Van der Werff vraagt op 1 oktober 2006:
Ik heb een Engelse caravan (Highlander) met een korte dissel. Ik vind de caravan erg gevoelig op de snelweg. Heeft een langere dissel (meeste Europese caravans) een stabielere invloed op het rijgedrag ?
Bert antwoordt op 1 oktober 2006:
Die 'onrust' kan natuurlijk ook aan andere dingen liggen: belading, bandenspanning (ook van de auto).
Er wordt inderdaad beweert dat een lange dissel het weggedrag positief beïnvloedt. Maar wat is een lange dissel? In feite een kortere caravan plaatsen op een bepaald chassis. Het deel tussen kogel en as wordt dan relatief lang. Veel Britse caravans (maar ik zag laatst een Bürstner die ook nauwelijks ruimte had tussen koffer- en disselbak) hebben een relatief lange caravan op een relatief kort chassis staan. Hebben die het dan allemaal fout? Kweenie... Het is lastig vergelijken (en te bewijzen) omdat meer factoren de stabiliteit bepalen. De exacte gewichtsverdeling (ook leeg dus) over de hele opbouw, de stroomlijn, de massa enz. M'n gevoel zegt dat een identieke caravan(opbouw) op een in feite naar achteren geplaatste as, een betere richtingsstabiliteit heeft. M'n gevoel zegt ook dat als die ver naar achteren geplaatste massa eenmaal aan het zwaaien slaat het weer een nadeel is.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 oktober 2006:
Over het algemeen zorgt een langere dissel voor een stabieler weggedrag. Maar om nu te zeggen dat uw 'gevoeligheid' alleen komt door die korte dissel gaat wat ver. Belading, banden(spanning), gewichtsverhouding en de trekauto hebben zeker ook invloed.
Jan antwoordt op 1 oktober 2006:
Helemaal eens met de analyse van Bert. Volgens mij telt alleen de afstand tussen de kogel en de as voor de lengte van de dissel.
Wat mij telkens weer opvalt is dat er met name in Nederland en Belgie behoorlijke veel spoorvorming optreedt als gevolg van het intensieve (vracht)verkeer. Dan lijkt het net of je combinatie slecht beladen is. Afgelopen week weer op de A28 bij terugkeer uit Drente. Dan heb ik sterk de neiging te stoppen en te checken terwijl aan mijn belading en bandenspanning niets veranderd is.
Misschien ligt het daaraan.
Jerry antwoordt op 5 oktober 2006:
Ik denk dat het juist beladen van auto en caravan meer invloed heeft op het stabiel zijn van de combinatie als de lengte van de dissel maar...
Met een lange dissel is het trekkende voertuig langer de baas over de caravan als het minder stabiel gaat worden.
Dat geld anderom volgens mij ook voor de overhang van de auto naar achteren.
Hoe korter de trekhaak op de achteras zit des te beter kan hij het span in bedwang houden.
mvg Jerry
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen