Jeroen vraagt op 7 april 2010:
Afgelopen weekend heb ik een standaard Pak n Bak aanhanger met huif achter mijn 206 1.4HDI gehad.
De prestaties met bijna lege aanhanger vielen me erg tegen. Ik heb niet geprobeerd om hard te rijden, maar 100Km per uur in z'n 5 ging maar net. Op de lekbrug liep de snelheid zelfs iets terug.
Op zich allemaal niet zo erg.
Achteraf even een berekening gemaakt voor deze combi hier op de site.
Wat me daarbij opvalt is dat de prestaties met een lege aanhanger bijna gelijk zijn aan die van een Kip Kompakt van 900Kilo (behalve de 0-100 tijd uiteraard).
Maakt het zoveel uit dat een caravan een schuin front heeft een zo'n aanhanger een vierkant blok is? Hij is wel veel lichter en smaller.....
Willem antwoordt op 7 april 2010:
Jeroen,
Een onderbouwt (rekenkundig) antwoord kan ik je niet geven.
Wel het volgende:
Met onze caravan van 250breed 255hoog en 850lang 1900kilo zwaar met 100KM/H op de teller haal ik gemm. 1op10.
Als ik met de aanhanger rijd (met huif) van 250hoog en 200breed 600kilo met 100KM/H, haal ik met een lege aanganger 1op6, en beladen (2000kilo) nagenoeg het zelfde verbruik.
Zo kun je zien dat recht toe recht aan, een heel ander verbruik geeft tov van een (beetje)stroomlijn.
Je ervaring van afgelopen weekend is dus reeel.
Michiel antwoordt op 8 april 2010:
Op de vlakke weg, zoals we die in Nederland meestal aantreffen, is de luchtweerstand de belangrijkste factor voor de bepaling van de maximum snelheid. De massa gaat pas meespelen bij de acceleratie en in de bergen.
Dat de prestaties met zo'n bijna lege, maar wel vierkante bak qua max. snelheid wat tegenvallen, behoeft dus geen verbazing.
MV
Jeroen antwoordt op 4 april 2011:
Even terugkomend op mijn oude vraag.
Vandaag heb ik de hele dag met een dichte Pak N Bak aanhanger gereden van 1,3m * 2,10 (front)
Op de snelweg uitgeprobeerd hoe hard ik kon omdat ik het gevoel had dat de auto er echt moeite mee had.
Ik had echt moeite om boven de 105Km/u uit te komen in z'n 4.
Het waaide niet bijzonder hard.
Voor vandaag uiteraard geen probleem, maar ik begin me toch wel zorgen te maken over de zomervakantie.
We gaan namelijk met een gehuurde Sterckeman Starlett 330 op pad.
Deze heeft uiteraard een veel groter frontaal oppervlak.
Volgens de berekeningen zou ik max 104 kunnen halen in z´n 4, maar als dat met een lichte aanhanger al niet wil lukken kan ik me niet voorstellen dat het met de veel grotere caravan wel gaat.
Ik hoef echt geen 104 te rijden onderweg, maar ik begin bang te worden dat ik de hele weg net 90 zal halen en met tegenwind nog minder.
Misschien toch eens proberen om voor de vakantie met deze of soortgelijke caravan te rijden.
Mocht het echt niet te doen zijn kan ik misschien nog annuleren.
Bert antwoordt op 4 april 2011:
Je kunt zoals je gedaan hebt een aanhanger selecteren op deze site, maar die is lager dan die Pak 'n Bak. Selecteer je de Stercekman Starlet 330, dan zie je dat bij windstil weer de topsnelheid in V 93 km/u is en in IV 102. Met tegenwind kracht 3 is de V niet te gebruiken en de top in IV is 90. Op de snelheidsmeter zijn deze snelheden 4 à 5 km hoger.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 april 2011:
Zo'n 'vierkante' bak die smaller is dan de trekauto maar wel hoger is lastig in ons programma in te voeren. Ik verwacht wel dat de luchtweerstand van zo'n bak erg hoog is, dus de stroomlijn zeer slecht.
Jeroen antwoordt op 5 april 2011:
Bert,
ik heb een berekening gemaakt met een aanhangwagen van 170breed en 210 hoog en slechte stroomlijn. Dan komt het enigzins overeen met mijn bevindingen van gisteren. Zo'n aanhanger heeft alleen een opbouw van 130 breed, maar dat kan ik niet invoeren. Ik neem aan dat die 40cm verschil in breedte toch goed merkbaar moet zijn?
Ik zie wel dat ik boven de 100Km/u met tegenwind flink geduld had moeten hebben. Omdat het uiteraard te hard is heb ik het niet lang volgehouden, dus dat verklaart wellicht waarom ik deze snelheden niet haalde. Uiteraard weet ik ook niet precies hoe hard het waaide gisteren.
De snelheden waar ik het eerder over had waren GPS snelheden.
Bert antwoordt op 5 april 2011:
Zoals Menno ook aangaf, het is lastig rekenen met die huifkarren. Het kan goed zijn dat de turbulenties tussen auto en zo'n slecht gestroomlijnde aanhanger groter zijn dan bij een matig gestroomlijnde caravan zoals de Sterckeman. Zodanig dat het verschil in frontaal oppervlak 1,30(1,70)*2,10 resp. 2,10*2,55 er zelfs minder toe doet. De breedte van de aanhanger blijft binnen de breedte van de auto en dat is waarmee we rekenen. Dus 1,30 of 1,70 maakt niet veel uit.
Waar we wel behoorlijk zeker van zijn is de uitkomst van een berekening met caravan en mijn gevoel zegt dat die prestaties wat betreft haalbare topsnelheden wat minder zouden moeten zijn dan met die aanhanger. Gevoelsmatig hoor, maar dat had jij ook al, dat idee...
Op zich valt er best mee te reizen, als je even kijkt naar de km/u die ik noemde. Vroeger was dat prestatieniveau heel normaal. 😉 Weet je zeker dat de diesel in orde is? Luchtmassameter ofzo?
Jeroen antwoordt op 5 april 2011:
Bedankt voor de snelle reactie. Geeft me toch weer wat meer vertrouwen.
Ik heb geen verstand van de tecniek van auto's 😉
Hij wordt altijd op tijd onderhouden en solo zijn de prestaties zoals het hoort.
Fr@ns antwoordt op 5 april 2011:
Voorbeeld van @willem: Onder aanname van 30cm bodemvrijheid volgt uit een berekening dat de Cw-waarde van de auto met bak een factor 2,13 hoger is dan van dezelfde auto met caravan, uitgaande van het verbruikverschil van 10 resp. 6 km/l bij dezelfde snelheid.
Ondanks het ruim een kwart grotere frontale oppervlak van de caravan is dit een verklaring voor het lagere verbruik met caravan. Het verschil is overigens dusdanig dat het reëel is te veronderstellen dat de omstandigheden van de verbruiksmetingen met de bakaanhanger gemiddeld ongunstiger waren. 😉
Bij de combinatie van @Jeroen kan een vergelijking in dezelfde orde van grootte liggen. Het lijkt me dat een langere dissel voor de luchtweerstand van de combinatie ongunstig is; dat zou in het nadeel zijn van veel caravans.
Jeroen antwoordt op 5 juni 2011:
Ik sprak dit weekend iemand die dezelfde ervaring had met dezelfde gehuurde aanhangwagen achter een Getz 1.3. Op de snelweg ook moeite om 90 vast te houden met wat lichte tegenwind. Volgens deze site zou dit ook veel beter moeten gaan.
Blijkbaar bieden deze aanhangwagens extreem veel luchtweerstand.
Komende donderdag ga ik het eindelijk ervaren met de caravan achter de 206. Ik ben benieuwd!
PieteR antwoordt op 5 juni 2011:
Ik heb wel ervaring met die bakken en kan je vertellen, dat ze absoluut niet te vergelijken zijn met caravans.
Met de wind schuin tegen kun je tegen de Brienenoord op best wel in de problemen komen met een lichte auto voor zo'n ding.
Waarbij je vooral moet denken aan vér terugschakelen.
Vroegah, toen je nog achter een vrachtwagen "mocht" kleven, was het zaak om al vroeg "contact" te maken en er tot de top van de brug achter te blijven hangen...
Jeroen antwoordt op 9 juni 2011:
De zorgen lijken gelukkig voor niets geweest. Vanmiddag heb ik de caravan gehaald. Met wind mee of opzij is 100 makkelijk haalbaar. Met wind tegen haalde hij rond de 90.
Eigenlijk precies zoals de berekening hier opgeeft.
Nu zal het met beladen caravan en fietsen op het dak iets minder soepel gaan, maar voor alsnog vallen de prestaties van mijn 1.4HDI niet tegen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.