J.F.van Loon vraagt op 5 maart 2010:
De nissan primera 1.8 trekt heel goed met een buitentemp tussen de 20-22 graden.Maar boven deze temp.en ik moet op een hellende weg langzaam omhoog wordt de auto veel te heet,en ik moet wel schakelen(bv brennerpas) raak ook de koelwater kwijt etc.Zodra de weg weer vlak is is het leed weer geleden.Wat zou de oplossing zijn.Vriedelijke groet Joep.
RobD antwoordt op 5 maart 2010:
Hoe oud is de auto? Ooit de radiator laten reinigen aan de buitenkant. Of de waterpomp nagekeken op een optimale werking?
AJ antwoordt op 5 maart 2010:
Met RobD eens. Kijk daar eerst eens naar.
Ik mis Roel wel heel erg!
Hij schreef ergens in een bijdrage dat als een auto bij 20 graden buitentemperatuur geen problemen geeft bij zwaar trekken die auto dat ook bijna niet kan doen als het dertig graden is.
De temperatuur van de lucht die door de radiator gaat is niet ze bepalend voor het koelvermogen. Het gaat om de luchtstroom op zich, die moet de warmte afvoeren. Of dat nu door lucht van 20 of van 30 graden gebeurt is volgens Roel niet zo heel erg bepalend en ik ben van mening dat Roel wel gelijk heeft.
Vr.gr. AJ
janka antwoordt op 5 maart 2010:
Wat bedoelt u met koelwater kwijt? Is er geen lek? Is er geen zekeringetje wat is doorgebrand? Het probleem komt me wel bekend voor namelijk. Alleen dat koelwater kwijtraken herken ik niet..maar terugschakelen als je omhoog gaat is niet verkeerd hoor!
Karel Eimers antwoordt op 5 maart 2010:
Terugschakelen zorgt juist voor een betere koeling. Het verliezen van koelvloeistof duidt op lekkage. Zet je airco uit deze vraagt veel vermogen, ouderwetse truc verwarming aan.
groetjes Karel.
Hans antwoordt op 5 maart 2010:
draait de fan wel als het koelwater te warm wordt.
janka antwoordt op 5 maart 2010:
Bij ons was de oorzaak een kapotte temperatuursensor waardoor de zekering doorbrandde. Omhoog trekkend een oplopende temperatuur dus kachel aan en ramen open. Iets wat bij een graadje of 30 buitentemperatuur ook niet prettig is, en omlaag kwam er weer iets verkoeling vanwege de rijwind door de radiateur. Maar we verloren geen koelvloeistof. En we hadden geen airco in die auto. De VW dealer in Tarbes heeft ons daarna keurig geholpen.
arco antwoordt op 5 maart 2010:
Wat zou kunnen, is dat de thermostaat niet helemaal open gaat. voorbeeld als deze normaal 8 mm open gaat en nu maar 3 of 4 mm dan is is er onder normalen conditie's voldoende door stroming alleen onder zware conditie niet...of een BEGIN van een lekke koppaking maar dit is heel eenvoudig te meten.
AJ antwoordt op 5 maart 2010:
Een lek lijkt mij niet voor de hand te liggen daar er bij 20 graden buitentemp niets aan de hand is.
Als de zaak te warm wordt dan zet het uit ( druk ) en dan zal er water via het "ventiel" wegstromen. Het lijkt dan een lek maar het is het afvoeren van de overdruk.
Vr.gr. AJ
Jan antwoordt op 5 maart 2010:
Joep,
Ik zou een en ander maar na laten kijken bij je garage. Een beetje monteur moet als er koelingsproblemen zijn dit toch vrij eenvoudig kunnen vaststellen. Dat is hier vanaf het forum alleen maar een potje raden en mogelijkheden afchecken.
Overigens AJ: het is een stuk rustiger zonder de pedanterie van Roelemans en zijn glazen bol, laten we het asjeblief zo houden voor onze en misschien ook wel voor zijn welverdiende rust.
arco antwoordt op 5 maart 2010:
Het ventiel zo als jij het noemt aj zit bij en primera in de radiatordop als deze open gaat stroomt de vloeistof naar een resevoire. alleen als de druk heel erg op loopt dan loopt het reservoire over.dit zal joep dan wel merken. heb het vaak meegemaakt wel of geen koppaking, maar als de pomp goed rond pompt(geen schoepjes los) radiator goed warm wordt zowel bovenkant als onderkant.thermostaat goed werkt. komen we vaak uit bij de koppaking.en zo als ik al eerder zei dit is te meten.. ben wel benieuwd wat de kachel dan doet?
Peter antwoordt op 8 maart 2010:
Als meneer v Loon tijdens de klim van de Brenner pas problemen begint te krijgen kunnen we de koppakking m.i. al uitsluiten.
Het zou misschien ook kunnen zijn dat er een zendertje voor de aansturing van de fan niet of helemaal niet reageert.
Zoals AJ al aangeeft is misschien de radiator vervuild,ook op tijd terugschakelen is belangrijk, hoe meer toeren hoe meer circulatie en hoe beter de koeling.
Gr Peter
peter antwoordt op 8 maart 2010:
Peter
hoe verklaar je dan dat het koelwater verlies??
Peter antwoordt op 8 maart 2010:
Indien de temperatuur te veel oploopt zal het koelwater uitzetten(expanderen heet dat geloof ik)en zal uiteindelijk door een veiligheid naar buiten worden gedrukt.
In mijn eerste reactie heb ik het woordje pas een maal te weinig gebruikt"Als de hr v Loon pas in de klim van de Brennerpas problemen krijgt"is misschien duidelijker.
Ik ga ervan uit dat de hr v Loon uit nederland vertrekt, en als er dan iets aan de koppakking van de auto mankeert dan haalt hij de brennerpas niet eens maar staat hij waarchijnlijk in Nederland al stil.
Groeten Peter
Jerry antwoordt op 9 maart 2010:
Een beginend lekke koppakking kan soms moeilijk op te sporen zijn omdat er niet altijd een lek aanwezig is.
Het lek is dan zo klein dat er bij veel vermogen vraag wel een klein lek is en bij normaal gebruik geen lek is.
En koelvloeistof verlies je alleen als je een lek hebt ergens.
En dat lek kan een slangaansluiting zijn of een scheurtje ergens in de radiator tot een scheurtje in de cilinderkop of een koppakking.
En de meeste van deze lekken worden weer veroorzaakt door een te hoge drukopbouw in het koelsysteem wat weer veroorzaakt kan worden door een lekke koppakking.
En zoals als eerder vermeld kan je uitlaatgassen in je koelvloeistof opsporen door te meten.
Ps de meeste koppakingen halen de 300.000km niet en moeten rond die termijn wel vervangen worden.
AJ antwoordt op 9 maart 2010:
Jerry,
Helemaal mee eens! Uit ervaring weet ik dat je zonder carvan vrolijk kun tijden en eer is niets aan de hand. Ga je de carvan trekken ( vermogen vragen, tegenwind, helling ) dan kan dat kleine lekje dat normaal nauwelijk iets betekt voor problemen gaan zorgen. Nieuwe pakking ( evt andere kop tegelijk ) kan een uitkomst zjn.
Als je een klein mini lekje zou hebben dan zal dat nooit vanzelf dichtgaan. Integendeel, het zal erger worden.
Een lekke koppakking is in deze tijd ( temp ondder min ) makkelijk op te sporen: start een koude motor. Loopt hij meteen op aale cylinders dan oke. Maar als er een begin van lekke koppakking is dan start het wat onrustiger en zal er even sprake zijn van lopen op één of zelfs meer cylinders minder!
Wat je zegt over die 300.000 km klopt wel aardig. Maar ook hier zijn er legio uitzonderingen. Wat dacht je van een Jetta diesel ( 1.6 niet geblazen ) uit 1980 die inmiddels dikt 750.000 !!! km heeft gelopen en bij min tien start alsof grootmoeder de kleinkinderen ter verantwoording roept!!
Vr. gr.
AJ
arco antwoordt op 10 maart 2010:
Ook ik ben het met Jerry eens
een mogelijkheid voor het opsporen van een kleine koppakking lekkage is een uitlaatgas snuffelaar. breng de motor op bedrijfstemperatuur draai de de dop van het expansievat in het geval van een nissan primera de dop van de radiateur. en hou de snuffelaar boven de koelvloeistof en laat de snuffelaar de damp op zuigen. in de snuffelaar zit een vloeistof die verkleurd als er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.
joep van Loon antwoordt op 8 juli 2010:
Om aicogas bij te vullen naar grote nissan daeler geweestin Spanje.Deze dacht aan een gaatje in de radiateur omdat ik anders het gas weer zou kwijt raken.Oke,nieuwe radiateur er in en euro 688- lichter gingen we vanuit Spanje w.eer huiswaards 33 graden was de buit.temp. Ben niet boven dee 95 geweest maar na 300 km moest ik echt stoppen.De temp stond donkerrood.Auto af laten koelen,koelst.die ik bij me had weer bijgev.en zonder airco te gebruiken en niet harder 80 in de 4 kon ik in Macon komen.Door de hitte be ik snachts gaan rijden,en zonder airco te gebruiken(we waren bang) en durften deze niet meer aan te zetten zijn we in 2 dagen van af Macon thuis gekomen.De auto rijdt z.carc.nu weer geweldig start onmidd.loopt mooi rond trekt gaaf weg,maar durf de caravan niet meer aan te koppelen.Ik dank jullie voor hetgeen wat het zou kunnen zijn.Vriendelijk groetend,Joep.
RobD antwoordt op 8 juli 2010:
En nu? caravan verkopen?
Uit je relaas maak ik op dat je verder niets onderneemt!?
Joep van Loon antwoordt op 9 juli 2010:
Ik hoopte iemand te vinden die een zelfde soort probleem herkende.De nissan is van 2003,en heeft 140000 km gelopen.Wijcaravannen al van af 1972,en hebben dat nooit eerder meegemaakt.Nee hoor Rob,ik verkoop de caravan niet.Ik ga wel naar de garage en dank deze mensen die mij geprobeerd hebbenbte helpen.Vriendelijke groet,Joep.
arco antwoordt op 9 juli 2010:
Dit probleem moet op te lossen zijn. een nissan primera is een perfecte caravan trekker. zoek een bedrijf die de juiste apparatuur heeft en kennis dit moet te vinden zijn. veel succes laat ons weten als het opgelost is. ik heb eerder al wat mogelijkheden aangeboden.
groetjes arco
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.