Caravantrekker.nl

Met de auto,caravan naar italie

Jean claude vraagt op 23 mei 2010:

Wij zouden graag naar italie (toscane) op verlof gaan. sanggyong+dethleff magic edition. lengte geheel ong. 12 meter, gewicht ong. 3600kg
Wat ons tegenhoud zijn de bergen of passen die moeten genomen worden. De beste banen etc...
Heeft iemand meer raad en tips die ons kunnen helpen.
Bedankt voor de reakties.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2010:

Je auto kan toch met gemak die caravan trekker? Maak een berekening op de site en je weet het zeker.

Als je de Gotthard autobahn neemt is het maximale stijgingspercentage 5 a 6%. Alleen in geval van een file voor de tunnel kan dat vervelend zijn maar met een Sanggyong kan je best in lowgear een file rijden.

Lees alle informatie op deze site eens (via menu), wellicht vind je daar nog nuttige tips.


Peter antwoordt op 23 mei 2010:

De meest relaxte weg voor u is via Duitsland,Venlo,A61-A6_A9-A8-Oostenrijk -Brennerpas(steigins% ong 5 %)-Modena-Toscane
Ook de Gottard route is heel goed te doen,zoals Menno al aangeeft en met een combinatie zoals de uwe zou ik het over de Simplon pass nog wel aandurven.

Saluti e buone vacanze.

Peter


mannus antwoordt op 23 mei 2010:

rij zelf vw t5 180 pk met dit soort combienaties is de simplon kinderspel het steldt helemaal niets voor rij daar al jaren over heen en het gaat beter weg de weg wordt breder gemaakt en het klimen en dalen makelijker
ik wens uw eenfijne vakantie


john antwoordt op 24 mei 2010:

Van: Peter
Datum: 23 May 2010 om 17:50
De meest relaxte weg voor u is via Duitsland,Venlo,A61-A6_A9-A8-Oostenrijk -Brennerpas(steigins% ong 5 %)-Modena-Toscane

Zo te lezen komt Jean Claude uit België, dit word wel erg omrijden voor hem, mede omdat we niet weten waar uit België hij komt.


Peter antwoordt op 24 mei 2010:

John,
aan de toonzetting van het bericht van Jean claude kun je inderdaad opmaken dat hij uit Belgie komt(hij spreekt van "verlof" en"banen")
In zijn bericht zegt hij dat echter niet,
Hij vraagt hier raad en tips en geeft aan dat hij op ziet tegen bergen en passen,vandaar dat ik hem een paar mogelijk heden opnoem.
Hij vraagt niet om de kortste weg .
De KORTSTE weg naar Toscana is altijd via de Gottard,maar als je daar op de verkeerde tijd komt wordt je van de file,s ook niet vrolijk,vandaar ook dat ik ook de route via Duitsland-Oostenrijk noemde,dat is vanuit Utrecht of Brussel ook maar een verschil van 150 km ofzo.
De mooiste route is deze over de Simplonpass,en dan vooral vanaf Arona via Genova,naar beneden afzakken,langs de Ligurische kust.

Groeten Peter


john antwoordt op 24 mei 2010:

-Hij vraagt niet om de kortste weg .
De KORTSTE weg naar Toscana is altijd via de Gottard,maar als je daar op de verkeerde tijd komt wordt je van de file,s ook niet vrolijk-

Inderdaad, de kortste word niet gevraagd, is ook niet door mij aangehaald. Probleem is dat we niet weten waar vandan het vertrekpunt is. 150km om is el 2 uur extra.
En file's: de kans is overal aanwezig, Gottard, Brenner of Simplon. Zelfs op een stuk rustig snelweg. Laat vraagsteller eens duidelijkheid brengen over wat hij wil.


jean claude antwoordt op 24 mei 2010:

Hi mensen, bedankt voor de ontvangen reakties.
Wij komen uit oost-vlaanderen, net met de grens van frankrijk, nl. ronse.
Wij dachten de weg via luxemburg - frankrijk - strasbourg - muhouse - basel en dan via gotthardtunnel.
Maar in andere forums spreken sommigen van gewoon doorkunnen of enkele uren file aan de gotthardtunnel. Je moet echt geluk hebben om er onmiddellijk door te kunnen.
Klimt het erg steil voor de tunnel ?
De simplonpas is deze te doen met ons 12 meter lengte ?
groeten jean claude


RobD antwoordt op 24 mei 2010:

Goede keus Jean Claude.
En maak je geen zorgen omtrent de "bergen", moet gewoonweg lukken.


Peter antwoordt op 24 mei 2010:

Jean claude,De files voor de Gottard tunnel zijn overwegend van zaterdag ochtend heel vroeg tot zaterdagavond,en dan hoofdzakelijk in de vakantie periode,door de week is het daar wel eens druk maar heb je toch geen noemenswaardige vertragingen,althans niet met een caravancombinatie,
Je ziet wel vaak een lange rij vrachtwagens op de vluchtstrook staan,maar dat heeft te maken met de douaneafhandeling aan de Zwitsers/italiaanse grens,jij als tourist mag hier gewoon voorbij rijden.
Als je b.v. van bij u op zondag zou vertrekken en voor de Gottard een overnachtingscamping zoekt ,rij je op zondag ochtend zo naar boven.
De steiging is,zoals Menno al aangaf, tusssen de 5 en 6 % en de weg naar de tunnel is geheel 2x2 rijbanen .
DE tunnel zelf is echter maar twee rijbanen en is 17 km lang,dit kan voor sommige mensen beangstigend werken,ik wil je niet bang maken maar je moet er wel rekening mee houden.
Je kunt ook over de pas gaan,deze is wel wat steiler en het zal wat langer duren maar je kunt er prima overheen,als er vroeger werkzaamheden waren in de tunnel werden de camions er ook langs geleid.

groeten Peter

http://de.wikipedia.org/wiki/A2_(Schweiz)


Peter antwoordt op 24 mei 2010:

Jean Claude.
Ook de Simplonpass is met een caravancombinatie prima te doen.
Vanuit Brig begint het een 20 tal km te klimmen met een stijgings percentage van ongeveer 10%.
De weg is een vrij brede,2baans weg,met wel veel bochten,die echter geen enkel probleem zijn.
het is ook een "transitroute"d.w.z.menig camion maakt er ook gebruik van.
Eenmaal boven op de top aangekomen heb je een adembenemend zicht op de Alpen om je heen.
Je daalt dan ook weer een 20 tal km met 10%
Wij rijden erlangs met een Suzuki grand vitara V6 en een hobby van 1350 kg en die heeft er helemaal geen moeite mee.

Groeten Peter


RobD antwoordt op 25 mei 2010:

"Je daalt dan ook weer een 20 tal km met 10%"

Klopt, maar de weg is wel smaller aan de zuidkant. Ook op deze pas momenteel wegwerkzaamheden die men voor de vakantiedrukte hoopt te beeïndigen.


Jo antwoordt op 26 mei 2010:

beste Jean Claude,
wij rijden al jaar en dag richting Italie via de Gottard tunnel. Combinatie, boottrailer dubbelas 1800kg met suzuki grand vitara 1.9l diesel. Combinatie = 13 meter. De hellingen vallen echt wel mee hoor. Wij doen die trip altijd s'nachts, weinig verkeer en vooral geen files voor de tunnel. Het is bestdat je de tunnel passeerd voor 6u s'morgens. Vanaf dan wordt de doorgang geregeld met verkeerslichten en begint de file ellende. Als je koppeling je lief is rij s'nachts, lage gearing of niet... Ik wens iedereen trouwens een zalige en verdiende probleemloze vakantie toe! Groetjes. PS: ik heb vorig jaar trouwens nog iemand die met verbrande koppeling gestrand was en de weg versperde, de helling op getrokken tot aan de tunnel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker