Caravantrekker.nl

Trillen tijdens caravantrekken van VW Charan TDI aut.

Joop vraagt op 7 mei 2010:

Onze VW Charan TDI automaat 85 KW. trilt erg over de hele auto tijdens het trekken van onze caravan. Vooral tijdens het optrekken. Bij tegenwind of tegen een helling oprijden gaat hij nog meer trillen. Zonder caravan rijdt de auto goed, alleen bij snel optrekken trilt hij ook enigzins. Weet iemand wat mis is met onze auto?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 7 mei 2010:

De dealer!!!!
Zal de aandrijflijn eens moeten checken


Peter antwoordt op 7 mei 2010:

Heb dit ook meegemaakt onderweg naar Zuid_frankrijk,
inderdaad zit het probleem in de ( voorwiel ) aandrijflijn.
Hopelijk garantie anders een dure grap.


AJ antwoordt op 7 mei 2010:

Zeer waarschijnlijk zijn de homokineetkoppelingen hier debet aan. Die zitten vast aan de "aandrijfas". Deze koppeling is normaal goed beschermd met een rubber en een goede portie vet.
Komt er een scheurtje in het rubber en loopt het vet weg en kan er water en of andere ongerechtigheden binnendringen en dan gaat het lager kapot.
Worden de assen "normaal" belast dan gaat het nog wel een tijdje maar bij zwaardere belasting ( ook in scherpe bochten! ) ga je een trilling voelen.
Vervangen is de enige remedie.
Charan is neem ik aan Sharan?

vr.gr.
AJ


@Eric antwoordt op 8 mei 2010:

Wat is het bouwjaar / kmstand?


Joop antwoordt op 8 mei 2010:

Licht trillen tijdens vel optrekken doet hij al 30.000km a 40.000km. Het wordt nu wel erger en is tijdens het trekken van de caravan onacceptabel geworden.
Het bouwjaar van de sharan is 2002 en de km stand is ongeveer 285000 km. Wij hebben de auto 5 jaar in ons bezit en buiten vervanging van de turbo om, geen hoge kosten gehad. Wel is het zo dat de auto sinds kort olie begint te gebruiken, ongeveer 1liter per 2000 km. De olie die gebruikt wordt is Castrol longlife 5W30. De auto rookt niet en het olieverbruik is vrij plotseling begonnen.

Is er een indicatie te geven van de reparatiekosten van het trillings probleem?
Wat zou een verklaring kunnen zijn van het plotselinge olieverbruik?


RobD antwoordt op 8 mei 2010:

" Licht trillen tijdens vel optrekken doet hij al 30.000km a 40.000km."

En geen aktie ondernomen???? Dit is vragen om problemen die alleen maar erger (duurder) uitvallen. Erg kortzichtig.


Peter antwoordt op 8 mei 2010:

Ik was ongeveer 1000 euro kwijt voor onderdelen en arbeidsloon.


JH Vis antwoordt op 9 mei 2010:

Kijk eens op www.problemcar.nl
Zoeken onder TDI trilling. Hier kwam ik aardig wat tips tegen die wel eens tot een oplossing konden leiden. Het vergt echter een hele goede diagnose om tot de juiste oplossing te komen, anders kon het wel eens in de papieren lopen....


Joop antwoordt op 9 mei 2010:

Is vervangen van de aandrijfassen op een brug zelf te doen, of is hier speciale kennis en gereedschap voor nodig?


AJ antwoordt op 10 mei 2010:

Dat hangt van je sleutelervaring af. Ik zeg dat het makkelijk is. Maar als je dingen tegenkomt waar je geen verstand van hebt dan kun je het beter uitbesteden.
Bovendien heeft JH Vis gelijk. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Eerst zeker weten of de aandrijfas stuk is. Ik heb al gezegd dat je dat optisch kunt vaststellen. Als de rubber aandrijfas gescheurd is dan weet je het bijna zeker. Bovendien zal er naast trillen ook nog een ratelend geluid te horen kunnen ( niet moeten! ) zijn. Dit wordt sterker naarmate je een bocht ingaat en dan aandrijfkrachten loslaat op de as.
Maar.....misschien kun je toch het beste naar een VW dealer. Nu gaan we op deze site over een technisch probleem spreken dat ook los van het caravantrekken voorkomt.
Overigens ben ik wel benieuwd ( ik rijd zelf Sharan... ) wat de definitieve oorzaak is.

vr.gr. AJ


Joop antwoordt op 10 mei 2010:

Bedankt voor jullie antwoordt. Het is natuurlijk het eenvoudigst even naar de dealer te gaan en het daar weer voorelkaar te laten maken. Vaak kun je het met een flinke korting op de onderdelen, voor een fractie van de garageprijs zelf repareren. Maar dan moet je inderdaad wel weten wat er precies loos is.
Als ik onze caravan van 1700kg niet zou hoeven trekken, dan zou ik het niet laten repareren, omdat het tijdens normaal gebruik niet opvalt of hinderlijk is.
Ik zal het advies van AJ opvolgen. Zodra ik meer weet zal ik dat hier melden.


jadatis antwoordt op 10 mei 2010:

Zit de motor nog wel goed vast in zijn steunen.
Is daar iets gebroken of los dan kan dit ook mogelijk ( sprak deze halve leek zeer voorzichtig, voordat ik allerlij correcties naar zijn hoofd geslingerd krijg) ook soms het olieverbruik kunnen verklaren.
Dit is iets wat je zelf kunt controleren als je onder de motorkap kijkt en iemand even gas laat geven.


Willem antwoordt op 10 mei 2010:

@Joop,

Betreffende het olieverbruik: kijk eens bij je uitlaat.

Als hier olie in zit is de turbo aan zijn eind(lekt)

Hierdoor is dan ook een toename van het olieverbruik.

OF

Zit er olie in het expansievat van het koelsysteem (niet openen met warme motor staat onder druk)
Kan dudien op een kaotte kop.


AUTOMAAT
Is de automaat een gewone of een met triptronic?

VW zegt dat ze (Automaatbakken) onderhoudsvrij zijn, maar in de praktijk moet ook hier olie ververst worden, in de praktijk licht voelbaar bij solo rijden, maar bij trekken van een aanhangwagen/caravan nog meer merkbaar.

je voelt trillingen/vibraties en net als of de bak niet goed schakelt.

Klopt dit met je ervaringen? zo ja olie en filter IN de bak moeten dan vervangen worden.


AANDRIJFAS(SEN)
Probleem vooral met de lange aandrijfas, ook het asje wat uit de bak komt en naar de aandrijfas loopt kan speling hebben.

In welke regio woon je, wellicht is hulp in de buurt.


Joop antwoordt op 10 mei 2010:

De turbo is 2 jaar geleden pas vernieuwd, dus dat sluit ik eerst uit. Ook in het expansievat zit geen olie. Ben net bij de dealer geweest voor advies. Zij stelt voor eenmalig een speciale toevoeging in de olie te doen om hiermee de motor te reinigen, waardoor hopenlijk het olieverbruik weer normaliseerd. De toevoeging wordt in de olie toegevoegd tijdens het trekken van de caravan, omdat de motor dan extra moet werken, waardoor het goedje beter functioneerd.
Heeft iemand hier ervaring mee?

De automaat is een 5 bak tiptronic. De olie en het filter zijn ongeveer 100.000km geleden vervangen. Ik vind dat de automaat zowel solo als met de caravan, voortreffelijk schakelt. Vroeger heb ik een keer een automaat van een Opel commodore kapot gehad. Dit was een peper dure reparatie. Ik ben er dus nog steeds een beetje bang voor dat de automaat kapot kan gaan tijdens het trekken van de caravan. Hier is echter geen enkele indicatie voor, maar toch... Hij heeft overigens al 285.000km gedraaid(!)

Ik woon in friesland.


AJ antwoordt op 10 mei 2010:

Tja Joop als de Sharan al bijna drie ton gedraaid heeft......en de bak schakelt nog steeds voortreffelijk.....dan die olie en dat filter maar vervangen.
Toevoegingen kunnen wel wat helpen maar ik kan haast niet aanvaarden dat een officiële dealer dat voorstelt.
Waar jij mee te maken hebt is dat de dunloopolie 5w.....bij hoge temperatuur echt heel "dun" is. Die verbrand je gewoon langs je olieschraapveren. Wel een litertje meenemen dus.

Je zou ervoor kunnen kiezen om vlak voor een echte trekrit ( zopmervakantie ) de auto een beurt te geven en dan te vragen om wat "dikkere" olie. Overigens geeft een beetje bijvullen tijdens de vakantie natuurlijk ook niets.
Wat de dealer over "reinigen" van de motor zegt heeft te maken met een toevoeging aan je diesel ( niet je olie ).
Dat is een "zuur" goedje dat de verstuivers "schoonmaakt". Ik zou er niet voor kiezen. De huidge diesel in Europa is al voorzien van de nodige toevoegingen.
RobD geef ik nu toch wel gelijk. Bij 40.000 voel je wat....en je rijdt ermee door tot drie ton......Hoe zit dat?

vr.gr. AJ


RobD antwoordt op 10 mei 2010:

@ AJ: het "probleem"doet zich pas 30-40000km lang voor, niet vanaf.
Maar toch, "zolang het loopt loopt het" en de consequenties zien we later wel. Blijft kortzichtig.


Joop antwoordt op 10 mei 2010:

De VW dealer heeft het toch echt over een eenmalige toevoeging aan de motorolie. Omdat de olie een half jaar geleden pas vervangen is en deze longlive olie eens per 2 jaar vervangen wordt en zo'n 25 euro per liter kost stelt hij voor om te kiezen voor een toevoeging aan de motorolie. Je kan ook kiezen om de olie te verwijderen en de motor te flushen met een reinigings vloeistof en daarna nieuwe olie in de motor te doen. Het kost dan 100 euro extra aan motorolie terwijl het resultaat gelijk is, volgens de dealer. Ik weet het verder ook niet en heb er niet al teveel vertrouwen in.

Ongeveer 30.000 a 40.000km terug is het trillen licht begonnen. Ik heb dit toen gemeld bij de dealer. Hij vond dit toen geen reden om actie te ondernemen. Vandaag ben ik weer bij de dealer geweest. Ik heb een afspraak gemaakt voor komende maandag om de aandrijflijn te onderzoeken. Ik ben benieuwd.


Willem antwoordt op 10 mei 2010:

Joop,

Heb je reactie gelezen.

Woon zelf in midden NL is dus niet in de buurt anders had ik je graag geholpen.

Ondanks dat de turbo 100.000km geleden is vervangen, zou ik toch even in de uitlaat voelen of er olie in zit. (dan kun je de turbo uitlsluiten) voor wat betreft olie verbruik.

Over de KM stand op zich zou ik me geen zorgen maken, (extreem) hoge KM standen voor ee TDI zijn heel normaal.

De dunne olie is ook een terechte opmerking.


jhvis antwoordt op 10 mei 2010:

Joop, het flushen van de motor is relatief goedkoop. Je voegt de vloeistof (bv Forte) toe vlak voor een oliewissel, laat de motor 20 minuten stationair draaien (sommigen adviseren 1 uur lang en om de 10 minuten voorzichtig toeren meerderen tot 2500) Daarna de olie langdurig laten uitlopen, oliefilter wisselen en nieuwe olie toevoegen. De flush zorgt ervoor dat eventueel vastzittende zuiger- of olieschraapveren weer loskomen wat het olieverbruik kan oplossen. Let op, kan oplossen. De oorzaak kan idd ook bv in de turbo zitten. Het enige risico dat je loopt is dat na de flush oliekeerringen kunnen gaan lekken. (Is dit het geval dan waren ze waarschijnlijk toch wel aan vervanging toe..) Door de flush kan de nieuwe olie, die ook sterk reinigend is, tevens beter haar werk doen. Alle troep is er immers uit. De olieprijs die de dealer trouwens opgeeft is volgens mij een beetje hoog. Heb een Octavia gehad die ook op longlife olie liep. Van Total is er ook longlife olie met exact dezelfde specs alleen voor eur 5,= per liter...De oplossing die de dealer schetst zorgt ervoor dat je langdurig en onder belasting de motor reinigt. Hier zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Ook is mijn ervaring dat een goede garage die nog ouderwets kan troubleshooten hier wel uit moet kunnen komen. (Ook het proleem met het trillen) De officiele dealer begint meestal met het vervangen van onderdelen en vrijwel nooit op basis van "no cure no pay..." Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk....Succes met de diagnose.

Ps let vooral op de binnenste homokineten...


T. Hak antwoordt op 11 mei 2010:

Zit er in dit type al een 2-massavliegwiel?


Willem antwoordt op 11 mei 2010:

Leuk bedacht, maar we praten hier over een Automaat met TT


Jan antwoordt op 12 mei 2010:

Ik had pas problemen met auto met trillingen waarvan de oorzaak niet direct duidelijk was. Er bleek bij de wissel van winter naar zomerbanden een balanceerloodje van een van de voorwielen verloren te zijn. Alleen op de snelweg was er iets van merkbaar.
Het hoeft in dit geval niet de oorzaak te zijn, maar misschien toch even controleren of alle loodjes nog aanwezig zijn?


Joop antwoordt op 17 mei 2010:

Zoals belooft zou ik, zodra ik meer weet nog even reageren.
Na onderzoek door de dealer blijkt dat de beide aandrijfassen met homokineten moeten worden vervangen. De kosten hiervoor bedragen 1274 euro. Een rip uit mijn lijf, weg vakantiegeld.
Ze hebben het overigens nog lang volgehouden, die aandrijfassen, in kilometers 7 maal de aarde rond. Dat is 4 cent per duizend kilometer, valt nog mee..., toch?
Dus wij gaan deze somer lekker met de caravan op vakantie naar Frankrijk.

Groeten,
Joop


janka antwoordt op 17 mei 2010:

Dat zijn van die dingen die kom je een keertje tegen.
Een fijne trillingsvrije vakantie gewenst!


Willem antwoordt op 17 mei 2010:

Joop,

2 nwe assen + lagerset voor de rechter as (heeft een extra lager halverwege) kost op ebay.de totaal 450,00 incl. verzendkosten.


Hannes antwoordt op 17 mei 2010:

Joop, dat is 4 euro per 1000km uitgande van de VW prijs.

Als je het zelf kan doen zoals Willem aangeeft, waren de kosten maar 1,50 euro per 1000km


Joop antwoordt op 17 mei 2010:

Janka, je hebt gelijk het is 4 tiende cent per km. Het zal ook nooit eens mee vallen. Belgische ardennen zijn ook leuk.


janka antwoordt op 18 mei 2010:

Fijne sneer! Waarvoor hartelijk dank.
Als je zo'n dure reparatie oploopt gaat het vaak om bedragen waar je wel van schrikt!
Maar er zijn altijd mensen die dan gaan rekenen en dan blijkt het omgerekend naar het gereden aantal km's allemaal wel mee te vallen.??.
Dus eerst weg vakantiegeld en vervolgens op vakantie naar Frankrijk!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker