Caravantrekker.nl

Wilbert vraagt op 27 februari 2005:

Mijn ouders hebben op dit moment een Scénic 2.0 RT uit 99. Deze auto trekt met gemak de Kip Greyline 42TTZ uit 1991 die beladen zo'n 1050 a 1100 kg weegt. De Kip is aan vervanging toe en met het oog op de toekomst (ze zijn nu 70) zoeken zij een Caravan met 2 enkele vaste bedden en een 4 persoons dinette. De keus zal gaan tussen een HomeCar Rallye 49UE die leeg 1090 kg weegt of een Dethleffs Camper 470 V (1050kg) of een 510 V (1090 kg). Met belading zou je op 1300 kg uitkomen. Volgens de site krijgt de combinatie 3 oranje sterren. Ik heb het gevoel dat deze caravans net even te zwaar zijn om een aangename combinatie te hebben.

Een jonge gebruike Grey-Line 47 TEB is een optie maar die weegt 1120 kg. Met wat zorgvuldiger beladen (oa reservewiel in de auto) komt deze ook op 1300 kg.

Ik denk dat deze Kip ondanks zijn gewicht een betere optie is vanwege de lagere luchtweerstand. Op de snelweg zal je eerder in zijn 4 of 5 kunnen rijden. Met de huidige 42TTZ van 210 breed kruis je in alle rust in 5.

Mijn advies luidt: koop geen nieuwe Dethleffs maar een gebruikte 510V en ruil de Scénic in op een gebruikte Subaru Forester 2.0 of een Mitsubishi SpaceWagon 2.4 van 2000/2001. Hoge zit is een voorwaarde vanwege het instappen.

Wat is wijsheid 😉?

We gaan morgen naar een 2002 SpaceWagon 2.0 MPi (133pk) kijken. Helaas staan er geen gegevens in jullie database van deze auto.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 27 februari 2005:

Stroomlijn en frontaal oppervlak hebben direct invloed op de kruissnelheden. Gewicht op acceleratie en hellingen.

V.w.b. de Scénic moeten je ouders rekening houden met het toegestaan treingewicht van ca. 2800 kg. Met hooguit 250 kg in de auto aan personen, bagage en accesoires zou dat net moeten lukken met een beladen caravan van 1300 kg. Maar inderdaad een wat zwaardere auto is aanbevelenswaardig vanwege het overwicht wat de auto dan heeft. Een Forester weegt maar even iets meer trouwens dan de Scénic en heeft ook maar 92 kW... Hij heeft natuurlijk wel als voordeel 5 extra versnellingen en 4wd.

De versnellingbakverhoudingen hebben we niet van genoemde Mitsubishi...


Wilbert antwoordt op 27 februari 2005:

De Subaru krijgt 4 oranje sterren. Waarom oranje? Vanwege de gewichtsverhouding van 81%? De tekst:

"Qua motorvermogen heeft deze combinatie voldoende reserves om prima met het verkeer mee te komen. Bijna alle wegen in Europa (inclusief paswegen) zijn met een dergelijke combinatie goed te rijden."

"De combinatie met een treingewicht van 2870 kg. kan nog net wegrijden op een helling van 16.8% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: goed"

De Scénic krijgt 3 oranje sterren:
Qua motorvermogen kunt u met deze combinatie onder normale omstandigheden ruim voldoende tot goed met het normale verkeer meekomen, maar daarbij vraagt u behoorlijk wat van uw auto, vooral bij wat minder gunstige omstandigheden. U merkt duidelijk dat u met een caravan rijdt, maar normaal gesproken zijn alle doorgaande wegen (ook in de bergen) in geheel Europa goed te berijden. U heeft hiermee een doorsnee goede combinatie."
"De combinatie met een treingewicht van 2795 kg. kan nog net wegrijden op een helling van 9.1% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: matig."

Beide beschrijvingen gecombineerd met de lovende woorden over de Forester in de Trekauto van het jaar verkiezing geven mij de indruk dat dit duidelijk een geschiktere kandidaat is.

Van de week gaan ze voor een praktijktest: de Dethleffs 510V achter de Scenic. Hij heeft een enorme opbouw van 230 bij 586 en dat zal toch anders voelen dan de huidige smallere en kortere Kip.


Bert antwoordt op 27 februari 2005:

Oranje vanwege de gewichtsverhouding ja. Lees daarvoor ook de toelichting. Is het een Dethleffs Camper? Die beoordelen we met een matige stroomlijn. De meeste Kips met zeer goed. Bij die proefrit is hij zeker leeg...? Scheelt dus in de vlotheid van de acelaratie die extra 200 ŕ 300 kg.

De Forester (2.0) krijgt afhankelijk van de combinatie vaak lovende woorden in de berekening, maar dat wil nog niet zeggen dat hij - bijvoorbeeld - net zo goed in de 5e versnelling zou kunnen rijden als een andere auto. Veel mensen overschatten de Suabaru omdat men denkt hij is TAvhJ geworden. Het hangt van het doel af... Rij je een keer per jaar naar de Spaanse Costa dan wil je een trekauto die op de Autoroute flink opschiet en maal je om lage gearing of 4wd. Alles is relatief.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker