Caravantrekker.nl

Dsg bak in s stand

Ik vraagt op 6 juni 2010:

krijg ik meer trekkracht wanneer ik mijn dsg bak in s stand plaats bij trekken van een caravan ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2010:

ik krijgt niet meer trekkracht maar uw auto trekt misschien wel beter 😉
Heeft ik ook een echte naam? Zo ja, dan wil ik wel mijn best doen e.e.e.a. nader toe te lichten.


ik antwoordt op 6 juni 2010:

tuurlijk heeft ik een echte naam. sorry ik ben geert


geert antwoordt op 6 juni 2010:

wat heb je eigenlijk aan een s stand ik weet niet eens wanneer ik hem moet of kan gebruiken


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juni 2010:

De s zal voor 'sport' stand staan. De bak zal dan wat eerder terugschakelen en iets verder doortrekken. Die eigenschap zou voor het caravantrekken gunstig kunnen zijn, maar hiervandaan kan ik dat niet echt beoordelen zonder alle ins en outs te kennen. Wellicht is met de hand schakelen soms ook gunstig...


Bert antwoordt op 7 juni 2010:

Standje S kan mogelijk ook uitgelegd worden in de manual van de betreffende auto. Daar wel eens in gekeken? 😉


geert antwoordt op 8 juni 2010:

als ik in het instructieboekje kijk kan ik er weinig over terug vinden helaas, en de garage waar ik hem heb gekocht wist het ook al niet

eigenlijk wle apart hoor. het boekje geeft aan dat ik de stand niet mag gebruiken. Waarom zit hij er dan op vraag ik me af.
seat altea 2,0 tdi dsg


john antwoordt op 8 juni 2010:

http://dsgtuning.com Heel informatief.


Peet antwoordt op 9 juni 2010:

De DSG waar ik mee rijd doet inderdaad in de S stand een hoger toerental aanhouden. Het nut zie ik er niet van in want met de caravan schakeld de bak toch later op en eerder terug. In de S stand wordt er met nog hogere toerentallen gereden dan nodig is. Ikzelf vind dat nerveuzer rijden, en dus niet prettig. Zinvol is het niet want de motor, 1,4 TSI, is van zichzelf soepel genoeg.


willem antwoordt op 27 april 2011:

Polo 1.4 tsi 180pk zie review . De DSG kiest zelf vaak voor de D7 , als ik hem handmatig naar de 6 terugzet dat kan makkelijk door de stuur flippers springt hij toch vrij snel weer van de 6 naar de D7 (2000 toeren.) handmatig in zijn 6 zetten wil ik niet , want bij een ongemerkte klim heb ik liever dat hij (en dat gaat prima en soepel van D7 naar D6 en evt D5 gaat , dan dat ik stug in zijn 6 door blijf gaan. want ik merkt het niet aan de motor en dat kan misschien wel de koppeling kosten.Ik hoop dat in de S stand hij zelf niet snel naar de S7 zal gaan maar in de S6 , dus 1 versnelling standaard lager kiest en iets meer toeren neemt. maar dat zal ik met de bouwvak uit proberen . conclusie nu automatsch DSG in D stand rijdt prettiger en efficienter dan handmatig. maar misschien is de S stand nog beter ?


Xander antwoordt op 27 april 2011:

Toen ik een Seat Altea 2.0 TDI DSG had reed ik vaak in de S stand met caravan. De motor draaide dan 2300 toeren. Vanaf die 2300 toeren had ik enorm veel kracht tot ver in de 4000 toeren. Als ik de bak in D had staan leek de motor heel erg te moeten zwoegen. Buiten het zwoegen reed het ook gewoon niet prettig. Je hebt dezelfde auto en in mijn ogen een gave trekker. Overigens vind ik het raar dat de dealer die je de auto verkoopt je geen uitleg kan geven. In mijn Seat boekje stond alles keurig uitgelegd.
Fijne vakantie!


johan antwoordt op 28 april 2011:

In aanvulling hierop nog een vraag. Wanneer ik in de S rijmet een 85 km/h blijft onze DSG6 bak in de 4e versneling staan. Wanneer ik dan de CC aan zet, schakelt hij door naar de 6. dat gebeurd ook wanneer hij in D staat.
En draaid dan een 1700 a 1800 toeren.
Wat is jullie advies; wel of geen CC in "S"?
Johan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 april 2011:

Mijn advies is om de CC nooit te gebruiken. Je bent dan te weinig actief aan het rijden en merkt onvoldoende welke kracht de auto moet leveren (en in geval van slingeren ben je te laat).
Daarnaast zit er tussen de 4e en de 6e versnelling ook nog een 5. Misschien is dat wel een lekkere rij versnelling.


johan antwoordt op 28 april 2011:

Menno,
Een kenmerk van een automaat is dat deze zelfstandig schakeld en de schakelmomenten bepaald in de S (en ook de D). Hij gaat dan van 4 naar 5 en dan door naar de 6. Wanneer ik zonder CC rij blijft hij in de 4 rijden. Ik zou idd ook eerder de 5 verwachten.
Manueel zou ik ook kiezen voor de 5 bij 90 a 95km/h.
Waarom geen CC eigenlijk? Ik begrijp dat je aangeeft dat het je gaat om het aanvoelen van de motor en de gevraagde kracht. In de 6 met een 1700 toeren, en caravan, vind ik niet lekker rijden. Ondanks dat de motor dan al het hoogste koppel heeft( 2.0TDI 140pk)

Ik had verwacht dat in de D de 6e versnelling misschien wel ingeschakeld zou worden, in de S dacht ik de 4 of hooguit de 5.
Dan maar manueel en CC in de 5?
Johan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 april 2011:

Een kenmerk van een auto(maat) is dat die niet specifiek ontworpen is om met een caravan te rijden. Soms is het dan ook beter om toch met de hand te schakelen.

Zoals aangegeven vind ik zelfs om drie redenen cruise controle bij het rijden met een caravan een onding.

1) Je hebt geen gevoel over de hoeveelheid gas/kracht die gevraagd wordt van de motor. Daardoor moet je geheel op het gehoor bepalen wanneer het beter is terug dan wel op te schakelen.

2) Soms is het beter wat vaart te minderen bijvoorbeeld heuvelop of heuvel of brug af. Hierdoor kan je met gemak zuiniger rijden dan met CC. Daarnaast is het natuurlijk ook gemakkelijker te anticiperen in het verkeer.

3) Met CC ben je vaak te laat met reageren als de caravan gaat slingeren. Juist op die momenten telt elke seconde en duurt het m.i. te lang voordat de bestuurder reageert door bijv eerst het gas los te laten.


Bert.s antwoordt op 29 april 2011:

Van: geert
Datum: 06 June 2010 om 22:58

wat heb je eigenlijk aan een s stand ik weet niet eens wanneer ik hem moet of kan gebruiken.

Als je heel snel wil optrekken bijvoorbeeld.
Mijn auto schakelt met volledig ingedrukt gaspedaal bij 6500 tpm naar de volgende versnelling.
In de D doet hij dit veel eerder.


johan antwoordt op 29 april 2011:

menno,
Punt 3 ben ik inderdaad aan het "uitproberen". Niet dat ik veel wil slingeren natuurlijk, maar wel of ik inderdaad trager ben bij CC met reageren.
Bij druk verkeer gebruik ik de CC zowiezo niet veel.
Ik merk trouwens dat het aanvoelen van de motor uit meer punten bestaat wanneer ik op CC rij dan luisteren. Ik houd bv de verbruiksmeter en de motortemperatuur ook in de gaten. En ik voel gewoon wanneer de motor bij te lage toeren er te veel aan moet trekken. Vandaar ook mijn verbazing dat in S de bak toch in 6 ging draaien bij 90km/h in de CC. Terwijl de CC uit direct terugschakelen naar 4 betekende. En 90 a 95 op vlakke weg met geen al te veel tegenwind in de S in de 5 betekend, waanneer ik de CC uitzet.
Verder geniet ik erg van de CC, ben het wel met je eens dat het wel om een andere waakzaamheid vraagt dan rijden zonder CC. Misschien maar eens vragen of ze de software van de bak aan willen passen dat deze in S bij 90 a 95km/h in de 5 gaat rijden. Teminste op de vlakke weg en geen windkracht 8 tegen!


Bert.s antwoordt op 29 april 2011:

Toch vreemd Johan, dat als je 90 rijd met de CC, en vervolgens de cc uitschakelt de automaat terugschakelt naar de 4e.....is het niet zo dat je op dat moment toch per ongeluk gas bijgaf??

Zelf rij ik wel gewoon met de cc er op.....in ieder geval met mijn vorige auto wel, gewoon in de 6e versnelling.

Ik ga er van uit dat mijn huidige auto met dsg7 dit in zijn 7e versnelling ook prima gaat doen.
Bij 120 kmh draaien ze beide 2600 toeren. handgeschakeld in 6, dsg in 7.
Merk in ieder geval wel al dat de dsg7 een stuk zuiniger in verbruik is (solo) dan de handgeschakelde bak.
Met de caravan erachter zal he wel niet uitmaken denk ik.
Ik zal ook eens proberen wat mijn auto doet in de S stand met de caravan er achter.


GD antwoordt op 2 mei 2011:

@Menno
sorry Menno maar de redenen die je geeft om geen cc te gebruiken slaan negerens op
1) iedere auto heeft tegenwoordig toch wel toerenteller
2) eerst 1200kg achter de auto en dan zorgen maken over het hoge verbruik ???
3) je kan even snel het gas lossen met de vinger, als je nu nog zou zeggen dat het iets langer tijd kost om te remmen zou ik nog akkoord kunnen gaan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2011:

Wat heb je aan een toerenteller bij cc?


johan antwoordt op 2 mei 2011:

Precies, daarom let ik wel op de verbruiksmeter!
Overigens zal het wel een veel besproken item zijn/worden, wel of geen CC bij aangehaakte caravan.
Voor mijn gevoel gaf ik trouwens geen extra gas waardoor er teruggeschakeld werd naar de 4 bij uitschakelen CC. Maar dat is relatief uiteraard. Wel heb ik het enkele keren achter elkaar geprobeerd met steeds hetzelfde resultaat.
Maar ik heb gemerkt dat hij het zonder caravan ook doet. Wanneer ik op CC rij gaat hij snelle in de 6 dan wanneer ik de CC niet inschakel.
Bij 75 staat de bak al in de 6 CC aan. Zonder de CC in de 5 en later in de 6.
wanneer ik in S rij, is 70 a 75 zonder CC in d e4 en met CC aan gaat hij snel naar de 6.
Grappig, zal het eens aan de garage vragen.
Johan


Bert.s antwoordt op 2 mei 2011:

als de auto op CC staat is je voet van het gas.
Als je vervolgens de cc uitzet moet je met je met je voet het gas weer intrappen, dus het is mogelijk dat je toch ongemerkt gas bij geeft, waardoor de dsg terugschakeld........P.S Ik zeg niet dat je het doet John.

p.s ik rijd trouwens op de snelweg met de caravan aangehaakt ook met de c.c aan.
Ik houd ook gewoon de toerenteller in de gaten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2011:

p.s ik rijd trouwens op de snelweg met de caravan aangehaakt ook met de c.c aan.
Ik houd ook gewoon de toerenteller in de gaten.


Wat kan dan op de toerenteller aflezen?


Bert.s antwoordt op 2 mei 2011:

Ik geloef het aantal omwentelingen per minuut Menno...maar weet het niet zeker


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2011:

Precies. Op de toeren teller zie je het aantal toeren dat de motor maakt. Stel dat de cc op 90 km/u staat, dan zal de toerenteller altijd hetzelfde aangeven bijvoorbeeld 3000. (zolang je niet schakelt of een koppelomvormer hebt). Dit onder lichte belasting en ook bij volgas naar boven. Alleen op een verbruiksmeter met actueel verbruik kan je zien hoe veel 'gas' gegeven wordt en hoe hard de motor dus moet werken.


Bert.s antwoordt op 2 mei 2011:

helemaal correct Menno.Verbruiksmeter heb ik ook in beeld.
Maar zelfs met mijn ogen dicht kan ik aan het motor geluid ook wel horen of deze "te" hard moet werken.
Mijn auto rijd trouwens het fijnst tussen de 1800 a 2000 toeren met de caravan er achter.
Ervaring met de dsg krijg ik pas deze zomer....ik heb de caravan nog niet achter deze auto gehad.


Bert antwoordt op 2 mei 2011:

Het is met heel veel moderne auto's niet meer echt te horen of de motor er van te hard moet werken. I.c. volgas bij een te laag toerental. Met name bij ongeblazen meerkleppers. (niet turbomoteren dus).

Vroeger heb ik eens een vacuümmeter gemonteerd. Daarop kon je precies zien hoe diep je je gaspedaal intrapte. Vroegah waren er geen cc's... 😉


Bert.s antwoordt op 2 mei 2011:

zou kunnen Bert...heb niet veel ervaring met ongeblazen motoren.
Heb het in ieder geval bij mijn laatste auto's prima op het geluid kunnen doen.
ik vind gewoon met de c.c aan ,en een gangetje van 90 kmh relaxt rijden.....alleen snelweg
Moet straks alleen even kijken wat het beste rijd, in de s of de d stand.
Ik ga er van uit dat de dsg bij constante snelheid op de vlakke weg toch de hoogste versnelling kiest...?


johan antwoordt op 3 mei 2011:

Met de DSG en de caravan nog maar 1 ervaring. In de C5 hebben we jaren gereden met dezelfde caravan, maar wel een automatische 4 bak met koppelomvormer.
Daar hield ik ook op snelwegen meestal de S, op mooie vlakke wegen ook wel gewoon de D.
De golvende wegen in Duitsland vroegen wel om de S, dat vond de motor prettiger. Net als de verbruiksmeter!
En het echte werk in de bergen vroeg gewoon om manueel schakelen. De wegen naar Kanderstegg in Zwitserland was dan manueel schakelen dus.
Mijn vraag was dan ook dat ik ervaren heb dat het niks uitmaakte om in D of S en in CC te rijden. natuurlijk wel bij het optrekken, dan schakelt de bak hoger in de toeren in S. Maar juist bij constante snelheid schakelde hij zowel in S als in D bij 85 a 90 in de hoogste(6e) versnelling. Teminste wanneer ik met de CC aan reed. Zonder CC bleef hij dan in de 4 met hooguit de 5 staan.
Menno, heeeeeeeeeeeeeel mischien ga ik nog wel eens met je mee dat rijden met de CC en caravan niet de beste keus is voor de motor en de bak. Wanneer ik zonder CC aan rij en de bak kiest dan voor de 4e of hooguit de 5e versnelling ipv de 6, en dat komt meer met mijn gevoel overeen dat de motor lekkerder draait, zou het wel eens neer kunnen komen op rijden zonder CC en caravan. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer, en CC rijden vind ik wel heerlijk relaxt rijden. "Helaas" heb ik wel een gevoel voor de auto, dus misschien zal mijn voet toch meer moeten werken tijdens de vakaties.
Johan


Remco antwoordt op 3 mei 2011:

Een ander interessant verschil tussen de D en de S stand is het remmen op de motor. In de D stand doet mijn Skoda met DSG dat eigenlijk nauwelijks, in S wel. Minder dan bij zelfschakelen, maar veel beter dan in D.
Mijn ervaring met de DSG is dat je moet kiezen wat past. Op 80 km wegen rij ik toch vaak in D, dat geeft wat rust en scheelt branstof. Zijn er meer bochten en hellingen, dan is de auto in S veel alerter en remt beter op de motor.
Op de snelweg en in echt bergachtig gebied schakel ik uiteindelijk toch vaak zelf om de juiste controle te hebben.


johan antwoordt op 3 mei 2011:

remco,
Heel herkenbaar. Onze Skoda, 2.0TDI met DSG, remt ook beter af op de motor in S. Zowel met als zonder caravan.
Vooral dat beter afremmen op d emotor is soms voor mij reden om in S te rijden, inderdaat bij veel bochten en heuvels.
Johan


willem antwoordt op 25 juni 2011:

Als de cc aanstaat zal de auto in de S stand zich gedragen als in de D stand.zolang je maar niet aan de pendalen komt. Maar de S CC stand heeft het voordeel dat als je het gas intrapt de auto zal accelereren als in de S stand en als je de rem intrapt hij ook reageert zoals in de s-stand dat is bij bergie af prettig ivm extra motor remmend vermogen.Ik zelf trek op in de D stand , zet daarna de CC stand aan activeer dan de S stand en thats it.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker