Paul vraagt op 7 juni 2010:
Wij willen deze zomer met VW Passat diesel (96kw) en Burstner Ventana 480TK naar Lago Magiorre. De Gotthard tunnel vinden wij geen optie meer. Na een laatste keer precies midden in de tunnel stil te hebben gestaan, moest ik helaas constateren dat ik niet nog een keer door deze 17km lange tunnel wil.
Nu wil ik graag weten of de Gotthardpas als alternatief goed te doen is met auto-caravan combinatie, of je hier in juli op een maandagochtend file kan verwachten, en of de weg overal breed genoeg is. Volgens trekkrachtberekening caravantrekker.nl zou de combinatie dit moeten aankunnen.
tjinne antwoordt op 7 juni 2010:
Ik heb die pas al verschillende keren gedaan met een camper , breed genoeg maar op sommige plaatsen was het flink trekken 1ste en 2de en vrij korte bochten , de afdaling richting Italie is wat breder nog maar ook daar weer steil naar beneden, veel suc6 nog.
Willem antwoordt op 7 juni 2010:
Paul,
Moet met deze combinatie ZEER goed te doen zijn.
Wij hebben hem in het verleden meerdere keren gereden met een Passat 96kw TDI variant met 1600 kilo erachter op 250breed. tot op een jaar of 4 geleden. (wat was dat een heerlijke caravantrekker)
Je vraag of je op maandagochtend file kan verwachten kan ik niet beantwoorden.
Wij reden ( en rijden hem nog steeds) altijd overdag (10:00 - 16:00uur) en dan was het altijd zeer goed te doen zonder file.
Geniet boven van het uitzicht, er zijn meerdere plaatsen waar je kunt stoppen op P-paatsen.
Wie weet zien we je wel dit jaar, wij rijden hem ook weer, nu met een 5-serie met een 650 er achter.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2010:
Wanneer is de weg breed genoeg? En wanneer is een pas te doen?
'Vroeger' reden alle caravans, bussen en vrachtwagens over de Gotthard dus als het toen paste zal het nu nog steeds wel gaan lijkt mij.
Let bij de afdaling wel op de temperatuur van je remmen!
RobD antwoordt op 7 juni 2010:
Gewoon doen, gewoon goed te doen. Weg is breed genoeg en erg mooi om te rijden.
Rob antwoordt op 8 juni 2010:
Kan zat met uw Passat TDI!
Mijn vader heeft een Mazda 6 diesel 120 pk 320 nm en trekt super, ook met tendemasser aanhanger erachter met een ton lading erop!
Ik zeg doen, is ook veel mooier rijden dan door die tunnel!
Ruud antwoordt op 8 juni 2010:
Zoals Menno al opmerkte, let bij de afdaling wel op de temperatuur van de caravanremmen. De oplooprem staat constand aangedrukt en ontwikkeld veel warmte.
Als ze te warm worden ff laten afkoelen. Het beste is dan een blokje voor de caravanwielen te plaatsen en de oplooprem te ontlasten door de auto ietsje naar voren te laten lopen.
Hebben recent de hoogste pas in Noorwegen gereden en bij een medereiziger waren de kunststof afdekplaatjes op de velg gesmolten van de warmte.
Is verder geen probleem en goed te doen, maar ff opletten.
john antwoordt op 8 juni 2010:
Afdaling voor de bocht iets meer bijremmen als noodzakelijk en bocht uitkomend gas geven, hierdoor rek je de remstang en los je de remmen.
Ruud antwoordt op 8 juni 2010:
Op maandagmorgen goed te doen, niet druk op de weg namelijk!
Wij rijden alleen meestal gewoon door de tunnel en dat is op maandagmorgen ook goed te doen. Na de tunnel gehele route naar het zuiden ook niet druk.
Wij vertrekken altijd zondags en overnachten dan net voor de gotthardtunnel en gaan maandagmorgen door de tunnel. Prima te doen! Over de pas ook een keer gegaan, veel hellingen, maar wel te doen!
Arno antwoordt op 1 augustus 2013:
Gereden met een boot tandemasser 2500kg met een jeep grand chrokee v8 er voor is geen probleem qua breedte alleen inderdaad naar beneden dan we op de oploop remmen letten die werden zo heet dat ze stonden te stinken van de rem voering.
Leo antwoordt op 1 augustus 2013:
Wij hebben het ook gedaan met caravan. We hebben een auto met 120PK en 250NM en een caravan van 1300kg erachter, het was behoorlijk trekken en veel bochten! Ik vond het persoonlijk geen fijne route en wij gaan gewoon weer via de Gothardtunnel.
Wij kwamen er maandagochtend om 09.00uur langs en het was niet druk op de route. Via Gothardtunnel is het dan ook niet druk.
Dirk antwoordt op 2 augustus 2013:
Waarom niet via Chur en dan via de San Bernardinotunnel.
Scheelt niets in tijd en vele malen rustiger
Frank antwoordt op 5 augustus 2013:
De Gotthardpas heb ik afgelopen jaren gereden met diverse caravans. De weg is breed en overzichtelijk. Als je van Nederlandse zijde komt, stijg je in twee etappes. Eerst naar Andermatt (1450 mtr.) en dan naar de pas zelf.
Hij heeft een maximale helling van 10-12%. Het gevaar schuilt in de langdurige stijging. De weg heeft lange rechte stukken en het gewone verkeer rijdt daar met 70-80 omhoog. Als je veel pk's hebt volg je gewoon, maar bij hogere buitentemperaturen >30 graden dan moet je op je motortemp letten. Deze lange rechte afdalingen zorgen er ook voor dat je op je oplooprem moet letten bij het afdalen.
Ga gewoon op de lange rechte stukken af en toe flink in de remmen tot zeer lage snelheid (dan kort gas geven) zodat je zeker weet dat de oplooprem loskomt. Voor een haarspeltbocht doe je dit al haast vanzelfsprekend.
Even stoppen op de afdaling en lekker rondkijken, kan natuurlijk ook.
Drie weken geleden reed ik hem 's nachts om 01.00 met de caravan in de regen. Moederziel alleen op de weg, lekker fris en dan cross je gewoon door.
Tip voor de terugweg : neem de één na laatste afslag voor de tunnel anders sta je alsnog in de file.
De oude Gotthard (met kinderkopjes en iets meer bochten) ligt er ook nog en ook deze heb ik gereden met de caravan. Door de kinderkopjes schiet het niet op en hobbelt het flink. Deze route is lastig te vinden en wordt nauwelijks gebruikt, behalve door oldtimers, motoren e.d.
In tijd is de pas voor een ervaren rijder niet of nauwelijks langzamer. Ik was de laatse keer vanaf de laatste (!) afslag aan Italiaanse zijde zelfs sneller dan anderen door de tunnel. Zij moesten nog invoegen en in de tunne komen ze vaak ook nauwelijks boven de 60km uit.
Neem je bij file de één na laatste afslag, dan heb je zelfs royaal voordeel.
gea antwoordt op 5 augustus 2013:
frank ik ben tientalen keren door de gottard gekomen, zowel heen als terug maar ik heb nog nooit op de grote weg dus niet over de pas een haarspeld bocht gezien,
Waar liggen die?
gr,Gea
Bob antwoordt op 5 augustus 2013:
Er wordt geadviseerd de temperatuur van de remmen van de caravan in de gaten te houden. Hoe moet je zo iets doen? Om de zoveel 100 meter stoppen, uitstappen en aan de remmen voelen?
Frank antwoordt op 5 augustus 2013:
@gea : lieve Gea, ik schrijf OVER de Gotthard, jij gaat er DOORHEEN ; )
@bob : ik zou er maar niet aan voelen als ik jou was. Vergeleken met de remmen is kokend water koud.
Inderdaad zou je kunnen stoppen en taxeren of ze extreem warm zijn. Als je dichterbij komt en bukt, hoor je ze wel tikken en voel je de warmte op 30 cm afstand. NIET gaat voelen aan de trommels ! De brandwonden zullen anders heftig zijn.
RobD antwoordt op 6 augustus 2013:
een goede manier van voorbereiden en om een goede indicatie te krijgen is het gebruik van Google maps en Youtube !!
TS zal inmiddels wel weer terug zijn na 3 jaar!?😉
fransvb antwoordt op 6 augustus 2013:
RobD, bedoel je die met die Ferrari?
Frank antwoordt op 6 augustus 2013:
De Gotthardtunnel is toch voor velen een terugkerende route.
Daarom heb ik bewust voor een iets uitgebreider antwoord gekozen. Ook al is dit topic 3 jr. oud. Ben wel benieuwd naar de TS.
Heel veel jaren geleden moesten mijn ouders altijd over de bergen en ik dus ook. Het lijkt wel alsof er een soort bergvrees is ontstaan. Als je de wachttijden voor zo'n vreselijke tunnel ziet dan vraag ik mij elke keer weer af waardoor dit kuddegedrag komt. Een kwartiertje later zit ik dan heerlijk koel met een bakje koffie in de alpenwei. Eigenlijk is het beter om dat zo te laten 😉
fransvb antwoordt op 6 augustus 2013:
Ik zou het wel eens willen proberen, zaterdag 17 augustus.
Het advies van RobD opgevolgd door op Youtube te kijken. Is een brede weg, lijkt me goed te rijden met caravan. Maar het stijgingspercentage kun je daarop niet zo goed zien.
Frank antwoordt op 7 augustus 2013:
@fransvb : ik proef twijfel, waarom?
De breedte van de weg is geen issue. Waarin schuilt je twijfel?
fransvb antwoordt op 7 augustus 2013:
Frank,
Je hebt gelijk van de twijfel. Het is voornamelijk het onbekende, zou hem eerst zelf met de auto gereden willen hebben. Overigens ben ik niet bang aangelegd om in de bergen te rijden. Heb verschillende bergwegen in Kroatie van de kust naar de snelweg gereden. Vorig jaar nog wegnr 27 tijdens een zware Bora met sneeuw.
Hoe lang doe je erover inplaats van de tunnel?
Frans antwoordt op 7 augustus 2013:
Frank, over de grote verbindingswegen van weleer, waar ook vrachtverkeer overheen ging, past een caravancombinatie idd ook best. Kijk naar een filmpje van de Bonnette of de Grossglockner en het lijkt een eitje totdat je de helling van de wegen ervaart. Monteer voor de volgende keer een signaallampje op je caravanrem en er gaat een wereld voor je open. Ik rijd al jaren met zo’n signalering en ik denk dat je nogal optimistisch bent. Na dat lostrekken van je remmenduurt het geen 50 meter en je kunt opnieuw beginnen; dat is 20 keer op een kilometer 😉. Oververhitting voorkomen op een langere helling kost met een standaard oplooprem heel veel tijd.
RobD antwoordt op 7 augustus 2013:
http://www.bertevers.nl/Profielen/Passo%20del%20San%20Gottardo%20(Airolo).gif
Percentages vanaf de Airolo (zuid)kant.
Zoveel mogelijk 'rekken en strekken' en stop na 4-5km even om te voelen aan de velgen.
fransvb antwoordt op 7 augustus 2013:
RobD,
Dat valt eigenlijk wel mee, als ik het goed begrijp kom het stijgings percentage niet boven de 8% uit.
Blijft over het dalen, rekken en strekken ken ik, heeft ook er mee te maken hoe snel je de helling af wil.
Ik ben eigelijk heel erg benieuwd hoe veel km verder het is dan via de tunnel.
Jan antwoordt op 7 augustus 2013:
Rekken en strekken heeft op een stevige helling geen zin en draagt bij aan meer remmen dus meer warmte.
Beter is de snelheid laag te houden waardoor er minder geremd hoeft te worden en meer afkoelpauzes.
John antwoordt op 7 augustus 2013:
"Ik ben eigelijk heel erg benieuwd hoe veel km verder het is dan via de tunnel."
Google maps geeft uitkomst😉
Frank antwoordt op 7 augustus 2013:
In kilometers is het niet zo veel verder, maar deze zijn ook niet belangrijk. Je moet het gewoon doen om lekker even in de bergen te zitten en boven pauze te houden.
Als er file voor de tunnel staat, dan ben je flink sneller over de pas mits je tijdig de afslag neemt. De helling is ook geen probleem, wel de lange stijging als de temperaturen hoog zijn. Mijn Passat 2.0 Tdi (170pk/395nm) krijgt dan koelingsproblemen bij ruim 70-75 km pu omhoog. Ik vraag dan te veel en dit betekent of iets rustiger rijden of ik moet zorgen voor meer koeling bij de hoge buitentemperaturen (als het in dal ruim boven 30 graden is). Voor het dalen geldt dan hetzelfde voor de remmen. Ze kunnen de hele afdaling in één keer aan, maar bij hoge buitentemp. stop ik liever een keer. Het is een hele relaxte pas als je gewoon in 2 versnelling omhoog en omlaag tokkelt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2013:
Voor het dalen geldt dan hetzelfde voor de remmen. Ze kunnen de hele afdaling in één keer aan, maar bij hoge buitentemp. stop ik liever een keer.
20 graden meer of minder buitentemperatuur heeft nauwelijks invloed op de remtemperatuur die velen malen hoger wordt. Stoppen en controleren is bij elke buitentemperatuur nodig!
Zapp antwoordt op 7 augustus 2013:
Als je dit draadje leest wordt je helemaal onzeker. Ik heb vorig jaar de pas genomen en vond het allemaal reuze meevallen, en wist niet van dit draadjes bestaan anders was ik toch gaan twijfelen. Geweldige route! Zaterdag gaan we weer via de pas, echt een aanrader. Rustig naar boven en rustig in zijn twee naar beneden rollen. Wel je chemisch toiletje op een kier zetten ivm de luchtdruk. Was een aardig explosie toen het klepje openging. De urine vloog in mijn haren nadat ik op het klepje staan pissen.
RobD antwoordt op 7 augustus 2013:
" (als het in dal ruim boven 30 graden is)"
Hoe hoger je komt, hoe koeler het word. Gem. is elke 500mtr stijging één graad koeler.
Ook in de winter bij -23c op de pas, stond er halverwege de afdaling een Duitser met warm gelopen remmen. Man daalde af met een voet constant op de rem. Die van zijn c/van waren er net zo aan toe.
Frank antwoordt op 8 augustus 2013:
Jullie hebben helemaal gelijk mbt remmen en buitentemperatuur. Stond er niet direct bij stil, maar die 20 graden verschil maakt niets uit voor de remmen.
@Zapp : maak mij nu niet onzekerder....exploderende toiletten door de Gotthard, overal urine in de caravan...Bah, ik ga wel door de tunnel ! LOL ; )
Arno antwoordt op 11 augustus 2013:
Ik heb de pas vorige week gereden met een BMW 320i met caravan van1500 kg erachter. Stijgen was geen probleem. Keurig met andere verkeer mee omhoog. Dalen ging ook prima. Ben 1x gestopt omdat ik de remmen van de caravan rook. Maar dat zal nieuwigheid zijn.
Ik ga nooit meer in de rij voor de tunnel. Bovenlangs rijdt prima en is ook nog eens ontzettend mooi
John antwoordt op 11 augustus 2013:
"Maar dat zal nieuwigheid zijn."
Nieuwigheid van de remmen of jouw kunst van het afdalen.
Ook oude remmen remmen normaal door en gaan stinken😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.