Caravantrekker.nl

Oplopende Temperatuur Mondeo TDDI

Tom vraagt op 17 mei 2010:

Net terug uit Normandië, waar ik ontdekte dat de motortemperatuur vlot oploopt als ik met met Mondeo 2.0 TDDI (115pk) i.c.m. mijn Eifelland 495 (1400kg) tegen flauwe hellingen (1,5 à 2%) oprijdt. Mijn cruise control staat aan en de auto blijft wel op snelheid (100km/h). Als ik terugschakel naar de 4e versnelling valt de temperatuur vlot terug naar normaal. Bij hellingen van 4 à 5 % loopt de temperatuur ook vlot op (snelheid 80km/h). Is dit normaal of heb ik mogelijk koelingsproblemen? Met mijn vorige caravan (Fendt 410 1000kg) had ik hier haast nooit last van (wel wat in de Alpen maar dan bij veel hogere buitentemperaturen, en niet zoals nu in Frankrijk ± 6 graden).

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 17 mei 2010:

Als ik hard ga werken of rennen krijg ik 't ook warm... 😉


RobD antwoordt op 17 mei 2010:

Lees je vraag eens goed terug en ontdek de antwoorden:
Je hebt 400kg méér achter aan de haak hangen en in de 5e moet het motortje toch echt te hard werken. Zoals Eric zegt............


edwin antwoordt op 17 mei 2010:

je zegt het antwoord al..... even terug schakelen en de cruisecontrole eraf. Als je alleen al de cc eraf haalt zul je merken dat de auto terug valt in snelheid en schakel je vanzelf wel terug. Nu laat je de cc erop en doet de auto er alles aan op op de opgegeven snelheid te blijven. Gevolg een hard werkende motor die eigenlijk steeds minder toeren gaat maken ivm de stijging in de weg (de snelheid gaat er immers uit) terwiijl de cc zegt gas erbij en op snelheid proberen te blijven. Je brandstof verbruik is ook hoger geweest dan voorheen......als het goed is. Haal de cc eraf en "voel"de auto meer aan.


Tom antwoordt op 17 mei 2010:

@Eric: Als ik hard loop en het is buiten koud, dan raak ik niet zo gauw te warm, vandaar mijn vraag mede in relatie tot de lage buitentemperatuur van 6 graden.

RobD: Aangezien ik nog niet de ervaring had van het trekken van 1400kg op dergelijke (flauwe) hellingen hoop ik ook op reacties van andere caravanners met vergelijkbare combinaties.

Edwin: verbruik is nu over een traject met wat klimwerk ± 10% hoger, maar valt me nog niet echt tegen (± 1 op 9). Op de vlakke weg haal ik dus bij 100km/h nog steeds 1 op 10.


RobD antwoordt op 18 mei 2010:

@ Tom: Dan is dit een goed stuk om te lezen voor je:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelwegbergen.php


john antwoordt op 18 mei 2010:

Het logisch gevolg van 40% meer op de trekhaak kan maar één ding betekenen, n.l. de trekauto moet harder werken. Ongeacht motorisering. Wat voorheen lekker liep zonder problemen, zal nu eerder tot problemen leiden. In dit geval een hogere temperatuur.
Dat de auto in 5e versnelling het moeilijk krijgt betekend te veel 'werken' in een te hoge versnelling zonder het rendement te kunnen leveren. Het is daardoor logisch dat in de 4e versnelling de motor meer toeren maakt, in een betere trekkracht verhouding en beter koelt. Dat de buitentemperatuur maar 6C was is een minieme bijkomstigheid, de motor kon zijn warmte gewoonweg niet voldoende kwijt, te hard werken en te weinig omloopsnelheid van het koelsysteem.


E. Derks antwoordt op 19 juli 2010:

Heb geen oplossing maar 'het verhaal op zich' maak ik momenteel ook mee vanaf 2008.
Er mee door blijven rijden maakt het steeds erger.
Momenteel moet ik alleen hier in nederland (de polder) al voor een viaduct ( "bergje op") naar de 3e versnelling en 80 km/h en dan blijft temperatuur meter op normaal niveau (of beter gezegd daalt naar een normaal niveau) dus wijzer recht naar boven bij Ford Mondeo 2.0 tddi.
Gr. Eddy


tom antwoordt op 25 juli 2010:

@Eddy, dan is er bij jou zeker meer aan de hand, in Nederland heb ik het wel bij lange viaducten in de 5e versnelling, maar dan ff terug naar de 4e en hij staat weer normaal. Ik ben 2 weken geleden de Brenner overgeklommen, en zonder Airco kon ik 'm op 80 houden met lichte temp.stijging (zeg maar tussen midden en rood). Is dus niet optimaal maar wel te doen.
Suc6 met je probleem


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker