Caravantrekker.nl

Verhoging max snelheid

Joost Kolen vraagt op 21 september 2006:

Weer een onderwerp om ons naar de stembus te trekken en op het CDA te stemmen. Men wil binnen deze partij de max. snelheid voor auto+caravan verhogen naar 100 km/u. Jammer dat we in dit forum geen poll kunnen houden maar graag wil ik jullie mening betreffende dit onderwerp. Ik vind zelf de Nederlandse snelwegen niet overal geschikt om 100 km/u met een caravan te rijden, waarbij vooral de tweebaans wegen en vooral voor onervaren caravaners nou niet echt geschikt zijn. En wat gaan we doen met de andere aanhangers gaan we daar dan ook 100 km/u toestaan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Marcel antwoordt op 21 september 2006:

Ik heb geen bezwaar tegen 100. Maar ik vind het geen must. Aangezien ik op vakantie ben is 80 ook prima. Effectief rijdt ik trouwens een kleine 90.


Bert Sonneveld antwoordt op 21 september 2006:

Ik vind het prima als ik tussen de vrachtwagens goed mee kan komen (90 de teller). Lekker afstand houden en rustig zijn, wat vandaag niet kan, doe ik de dag erna, je hebt tenslotte vakantie. Tevens goed voor het brandstofverbruik.
Als ik gedurende de ochtendspits de opgefokte Nederlanders zie duwen, hoop ik niet dat iedereen met caravan 100 mag rijden.
Die duwers zorgen niet zelden voor een bosting en bijbehorende kijkersfiles.
Dit is natuurlijk negatief gesteld, maar die overmoed is gevaarlijk.
Gezien de drukte op de Nederlandse wegen zou ik tegen de 100 km voor caravans zijn.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2006:

Ik ben geen voorstander van 100 km/u in Nederland zolang vrachtwagen maximaal 80 mogen. Caravans moeten dan telkens vrachtwagens inhalen en die houden personenauto's die 120 rijden op.
Daarnaast is het veelal in NL zo druk op de weg dat voldoende afstand houden moeilijk is. De remweg met caravan is bij 100 km veel langer dan bij 80 km/u. Veel caravanners rijden enkele keren per jaar met een caravan en hebben dus niet zoveel ervaring. De stabiliteit van elke combinatie is bij 100 km pakweg 25% minder dan bij 80 km/u. Ik denk dat dus de veiligheid niet gediend is met 100 km/u voor alle caravans.

Het belangrijkste vind ik dat caravans en vrachtverkeer even hard rijden...Daarbij is hetnatuurlijk raar dat veel vrachtwagens ruim boven de 80 echte km rijden.


Michiel antwoordt op 22 september 2006:

Menno, dat men 100 mag rijden betekent natuurlijk niet dat het ook *moet*. De bestuurder blijft een eigen verantwoordelijkheid houden om te bepalen of 100 onder de gegeven omstandigheden verantwoord en gewenst is. Dat geldt trouwens altijd en voor iedereen. Met een personenwagen mag men hier en daar nog 120. Dat betekent ook niet dat het altijd gewenst en verantwoord is. Ik zie 80 als *algemene* snelheidslimiet voor caravans (en andere aanhangers) als een onnodige beperking. In Belgié mag je 120 op de snelweg, in Frankrijk zelfs 130. In Duitsland onder voorwaarden 100. Gebeuren daar nu echt significant meer en ernstiger ongelukken dan in landen waar het 80 is? Dacht het niet.

100 geeft meer vrijgeid maar ook meer verantwoordelijkheid voor de bestuurder om de snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Wat ik uit je reactie proef is dat je denkt dat de Nederlander die verantwoorldeijkheid niet aankan...



Bert antwoordt op 22 september 2006:

Menno schreef:
"Het belangrijkste vind ik dat caravans en vrachtverkeer even hard rijden...Daarbij is het natuurlijk raar dat veel vrachtwagens ruim boven de 80 echte km rijden."

Zeker belangrijk gezien de overeenkomst tussen beide weggebruikers en hun interactie onderling en de doorstroom. Raar dat truckers 86 echte km/u rijden? Niet echt. Die professionals kennen hun 'echte' limiet, mede bepaald door hun begrenzer. Daarbij komt - en da's op zich wel raar, maar wel weer erg Hollands - dat er pas vanaf 86 bekeurd wordt en dat weten truckers wel en caravanners niet. De gemiddelde caravanner weet ook niet dat zijn snelheidsmeter afwijkt. Gevolg? Veel caravanners bewegen zich voort op de snelweg met ca. 75 km/u en dat moet de wereld uit. Is dan de oplossing 100 km/u toestaan voor caravanners, zodat ze feitelijk weer een paar kilometer harder gaan rijden dan de vrachtwagens? Niet echt, maar wel weer een praktische.

Michiel schreef:
"100 geeft meer vrijheid maar ook meer verantwoordelijkheid voor de bestuurder om de snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Wat ik uit je reactie proef is dat je denkt dat de Nederlander die verantwoordelijkheid niet aankan..."

Wat Menno denkt weet ik niet (altijd), maar ik denk dat dat inderdaad zo is. Persoonlijk zou ik voor mezelf geen enkele limiet willen, solo noch voor caravan. Ik denk dat *ik* zeer wel in staat ben mijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Maar zo werkt het niet helemaal. Argumentatie? Wanneer we het hebben over het rijden mét caravan teminste. Een gem. solorijdende auto is met 150 best nog wel in de hand te houden wanneer er 'iets' moet gebeuren. Vergelijken we de stabiliteit van een gem. combinatie denk ik dat we 90 echt wel als grens kunnen stellen om de zaak vergelijkenderwijs te kunnen redden. Punt is echter dat de meeste automobilisten amper in staat zijn hun auto al bij veel lagere snelheden goed in de hand te houden. Ergo: sta je 'ze' dan toe 100 te rijden met caravan dan is de grens behoorlijk bereikt, zelfs voor een 'ervaren' caravanner. Men heeft - hoe onervaren ook - dan al snel de neiging om dezelfde snelheid te gaan rijden als men solo gewend was.

Ik heb een erg duaal gevoel wat die snelheidslimiet betreft. Enerzijds ben ik een enorm tegenstander van die 80 grens, want modern materiaal is normaal gesproken zeer wel in staat goed en veilig, bovendien vaak zuiniger (veel) harder te rijden wanneer de omstandigheden dat toelaten. Anderzijds is de rijdende mens dusdanig beroerd opgeleid danwel (on)ervaren dat een snelheid van 100 in heel veel gevallen gewoon onverantwoord is.

Beroerd opgeleid? Ja, ook de huidige generatie die dus soms E moet gaan halen is beroerd opgeleid als het gaat om het trekken van een caravan. Ik ga er van uit dat onze cursisten tot het serieuze deel caravanners behoort. Ze hebben er wat voor over. De categorie 'ik mag het dus ik kan het' volgt bij ons geen rijvaardigheidsopleiding. Wanneer ik zie hoe beroerd een erg groot deel van onze cursisten - die dus allemaal een geldig roze papiertje hebben - omgaat met ons drukke verkeersbeeld, in feite ook zónder caravan, dan hou ik telkens weer mijn hart vast als ik onderweg ben en weer een caravanner onderweg zie... Dán denk ik steevast: 80 is zat! (Maar dan wel échte kilometers per uur)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2006:

Michiel, je hebt wel gelijk...maar waar ik bang voor ben is dat omdat 100 mag met te gemakkelijk denkt dat 100 ook altijd veilig is. Daarbij speelt dan natuurlijk wel mee dat lang niet elke caravannener voldoende ervaring heeft dat goed in te schatten.

Als je ziet hoeveel vragen wij nog krijgen van mensen die met kleine auto's te zware caravans willen trekken.....Met kijkt namelijk wat mag. Een Ciroen C4 mag 1800 kg trekken, maar daarmee is het niet verstandig....Je mag dadelijk 100 maar is het verstandig...

Daarbij geldt zeker in NL dat de rijtijd niet zo lang kan zijn (klein land) dus maakt het verder niet zoveel uit. Verder gaf Bert al een goede toelichting.


Jan antwoordt op 24 september 2006:

Ben voorstander van het vrij laten zoals in Belgie en Frankrijk. De meeste caravanners voelen het zelf wel aan waar voor hun combinatie de kritische waarde ligt.Want zoveel ongelukken met auto-caravan gebeuren er volgens mij niet. De meesten zijn gewoon voorzichtig met hun dure spullen.Een enkele idioot hou je altijd; regels of niet. Ik rij met caravan veel in Belgie en Frankrijk en daar rij ik tussen 90 en 100 km per uur. Praktisch niemand haalt mij dan nog in. De meesten rijden ca dezelfde snelheid als ik. De enkeling die (wat) harder gaat, rijdt meestal met een zware terreinwagen of bestelbus voor de caravan. Maar ja, met dat verplichte kenteken op de caravan levert die 87 echte km,s per uur ,als je eens even een vrachtauto inhaalt, telkens weer leuk geld op.
Op sommige tracjecten kijk ik meer op de snelheidmeter dan op de weg.. Dat is zeker de bedoeling in Nederland-regeltjes- land.


Bert Sonneveld antwoordt op 27 september 2006:

Ondanks het feit dat ik de veiligheid hoog in ht vaandel heb staan, sluit ik mij aan bij de laatste reactie: Nederland, regeltjesland. Ik kom net thuis en wat had de post gebracht: een beschikking: gemeten op 17 sept met caravan 88 km/u, € 23 bekeuring. Pas had ik ook nog een andere "kinderachtige bekeuring".
Dus ben ik toch maar voorstander geworden van 100 km/u, want het gaat niet om veiligheid maar zoveel mogelijk € 's in de staatskas te laten vloeien. En er gaan er al zoveel naar de staat.


Robbert antwoordt op 27 september 2006:

Voorstander van 100 ! (op heenweg vakantie geflitst met caravan bij Arnhem, 100 gemeten, 97 na correctie, 87 euro ....) Maar laten ze zich nou eens iets minder druk maken over die snelheid, laten ze zich nou eens iets drukker maken over technische staat, banden en vooral belading en gewicht.


marco antwoordt op 29 september 2006:

Ook door bekeuringen 'geswitchd'. Ik ga voor m'n 3 R-en (Rechts, Regelmatig én Relaxed!) Wil je veilig rechts en regelmatig (en dus relaxed) rijden heb je domweg aan 80 niet genoeg. De keus is dus óf continue ingehaald worden door zwaar verkeer óf een bekeuring in de bus. Worden dan wel duurdere vakanties, maar ja alles wat je liefhebt heb je bij je en rijd je dus zo veilig mogelijk.

Begrijp me goed, ik beweer niet dat iedereen honderd moet gaan jakkeren, voor mij zou negentig perfect zijn.
Verder ben ik voor de duitse manier, alleen goedgekeurde combi's mogen iets meer. Zo sluit je de technisch onveilige combinaties uit.

En dat er bestuurders zijn die hun grenzen niet kennen, dat kennen we ook in het sologebruik van de auto... Helaas.


Bert antwoordt op 29 september 2006:

Quote: "De keus is dus óf continue ingehaald worden door
zwaar verkeer óf een bekeuring in de bus."

Kijk, en dat is nu gewoon niet waar:

Quote: "Raar dat truckers 86 echte km/u rijden? Niet echt. Die professionals kennen hun 'echte' limiet, mede bepaald door hun begrenzer. Daarbij komt - en da's op zich wel raar, maar wel weer erg Hollands - dat er pas vanaf 86 bekeurd wordt en dat weten truckers wel en caravanners niet. De gemiddelde caravanner weet ook niet dat zijn snelheidsmeter afwijkt. Gevolg? Veel caravanners bewegen zich voort op de snelweg met ca. 75 km/u en dat moet de wereld uit."


Jan antwoordt op 29 september 2006:

Op zich wel mee eens Bert maar moeilijk uit te voeren. Om 86 echte km per uur te rijden moet ik op mijn teller ongeveer 90 km rijden.Dat weet ik vanwege de TomTom.Zelfs op cruise controle varieert de GPS dan nog steeds tussen 85 en 89. Per auto kan dat echter behoorlijk verschillen.(bijvoorbeeld als ik op mijn teller 130 km rijdt , rij ik volgens de GPS ""slechts""122 echte km per uur) Velen zullen dus dat risico niet nemen en aan de safe-side blijven.
Conclusie, vrij geven.


Jerry antwoordt op 30 september 2006:

Van mij mogen ze die wet invoeren maar het duitse systeem vind ik ook prima.
Ik heb geen problemen met de combinatie en rij in belgie ook harder dan in Nederland.
En ook al 2 bekeuringen binnen maar dat was op een stuk waar je 80 mocht en blijkbaar reed ik dus 87 dus gwoon mijn fout.
Op de snelweg geen problemen met meneer agent als ik op de teller 90 rij met de vrachtwagens mee maar 100 zou ik beter vinden.
Ik zie regelmatig caravans rijden waarvan ik denk dat ze een cursus rijden en beladen goed kunnen gebruiken en als die ook 100 mogen dan word het wel gevaarlijk op de weg.

mvg Jerry


Bert de K antwoordt op 30 september 2006:

Onderstaande Quote komt van Bert (22-9 jl.);

...... Anderzijds is de rijdende mens dusdanig beroerd opgeleid danwel (on)ervaren dat een snelheid van 100 in heel veel gevallen gewoon onverantwoord is.

Daar hoort naar mijn overtuiging nog iets bij.
Het aantal mensen dat serieus (met enige kennis) een combinatie samenstelt (gesteld heeft), het beladen daarvan serieus neemt, bandenspanning (óók van de auto), kogeldruk enz. controleert en/of aanpast is gering. Spiegels, ook echt belangrijk als je wat doorrijd, zijn bijna nooit in orde.
En ook regelmatig onderhoud aan koppeling/remmen is, vooral voor het rijden, best aan te bevelen. Doodeng vind ik het dus, om met toestemming harder te laten rijden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker