Caravantrekker.nl

In welke auto passen 2 fietsen

Maarten vraagt op 13 juni 2010:

Ik lees dat als het even kan je fietsen het beste in de auto kunt vervoeren. In welke auto passen 2 fietsen als je de achterbank weg klapt? Is bijvoorbeeld een VW Touran groot genoeg of heb je dan toch een Sharan nodig? Wie heeft hiermee ervaring of een slimme tip voor een goede caravantrekker waarin fietsen passen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 13 juni 2010:

Wat voor soort fietsen, hoe demontabel zijn ze?
Maar in iedere stationwagon gaan met gemak 2 fietsen.


Willem antwoordt op 13 juni 2010:

Op de auto kan ook.......


JanLMC antwoordt op 13 juni 2010:

Honda FR-V
Kunnen er ook nog 3 personen voor in 😉.


Andreas-NL antwoordt op 13 juni 2010:

Ik herinner me een test van een paar jaar geleden van de Touran en toen kon er zeker geen complete fiets. (Bron: ANWB/KCK)


`Hans antwoordt op 13 juni 2010:

Mijn ervaring met de Opel zafira model 2) is dat er met gemak twee fietsen in kunnen.
De fietsen zijn diverse keren achterin meegevoerd terwijl we de caravan achter de auto hadden hangen. Voor ons de perfecte oplossing
Grt. Hans


Karel Eimers antwoordt op 13 juni 2010:

Wij hebben een stationcar maar zelfs 1 fiets past nog nauwelijks valt zwaar tegen. Dit heeft voornamelijk te maken met de lengte van de laadruimte, meet de lengte van je fiets en de lengte van achterklep tot voorstoelen en je weet of het past.
gr. Karel


Louis antwoordt op 13 juni 2010:

Al eens serieus aan een wat kleiner busje gedacht met dubbele cabine Maarten ?
Er is tegenwoordig zoveel keuze op dit gebied ,en de rest van het jaar is het ook ontzettend handig.
Bovendien rijden ze al lang niet meer als gemotoriseerde lawaaierige kruiwagens .
Veel mensen willen wat hoger zitten,dus......


Bob antwoordt op 13 juni 2010:

In Peugeot Partner of Citroen Berlingo gaan makkelijk twee fietsen als de kleine stoel verwijderd wordt en de rest van de achterbank opgeklapt wordt. Soms is het nodig dat een stuur los gezet moet worden maar dat is tegenwoordig een fluitje van een cent. Neem al tien jaar zo twee fietsen mee op vakantie. Misschien duurt in en uitladen iets langer dan op een fietsendrager zetten. Fietsen natuurlijk wel met een trekbandje vastzetten. Gebruik hiervoor de beugels van de bank. Met een klein trekbandje de fietsen aan elkaar binden.
Zelfs in een Kangoo gaan twee fietsen mits de voorwielen uitgenomen worden.
mvg
Bob


Maarten antwoordt op 13 juni 2010:

Eigenlijk zou je een verhuiswagen moeten hebben, maar dat alleen voor de vakantie vind ik wat overdreven. Graag zou ik de (normale) fietsen zonder uit elkaar halen rechtop in de auto kunnen zetten en daar naast ook nog de campingstoelen en wat klein spul. In een Renault Espace heb ik dat wel eens gezien. Oja, de auto moet ook nog 1400 kg goed kunnen trekken.


John antwoordt op 13 juni 2010:

" Graag zou ik de (normale) fietsen zonder uit elkaar halen rechtop in de auto kunnen zetten en daar naast ook nog de campingstoelen en wat klein spul".

Kijk, dit geeft wat diepte als aanvulling op vraag 1. Inderdaad, qua hoogte moet je denken aan een Espace, Sharan e.d. Of zoals geopperd een vw bus o.i.d.


jhvis antwoordt op 13 juni 2010:

Ik herinner mij dat het eerste type Renault Megane Scenic een systeem had waarbij je de achterbank op kon klappen en na het uitnemen van het voorwiel je de voorvork op een draadeind kon monteren. Er konden 2 fietsen binnenin vervoerd worden. Op deze manier zijn de fietsen een stuk minder lang en hoog. Een systeem waarmee je de voorvorken kunt vast klemmen is vrij eenvoudig na te maken op bv een stuk multiplex van 30 x 100 cm met daarop 2x een draadeind M8 in u-vorm gebogen ondersteboven gemonteerd (moeren en ringen erop voor het buigen!!!). Daarna een spanband over de fietsen naar de aanwezige sjor-ogen en je hebt een prima oplossing. Rest het opmeten van de fietsen in bovengenoemde positie en meten in de auto. Ik vermoed dat een Touran er al hoog genoeg voor is...


jhvis antwoordt op 13 juni 2010:

Oh ja, je moet wel (minimaal) sleutelen....


Pieter antwoordt op 14 juni 2010:

Om fietsen onversleuteld en rechtop te kunnen vervoeren heb je een laadvloer nodig van 1,80 meter.De wielen komen dan op plm 40 cm uit de wand te staan.
Gazellesturen kunnen vaak helemaal omgeklapt worden, waardoor die afstand verkleind kan worden en ook het dak lager kan zijn.
De fietsen niet met elastiek, maar met riemen vastzetten.


Ronny antwoordt op 14 juni 2010:

Onze fietsen gaan altijd mee in de VW Caddy Life. Volgende week vertrek ik zelfs met 2 vrienden op fietsverlof naar de Alpen. Plaats voor 3 man met koersfiets en bagage. De caravan (Max 1300Kg) gaat uiteraard ook mee.


renaat antwoordt op 14 juni 2010:

onze Passat Variant, heeft laadruimte van 1,8 m diep en 1 m breed.

daarin geplaatst, een multiplexplaat van 70 cm breed
daarop 2 gootjes in aluminium om de achterwielen te bergen
daarop 2 snelsluitingen om de voorvorken te bevestigen

de voorwielen en de zadels gaan er uit/af
de fietsen worden alternerend opgesteld dwz. 1 met de vork naar vóór en 1 met de vork naar achter
op deze manier win je plaats

het resultaat: de 2 fietsen binnen de auto nemen ± 2/3 van de ruimte in, en er blijft nog een pak laadruimte over , voldoende voor tenten stoelen en ander campeergerief

e.e.a. zou ik kunnen tonen mits een digitale foto, helaas ik moet de camera nog aanschaffen. 😉




Maarten antwoordt op 14 juni 2010:

Het idee om de fietsen middels de voorwielen vast te zetten vind ik wel slim! Ik zal eens opmeten hoeveel hoogte ik dan nog nodig heb.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.


Karel Eimers antwoordt op 15 juni 2010:

Maarten, Renaat haalt de voorwielen eruit, zadels eraf en zet de fietsen vast met de voorvork. Dit geeft eens te meer aan dat een stationcar te weinig ruimte heeft om niet gedemonteerde fietsen te vervoeren.
gr. Karel.


Robin antwoordt op 15 juni 2010:

In mijn voyager is dat geen probleem, en hij mag (en kan) 1600 kg trekken.
Als ik de wielen uit mijn mtb haal dan kan die zelfs dwars achter de achterbank staan, die bank is de derde zitrij....
Maar als het te doen is om de voorwielen eruit te halen, dan zijn de midi-mpv's en de ludo-spaces de kleinsten waar het goed in past.
...........een Land Rover Defender 110 past vast ook wel, zucht..


Martijn antwoordt op 15 juni 2010:

Ik weet dat Opel voor de Zafira een systeem levert om de fietsen in de kofferbak vast te zetten. In hoeverre je nog iets zou moeten demonteren weet ik niet.
Moet je even op Opel.nl kijken >> accessoires >> Zafira >>transport accessoires. Kost €121.
Maar in principe kan je de fietsen ook gewoon op het dak meenemen! Kan op nagenoeg elke auto, dus ook de huidige


Tijs antwoordt op 16 juni 2010:

Maarten, ik heb een Ford S-Max en die zal qua hoogte niet afwijken van de Opel Zafira. Zonder demontage van het voorwiel ga je daar geen fiets rechtop in krijgen. Ga je demonteren dan is het ander verhaal, maar ik begrijp dat je dat wilt vermijden. Dan kom je inderdaad op de genoemde grote alternatieven. Zou het dan nog wel een keer proberen, ook qua achterklep: de eerste fiest kun je nog wel schuin houden, maar bij de tweede heb je minder ruimte om te bewegen.


ronald antwoordt op 16 juni 2010:

kijk eens bij een toyota avensis verso als je daar een midden stoel uit haalt heb je een zee aan ruimte


John antwoordt op 16 juni 2010:

Maar niet de hoogte


W.F.Willems antwoordt op 25 juni 2010:

Koop een Fiat Doblo, daar zet je zo twee fietsen in.Met voorwielen, spanbandje en klaar.


Rico antwoordt op 25 juni 2010:

Wil je buiten die twee fietsen ook nog wat andere spullen in de auto kwijt kunnen, dan kom je al heel snel bij een busje. VW Transporter, Mercedes Vito, etc. Je hebt als particulier niet meer het voordeel van het grijze kenteken, maar als je een busje vergelijkt qua gewicht met een flinke MPV, dan maakt het ook niet veel meer uit. Dan is de wegenbelasting vergelijkbaar. En als je een busje koopt van 5 jaar of ouder, dan hoef je geen BPM te betalen.

Extra voordeel van een busje is de hogere zit. Je kijkt net over personenauto's heen en dat ervaar ik als heel prettig. Ook als het plenst van de regen, dan heb je veel minder last van opspattend water als je een vrachtwagen passeert.

Wij rijden vanaf 2003 met een busje, willen niet anders meer!

Groet,

Rico


Jan antwoordt op 27 juni 2010:

Ik zie de voordelen van een busje Rico@.
Ik wil daar nog aan toevoegen dat moderne busjes ook moderne (zeer goede) rijeigenschappen hebben en bij normaal gebruik niet echt onder hoeven te doen voor een gewone auto.


wimmar antwoordt op 27 juni 2010:

Kom net terug van m'n vakantie naar Duitsland en m'n 2 sportfietsen zijn ook meegeweest en jawel in de auto S max even voorwiel los en eruit . Dan met z'n twee even erin plaatsen en vastzetten met spanbandjes. Eruit is omgekeerd totale tijd ? 20 min en dat heb ik voor een Twinny ook nodig.
Ford levert en monteert de Thule benodigdheden .Enne er blijft nog veel plaats over voor andere dingen mee te nemen.


Lex M antwoordt op 27 juni 2010:

Gebruik je de fietsen alleen voor fietstochtjes over redelijk vlak terrein met regelmatige stops?
Koop dan vouwfietsen. Passen in elke behoorlijke achterbak. Zeer handelbaar. Je hebt zo veel meer keuze wat betreft autoos.
(Eigen ervaring sinds een paar maanden in NL).


Joost Kolen antwoordt op 28 juni 2010:

In mijn Lancia Phedra met gemak. Rechtopstaand geen probleem, er staat nog een volwaardige koelkast naast. Ook wel erg toffe auto met met een caravan, super combinatie!


B von Dulmen antwoordt op 31 juli 2010:

Heb net een VW touran gekocht, speciaal om ipv op het dak de fietsen in de auto te plaatsen.
Bij deze auto kunnen de achterstoelen heel eenvoudig uit de auto gehaald worden.
Ik heb een Thule 592 fietsklem gekocht die heel eenvoudig op de bevestigings-ijzers van de "verwijderde" achterstoelen vastgemaakt kan worden.
Hiermee kunnen max. drie fietsen worden vervoerd.
Wel moeten de voorwielen uit de fietsen gehaald worden, dit kan dus alleen bij fietsen met knijpremmen.


antwoordt op 12 november 2010:

Sinds enige tijd is er een nieuwe serie VW's Caddy en Caddy Maxi. (met en zonder stoelen achterin)
Wellicht iets voor vutters met niet demontabele electr fietsen. De laadruimte heeft een lengte van plm 180 resp 225 cm en is net hoog genoeg .
De auto's zijn er met handbak, 7DSG, 6DSG, 4Motion en zelfs met 6DSG en 4Motion.(103Kw en 320 NM). Deze laatste staat vreemd genoeg niet in de lijst met de techn. geg., maar wel in de prijslijst.
De auto's staan (nog) niet in de lijst op deze site, maar ik ga ervan uit dat dit binnenkort wel zal gebeuren 😉....toch?

vrgr
JT®


RobD antwoordt op 12 november 2010:

" Wel moeten de voorwielen uit de fietsen gehaald worden, dit kan dus alleen bij fietsen met knijpremmen" .

Waarom??
Sleutel 13 past meestal op de bouten van de voorwielen, 2 slagen losdraaien en wielen vallen er uit.


Bob antwoordt op 12 november 2010:

@RobD Sleutel 13 past meestal op de bouten van de voorwielen, 2 slagen losdraaien en wielen vallen er uit.

--------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet wat voor fietsen jij hebt maar bij mij zitten de wielen vast met een moer op de as, en niet met een bout. Slechts 1 kant heeft een moer, de andere kant kan met een handeltje los gemaakt worden. Dat is ook de bedoeling. Dus niks geen sleutel.

mvg
Bob


JH Vis antwoordt op 12 november 2010:

wat een misverstanden allemaal.

@ RobD
denk dat fietsen met trommelremmen bedoeld wordt....
Dan zitten nl. de kabel vast ad trommelrem (dus ah wiel) en de trommelrem ad voorvork... Is idd beetje lastig.

@ Bob
RobD bedoelt waarschijnlijk een normale as (zonder snelspanner) met 8 kantige moeren aan beide zijden...


renaat antwoordt op 12 november 2010:

Ik val in herhaling als ik het zeg, maar in een Passat Variant plaats ik twee fietsen RECHTOP en naast elkaar. Het voorwiel eruit en het zadel (snelspanner) naar beneden. Dan blijft nog 1/3 van de laadruimte beschikbaar voor andere kampeerspullen.😉

Nu rijd ik met een elektrische voorwielaangedreven fiets. Om het voorwiel te verwijderen heb ik nu idd. een steeksleutel van 17 mm nodig. (geen snelsluiting meer)
Drie draadjes van de elektromotor lostrekken en Kees is klaar.
De remmen , of het nu cantilevers of V-brakes of Magura's hydraulisch zijn, veroorzaken daarbij geen problemen.
Met rollerbrakes of schijfremmen heb ik geen ervaring.

Ik zweer bij dit type auto omdat hij zuinig blijft door zijn luchtweerstand die gelijk is aan deze van een personenwagen en ook in het gebruik van elke dag als een gewone auto inzetbaar is.


dirk antwoordt op 12 november 2010:


Citroen C8 natuurlijk, stoelen er uit, fietsen er in en nog veel meer! succes


antwoordt op 15 november 2010:

Bert,
de Caddy's komen binnenkort ook in de lijst?

Van: JT®
Datum: 12 November 2010 om 01:30

Sinds enige tijd is er een nieuwe serie VW's Caddy en Caddy Maxi. (met en zonder stoelen achterin)
Wellicht iets voor vutters met niet demontabele electr fietsen. De laadruimte heeft een lengte van plm 180 resp 225 cm en is net hoog genoeg .
De auto's zijn er met handbak, 7DSG, 6DSG, 4Motion en zelfs met 6DSG en 4Motion.(103Kw en 320 NM). Deze laatste staat vreemd genoeg niet in de lijst met de techn. geg., maar wel in de prijslijst.
De auto's staan (nog) niet in de lijst op deze site, maar ik ga ervan uit dat dit binnenkort wel zal gebeuren 😉 ....toch?

vrgr
JT®


Wevedeka antwoordt op 15 november 2010:

Fietsen mee, waarom? Wat is je dagafstand? Off road of gebaande paden? Zo zou je voor afstanden tot ca 50 km prima een goede vouwfiets kunnen nemen met 20 " wielen ten minste en 8 versnellingen. Bij voorbeeld een dahon maar dan wel de betere soort zoals de mu8. Je neemt ze met gemak mee ook in een kleine middenklasser


marga antwoordt op 15 november 2010:

Al weleens aan een daklift gedacht,hebben een aangeschaft(nog niet gebruikt)voor Ford Focus.Wel eens in "bedrijf"gezien op VW Touran,je moet wel dakrail hebben.,werkt super.


Bert antwoordt op 16 november 2010:

@JT®. Transmissie gegevens inmiddels opgevraagd.


antwoordt op 31 december 2010:

@Bert,

Al iets bekend over de nieuwe caddy (maxi)?

vrgr
JT®


Bert antwoordt op 31 december 2010:

Sinds 13 december is de productmanager bij Pon aan het zoeken... Sindsdien heeft niemand ooit meer iets van de goede man vernomen. ;(


jordi antwoordt op 22 april 2011:

wij hebben een vw transporter t5 dubbcabine en daar wel 5 fietsen in zonder ze uit elkaar te halen.


@Eric antwoordt op 22 april 2011:

Mooi, maar topicstarter vraagt naar auto's (Touran, Sharan) en niet naar bestelbussen.


Jan Z antwoordt op 23 april 2011:

Topic starter zal onderhand toch wel iets hebben gevonden hoop ik, hij is al 10 maanden niet meer hier geweest


Jan antwoordt op 23 april 2011:

Ik zie hem net hier op de camping voorbijkomen op zijn nieuwe fiets😉


PieteR antwoordt op 24 april 2011:

Hij heeft alleen dat ding verkeerd gemonteerd: ik zag hem sturen met het zadel in z'n hand! 😉


joop b antwoordt op 25 december 2011:

Ik breek in op dit draadje.
Ik heb dezelfde vraag als Maarten had, (electrische) fietsen mee in de auto zonder de voorwielen eruit te halen, zadels of sturen naar beneden, of andere fratsen. Fietsen er in, klaar. M'n interesse gaat niet uit naar een bestelbus of dubbelcabine.
Wat uit al de antwoorden naar voren kwamen waren de Fiat Doblo, Lancia Phedra en de Volkswagen Caddy.
Zijn er nog meer alternatieven dan de drie boven genoemde modellen?
Wie kan z'n ervaringen hier spuien?


@Eric antwoordt op 25 december 2011:

Zoek je nieuw of 2e hands, de Phedra is dacht ik niet meer nieuw leverbaar?


joop b antwoordt op 25 december 2011:

Tweedehands maximaal drie jaar oud.


antwoordt op 25 december 2011:

@joop b
Je geeft niet aan of je al electr fietsen hebt of nog moet kopen en hoe zwaar je caravan is. Vandaar wat opmerkingen over meerdere mogelijkheden.
Als je aan een trekcapaciteit van 1000-1200 kg voldoende hebt kun je mogelijk ook terecht bij een Peugeot Partner en een Citroen Berlingo (nieuwe types zijn groter dan voorgangers).
Doblo Maxi en Caddy Maxi zijn ook ruim genoeg en gaan tot 1500 kg aanhangergewicht.
Doblo heeft helaas maar 60 kg kogeldruk (beetje smokkelen mag van Menno 😉 ) maar is niet met automaat leverbaar. Hij heeft wel onafhankelijke vering op de achteras.
De Caddy heeft geen conventionele automaat maar is wel leverbaar met DSG (mooie korte 1e versn en een goedwerkende sportstand), hiermee hebben we proefgereden bij Pon in Leusden.
Qua motor en versnellingsbak reed hij prima maar die starre achteras kon ons niet bekoren.
Als je iets dergelijks wilt aanschaffen adviseer ik je om een ruit in tussenschot en rechter zijdeur te nemen of te laten maken voor beter uitzicht naar rechts achter.
Achterdeuren gaan niet altijd goed open als caravan is aangehaakt, een klep meestal wel.
Voor deze lichte diesels ligt het omslagpunt op plm 7000-8000 km (bestelauto particulier) omdat je geen provinciale opcenten hoeft te betalen over de MRB.
Heb jij al electr fietsen of moet je ze nog aanschaffen? Indien het laatste het geval is overweeg dan vouwfietsen en je hebt veel meer mogelijkheden vwb auto's. M.n de VW Touran heeft een mooie laadruimte door het volledig wegklappen van de achterstoelen. Bovendien rijdt deze auto aangenamer dan de Caddy.
Aangezien ik minimaal automaat wil en liefst ook nog AWD, hebben wij besloten om op zoek te gaan naar electr vouwfietsen, daarvan komen er steeds meer op de markt. Zoek eens naar testen op bootfora, want ook bij bootliefhebbers zijn deze fietsen erg in trek.
Hoop dat je iets kunt met de ervaring van onze zoektocht.
Voor ons worden het vouwfietsen en waarschijnlijk een Mitsubishi Outlander c.s., dan heb ik mijn speeltjes weer (aut en awd).
Succes met je zoektocht.
vrgr
JT®


joop b antwoordt op 25 december 2011:

Ik zal de vraag verfijnen.
Caravan weegt op het ogenblik beladen totaal 1200 kg, mag totaal 1350 kg wegen. Electrische fietsen moeten nog aangeschaft worden, geen vouwfietsen. Waarschijnlijk Sparta, e-motion. Caravan heeft een fietsendrager achterop, vind ik voor twee fietsen, om duidelijke redenen, helemaal niks.
Zal er wel op uit draaien voorop en achterop de caravan. Verder ben ik een voorstander van een "ouderwetse" automaat met koppelomvormer, die heeft me al verschillende malen uit moeilijke situaties weten weg te krijgen.


@Eric antwoordt op 25 december 2011:

Kan/wil je gezien het nog te benutten laadvermogen van de caravan de fietsen niet in de caravan vervoeren?


joop b antwoordt op 25 december 2011:

Helaas, ook in de caravan is geen optie.
Ik heb al met een schuin oog van de week naar een Caddy gekeken op "Gaspedaal", maar dat waren haast allemaal gesloten bestel uitvoeringen.
Het is waarschijnlijk toch zoeken als naar een speld in een hooiberg.


PieteR antwoordt op 25 december 2011:

Joop, kijk eens op de site van beixo.
Zonder e-motor is het al een heerlijke fiets, mét kan dus alleen maar beter.
Je kan bij mij proefrijden (zonder motor), hoewel, ik kan natuurlijk ook eens bij jóu langs... 😉


joop b antwoordt op 25 december 2011:

De interesse gaat, helaas, niet uit naar vouwfietsen, hoe mooi de beixo fietsen ook zijn.
Het andere doe ik t.z.t. per p.b.


antwoordt op 25 december 2011:

@Joop b
Ik denk dat je wel kunt stoppen met het zoeken naar die speld in de hooiberg, want zelfs die ene speld is er helaas niet.
De kleinste met conventionele automaat en koppelomvormer is een MB Vito en die kosten zomaar 25-30000 euro ex btw en bpm. Bovendien heb je een probleem als je als particulier over een aantal jaren zo'n auto weer wilt verkopen. Door het particuliere gebruik is het een zgn marge-auto geworden, dus niet meer verkoopbaar aan een ondernemer.(btw is niet meer aftrekbaar) Ook de bpm wordt in 59 maanden afgeschreven, in de 59e maand wordt in 1 klap de laatste 32% afgeschreven.
De enige mogelijkheid om dit als particulier te omzeilen is een bestelauto kopen na 60 maanden, maar dat past weer niet in jouw (en mijn) plaatje.
Of het zo ideaal is om 1 electr fiets voorop en 1 achterop te plaatsen betwijfel ik uit oogpunt van stabiliteit.
Ik waag de gok in ieder geval niet en daarom hebben wij na zeeeer lang wikken en wegen toch besloten om electr vouwfietsen aan te gaan schaffen.
Mocht jij nog ergens een mogelijkheid zien dan hoop ik dat je dat hier alsnog wilt melden, want ik blijf geinteresseerd.
vrgr
JT®


willem antwoordt op 26 december 2011:

Toen ik naar italie ging zag ik in de grosso (grote supermarkt) een mountain bike voor 85 euro . dat zie ik nu al 3 jaar daar achter elkaar. huren is duurder gewoon dus 85 euro zo,n fiets kopen die kwaliteit houdt de 3 weken vakantie wel uit Daarna niet op slot zetten en een ander en jezelf gelukkig maken gewoon kopen en weggeven of achterlaten. eigenlijk heel simpel toch


Wevedeka antwoordt op 26 december 2011:

Uit alle antwoorden blijkt wel dat er vele oplossingen zijn . Het is maar wat je wilt weten! Bijvoorbeeld , maak je niet elke dag tijdens de vakantie tot ca 50 km een tocht over redelijk vlakke wegen, niet off road, dan volstaan vouwfietsen. Zoals de Dahon Mu8 , 8 versn deraileur sram. Zit positie is zeer goed. Of de ciao met im 8 versn shimano ( neem niet de. 7 versn, die heeft geen mooie schakel trapjes). Ervaring mee ? Ja al vele km' s > 1000.
Na goed analyseren wat we wilden deze oplossing gekozen en tot tevredenheid, zonder veel aan laadruimte in te leveren. Dus bepaal nou eerst eens wat je fiets behoefte tijdens de vakantie is of huur een ATB ter plaatse.


joop b antwoordt op 26 december 2011:

Ik denk dat we het onderwerp nu wel voldoende van alle kanten hebben belicht,ergens zullen de eisen/voorwaarden moet worden aangepast, (of de fietsen op de caravan zetten), het kan nog lang duren, maar wat het uiteindelijk is geworden zal ik hier kenbaar maken.
Bedankt voor het meedenken.


dirk antwoordt op 27 december 2011:

hai,

nog een tip , Citroen C-8 aut, 2liter benz, past alles in en achter. 1750 kg ahw-trekgewicht, achterstoelen er uit, fietsen in zijn geheel er in.
Succes, vrgr Dirk


rudy cornelis antwoordt op 28 december 2011:

Inderdaad, Partner is zeer handig!
Heb zelf een Partner lichte vracht: 2 fietsen schuin erin zonder iets te moeten losmaken of stuur verdraaien + alle campeergerief. En als ik op de camping kom en het regent slaap ik in de Partner!


Jaco antwoordt op 11 januari 2012:

Wij hebben al onze 5e Renault Scenic. Bij de eerste een beugeltje gekocht dat op de plaats van de achterstoelen (laat die lekker thuis) geplaatst wordt. Voorwielen eruit (er zijn genoeg fietsen met een uitvalnaaf te koop, we hebben nu Koga E-runners, elektrisch dus) en even vastzetten in de beugel. Spanbandje er om en rijden maar. Dit doen we nu al zeker 10 jaar zo en het bevalt prima.

Dit systeem is voor elke mpv te maken:

Neem een houten plaat, monteer daarop 2 draadeinden. De plaat in de auto leggen, fietsen vastzetten op de draadeinden (vleugelmoeren), spanbandje om de fiets en om een vast punt in de auto en klaar is kees. Goede, veilige en goedkope oplossing.


JH Vis antwoordt op 13 januari 2012:

Zoals anderhalf jaar geleden in het 11e antwoord al geopperd????

Wel even lezen voordat je iets post... 😉

Het draadje is al zo lang..(Waardoor nog minder mensen het helemaal doorlezen)


Tom antwoordt op 13 januari 2012:

"Neem een houten plaat, monteer daarop 2 draadeinden. De plaat in de auto leggen, fietsen vastzetten op de draadeinden (vleugelmoeren), spanbandje om de fiets en om een vast punt in de auto en klaar is kees. Goede, veilige en goedkope oplossing."
Goed idee ! Heb je een foto?


joopb antwoordt op 7 maart 2012:

Ik had beloofd te melden wat het uiteindelijk is geworden.
Aanschaf van de vouwfietsen wordt een jaar uitgesteld.
Chevrolet Epica diesel, geen automaat en waar dus geen fietsen in kunnen.
Wat kan een mens snel van gedachte veranderen.


Dirk H antwoordt op 12 september 2013:

In onze Mitsubishi Spacewagon GDI (1999-2005) N50 kun je 2 fietsen rechtop vervoeren, zonder ook maar 1 onderdeel van de fiets te verwijderen.

Je moet dan wel de achterste zitrij er uit nemen.
Er blijven dan 4 zitplaatsen over.
De fietsen staan dan rechtop met de voorwielen tussen de middelste zitrij.


RobD antwoordt op 12 september 2013:

Erg belangrijk in deze is de framehoogte van de fietsen.
wat de een aan fietsen heeft en net past, kan bij de ander weer net niet passen 😉


Ad Jansen antwoordt op 23 september 2013:

in een caddy passen twee electr fietsen op een multiplexplaat met twee gooten van een fietsenrek de voor wielen dwars


Robin antwoordt op 25 september 2013:

@joopb;
Bedankt dat je hebt laten weten wat het geworden is.
Nog overwegende argumenten, of was de Epica een toeval dat je niet kon laten staan?
Zelf met net zo'n probleem geworsteld en besloten geen fiets(en) mee te nemen. Als ik één of meer fietsen nodig heb, dan huur ik wel.
Hoe is jouw ervaring met de Epica als caravantrekker?


Henk antwoordt op 20 oktober 2013:

Hallo, rijd voor mijn werk een Golf Plus. met de voor wielen er uit(snelspanners) gaan ze er in. prive rijen we een Zafira A, bij deze auto hetzelfde. Passen er ruimer in als in de Golf.
M.vr.Groet


joop b antwoordt op 20 oktober 2013:

@Robin,
Sorry dat ik laat reageer.
De Epica, turbodiesel 150 pk 320Nm, valt me bijzonder goed.
De auto wordt alleen voor de grote weg gebruikt,"speelt" met de caravan (1200kg). Regenereren van het roetfilter gebeurt om de 1300 km, wil al zeggen dat die motor in topconditie is. Ik heb die auto nu 1,5 jaar en slechts 27000km. ermee gereden, totaal staat nu op 60000km.
Vakantie naar het Gardameer (zonder caravan) 3400km, inclusief de bergen, leverde een verbruik van 1 op 15,5 op.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker