Mike vraagt op 8 juni 2010:
Geachte lezers bezoekers van deze site,
Ik ben van plan om een andere auto aan te gaan schaffen. Belangrijk is hierbij dat de auto onze caravan moet kunnen trekken als wij ieder jaar richting Italië gaan. De combinatie moet ons dan veilig over de bergen kunnen brengen. Wij gaan nu al een paar jaar naar Italië en hebben dit altijd gedaan met een Opel Zafira 2.2 benzine handgeschakeld. Graag zouden wij nu een andere auto willen aanschaffen, namelijk een "Peugeot 307 SW 2.0 16V Oxygo Automaat ORG " in combinatie met een Bürstner Ventana 465. Het maximale gewicht van de Bürstner is 1300 KG.
Ik heb de combinatie al op deze sit ingelezen en bekeken, er wordt erg veel informatie gegeven, maar ik zou graag wat ervaringen van lezers willen weten hoe deze combinatie zich houdt in de bergen, heeft hij voldoende vermogen om te klimmen, blijft de combinatie lekker achter de auto rijden en waar zou ik speciaal op moeten letten als ik met een automaat gaan rijden. Ik heb zelf nog nooit met een automaat gereden. De keuze om een automaat te gaan rijden is dat het prettig rijden is als er geen caravan achter het voertuig hangt. Maar de keuze van de auto is wel belangrijk omdat we graag veilig met de caravan en de kinderen op vakantie willen naar Italië.
Alvast bedankt voor uw reactie's,
Met vriendelijke groet,
Mike
@Eric antwoordt op 8 juni 2010:
maar ik zou graag wat ervaringen van lezers willen weten hoe deze combinatie zich houdt in de bergen
http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Peugeot&serie=307
blijft de combinatie lekker achter de auto rijden
Meestal kwestie van goed beladen
waar zou ik speciaal op moeten letten als ik met een automaat gaan rijden
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken_soorten.php
Wat een heerlijke site is dit toch, je kan er echt alles vinden na wat rondkijken! 😉
Bert antwoordt op 8 juni 2010:
De 307 II 2.0 heeft een traditionele automaat met slechts vier versnellingen. Met de Bürstner krijgt hij 3,5 groene sterren. De verwachting is dus dat hij zonder meer zal voldoen qua prestaties en weggedrag. Wegrijden vanuit stilstand op steil is zoals elke 'echte' automaat een zeer sterk punt, het nadeel van erg lange versnellingen is er echter ook. Op steile wegen (niet op snelwegen natuurlijk) rij je vaak te langzaam zodat oververhitting van de transmissie een zeer reëel gevaar is. Voorts kan het zijn dat met enige tegenwind de bak in 3 'vastgezet' moet worden. Bij 90 km/u maakt de motor een tamelijk hoge 3460 toeren. Op 5% snelweghellingen is de 3e ook net te weinig vermogend en is de 2e de te gebruiken trap. Hij kan dan hard zat, maar bij 80 km/u draait de 2 liter dan al een oorverdovende 4650 rpm. Ik denk niet dat je dat leuk gaat vinden.
Dit alles en nog veel meer blijkt en wordt toegelicht als je een vergelijkend Advies opvraagt tussen de Zafira en de 307 (maar de belangrijkste negatieve zaken heb ik al genoemd.) 😉 Maar het belangrijkste is uiteindelijk hoe je met de beperkingen / mogelijkheden van de combinatie om gaat, om dure schade aan bijv. de transmissie te voorkomen. Een rijvaardigheidstraining (BergtrainingsWeekend of een van de Op Maat Ultra's) is dan aan te raden.
Een oliekoeler zou ik zeker op deze auto laten monteren. Nog een punt van aandacht is het enigszins beperkte toegestaan treingewicht van 3200 kg. Met een gezin volbeladen... Maar indien de Bürstner effectief niet meer weegt dan 1300 kg zou dat geen probleem moeten zijn.
HSR antwoordt op 8 juni 2010:
Waar koop je zo'n oliekoeler?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2010:
De dealer
Johan antwoordt op 8 juni 2010:
Vraag eerst de dealer of er geen oliekoeler op zit. Wij hebben ook de "traditionele" 4 bak van PSA. De AL4.
Zit in Peugeot, Citroen en renault. Zowel in de diesel als benzine. In onze C5 HDI een prettige bak.
In de diesel herken ik de hoge toerental bij 80 - 9m km niet. Maar dat gaat om een diesel natuurlijk. Dan bij 90 in de 4 een 1700 - 1800 toeren en in de 3 een 2500 a 2600 toeren.
Kijk bij de rijervaringen anders ook bij citroen, de 2 liter en automatische 4 bak.
Johan
HSR antwoordt op 8 juni 2010:
Ik ben nog geen dealer tegengekomen die iets van een extra oliekoeler weet (bij 8 dealers geinformeerd ook bij de afdeling onderdelen en bij 3 monteurs).
Ander idee?
Bert antwoordt op 8 juni 2010:
Een specialist dus. Ik heb laatst iemand gesproken van de Eindhovense Radiateuren Fabriek. 040-2436030. Of ze via specialisten werken of ook rechtstreeks aan consumenten leveren / monteren zullen ze je wel kunnen vertellen.
HSR antwoordt op 9 juni 2010:
Ik heb net gesproken met de Eindhovense Radiateuren Fabriek en ook hier geen extra oliekoeler. Volgens hun wordt dit hoofdzakelijk alleen op amerikaanse auto's toegepast, hiervoor hebben zij een standaard after market systeem. Op europeesche auto's wordt het nauwelijks gedaan, heel soms bij een voertuig die altijd zware aanhangers trekt (denk hierbij aan een aannemer en busje). In dit laatste geval moet er een nieuwe koeler ontworpen worden, lees erg prijzig.
In mijn auto is het helemaal niet mogelijk volgens hun omdat de motor ruimte al heel vol zit. Tevens zeggen zij dat het eigenlijk ook niet echt nodig is omdat de nieuwe automaten toch locken.
Hebben jullie nog een idee?
Mike antwoordt op 9 juni 2010:
Alle bedankt voor de reacties, ik weet niet over er een extra oliekoeler in zit. Dat zou ik nog moeten navragen als we de auto gaan aanschaffen, het is een tweedehandse auto en staat nog te koop. Mocht deze het niet worden dan kijken we uit naar een andere. Het gaat mij in iedergeval om een auto met automaat waar we met de caravan prettig mee moeten kunnen rijden. Niet dat ik met spanning in de auto zit of hij de volgende berg gaat halen zonder dat de automaat oververhit raakt of te weinig vermogen heeft. Op zich zijn we nog vrij in de keuze van een auto, het enige wat telt is ons budget. Ik lees graag nog een aantal reacties van mensen.
Mike
piet antwoordt op 10 juni 2010:
Hallo Mike,
als ik jou was zou ik kijken naar een automaat met 6 versnellingen zodat de overbrengingen wat korter zijn en je niet genoodzaakt bent om bijvoorbeeld in zijn 3 te rijden met te veel toeren.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!