Tilf/Beaufays.
Dit is verboden voor combi's > 6 meter
Je moet de stad door.
Je eindigt op de E25 "boven op de berg achter Luik"
Je hebt 37 km gereden..volgens google

Optie 2: Je gaat vanuit Visé richting Brussel ...


renaat antwoordt op 14 februari 2010:

Er ging iets fout, daarom een nieuwe poging.

"we hebben het probleem: "door Luik of rond Luik" voorgelegd aan Google /maps en dat was het antwoord voor Nederlanders die komen uit de richting Maastricht.

Optie 1: Je gaat vanuit Visé / Chératte/ Wandre/Jupille/ Luik-stad/E25/Angleur/Chênée/Tilf/Beaufays.

Dit is verboden voor combi's > 6 meter
Je moet de stad door.
Je eindigt op de E25 "boven op de berg achter Luik"
Je hebt gereden..volgens google...37 km

Optie 2: Je gaat vanuit Visé richting Brussel ...via Chératte/ Rocourt/Alleur/Loncin/ ...tunnels onder de stad Luik.../Angleur en je eindigt op de E25 in Beaufays "boven op de puist achter Luik " na 38,1 km... volgens Google.
Geen stoplichten, geen kruispunten, wel permanente radarcontrole.

Je ziet maar wat je het best uitkomt. 😉

sorry R.


Jan antwoordt op 14 februari 2010:

Afgezien dat je er niet mag komen als je voertuig langer dan 6 meter is.
De route langs het water door de stad Luik is druk, onoverzichtelijk en langzamer (veel verkeerslichten) dan de snelweg E25/Luxemburg.
Het is misschien een paar kilometer om, maar daar merk je niks van en je blijft vrijwel steeds op de snelweg.
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die uberhaupt nog door Luik willen rijden (er is niks moois aan) als het niet echt nodig is.


Bert antwoordt op 14 februari 2010:

Belgische googlemaps zijn anders dan de hollandse Renaat. 😉 Het afstandsverschil is dik 10 km.


renaat antwoordt op 15 februari 2010:

Ik heb mijn huiswerk nog eens overgedaan met de hulp van google.nl/maps 😉

En daarbij goed naar het voorgestelde parcours gekeken 😉

1°variant: de weg door Luik, nu verboden voor caravans:
Chératte/Jupille/Liège/Angleur/Beaufays = 28,6 km

2°variant: de E40 + E25 via de verkeerswisselaar van Loncin:
Chératte/Loncin/Angleur/Beaufays = 37 km

Wat hebben we vandaag geleerd:

1° Bert met zijn + 10 km heeft gelijk
2° Google speelt met je voeten als je TEVEEL referentiepunten toevoegt; Google maakt telkens een zijsprongetje naar de "toegevoegde bestemming" ;(
3° Dat een goede wegenkaart je behoedt voor pijnlijke vergissingen

conclusie: we laten Google/maps en tomtom en Mappy voor wat ze waard zijn en blijven vertrouwen op de Michelinkaart en onze terreinkennis. 😉


janka antwoordt op 15 februari 2010:

Op ons gezonde (boeren)verstand dus. En Luik mooi laten voor wat het waard is en de ring nemen ook al is het een stukkie om.


dirk antwoordt op 15 februari 2010:

@allemaal gelukkig dat het kwartje nog valt.
25 jaar geleden gingen we met Bacho Waterpomptang Schroevendraaier op pad en kwamen overal.
Nu met GSM Navigatie Laptop enzovoort en kunnen geen Bord meer lezen(zien) laat staat een Wegenkaart.


Theo antwoordt op 15 februari 2010:

@dirk,
Een kwartje heb ik niet meer.
Met wegenkaart en navigatie kom ik overal gemakkelijker dan 25 jaar geleden met alleen de kaart.
De schroevendraaier etc. heb ik nog steeds bij me. Tegenwoordig ook nog een multimeter, 25 jaar geleden niet.


Michel antwoordt op 25 februari 2010:

Gewoon vanuit Maastricht de E25 volgen naar Luxemburg, ga vooral niet door Luik met je caravan. Let ook op je snelheid in de tunnels in Luik dat je er niet geflits wordt. Ben je bang dat je navigatie je door Luik centrum stuurt doe hem dan even uit.


janka antwoordt op 26 februari 2010:

Goh, zei mijn dochter onlangs nog, mag je niet door Luik met de caravan? Daar hebben we niets van gemerkt toen we op een zaterdagochtend om 06.30 met de caravan door Luik reden! De navigatie stuurde ons die kant op. Geluk gehad en een beetje niet goed opgelet was mijn reactie. Nu weet ze het wel beter en gaat er lekker omheen.


WL antwoordt op 26 februari 2010:

>Gewoon vanuit Maastricht de E25 volgen<

De sleutel zit inderdaad in het bordje 'E25' volgen. Rond Luik is dat belangrijker dan de plaatsnamen op de borden. Als je op die indicatie let wordt je keurig om Luik heen geleid.

En laat Tommie of Garmin dan maar even kletsen of 'herberekenen'...
Als je daar even het geluid van uit zet en overschakelt het grotere 2D beeld (plat - van boven dus) kun je trouwens zien hoe je om Luik gaat. En inderdaad, dat kan ook met een kaart, alleen zie je op Tommie en Garmin waar je op dat moment zit t.o.v. de stad. Dit zegt trouwens wel iets over het gebruik van andere instellingen op navigatiesystemen waarbij je de omgeving en het bredere wegenpatroon ook kunt zien en dus zelf ook over de kunt beslissen.


WL antwoordt op 26 februari 2010:

...over de kunt beslissen... moet zijn ...over de route kunt beslissen...


Tijs antwoordt op 28 februari 2010:

Tijdens de rit is zo'n navigatiesysteem erg makkelijk, zelfs al staat er geen geprogrammeerde route aan. Maar de reactie die Janka beschrijft bewijst weer eens dat te weinig mensen vooraf nog op de kaart kijken om te zien waar ze kunnen / willen rijden. En dan achteraf de navigatie de schild geven dat ze op vreemde plekken uitkomen.


j.m antwoordt op 1 maart 2010:

ik heb de truck versie van tt als ik gewoon personen auto invoer stuurt hij mij door luik .
als ik de gegevens verander gewicht lengte enz van voertuig dan rijd hij de rondom luik.
als je de goede navi hebt hoef je niet altijd een kaart bij je te hebben.


WL antwoordt op 2 maart 2010:

> hoef je niet altijd een kaart bij je te hebben <

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat je altijd een kaart bij je moet hebben, zelfs al is dat een met een wat grovere schaal.
Er zijn inmiddels genoeg mensen geweest waarvan de GPS kapot ging tijdens de reis. Vorige zomer is de ANWB 200X gebeld door mensen met een kapotte GPS om te vragen wat ze nu verder moesten. Deze hadden geen kaart en wisten soms niet eens meer waar ze waren.

Vorig jaar in Rotterdam in een stukje oud havengebied werd mij de weg gevraagd door een vrachtwagenchauffeur. Die had gewoon -ook nog met GPS bij- op havennummer gereden.
Hij had alleen niet door dat hij naar een havennummer in Rotterdam was gereden, terwijl hij in Moerdijk moest zijn....
En 'Moerdijk' stond toch echt ook op zijn vrachtbrief. Ik heb hem de weg teruh naar de snelweg gewezen en op zijn tom-tom 'Moerdijk' en het juiste adres laten invullen...

Zelf heb ik toch altijd zo', boek van Frankrijk en Duitsland bij me.
En die wel met een goede schaal zodat ik op de bestemming ook nog leuke tourtjes en routes kan plannen. De GPS mag me dan verder helpen bij het rijden daarvan.


Ed antwoordt op 2 maart 2010:

Ik heb ook altijd, naast mijn Navigatiesysteem, een gratis ANWB Routekaart bij me.

Laat de navi het wel afweten om wat voor reden dan ook, dan wordt het tenminste geen speurtocht.


Jan antwoordt op 2 maart 2010:

Ik heb een navigon navigatieapparaat dat inderdaad de route door Luik aangeeft. De truck Navigatie kost een schandalige 129 euro extra.
Is dat bij tomtom ook zo?

nb
Bij mijn vorige Mio was de truck instelling wel gewoon bij de koop inbegrepen.


Jeroen antwoordt op 28 juni 2012:

Ik ben 3 weken geleden ook per ongeluk door Luik gereden met de caravan. Niet op de borden gelet onderweg en blindelings de navigatie gevolgd.
Ik kwam er achter dat het niet goed ging toen ik al de stad binnen reed. Daarop heb ik besloten door te rijden en de gok te nemen.

Ik ben niet aangehouden.
Is er nog een redelijke kans dat ik hiervoor alsnog een bekeuring krijg, of wordt er niet met camera's op gecontroleerd?


fransvb antwoordt op 28 juni 2012:

Zeker met de caravan bereid ik onze route goed voo dmv googlemaps D route die je verkrijg uit goglemaps vertaal ik met behulp van Tyre naar TomTom.
Ook kijk ik op iternet naar TomTom navigtie welke route gekozen wordt.
Je zal maar luik gestuurd worden. In Trogir (Kroatie) wilde TomTom ons door een steeg van 1,8 m1 breed sturen.


fransvb antwoordt op 28 juni 2012:

Ik zie net dat ik te snel heb getypt sorry voor de fouten


Fran$ antwoordt op 28 juni 2012:

Met CoPoilot Live voor Android of Iphone heb je een caravan/camper modus gratis ingebouwd en kun je de routes met een schermtoets vergelijken. Op personenautomodus kiest de software de route door Luik en op caravanmodus buitenom. CoPilot heeft daarnaast ook een sleepfunctie om snel een route aan te passen aan je zelf bedachte waypoints.

Mijn ervaring met Luik, waar ik bijna altijd doorheen ga, is dat je niet wordt aangehouden. Gebeurt dat wel, dan moet je een goede reden aanvoeren om daar te rijden, zoals de locals die ook hebben. Voor camera's hoef je niet bang te zijn.


Jeroen antwoordt op 28 juni 2012:

Copilot ben ik van af gestapt wegens de verouderde kaarten.
Ik heb nu Sygic in gebruik. Verder doet het zijn werk goed, behalve bij Luik dus.

Vorig jaar heb ik er wel op gelet. Het is gewoon stom van mij geweest om blindelings op het systeem te vertrouwen.

Als ze niet controleren met camera's zal ik er wel goed van af komen.


Fran$ antwoordt op 28 juni 2012:

Copilot ben ik van af gestapt wegens de verouderde kaarten
Ik heb andere ervaring. De nieuwste Navteq (nmm fijner dan Teleatlas) en bij wisseling van toestel gratis de laatste updates van heel Europa… Verder werkt de software icm met bijvoorbeeld een moderne Samsung Galaxy supersnel vergeleken met veel p&p-navi’s


Jan& antwoordt op 28 juni 2012:

Ik had een Navigon die een truckinstelling had en feilloos de E25 route volgde. Softwarematig prima ding, maar de hardware gaf de geest. Nooit meer een Navigon.


Jan Teepe antwoordt op 29 juni 2012:

Ik zeg niet dat je het moet doen, maar...
Kom eind april vanuit het zuiden, met de caravan erachter, bij Luik. Wat de oorzaak ook was, ik neem de oude afslag en kom in Luik centrum terecht. Dat wordt dokken zeiden wij tegen elkaar, maar er blijkt toch een alternatief te zijn zonder dat de regels overtreden worden. Bij het volgen van de originele route, voor personenwagens (<6mtr.), heb je de Maas aan je linkerzijde. Zorg je ervoor, dat je bij de eerste mogelijkheid de Maas oversteekt en hou de Maas aan je rechterzijde, dan heb je geen centje last. De truckers weten dit ook, want ik ben er wel een stuk of 20 tegen gekomen. Op weg naar het zuiden zou je dit ook kunnen doen, maar dan de Maas aan je linkerzijde zien te houden. En dat het rijden door Luik maar 10 km. korter is dan die zgn. ring???? Ik durf het te betwijfelen. En dan nog het wegdek op die zgn.ring. De rechter rijbaan van de eerste brug over de Maas, direkt achter de afslag. De gaten van ruim 20 cm. die erin zaten zijn gevuld maar wel door onbekwamen.


Michiel antwoordt op 29 juni 2012:

Ik ben het eens dat de ring een slecht alternatief is. Dat wegdek is echt schandalig. We reden eerst altijd over Luik, todat we terugkomend van een vakantie constateerde dat één van de sportief platte banden onder onze auto een staatgordel-breuk vertoonde....ik denk echt dat deze breuk op de rondweg Luik is ontstaan. Die kuilen zijn niet te allemaal te ontwijken, en de klappen zijn hard.

Vorig jaar als alternatief via Antwerpen/Brussel naar Luxemburg gereden en dat beviel eigenlijk prima. Het is misschien iets langer, maar vlakker en met minder gaten en kuilen.


MvO antwoordt op 1 juli 2012:

Ben afgelopen week teruggekeerd van vakantie in Frankrijk. Op de heenweg via Namen-Bouillon-Sedan gereden E42 en E411(ontwijk ik de tunnels mee en is maar 8km meer dan via de E25 en E411.
Op de terugweg via Metz, Luxemburg en de E25 en dus via de ring. Vreugdevolle mededeling, het wegdek is bijna helemaal vernieuwd, zowel op de E25 tot Sprimont alsook op de ring. Het argument dat de ring zoveel langer is begrijp ik niet! Neem dan in Frankrijk ook niet de autoroute maar ga via N/D wegen. Dit is korter.


Michiel antwoordt op 2 juli 2012:

Ook op de brug die Jan Teepe bedoeld nieuw wegdek? Dat zou de rouite een stuk aantrekkelijker maken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker