Knaven vraagt op 20 april 2010:
hallo we hebben een hobby ledig gewicht 1000 kg
max 1350 met welke auto kunnen we deze caravan trekken we gaan in nederland op vacantie we rijden nu een c5 die is aan vervanging toe en willen iets kleiner graag uw advies
gr frans knaven
antwoordt op 20 april 2010:
Heel simpel: klik hier links:
ZOEK AUTO.
<<<<<<<<<<< makkelijk hè
vrgr
JT®
@Eric antwoordt op 20 april 2010:
Zoek je een trekauto die aangedreven wordt door benzinemotor, dieselmotor, kernreactor, waterstofmotor, stoommachine of electrische aandrijving misschien?
ChielS antwoordt op 20 april 2010:
Natuurlijk, deze site geeft ruim voldoende mogelijkheden om een combi bij elkaar te zoeken.
Als je echt veilig wil zitten zijn er naast de tabellen ook wat "vuistregels".
1. Lege auto moet net zwaar zo of zwaarder zijn dan volle caravan, met de passagiers erbij ben je dan de caravan altijd wel de baas.
2. Op een berghelling moet je boven kunnen komen met gaspedaal 3/4 ingetrapt. Heb je altijd wat extra over. Helaas weet je dat nooit van te voren.
3.Een twee liter motor is nooit weg; Meer dan 110 pk ook niet. Deze regel is erg subjectief, maar geeft aan dat motorinhoud en motorkracht een zeker verband hebben.
4. Voordat je koopt probeer een auto te huren voor een week.
5. Gebruik het verstand i.p.v. bekijk hoe vaak er solo en hoe vaak mét de caravan gereden wordt. Iedereen wil wel een krachtpatser.
@Eric antwoordt op 20 april 2010:
1. Lege auto moet net zwaar zo of zwaarder zijn dan volle caravan, met de passagiers erbij ben je dan de caravan altijd wel de baas.
3.Een twee liter motor is nooit weg; Meer dan 110 pk ook niet. Deze regel is erg subjectief, maar geeft aan dat motorinhoud en motorkracht een zeker verband hebben.
Daar zou ik niet zo snel van overtuigd zijn...
belgske antwoordt op 20 april 2010:
ik moet eric toch gelijk geven wat betreft nr1 .
snap niet waar die vuistregel op gebaseerd is ????.
ik zou van chiel wel is nadere uitleg willen.
groetjes.
RobD antwoordt op 20 april 2010:
op punt 3 valt ook wel wat aan te merken. Niet meer als 110pk?
" geeft aan dat motorinhoud en motorkracht een zeker verband hebben" Het verband is er maar zeker niet bepalend.
Ooit van koppel gehoord? Lijkt me toch wel essentieel voor een beetje trekker.
Hans antwoordt op 20 april 2010:
Goed lezen Rob.
"Een twee liter motor is nooit weg. Meer dan 110 pk ook niet."
Hier kan ook staan: Meer dan 110 pk is ook nooit weg.
En dan wordt alles meteen duidelijker.
Hans
Arjan antwoordt op 20 april 2010:
Heeft u al gedacht aan een Seat Altea (XL) met bijv. 1.8 TSI?
of een diesel 2.0 TDI?
Beidde gevallen een beer van een caravantrekker en volgens mij iets kleiner dan een C5.
Wilt u een nieuwe of een (jonge) tweedehands?
John antwoordt op 20 april 2010:
en zo komen alle merken en uitvoeringen weer langs...................................leuk
Koen antwoordt op 20 april 2010:
""en zo komen alle merken en uitvoeringen weer langs...................................leuk""
Jaaa, ik doe mee !
Een Lancia Delta 1.4 T-Jet (benzine).
Bert.s antwoordt op 20 april 2010:
Ik ga ook voor de altea xl 1.8 tsi, geweldige trekker
who's next
@Eric antwoordt op 20 april 2010:
Logischerwijze ga je van de C5 naar de C4
Alleen moet je dan je buren horen.... 😉
michiel antwoordt op 21 april 2010:
Ik ga voor de beste trekauto's die er zijn.....
Subaru Impreza 2.0r, kleiner, krachtig, 10 versnellingen, AWD, bewezen stabiel met een (grote) caravan.....en natuurlijk veel betrouwbaarder dan zo'n spaanse VW
michiel antwoordt op 21 april 2010:
Nu ff serieus...
Ik zou voor een caravan van 1350 kg niet snel een kleinere caravantrekker willen als je daarmee bedoelt "lichter qua gewicht". Wanneer je alleen in nederland op vakantie maakt het voor mij wel anders. Dan zou je een kleine auto die relatief veel mag trekken kunnen overwegen.
Leuke, relatief zuinige SUV, die 1350KG mag trekken (mits rijbewijs BE!)> Daihatsu Terios 1.5 (>2006). Die komt in nederland met je Hobby aan de haak vast wel mee met het verkeer.
Wat verlang je van een trekauto? Een impreza 1.5 mag ook 1500kg trekken en zal het in nederland (in lage gearing) ook best redden.....maar of je dat moet willen??
Civic 1.8, mag ook relatief veel trekken (1400kg meen ik) en is relatief zuinig en licht.
John antwoordt op 21 april 2010:
Waarom in lage gearing in nederland rondtoeren? Hebben we zoveel bergen en dalen hier?
Zelf vind ik genoemde type's te licht voor 1350kg aan de haak
stephan antwoordt op 21 april 2010:
Subaru Impreza 2.0r, kleiner, krachtig, 10 versnellingen,
De mijne heeft 28" wielen,27 versnellingen,computer in het stuur ingebouwd ............
Leuk dat we weer al die merken krijgen welke iemand het beste bevalt maar volgens mij kan "knaven" beter gewoon een zoekopdracht plaatsen op deze site of via autoweek,autotrack ed en kan daar kijken wat hij zoekt op merk,vermogen ed en dan even gaan kijken.
Bert antwoordt op 21 april 2010:
@John
De low gear van een Subaru werkt even wat anders dan die van een echte terreinwagen. Het kan dus goed zijn - als voorbeeld - dat je prettiger in 5 laag rijdt dan in 4 hoog. Op het vlakke, inderdaad.
Michiel antwoordt op 22 april 2010:
Stephan....die van jou mag geen 1350 trekken toch?
John....ben het met je eens......vrij licht, maar voor 200 km op de vlakke nederlandse wegen moet kunnen denk ik.
low-gear bij Subaru is prettig om dat kleine motortje wat lucht te geven in druk verkeer.
Zoals ik al zei, ik zou niet kleiner gaan bij caravan van 1350kg....
Bert.s antwoordt op 22 april 2010:
als je van low gear gebruik wilt maken en je wil de wil de zelfde snelheid aanhouden betekend dat je meer toeren moet maken, ik rijd liever met wat minder toeren, is veel rustiger.
Als ik een berekening doe van mijn altea xl 1.8 tsi met een hobby 400 sf krijg ik 5 sterren, met een legacy 2.0 i maar 3,5 ster.
Met de tsi motoren van vw heb je een gigantische trekkracht waardoor je eigenlijk ook geen low gear nodig bent.
Met de legacy op nat gras ben je natuurlijk wel in het voordeel met zijn 4x4.
RobD antwoordt op 22 april 2010:
OK, de ultime: Q7 v12
Bert.s antwoordt op 22 april 2010:
goede keus Rob.d, maar is volgens mij niet kleiner dan de C5.
antwoordt op 23 april 2010:
Als het kleiner moet is dit wellicht iets
SMAUDI AWD
http://img265.imageshack.us/img265/7879/cid002601ca7a941b490840.jpg
vrgr
JT®
antwoordt op 23 april 2010:
Er ging iets niet goed, nog een poging
Arjan antwoordt op 23 april 2010:
Heeft helaas geen trekhaak, maar anders.................!!!!
Robin antwoordt op 23 april 2010:
Niet doen!
De C5 is zó comfortabel en stabiel. Géén kleinere auto doen!
Gewoon een verse C5 aanschaffen. (zeker de nieuwe is heel mooi...)
En als je echt iets anders wilt; Subaru Legacy, Forrester of Impreza.
(Als je gebruikt rijdt; de Legacy, die schrijft het hardst af!)
michiel antwoordt op 23 april 2010:
Bert.s....
Ik had het over een Impreza...
Impreza 2.0 met jouw Hobby 5 sterren, gewoon in high gear
Impreza 1.5 met jouw Hobby in low gear 4 sterren
Ik rijd liever een bergpas in een Impreza 2.0 met caravan dan in je Altea met 1.8 tsi.....hellingproefje gaat echt veel makkelijker alle technische hulpmiddelen in een Subaru.....dan heb ik het nog niet eens over een vochtig/glad weggdek. Heb ooit een Octavia 1.8 tsi proefgereden......onrustig door al die power op twee wielen. De meerwaarde van AWD waardeer je pas nadat je het verschil hebt ervaren. Er gaat m.i. niets boven een Subaru met AWD en low gear als caravantrekker. Dat natte grasveldje op de camping, ff rustig achteruit insteken, volbeladen wegtrekken bij een verkeerslicht op een hellende natte weg, rijdend in de file (tunnel Lyon of spaanse grens!!) is low gear een uitkomst, de mooiste kampeerplekken bereikbaar zonder hulp (of aanloop!).
Bert.s antwoordt op 23 april 2010:
klopt michiel op nat wegdek kun je beter 4x4 hebben.
maar op normaal wegdek ,en in de bergen heb ik met mijn altea geen enkel gebrek aan tractie, de wielen slippen nooit door! Ok niet bij het stoplicht! tenzij je volgas wegrijd.
En dat hoeft natuurlijk niet, want mijn max koppel begint al vanaf 1500 toeren.
michiel antwoordt op 23 april 2010:
dream on bert.s. Ik zie regelmatig mensen stranden op een camping helling met hun krachtige voorwielaandrijvers, met low gear en AWD kun je rustig gedoseerd wegrijden in zulke gevallen. Het mooie van de 10 versnellingen die je ter beschikking hebt is dat je overal een stapje tussen hebt. Dat hoge koppel bij lage toeren, dat bij turbo motoren relatief plotseling opkomt, werkt tractieverlies juist in de hand. Ik begrijp in ieder geval dat jij nog nooit een subaru hebt gereden, anders zou je zeker anders redeneren. Je seat is vast krachtig genoeg om een flinke caravan te trekken, maar het " werkpaard" karakter van een subaru Impreza kan hij niet evenaren.
Willem antwoordt op 23 april 2010:
Joepiee, nu allemaal gauw een Subura kopen, want wie weet heb je eens een keer geen grip op nat gras.
Alsof je het dagelijks nodig hebt.
Hoe zit dat tegenwoordig met verbruik van die Subaru's, weet nog van enkele jaren geleden dat ze niet de zuinigste waren.
Hoe dan ook, ik vertrouw op m'n 4x2
Bert.s antwoordt op 24 april 2010:
Ik begrijp in ieder geval dat jij nog nooit een subaru hebt gereden.
Klopt helemaal michiel
Wel suzuki vitara met hoog en laag en vierwielaandrijving.
Perfect voor achteruitrijden op de camping of op nat gras.
Maar met rijden in de bergen heb ik toch veel liever mijn altea 1.8 tsi.........als ik naar bijv de ardeche ga, kan ik constant in de 6 rijden en heb ik helemaal geen behoefte aan nog 4 extra versnellingen, ik rij met de caravan met ongeveer 1800 tpm.
De kracht komt in mijn geval uit het motorblok en in een subaru uit de versnellingsbak wat resulteerd in meer toeren.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 april 2010:
Michiel; "Dat hoge koppel bij lage toeren, dat bij turbo motoren relatief plotseling opkomt,...
Dat was vroeger in de tijd dat SAAB met de 99 turbo op de markt kwam. Moderne TSI (e.a.) motoren merk je niets van plotselinge kracht...sterker nog die zijn bij stationair toerental veeeeeeeel sterker dan een Subaru die zonder gas te geven niet aan het rijden te krijgen is.
Low gear zorgt ervoor dat een relatief zwakke motor toch aardig mee kan komen met een caravan, maar dat betekent wel dat je met een Subaru wat toeren moet maken (kan de boxer goed aan overigens).
Subaru stapt overigens wel af van de low gear terwijl de concurrentie steeds vaker (automatische) 7 of 8 bakken op de mark brengt die gekoppeld zijn aan compressor en turbotechniek. Kortom het Subaru concept begint gedateerd te raken.
RobD antwoordt op 24 april 2010:
Mag ik je corrigeren Menno? Het Subaru concept is al achterhaalt.
Jan antwoordt op 24 april 2010:
Wat is er dan zo gedateerd aan de Subaru boxer diesel of de 2.5 of 3.0 turbo?
Bert.s antwoordt op 24 april 2010:
Ze hebben allemaal hun max koppel bij een (te) hoog toerental Jan.
Het is net als iemand met slechte beenspieren en slechte conditie (subaru) die moet op de fiets ook bergop in een lage versnelling omhoog en daardoor sneller trappen ( meer toeren).
Heb je goede beenspieren en een goede conditie(tsi) dan kun je in een hoger verzet bergopwaarts.
michiel antwoordt op 24 april 2010:
bij stationair toerental werkt een turbo niet. ook tsi is kortstondige stoot trekkracht......daar moet je echt aan wennen.
RobD antwoordt op 24 april 2010:
Een turbo werkt tegenwoordig al vanaf 1000 rpm. Van een turbo gat is geen sprake meer, mede door de electronica. Een compressor is mechanisch en loopt stationair al mee, waardoor er meteen voldoende druk is.
Karel Eimers antwoordt op 24 april 2010:
Ik wil me hiermee eigenlijk niet bemoeien maar ene Lance Amstrong heeft wel dacht ik 7 keer de tour de france gewonnen, met bergopwaards een klein verzet. Je ziet Contador ook klein rijden tourwinnaar vorigjaar. Mischien gaat de autoindustrie zich in de toekomst toch weer aanpassen aan andere overbrengen. IK rij geen Subaru maar wel een auto die veel toeren moet maken.
gr. Karel
Bert.s antwoordt op 24 april 2010:
met een auto die veel toeren moet maken kun je ook prima de berg op, je moet alleen wel vaker (terug) schakelen.
En dat met die wielrenners was meer een geintje.
Jan antwoordt op 25 april 2010:
Het maximum koppel van de Altea met 1.8 tsi is pas bereikt bij 4200 toeren; dat is dus een auto die met veel toeren de berg op moet en waarbij je terug moet schakelen om de 4200 grens voor maximale trekkracht in stand te houden.
Overigens vind ik turbo Altea's en atmosferisch gemotoriseerde Subaru's appels met peren vergelijken.
Bert.s antwoordt op 25 april 2010:
nee jan begint bij 1500 toeren eindigt bij 4500 gegevens op autoweek kloppen niet.
zie
http://www.seat.nl/home/modellen/altea_xl_stationwagon/technische_gegevens/0,17818,Sport_Exterieur_18TSI118kW160pk_D0Lnl,00.html
Jan antwoordt op 26 april 2010:
Ik word al een stuk enthousiaster over de Altea met deze gegevens Bert. En de prijs tov turbo subaru's is een stuk vriendelijker.
Misschien wordt het toch tijd dat ik mijn peer voor een appel in ga ruilen😉
Bert.s antwoordt op 26 april 2010:
subaru is ook geen slechte trekker en niet te vergeten een betrouwbare auto.
ChielS antwoordt op 26 april 2010:
Ik schreef daar o.a.
1. Lege auto moet net zwaar zo of zwaarder zijn dan volle caravan, met de passagiers erbij ben je dan de caravan altijd wel de baas.
Wat later in het draadje werd gevraagd om uitleg.
Die is simpel: Een caravan die zwaarder is dan de auto wordt gemakkelijk de baas van de trein als er wat misgaat. Dus andersom, probeer ervoor te zorgen dat de "trekker" altijd de baas blijft. Dus de trekker flink wat zwaarder dan het getrokkene. De Engelsen hebben een soort regel over curb weight. Kijk maar elders op deze site.
ChielS antwoordt op 26 april 2010:
Uh, spelfout. Ik bedoel Kerb weight. (leeggewicht)
Pel antwoordt op 27 april 2010:
Nou Knaven, wat is het nou benzine of diesel???
Een reactie zou wel op zijn plaats zijn!
knaven antwoordt op 31 mei 2010:
het is een xsara picasso geworden 1.6 diesel 110 pk
bedankt voor de reackties
Bert.s antwoordt op 1 juni 2010:
de xsara picasso mag toch maar 1300 kg trekken?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.