Caravantrekker.nl

File Noordduitsland

Pieter vraagt op 24 mei 2010:

Wij willen midden juli naar Denemarken (Jutland) en begin augustus weer terug. Welke ervaringen hebben jullie op de route via Apeldoorn met files (Hamburg?)of valt dat erg mee

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 24 mei 2010:

Enigste minpuntjes: Bremen en hamburg. Het kan hier druk zijn en files geven, alles uiteraard rekeninghoudend met het tijdstip v.d. dag: s'morgens en eind v.d middag/tegen de avond dus.
Vermijd als het even kan de vrijdag hier.


edwin antwoordt op 24 mei 2010:

wij zijn net terug van de meivakantie naar Noorwegen en rezien dus via denemarken.
Inderdaad is Bremen-Hamburg eigenlijk de grootste lastpost op dit traject. op dit moment veel onderhoud aan de weg. op 8-10 plaatsen zijn er weg versmallingen (baustellen) en wordt je via de andere rijbanen geleid of andersom. Gevolg met een beetje drukte veel files. Op de heen reis reden we hier 's nachts niks geen last lekker doorrijden. 14 dgn later op de terug weg had het verkeer van Bremen naar Hamburg te maken met in totaal 4 files, totaal ruim 25 km!!!!!
Als je dus naar Jutland gaat kan het stuk van Hamburg (elbetunnel) naar Flensburg ook goed druk zijn. Denemarken hoef je je niet druk om te maken rijd goed door.
succes


Durk antwoordt op 24 mei 2010:

Die files (en het is in onze beleving echt erg de laatste twee jaar, donderdag 11 juni vorig jaar van omgeving Zwolle tot Odense 11 uren in de auto gezeten!) kun je vermijden door de pont over de Elbe te nemen: Wieschhafen - Glückstadt. Zowel aan de oost- als de westkant van de pont rijd je door een soort landschap als de Achterhoek. Of het echt zoveel sneller gaat..........ja bij files bij Bremen en Hamburg wel.
Voordeel vind ik dat het veel rustiger rijdt. Ook voor de pont moet je wel eens wachten, maar dan sta je echt stil met alleen een stukje optrekken als er weer een pont arriveert. Het uitzicht is best aardig bij het wachten.


Cees antwoordt op 25 mei 2010:

De wegwerkzaamheden tussen Bremen en Hamburg geven inderdaad veel vertraging. De tip van de veerpont lijkt mij een zeer geslaagd idee. Even gekeken op www.elbfaehre.de of e.e.a geschikt is voor caravans maar dat lijkt mij geen enkel probleem. Volgens mij ben ik voor mijn combinatie een kleine 20 euro kwijt en voor dat bedrag ga ik niet in de file staan. Nu even afspreken dat we het niet verder vertellen, anders wordt het daar weer erg druk.


RobD antwoordt op 25 mei 2010:

@ Durk, je reed solo?


Pieter antwoordt op 25 mei 2010:

Die pont is geen goed idee als je wilt opschieten.
Dan kun je beter de file riskeren.
Het is daarentegen wel een mooie rit, die ik al een paar keer gemaakt heb.
Wat me wel goed bevallen is: Halverwege de middag uit Nederland (Randstad) vertrekken, dan rijd je achter de files aan in Duitsland en in Nederland zit je er net op het randje voor.


JH Vis antwoordt op 25 mei 2010:

Ik ben nog nooit in de vakantieperiode richting Hamburg gereden maar is over Hannover (A7) geen alternatief? Is wel 50 km om. Wellicht wegen die 40 minuten om wel op tegen de files, alhoewel de A7 waarschijlijk ook niet filevrij zal zijn. Anders 's-nachts rijden?


Durk antwoordt op 25 mei 2010:

@RobD: We hebben de alternatieve route zowel solo (Camper) als met Caravan gereden. Hoezo?

@Pieter: Wat is opschieten? Filerijden/stilstaan vind ik persoonlijk heel wat vervelender dan een stuk over 80 km-wegen en door een paar dorpjes. Wij vinden de route Oldenburg-onder Bremerhaven door naar de pont prettiger, rustiger enzovoort. Qua tijd hebben we deze route al een aantal keren (in het verleden met Camper, nu met caravan) sneller gereden dan een aantal andere keren over Hamburg.
En maar weer: ik sta, zeker op vakantie, liever aan de Elbe voor de pont te wachten dan op een autobahn tegen de kont van een vrachtwagen aan staan te kijken met steeds een paar metertjes optrekken.
De langste wachttijd die wij voor de pont hebben gehad was 1 uur en dat was omdat voor Hamburg (van het noorden af) 25 kilometer file stond. De langste tijd die we in diverse files hebben gestaan in noord Duitsland was vorig jaar 11 juni, totaal ca 3 uren. Ook nog eens in stromende regen.
Wat betreft moment van rijden: natuurlijk kun je 'snachts gaan, maar als je naar Noorwegen gaat ga je waarschijnlijk niet naar één camping waar je zo snel mogelijk wilt zijn om daar je hele vakantie te blijven. Waarschijnlijker is een trektocht en die begint zodra je je van huis vertrekt.


RobD antwoordt op 25 mei 2010:

@ Durk:
"Die files (en het is in onze beleving echt erg de laatste twee jaar, donderdag 11 juni vorig jaar van omgeving Zwolle tot Odense 11 uren in de auto gezeten!)"

zwolle-odense: ong.775km in 11 uur, met caravan is ong 70km gemiddeld. Is netjes met caravan, waarom dan klagen?
Daarom mijn vraag.


Durk antwoordt op 25 mei 2010:

Wel eens gehoord van "Tempo 100"?

Buiten dat: afstand onze woonplaats tot iets voor Odense is 610 km i.p.v. de door jou genoemde 775 km.(koop eens een nieuwe TomTom) Scheelt een slok op een borrel nietwaar? 610 km met het door jou genomen gemiddelde is nog geen 9 uren rijden. Met "Tempo 100" rijd ik normaal (rijden dus) gemiddeld over de autobahn ruim 80. 610:80= 7,62 uur. Ik ging op 5 km van mijn huis de 4-baans op en kwamm er bij Odense pas weer af.
Nadrukkelijk schreef ik: "in de auto gezeten", dus zonder rustpauzes mee te rekenen. Dus: 11 uren in de auto gezeten, met pauzes mee 13 uren er over gedaan.

Overtuigd dat ik mag klagen? Overigens klaag ik nooit in mijn vakantie, maar vertel hier alleen naderhand hoe het aangenamer kan.


RobD antwoordt op 26 mei 2010:

@ Durk, niet kwaad worden, maar volgens google is de afstand toch echt777km., over land Met veel gegoogle kan ik er nog 650 van maken maar dan fiets je tot Bremen binnendoor.
Over het algemeen zijn er onder ons die blij zijn met een gem. van 70km/h, dus was mijn opmerking niet zo vreemd 😉
Zelf zou ik er ook moeite mee hebben om met deze snelheid te rijden.


Durk antwoordt op 26 mei 2010:

http://www.nl.map24.com/


edwin antwoordt op 26 mei 2010:

's nachts rijden, geen problemen. Heenreis altijd 's nachts dit stuk. lekker rustig en op tijdbij de boot van denemarken naar Duitsland. ontbijtje op de boot..... vakantie toch.
wij vertrekken dan 0.00 uur kop van noord holland. Tussen 06.00-07.00 bij de boot. kids lekker geslapen. broodje op de boot. Voor de middag nog in zweden. Rons 14.00-15.00 uur camping zoeken en lekker "zitten"
fijne vakantie


Robin antwoordt op 27 mei 2010:

@edwin;
Dat was ons plan voor dit jaar ook, 's-nachts rijden.
De afgelopen twee jaren niet vee file-leed gehad, maar wel onaangenaam gereden in de drukte van de werkzaamheden Bremen-Hamburg.
Volgens de borden zijn de werkzaamheden volgend jaar voorbij.
Twijfel nog steeds of ik dit jaar wel of niet naar Zweden ga.....


Pieter antwoordt op 27 mei 2010:

Durk,
Die route met de Elbepont is heel erg mooi om te rijden, maar schiet voor geen meter op door de vele snelheidsbeperkingen en de soms ellenlange wachttijd bij de pont.
Het is beslist pure nonsens om te stellen, dat die rit sneller gaat dan via Hamburg.
Tempo100 heeft in dat deel van Duitsland absoluut geen zin door de vele breedtebeperkingen en inhaalverboden voor de tweede en derde baan.
Wie snel naar Denemarken wil reizen, doet er verstandig aan om zo laat te vertrekken, dat hij achter de files aanrijdt, dus na 20.00 Hamburg passeert. Op zondag reizen helpt ook.
De rest van de redelijke tijden houd ik voor mezelf, ik wil niet met steeds dezelfden bij Puttgarden aankomen. 😉


john antwoordt op 27 mei 2010:

Tempo 100 en dan binnendoor gaan rijden? Beetje tegenstrijdig.
temeer omdat Durk in zijn eerste antwoord zich al afvraagde: of het sneller is?
Ja file's. Maar dat risico kan je overal treffen: pont, werkzaamheden of een gek die dwars gaat staan op de weg.


Pieter antwoordt op 27 mei 2010:

Lees dat nou eens goed, dat van die Tempo100?
Waar schrijf ik, dat het binnendoor gereden wordt?
Waar heb je in Noord-Duitsland binnenwegen met twee en drie rijstroken?
Uiteraard heb ik het over wegen, waar dat is toegestaan.
Helaas is het, daar waar het is toegestaan, lang niet altijd mogelijk door de vele opgelegde beperkingen zoals een max breedte van 2 meter voor de tweede en derde baan en ook gewone inhaalverboden voor auto's met aanhanger.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker