Caravantrekker.nl

ECE 70 borden

Xander Schenk vraagt op 19 juni 2010:

Op de site van caravantrekker.nl staat dat: combinaties zwaarder dan 3500Kg en of langer dan 12 mtr, een ECE 70 bord moeten hebben in Frankrijk. Is dit echt zo en wie heeft ervaring met zo'n combinatie in Frankrijk met of zonder borden? Of geldt dit alleen voor vrachtwagens.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 19 juni 2010:

Nee, dat staat er niet.
Het is in Fr. toegestaan mits de combinatie >3500kg


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2010:

Volgens onze informatie zou zo'n bord verplicht in Spanje zijn. Hoe de handhaving is voor buitenlanders??? Ik heb geen idee. Zoiets behoord de ANWB toch te weten 😉


RobD antwoordt op 20 juni 2010:

Boven de 7.5 ton en langer dan 12 mtr: verplicht. Is een EU regelgeving.


Ed Peeters antwoordt op 21 oktober 2011:

@RobD
Kun je mij een url geven van een EU website waar ik deze regelgeving kan vinden? Eenmaal op de juiste pagina, ia het makkelijk om naar het Spaans te switchen om vandaar wat zoektermen op te pikken. Ik heb me werkelijk suf-geGoogled maar vond niks: ECE 70 niet en ook CEE 70 niet;
eur-lex: noppes;
vlex.es: nada.


Maarten antwoordt op 21 oktober 2011:

Binnenkort vertrek ik naar Spanje met een combinatie langer dan 12 mtr. wie kan mij vertellen waar ik de stickers kan kopen of bestellen ?


Andreas-NL antwoordt op 21 oktober 2011:

@Maarten: in Spanje bij benzinestations en autoshops. Bij La Jonquera zijn vele benzinestations, maar waarschijnlijk zijn ze onderweg in Frankrijk óók wel te koop, zeker als je veel RN rijdt; dan kom je voldoende autoshops tegen.
Als je vóóraf alvast een keuze wilt maken kun je googelen op 'markeringsborden ece70'. N.B. Maar op 14.9. schreef je dat je het voor dat 'kleine stukje' in Spanje niet nodig vond? 😉


Maarten antwoordt op 22 oktober 2011:

Andreas,

Bedankt, ik vermoed dat er nog een Maarten op deze site zit, ik was het in iedergeval niet, die deze opmerking maakte.


Maarten antwoordt op 26 oktober 2011:

Mijn vrouw heeft de stickers in Nederland kunnen kopen, Maar ik plak ze niet op mijn caravan, dinsdag hoop ik op de camping aan te komen, kijken hoe de 800 km door Spanje zijn gegaan. Zitten ze er op bij aankomst, dan ben ik aangehouden, met of zonder bekeuring


Maarten antwoordt op 1 november 2011:

Gisteren op de camping aangekomen, onderweg in Spanje door veel politie gepasseerd, doch ben niet aangehouden, ik heb ook geen enkele caravan gezien met stickers achterop, ook geen Spaanse caravans die door busjes werden getrokken en zeker langer dan 12 mtr waren.


PieteR antwoordt op 1 november 2011:

Mooi, daar zijn we dan ook weer vanaf. 😉
Waar heeft je vrouw die stickers eigenlijk gehaald?


Maarten antwoordt op 1 november 2011:

Peter

Stickers gekoct in Ridderkerk prijs € 20,50 per set


Alfred Bakker antwoordt op 23 december 2011:

Omdat ik diverse discussies hierover op internet tegen kwam heb ik dit onderwerp afgelopen week bij de RDW voorgelegd.
Daar kreeg ik als antwoord dat het in Nederland verboden is om dergelijke stickers/borden te voeren op aanhangers/caravans lichter dan 3500Kg.

Bovendien is het dat een voertuig uitsluitend moet voldoen aan de uitrustings eisen die gelden in het land waar dit is geregistreerd
Ik denk dus dat het dan onmogelijk is dat andere landen dit voor buitenlandse toeristen kunnen verplichten, terwijl het in het land van herkomst verboden is.


RobD antwoordt op 24 december 2011:

"Bovendien is het dat een voertuig uitsluitend moet voldoen aan de uitrustings eisen die gelden in het land waar dit is geregistreerd"

Dan toch ff terug naar de RDW. De borden hebben n.l. niets te doen met voertuigeisen zoals deze binnen de EU zijn vastgelegd.


Theo Gerrits antwoordt op 24 december 2011:

Hieronder wat wettelijke bepalingen van markeringen en reflectie.Gelden voor aanhangers met een tmm > 3500 kg.

We zitten midden in een overgangsfase van markeringsborden naar lijn markering. Halfweg 2008 (juli) moeten nieuwe vrachtauto's en zware aanhangers zijn voorzien van lijn markering.(typekeuringseis) Dit is een gefaseerde invoering die duurt tot 1 januari 2013.

definitie:
lijnmarkering: opvallende markering die dient om de horizontale dimensie (lengte en breedte) van een voertuig aan te geven door middel van een doorlopende lijn;

Na 31 dec 2012 zal het betreffende artikel van kracht worden, zie 5.12.51 Regeling voertuigen

m. lijnmarkering aan de achterzijde indien het voertuig breder is dan 2,10 m, na 31 december 2012 in gebruik is genomen en de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3.500 kg; hierbij is bijlage VIII, artikel 153 van toepassing;

n. lijnmarkering aan de zijkant indien het voertuig langer is dan 6,00 m, na 31 december 2012 in gebruik is genomen en de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3.500 kg; hierbij is bijlage VIII, artikel 153 van toepassing.

Wat echter ook in artikel 5.12 57 staat is dat het ook maag op andere aanhangwagens uit de afdeling 12. Dat betekent dat caravans /aanhangwagens tussen de 750 - tot 3500 kg dit ook mogen hebben!
De kleine caravan/aanhangwagen tot 750 kg mag dat niet.

Het betekent kortweg dat de reflectie beplating op termijn gaat verdwijnen.
Ik krijg er nog geen vinger achter waarop de markeringsplaten op caravans gestoeld is. Nog niemand heeft mij die wetgeving onder ogen gebracht, ook niet het Spaanse Verkeersbureau.

Hieronder een paar sites die informatie geven.
http://solutions.3mnederland.nl/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=1213196779000&assetId=1180600060164&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile

http://www.voertuigmarkering.com/?q=node/1

Theo G


RobD antwoordt op 24 december 2011:

Theo, wat heeft dit met de vraag te maken???
Het gaat om wat de Spaanse wet (eventueel) voorschrijft, niet dit NL geleuter, wat inmiddels al 4 jaar bekend is.

Net als de wetgeving in Italië het 60x60cm rood/wit gestreepte bord voorschrijft kan Spanje de vernoemde borden voorschrijven. Dit staat geheel los van alle EU voertuigeisen, en staat ook geheel los van een lijnmarkering die tzt de overhand zal krijgen.
Iedere nationale overheid kan nog altijd zelf wetten opleggen die het verkeer, en voertuigen al dan niet veiliger kunnen maken.



Theo Gerrits antwoordt op 25 december 2011:

Nationale Technische inrichtingeseisen zijn afgeleiden van de Europese regelgeving. Kortweg betekent dat inrichtingen vanuit het voertuig gezien overal gelijk zijn.
Als het geen inrichting betreft maar een gebruikerseis, dan is het een gedragsregel. Landen kunnen deze regels opstellen, denk aan het RVV 1990 en afd: 18 van de Regeling voertuigen, zijn ook geldend voor buitenlanders hier in Nederland. Evenzo zal Spanje dergelijke regels hebben, alleen niemand laat die wettelijke regels zien als het gaat om de markeringsborden. Ook in wetgeving, gedragsregels zien we dat er Europese harmonisatie plaats vindt. Ik meen me te herinneren in een eerder draadje dat ook Spaanse combinaties niet waren voorzien van dergelijke bebording.Voorals nog ben ik niet overtuigd van bestaande regelgeving.
De ANWB heeft als eerste een berichtje doen uit gaan, maar geen verdere onderbouwing geven. Ook het Spaanse Verkeersburau heeft mij niet kunnen laten zien van bestaande wetgeving. Overigens het NL geleuter is bijna bij niemand bekend, omdat het over toelating gaat, bij nieuwe voertuigen.

http://www.google.es/search?hl=es&rlz=1G1GGLQ_ESES242&q=placas%20vehiculo%20largo&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1148&bih=643.

Theo G


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 december 2011:

Info van de grootste caravanclub van Europa:
http://www.caravanclub.co.uk/planning-your-trip/overseas-trips/overseas-advice-leaflets/outfits-over-12m-travelling-to-spain/


Andreas-NL antwoordt op 26 december 2011:

Een vrij duidelijk verhaal van de Engelse Caravan Club. Stickers of kunststof platen zijn niet toegestaan; het moet aluminium zijn en een keurmerk ECE70 dragen. @Theo Gerrits: Is de genoemde 'Direccion General de Tráfico' hetzelfde als het Spaans Verkeersbureau? Neem aan dat de 'Automóvil Club de Espana' de tegenhanger van de ANWB is. (Ed Peeters?)


@Eric antwoordt op 26 december 2011:

De 'Direccion General de Tráfico' is te vergelijken met onze Inspectie Verkeer en Waterstaat.
http://www.ivw.nl/

Ik wil dan bij deze ook maar een wetsvoorstel indienen dat alle buitenlands gekentekende aanhangers alleen in NL mogen rijden als ze geheel oranje zijn gespoten. 😉


John antwoordt op 27 december 2011:

In de link die T. Gerrits plaatst zijn toch duidelijk Spaanse caravans te zien met de platen..........genomen al in 2008.


Ed Peeters antwoordt op 28 december 2011:

@Andreas-NL:
De RACE (Real Automóvil Club de España) is inderdaad de 'tegenhanger' van de ANWB, zoals mij een tiental jaren geleden door een dame van die bond werd meegedeeld. Met de opmerking erbij dat zij dat eigenlijk niet mocht zeggen, voegde zij eraan toe, dat veel mensen de voorkeur geven aan de RACC (Real Automóvil Club de Cataluña) die -anders dan de naam suggereert- ook in heel Spanje actief is.
De RACC is een vereniging met leden en een rechtspersoon zonder winstoogmerk. (Kijkend naar de dienstverlening zou deze mijn voorkeur hebben.) In het kader van dit topic is denk ik de RACE waar we het over moeten hebben want zij vertegenwoordigen Spanje in de AIT.
PS: 'Real' = 'Koninklijk' .


Ed Peeters antwoordt op 28 december 2011:

In de tekst van de link, die Menno op eerste Kerstdag publiceerde, herken ik erg veel van de resultaten van mijn eigen onderzoek afgelopen weken en ik raad iedereen aan, die link nog eens goed door te lezen. (*)
Ik heb inderdaad de wet gevonden van 1998 alsook het Real Decreto (KB) van 2009. Dat laatste document is 72 pagina's lang en er is geen woord niet-Spaans bij. Waar ik nog naar op zoek was, is een onderliggend document (een regeling of voorschrift) zoals wij die in Nederland ook kennen als uitvoering van een KB. Heb die niet kunnen vinden.
Een (gedocumenteerde) vraag van mij, gericht aan de KCK, bleef twee maanden onbeantwoord.

(*) Bovendien: Als zij Solvit en 'Brussel' hebben geraadpleegd, denk ik dat wij als Hollandse scherpslijpers daar weinig aan toe kunnen voegen.


jean claude antwoordt op 28 december 2011:

maar we weten nu nog steeds niet............zijn we als buitenlander verplicht die borden aan te schaffen als we naar Spanje gaan.........ja of niet???????????????????


Hans Stoute antwoordt op 28 december 2011:

Ik denk dat het niet verplicht is. Bij Eur-Lex is daarover niets te vinden. Italië heeft ook zo'n kromme regel (het auto-kenteken moet daar op de aanhanger-zijkant geschroefd worden (rimorchio). Buitenlanders zijn daarvan vrijgesteld. Waarom zou Spanje iets van ons kunnen vragen wat wij hier niet eens mogen hebben? enz, enz.
Ik denk broodje aap.


John antwoordt op 28 december 2011:

Hans, verdiep je eens wat je in ieder (buiten)land afzonderlijk in of om de auto MOET hebben!!!!


JH Vis antwoordt op 28 december 2011:

John, jij hebt vast en zeker een goed voornemen voor het nieuwe jaar.

Niet zo'n goede Kerst gehad?


Hans Stoute antwoordt op 28 december 2011:

John, waarom zou ik mij moeten verdiepen in een regel die alleen maar in een krant verschenen is, die hoegenaamd nergens is terug te vinden, dat fabrikanten van dergelijke platen met geen woord reppen over de verplichting voor caravans, enz, enz. En voor de rest: doorgaans ben ik zeer goed op de hoogte van wat allemaal met caravans van doen heeft.


John antwoordt op 28 december 2011:

Volgens het Spaans Directoraat-Generaal van Verkeer, zoals weergegeven op http://www.vialred.com/manual/32.pdf.
Pagina 11 en volgens de google vertaling:

Alle voertuigen en voertuigcombinaties waarvan de lengte meer dan 12 m bedraagt dragen op de achterzijde en gecentreerd over de as van het voertuig, een plaat rechthoekig: Lengte van 1.300 mm en 250 mm hoog. Met een reflecterende gele achtergrond en rode rand fluorescerend. Deze plaat kan worden vervangen, waar aanbevolen, voor een betere positie, door twee van eigenschappen vergelijkbaar met de vorige, maar 500 mm in lengte gelegen symmetrisch aan beide zijden van de as voertuig!!!


Hans Stoute antwoordt op 28 december 2011:

Komt gewoon helemaal overeen met onze regels. Is dus gewoon Europese regelgeving, en dus ga ik tot het tegendeel blijkt er van uit dat de regel niet voor < 3500 geldt.


John antwoordt op 28 december 2011:

Ik lees nergens een gewicht categorie of beperking, er staat toch duidelijk ALLE voertuigen.........😉


Bert antwoordt op 28 december 2011:

@Hans. Aleen in 'een krant verschenen'? Zie de link van Menno naar een leaflet uitgegeven door de CC. Niet de eerste de beste club van caravanners in Europa... Dat jouw Nederlandse importeur of (Duitse?) caravanfabrikant dat nergens meldt is uiteraard niet zo verwonderlijk. Dat jij met zijn product naar Spanje wilt en bijvoorbeeld reflecterende hesjes bij je moet hebben, of een brandblusser of anti-aids-handschoentjes (!) is jouw zaak en verantwoordelijkheid.

Duidelijk is dat deze eis van reflectorplaten voor Spanjolen iig geldig is. Of die voor niet-spaans gekentekende voertuigen ook geldt zullen we nooit weten totdat je bekeuringen krijgt en meer ellende (niet verder mogen rijden, eerst aanschaffen...) Ik vergelijk die eis met die van een gestreepte reflectorplaat als je fietsen achterop vervoert. Ook die moet je voeren als je naar Italië e.d. gaat. Lijkt me zinvoller dan maar eigenwijs aan te nemen dat jij als NL dat niet moet hebben.

Wellicht een reden om maar niet naar Spanje te gaan? Da's ook een alternatief en een reden voor Spanje zich te conformeren aan algemeen geldende (voertuig)eisen in Europa. Om economische redenen. Werkt hoor.... Schrijf maar brieven en ik begreep dat je daar goed in bent? 😉

@Ed Peeters. De Nederlandse tegenhanger van de Spaanse RACE of RACC is natuurlijk niet de door die 'mevrouw' verkondige AN?B, maar de KNAC. De Koninklijke Nederlands(ch)e Automobiel Club en de ? Tussen AN-B voor Wielrijders.... 😉 In het Verenigd Koninkrijk (UK) is dat dus de RAC. De CC (The Caravan Club) kun je vergelijken qua ledental met de AN?B, niet qua doelstellingen!!

(Puntjes op de i)


Hans Stoute antwoordt op 28 december 2011:

@Bert. Ik weet niet uit welke bronnen deze clubs hun info halen. De ANWB baseert zich daadwerkelijk op een krantebericht en navraag bij het toeristenbureau. Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij het weekend -rijverbod in Duitsland. De Duitse overheid maakt in verschillende talen duidelijk wie wel en niet mogen rijden. (niet dat daar iemand iets van snapt, maar dat terzijde) De spaanse overheid doet dat op de enige echt relevante site (www.dgt.es) hoegenaamd niet. Wijs ik er ook nog even op dat juist Spanje niet om kan gaan met de vermeende tacho-plicht voor lichte bestelauto's enz. Dus tot het moment dat er uit de spaanse hoek echte info komt ga ik er van uit dat gewoon de nederlandse uitvoeringseisen gelden. Ter info aan jou: hesjes, verbandtrommels, lengteborden voor lading etc. kan je niet als uitvoeringeis omschrijven. De 'belgische' brandblusser weer wel. Die moet in belgië in de auto zitten bij levering en keuring. Is dus uitvoeringseis en derhalve ook niet relevant voor ons.
Wat de clubs betreft: de ANWB mag je gerust een grote noemen in Europees verband. in andere landen zijn die organisaties meer versnipperd. De CC zal best heel groot zijn maar dat ze groter zouden zijn of gelijk aan de ANWB geloof ik niet zo. De KNAC is een leuke oude-herenclub, maar is zo goed als opgegaan in de ANWB.


John antwoordt op 28 december 2011:

"Ter info aan jou: hesjes, verbandtrommels, lengteborden voor lading etc. kan je niet als uitvoeringeis omschrijven".

Niet als voertuig uitrusting eisen zoals de EU voorschrijft! Maar wel als toegevoegde uitrusting eis en daardoor verplicht door locale overheden. En daar hebben wij ons maar aan aan te passen, of we het nu geloven of niet 😉


Hans Stoute antwoordt op 28 december 2011:

@John. Daarom noemde ik ze dus; omdat ze door lokale overheden wel verplicht gesteld kunnen worden. Of dat voor deze ECE 70 borden ook zo is betwijfel ik dus in hoge mate. Zelfs Duitsland durft geen harde eis voor winterbanden neer te leggen, maar laat het afhangen van weersomstandigheden. Zo ook zijn andere landen zeer terughoudend voor dergelijke regels en kijken ze naar elkaar of Europa.


Louis antwoordt op 28 december 2011:

Welles-nietes tot 2013 of nog later ?
Fraai :
Wij ons straks in Leeuwarden weer allemaal vergapen aan al dat zorgvuldig ontworpen moois ,en dan blijkt er ergens een mallotenwetje die dit in een klap teniet kan doen .
Toch een lastig puntje voor hen die Spanje als vakantiebestemming prefereren.
En echt duidelijk is dit hele verhaal gezien de lengte van deze hele discussie ook al niet.
Toch wel handig en duidelijk allemaal die europese verbondenheid .....







John antwoordt op 29 december 2011:

Als antwoord op mijn vraag aan het Spaans verkeersburo, zojuist antwoord ontvangen:

Geachte heer ,
Wij staan u graag tot dienst.
De wetgeving voor welke combinatie dan ook langer dan 12m is voor iedereen van toepassing die in Spanje rijdt.
De wet bestaat al sinds 1999, toendertijd gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer BOE núm. 22 van Martes 26 enero 1999.

Met vriendelijke groet,
TURESPAÑA

Toch niet echt zomaar een kranten artikel😉


Hans Stoute antwoordt op 29 december 2011:

Dan zal het wel zo zijn. Blijft de vraag waarom wij daar dan 11 jaar later van in kennis gesteld worden.


Caravanman antwoordt op 30 december 2011:

@John: antwoord van het Spaans verkeersbureau

Natuurlijk en als je iets over het reglement voertuigen in Nederland wilt weten ga je natuurlijk naar het VVV. Toch??

Stop nu met deze flauwe kul. Een reeds 12 jaar bestaande wet waar tot voor kort niemand over gehoord had en waarvoor niemand in dit land ooit bekeurd is, wordt nu door een onverifiëerbare publikatie van een commerciele autoclub ineens een hot item?
Laat u niet gek maken.


John antwoordt op 30 december 2011:

Er zullen altijd eigenwijze en ongelovige personen blijven. 😉
De verwijzing naar de Staatscourant zegt mij in ieder geval voldoende.
Dat het nu ineens actueel word? Misschien door intensievere controle's op naleving? Ook Spanje mist enkele Euro's

Waarvoor niemand in dit land ooit bekeurd is? Is deze site representatief voor GEHEEL caravanend NL? Lijkt mij (helaas) niet, en zeker niet met combi's langer dan 12 mtr😉


Hans antwoordt op 11 juni 2012:

Bij veel benzinestations in Spanje geweest en nergens zijn de sticker/platen ECE70 te koop in Spanje, ook niet aan de grens.
Daar zijn bij alle stations geen ECE70 markeringsplaten te verkrijgen.


Maurice antwoordt op 27 juni 2012:

Nou is er al zoveel over geschreven op de forums en in de media. Er zal dus vast al wel iemand met echte controle ervaring zijn. Ben dan ook erg benieuwd naar de hoogte van de bekeuring.


willianv antwoordt op 3 juli 2012:

Het lijkt erop dat het niet zo een vaart zal lopen.
Mijn combinatie is meer dan 12 mtr, maar ik denk niet dat ik de markeringsborden ga plaatsen.


dabbertje antwoordt op 6 juli 2012:

Wij zijn nu een week in Spanje en heb nog geen enkele caravan met die ECE70 platen gezien. Controle hierop (bij de grens) ook niet.

In Spanje zijn ze maar wat blij met al die toeristen die hier hun geld uitgeven, dan ga je ze toch niet bekeuren voor zo'n domme regel.... 😉

Gr. Daphne


Cees antwoordt op 10 augustus 2014:

heb geen antwoord maar de vraag of er werkelijk gecontroleerd wordt en bekeuringen zijn uitgeschreven.


Alfred antwoordt op 10 augustus 2014:

Ik ben vorig jaar in Spanje gecontroleerd op het gebruik van de ECE70 markering.
Mijn toenmalige combinatie was ruim 12 meter lang en ik had de borden achter het achterraam van de caravan geplaatst.
Dit werd goed bevonden door de Spaanse politie.
Er wordt dus wel degelijk op gecontroleerd en ook voor bekeurt bij het niet voeren van de markering.


Quirien antwoordt op 10 augustus 2014:

Zïe ook topic; Spanje verplicht ECE 70 markering met 179 antwoorden.
Hierin wordt ook gesproken over controles/ bekeuringen.

Verder heb ik in een andere rubriek/site ook wel eens gelezen dat er controles c.q. bekeuringen werden uitgeschreven.
Hoe het recent gesteld is met de naleving hierop weet ik niet ;dus laat de reacties maar komen.


Alfred antwoordt op 10 augustus 2014:

Ga er maar vanuit dat er redelijk streng op wordt gecontroleerd.
Spanje zit net als de rest van Europa nog altijd in economisch zwaar weer.
Bekeuringen zijn een aangename en makkelijke aanvulling op de staatskas.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker