Caravantrekker.nl

Aanhaalmoment

Albert vraagt op 22 juni 2010:

Kan iemand mij aangeven wat het aanhaalmoment is voor de wielbouten bij een stalen velg en bij een aluminium velg?

Alvast bedankt.

Groeten,
Albert

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert.s antwoordt op 22 juni 2010:

ik zou zeggen aluminium velgen 110 nm en staal iets meer.....115-120
Misschien kun je achterhalen wat de fabrikant aan geeft voor aanhaalmomenten ( instruktie boekje )?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juni 2010:

Volgens mij net andersom...
Stalen velgen 90 Nm
Aluminium velgen 120 Nm


Bert.s antwoordt op 22 juni 2010:

Bij auto's worden vaak stalen velgen vaak met een hoger aanhaalmoment aangedraaid dan aluminium velgen.
heb even gegoogled maar ook daar verschillen de meningen.


Jan antwoordt op 22 juni 2010:

Nee, niet waar.
Er is maar één juiste mening en dat is dat staal overwegend met 90 Nm wordt aangetrokken en LM wielen met conische bouten of moeren met 130 Nm.
Wolfrace wielen (platte bout met ring) op minimaal 150 Nm.

Staal met meer dan 100 Nm aandraaien vervormt het stalen wiel voorbij de vloeigrens en geeft blijvende schade en loslopende wielen.


Ronald antwoordt op 23 juni 2010:

Tijdens winterbanden wisselen naar zomerbanden met aluminium velgen laat ik na 100 km de moeren even nadraaien.
Toevallig gevraagd over het aanhaalmoment en monteur zei 120nm
Ronald


Bert.s antwoordt op 23 juni 2010:

Jan

dan zijn er inderdaad veel mensen die het fout doen.

incl me


Albert antwoordt op 23 juni 2010:

Bedankt voor de reacties. Ik koers op de stellige mening van Jan en ook onderbouwd door anderen.


G antwoordt op 2 juli 2015:

Zie pagina 4.4 van de beschrijving van Hobby
http://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/service/Bedienungsanleitungen/Komplett-BS-WW-nl-12.pdf


Theo antwoordt op 2 juli 2015:

Is allemaal heel verschillend. Niet echt een lijn in te trekken.

Ford geeft voor de Ranger alle velgtypes dus zowel staal als alu 87,5-118,5Nm. Terwijl die bij een Galaxy op 140Nm moesten getrokken. Op intuïtie zou ik eerder het omgekeerde verwachten.

Indien standaard velgen, de gegevens uit het instructieboekje gebruiken. Anders gegevens van de velgfabrikant.


frank antwoordt op 2 juli 2015:

volgens instructieboekje: Opel Corsa b Boutmaat M12x1,5: 110Nm geen vermelding staal/alu. volgens instructieboekje: Mercedes a (w169) BoutmaatM14x1,5: 130Nm met explicite vermelding zowel voor staal als aluminium. volgens tabel aanhaalmomenten Gedore (fabrikant van oa momentsleutels) dient het aanhaalmoment met 10% verlaagd te worden indien men smeermiddel ( koperverbinding, ceramisch vet od) op de schroefdraad aanbrengt.


Martijn antwoordt op 2 juli 2015:

In ieder geval, 1 slag voor het afbreekt, stoppen.


TheoS antwoordt op 3 juli 2015:

In het instructieboekje van mijn caravan (Avento) staat:
. stalen velgen 90 nm.
. alum. velgen: 140 nm.


John antwoordt op 3 juli 2015:

http://www.h-peters.com/wielmoeren.html


emilio antwoordt op 8 juli 2015:

aanhaalmoment is afhankelijk van materiaalkeuze en maten (8.8-10.9 en sw 17/19/21 ) van het bevestigings materiaal (bouten/ moeren) en dan worden alu velgen vaster gezet dan plaatstaalvelgen, ter voorkoming van vervorming van het conusgedeelte.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker