Caravantrekker.nl

Trekken caravan met bedrijfswagen

Ron vraagt op 1 juli 2010:

Mag ik met een VW Caddy (bedrijfswagen) door Duitskand en Oostenrijk rijden. Ik heb nl gehoord dat dit in de maanden juli en augustus niet mag op zaterdag en zondag. Ik denk dat het gewoon een fabel is maar wil het graag zeker weten. Alvast bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Willem antwoordt op 1 juli 2010:

klopt helemaal, officieel mag het niet.

Uit ervaring kan ik zeggen, dat als het particulier gebruik is het word gedoogd.


Ron antwoordt op 1 juli 2010:

Dank je wel Willem voor het duidelijke antwoord hier kan ik wat mee aangezien verschillende instanties zoals ANWB hier over niets kunnen zeggen.


RobD antwoordt op 2 juli 2010:

Volgens de EVD:
Vakantierijverboden
Bij verordening van 13 mei 1985 is een jaarlijks terugkerend vakantierijverbod ingevoerd in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus. Dit rijverbod geldt voor:

voertuigen met een toegestaan totaalgewicht van 7,5 ton en meer;
vrachtauto (!!!)-aanhangwagencombinaties, ongeacht het gewicht.
Dit vakantierijverbod is van kracht op zaterdagen van 7.00 tot 20.00 uur, op bepaalde gedeelten van de autosnelwegen en enkele Bundesstraßen (rijkswegen). Ook hierbij geldt een vrijstelling voor die categorieën vervoer die genoemd zijn onder de vrijstelling voor het rijverbod op zon- en feestdagen.

Moet met een Caddy géén enkel probleem geven.


RobD antwoordt op 2 juli 2010:

De lijst met de verboden snelwegen voor diegene die het wil zien:
http://www.bmvbs.de/-,302.2221/Lkw-Fahrverbot-in-der-Ferienre.htm


Willem antwoordt op 2 juli 2010:

Mijn 1ste antwoord was uit evaring met de Duitse politie toen wij een Transporter T5 hadden op Grijs kenteken met caravan erahter en controle kregen op de Duitse Autobahn op een zondag.

ZWART WIT gezien is het verboden, en wel om de volgende reden:

LKW's sind Kraftfahrzeuge, die nach Bauart und Einrichtung zur Beförderung von Gütern bestimmt sind.

De Duitse wet kent of een personenwagen PKW (Personen Kraft Wagen) of zoals hierboven staat vermeld een Last Kraft Wagen (LKW)

Nou is die Caddy (maar ook busjes/transporters), en dus alles op GRIJS Kenteken volgens de Duitse wet een LKW. (bdrijfswagen)

Nu mag je op die bewuste zaterdagen en zondagen in JULI en AUGUSTUS best rijden met een Caddy Transporter e.d.

MAAR..... zoals in de Duits wet staat mag er op die bewuste zaterdag en zondagen officieel NIET gereden worden met een Aanhangwagen/Caravan achter die Caddy e.d. op Snelwegen en bepaalde Bundeswegen: en dat staat hier in het Duits:

...............sowie Anhänger hinter Lastkraftwagen.

Dus, zoals hierboven omschreven mag een Caddy / Transporter officieel NIET met een AHW of caravan rijden op
de vermelde Zaterdagen en Zondagen.

Sterker nog, je mag in b.v. Duitsland eigenlijk op GEEN enkele zondag rijden met een AHW of caravan achter je Caddy / Transporter.

En dan nog gekker: als je caddy of Transporter ramen en banken en een GEEL kenteken heeft, mag je wel rijden op zondagen, en heeft je Caddy /Transporter een dubbele cabine (grijs kenteken) mag het niet.

Dus uit ervaring wordt er wel op gecontroleerd, maar toen bleek dat vrije tijd/vakantie ging en bij de bleek dat er GEEN goederen werden vervoerd (volgens de wet*) mochten we doorrijden.

* prive goederen (persoonlijke bezittingen) isvolgens de wet geen goedernevrvoer.

Fijne vakantie.


RobD antwoordt op 2 juli 2010:

Godsalmekietelen Willem. je haalt er een hoop geneuzel bij voor niets. Kijk eens naar het aangegeven tonnage, daar kome je met je caddy of T5 nooit aan. Ondanks wat de politie jou allemaal wijs probeerde te maken.

"Sterker nog, je mag in b.v. Duitsland eigenlijk op GEEN enkele zondag rijden met een AHW of caravan achter je Caddy / Transporter".
Dit is dus volslagen nonsens!


Willem antwoordt op 2 juli 2010:

Nee RobD : Goed lezen wat de Duiste wet schrijft:

LKW boven de 7.5 ton

OF

LKW in de breedste zijn van het woord (zonder gewichtsaanduiding !!) en (dus ook onder 7,5 ton) maar dan met Aanhanger.


Daar zit hem het probleem !!

Dus geen geneuzel, gewoon de Duitse wet.

Stop maar een bij een Polizeistelle langs de autobahn en vraag het maar na.



RobD antwoordt op 2 juli 2010:

OK, vertaling: Vrachtauto's met een maximaal toegelaten gewicht van meer dan 7,5 ton en aanhangwagens achter vrachtwagens.

Blijft toch staan dat die vrachtwagens max 7.5 ton mogen wegen, zonder of met aanhanger.

De BAG schrijft op haar site zelfs "Gesamt" gezamelijk dus.

Stop maar bij een polizeistelle en vraag maar na.


Willem antwoordt op 2 juli 2010:

Nee RobD ,

Je schrijft het zelf:

Vrachtauto's met een maximaal toegelaten gewicht van meer dan 7,5 ton

EN

Aanhangwagens achter vrachtwagens. (hier staat nergens 7,5 ton vermeld, geldt dus voor alles!


RobD antwoordt op 2 juli 2010:

Willem, van mij mag je, enne, je valt in herhaling.
De praktijk wijst anders uit.
Autobahn polizei stelle Moers Tel.: 00492151 / 634-6502 vraag naar Hern Heidrich en stel hem deze vraag, ik heb het net zelf gedaan.


John antwoordt op 2 juli 2010:

Wij hebben in onze zaak 2 VW Crafters lopen GWV 5.4t. Deze rijden vaak in het weekend (ong. 15 tot 20) door Duitsland en regelmatig met aanhanger tot 2t. Wij hadden die Crafters graag in een zwaardere uitvoering gehad, maar zijn speciaal zo besteld en gekocht om BEIDE niet over de 7.5 t. te komen. Hiervoor met LT's en altijd zonder problemen.
Volgens de toenmalige inlichtingen is de wet met aanhangers er gekomen vanwege het feit dat in het begin men rondreed met 7 t. vrachtwagens en daarachter nog eens 4-5 t. Vandaar gezamenlijk gewicht.


Willem antwoordt op 2 juli 2010:

RobD,

Dat is dan nieuwe info.

ben nu wel zeer benieuwd geworden en zal na het weekend ook navragen hoe de regels zijn (geworden)


Willem antwoordt op 5 juli 2010:

Mensen,

Vanochtend 2 maal gesproken met het

Polizeipräsidium Düsseldorf
Tel 0049 211 870 42 82
Frau Fruechte

Zij heeft alles nagevraagd en uitgezocht en meld het volgende:

Het is NIET toegestaan om met grijs kenteken en een AHW / caravan te rijden ook als dit ONDER de 7.5 tons grens is.

Dit geldt op ALLE zon en feestdagen van het jaar, daarbij komen ook de extra zaterdagen in Juli en Augutus (vakantieperiode)

Concreet: Caddy / Transporter en Co mogen officieel dus NIET rijden met een AHW / Caravan op boven genoemde dagen.

7,5 ton en zwaarder = rijverbod
Onder de 7,5 ton maar MET Ahw / Caravan = rijverbod

Toen wij een T5 hadden op grijs kenteken ook altijd gereden op deze dagen en een keer een waarschuwing gehad van de Autobahnpolizei.

Sorry RobD


RobD antwoordt op 5 juli 2010:

Sorry??

Lijkt mij een gevalletje van niet weten of voor meerdere uitleg vatbaar.
Niettemin een mailtje gestuurd naar Geschäftsbereich des Bundesministerium des Innern. Als ze daar wetten maken, moeten ze het ook kunnen uitleggen.

Het lijkt mij heel erg vreemd en tegenstrijdig dat een va onder de 6 ton ineens niet meer met aanhanger met rijden van, laten we zeggen, 1t. Hier ontbreekt alle logica


Pat antwoordt op 5 juli 2010:

En buiten of het nu wel of niet mag, je zult maar aan de kant gezet worden en een rijverbod krijgen, doordat de desbetreffende diender ook niet helemaal op de hoogte is van de gang van zaken, dan sta je daar op een parkeerplaats te wachten tot het 20 uur is en je weer verder mag rijden. En een rijverbod is een rijverbod, dus geen camping opzoeken.

Maar ik denk dat de Polizei niet zo moeilijk doet met vakantieverkeer, anders waren er al vele Hollanders aan de kant gezet die met grijs kenteken rijden.
Of Duitsland moet verloren hebben van Nederland in de finale.


Bert antwoordt op 6 juli 2010:

Moet je met zo'n grijsgekentekende bedrijfsauto als een Caddy Maut betalen op de Duitse autobahn? Of is dat ook/mede gerelateerd aan het toegestaan gewicht ofwel groot rijbewijs (>3500 kg)?


Rico antwoordt op 6 juli 2010:

Nee. Maut geldt pas vanaf 12 ton.


Willem antwoordt op 6 juli 2010:

Maut is idd pas vanaf 12 ton.

Let wel niet het gewogen gewicht , maar van totale kenteken gewicht(en).

B.v. alleen VA of VA +AHW


Willem antwoordt op 9 juli 2010:

RobD heb je al een reactie gekregen n.a.v. je mail aan het:

Geschäftsbereich des Bundesministerium des Innern ??


RobD antwoordt op 9 juli 2010:

Not yet,
heb inmiddels nogmaals gemaild, ook ik wacht met enige spanning.


steven antwoordt op 13 juli 2010:

hallo allen,

zit met zelfde situatie en graag beetje uitleg of nu mag of niet

mag van mijn baas in de vakantie de mercedes sprinter 513 cdi max 3,5 t gebruiken en daaraan onze caravan carevalair van 1300 kg aanhangen
we gaan op reis naar praag ,budapest en balatonmeer
betekent dit nu dat ik in het weekend niet mag rijden met deze combinatie?


T. Hak antwoordt op 13 juli 2010:

Wel handig zo'n Europeesche Unie waar eenheid voorop staat.


Hastrecht antwoordt op 14 juli 2010:

Wij zijn afgelopen jaar bekeurt in Duitsland, omdat we met onze MB Sprinter en caravan reden op zondag.

Balen balen, maar regels zijn regels aldus meneer agent.


ricky antwoordt op 14 juli 2010:

Ik ben al jaren woonachtig in duitsland en op zon en feestdagen MAG je met een LKW (bedrijfsauto op zijn nederlands) een aanhanger trekken MITS je niet boven de 3,5 ton totaal gewicht uit komt en MITS het vakantie of vrijetijd als reisdoel betreft.
Bron is Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
Zelf na te lezen op:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wochenendfahrverbot.

Hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is.


janka antwoordt op 14 juli 2010:

Toen deze regel bekend werd gemaakt brak er een storm van verontwaardiging los. Daarom heeft de Duitse regering de regel aangepast en is het geworden zoals Ricky het hier omschrijft. Ma.w. het is niet van toepassing op vakantieverkeer.


Hastrecht antwoordt op 14 juli 2010:

Los van wat Ricky en Janka schrijven:

Staat er in de tekst als ik de link aanklik:

Sowie für alle LKW ungeachtet ihres zulässigen Gesamtgewichtes, die einen Anhänger mit sich führen.

Laat Jaka of Ricky ij maar eens de officiele wettelijke tekst zien/lezen waar staat dat vakantieverkeer is vrijgesteld van dit verbod ( kan ik niet vinden) dan vraag ik mijn geld terug.


janka antwoordt op 14 juli 2010:

Die Polizei was een beetje te voorbarig. Net zoals er in NL dienstkloppers lopen die denken te weten hoe het zit met een bepaalde wetgeving en dus zonder blikken of blozen het bonnenboekje trekken. U heeft gewoon pech gehad. De agent in kwestie zat fout.


janka antwoordt op 14 juli 2010:

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=897

Lees dit draadje maar eens door en er zal een hoop duidelijk worden..hoop ik.


antwoordt op 14 juli 2010:

En onderstaande regel die Ricky helaas niet vermeld heeft verklaart waarom Hastrecht wel een bon heeft gehad.

Da der Beschluss der Verkehrsminister erst in wenigen Bundesländern umgesetzt worden ist, gelten diese Ausnahmen allerdings noch nicht bundeseinheitlich.

Hoezo zeuren over 1 Europa. De Duitse Bondsstaten zijn het zelfs niet met elkaar eens.

vrgr
JT®


janka antwoordt op 14 juli 2010:

Nou, dan doen ze er wel heel lang over want in 2005 antwoordde de ANWB al dat het in de praktijk niet gold voor, ik citeer :" grijs gekentekende 'personenauto's' met aanhanger. Ook gesloten bestelbussen zullen in de praktijk niet onder het rijverbod vallen" einde citaat ANWB, Mevrouw van der Scheer afd. Advies Service en Verkoop.
Het was jaren geleden al erg actueel. Omdat er toen wel duidelijkheid kwam is alles naar de achtergrond geschoven en nu steekt het weer de kop op.


Ton antwoordt op 14 juli 2010:

Maar hoe zit het dan bij mij:

Ik rij met een Dodge Ram pickup die weegt leeg bijna 3 ton + de caravan van 1500 kg is een totaal van 4,5 ton, dus ruim boven de 3,5 ton.
Mag ik dan wel of niet rijden ?


Tijs antwoordt op 15 juli 2010:

Als ik die tekst op Wikipedia goed lees gaat het hierbij (net als in de discussie in NL over 90 km/u) over de max. toegstane massa van het trekkende voertuig. Die max. massa mag niet boven de 3.500 kg uitkomen.

Dus, Ton, als jouw Dodge een max. toegestane massa van 3.500 kg heeft en je jouw combinatie met BE gereden mag worden interpreteer ik de regel als: goede reis, het mag!


Ton antwoordt op 15 juli 2010:

OK Thijs

Je stelt me weer gerust......bedankt !!


ricky antwoordt op 15 juli 2010:

citaat van Janka:
Toen deze regel bekend werd gemaakt brak er een storm van verontwaardiging los. Daarom heeft de Duitse regering de regel aangepast en is het geworden zoals Ricky het hier omschrijft. Ma.w. het is niet van toepassing op vakantieverkeer

Hoho, ik heb nooit geschreven dat niet van toepassing is op vakantie verkeer, de uitzondering op de regel is JUIST van toepassing op vakantie verkeer.
Voor Ton met de Dodge ram pickup,
Het ligt er aan of de auto een 'geel' of een 'grijs' kenteken heeft. Heeft ie een grijs kenteken dan mag het NIET, het TOTAAL gewicht overschrijd immers de 3,5 ton. Heeft ie een 'geel' kenteken dan is er geen probleem de wagen is immers een PKW.
Voor JT®,
In duitsland heb je 2 soorten 'polizei' de autobahn polizei en de bundes polizei. de autobahn polizei dient zich aan de StVO te houden aangezien de autobahn polizei word aangestuurd door de staats ministerie. De Bundes polizei kan en mag afwijken van de StVo als de bundes ministerie andere regelgevingen heeft opgesteld. Kortom, op de autobahn zal je geen bekeuring mogen krijgen, op bunde strasse wel.

Grt Ricky
(VW multivan T5 Business a 2300 kg + Hobby KMFE650 a 1800 kg)


Ton antwoordt op 15 juli 2010:

Het inderdaad een grijs kenteken Ricky,
maar rij toch gewoon door Duitsland hoor.


ricky antwoordt op 15 juli 2010:

@Hastrecht,
Uit de StVo gekoppierd:
Lkw FaVbLkw FaVb 1. Vom Fahrverbot nicht betroffene Fahrzeuge

Normabkürzung Normtitel Verkündungsstand, letzte Änderung Normgeber
Lkw FaVb Erlass StVO 1/2008 – Lkw Fahrverbot in Kraft ab: 01.04.2008 BRE

Inhaltsübersicht
[ohne]

1. Vom Fahrverbot nicht betroffene Fahrzeuge

2. Vereinfachtes Genehmigungsverfahren

3. Be- oder Entladung von Seeschiffen

4. Andere Fahrten

5. Dauerausnahmegenehmigungen

6. Verfahren bei Ausnahmegenehmigungen

7. Inhalt und Nachweis der Ausnahmegenehmigung

Normabkürzung Normtitel Verkündungsstand, letzte Änderung Normgeber
Lkw FaVb Erlass StVO 1/2008 – Lkw Fahrverbot in Kraft ab: 01.04.2008 BRE

Einleitung
1Nach –§ 30 Abs. 3 StVO ist an Sonn- und Feiertagen in der Zeit von 0 bis 22 Uhr der Verkehr von Lkw mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 7,5 t verboten. 2Vom Fahrverbot ausgenommen sind Frischprodukte (Milch, Fleisch, Fisch) sowie Obst und Gemüse. 3Auch Kombiverkehre (Schiene – Straße bis zu einer Entfernung von 200 km bzw. Hafen – Straße im Umkreis von 150 km) unterliegen keinem Fahrverbot. 4Für alle anderen Transporte werden Ausnahmegenehmigungen durch die örtlich zuständigen Straßenverkehrsbehörden benötigt. 5Diese sollen nur in „dringenden Fällen“ erteilt werden. 6Keinesfalls dürfen wirtschaftliche oder wettbewerbliche Gründe eine Rolle spielen.

1Leider zeigt die Praxis, dass das Bedürfnis der Transportfirmen nach Ausnahmen groß ist und jedes Bundesland die Erteilung der Ausnahmegenehmigungen unterschiedlich handhabt. 2Dies hat bereits zu Wettbewerbsverzerrungen innerhalb des Bundesgebietes geführt und wird bei unveränderter Handhabung weiterhin so bleiben. 3Ziel ist es daher, eine einheitliche und restriktive Genehmigungspraxis der Länder zu erreichen. 4Nach wiederholten Beratungen im dafür zuständigen Bund-Länder-Fachausschuss Straßenverkehrs-Ordnung und Vorlage der Problematik in der Gemeinsamen Konferenz der Verkehrs- und Straßenbauabteilungsleiter der Länder (GKVS) wurde schließlich auf der Verkehrsministerkonferenz (VMK) am 22./23. 11. 2006 der Beschluss gefasst, eine Länderarbeitsgruppe unter Vorsitz des Landes Niedersachsen mit der Ausnahmegenehmigungspraxis zu § 30 Abs. 3 StVO und der dazugehörigen VwV-StVO zu befassen.

1Die Länderarbeitsgruppe hat nach einer umfassenden Bestandsaufnahme der in den einzelnen Ländern vorherrschenden Verwaltungspraxis sowie Gesprächen mit Verbänden und Unternehmen der Speditionswirtschaft eine Vereinbarung der Länder zur übereinstimmenden Handhabung der Regelungen des § 30 Abs. 3 und 4 sowie § 46 Abs. 1 Nr. 7 StVO erarbeitet. 2Diese wurde von der VMK in ihrer Sitzung am 9./10. 10. 2007 einstimmig als Grundlage für die Ausrichtung der Ausnahmegenehmigungspraxis der Straßenverkehrsbehörden gebilligt.

Unter Berücksichtigung dieser Vereinbarung der Länder ist bei der Genehmigung von Ausnahmen vom Sonn- und Feiertagsfahrverbot für Lkw nach § 30 Abs. 3 und 4 in Verbindung mit § 46 Abs. 1 Nr. 7 StVO im Land Bremen künftig nach folgenden Regelungen zu verfahren:

Normabkürzung Normtitel Verkündungsstand, letzte Änderung Normgeber
Lkw FaVb Erlass StVO 1/2008 – Lkw Fahrverbot in Kraft ab: 01.04.2008 BRE

1. Vom Fahrverbot nicht betroffene Fahrzeuge
Das Sonn- und Feiertagsfahrverbot gilt nicht für:

1.1Zugmaschinen, die ausschließlich dazu dienen, andere Fahrzeuge zu ziehen,

1.2Zugmaschinen und Sattelzugmaschinen mit Hilfsladefläche, deren Nutzlast nicht mehr als das das 0,4fache der zulässigen Gesamtmasse beträgt,

1.3Fahrzeuge, bei denen die beförderten Gegenstände zum Inventar gehören, wie z.B. Ausstellungs-, Film- und Fernsehfahrzeuge sowie Schaustellerfahrzeuge (auch mit Anhänger),

1.4selbstfahrende Arbeitsmaschinen,

1.5Einsatzfahrten von Bergungs-, Abschlepp- und Reparaturfahrzeugen,

1.6Wohnwagenanhänger und Anhänger, die zu Sport- und Freizeitzwecken hinter Lastkraftwagen mit einer zulässigen Gesamtmasse bis zu 3,5 t geführt werden.



Hinweis:

Mit diesem Katalog der generell nicht vom Sonn- und Feiertagsfahrverbot betroffenen Fahrzeuge wird die bisher in der VwV zu § 30 Abs. 3 StVO vorgenommene Aufzählung wesentlich erweitert. In allen genannten Fällen entfällt damit künftig ein Ausnahmegenehmigungsverfahren.


Normabkürzung Normtitel Verkündungsstand, letzte Änderung Normgeber
Lkw FaVb Erlass StVO 1/2008 – Lkw Fahrverbot in Kraft ab: 01.04.2008 BRE
Einde citaat.

Verneem graag of het gelukt is uw geld terug te krijgen, vergeet dan niet om ook de straf punt kwijt te laten schelden bij het ministerie van verkeer in Flensburg. Op het overtreden van het zondags verbod staat namelijk ook 1 Strafpunt

grt ricky


janka antwoordt op 15 juli 2010:

@Ricky, dat is wat ik ook bedoelde maar anders omschreef. De regel is juist niet van toepassing op het vakantieverkeer en daarom vormt het vakantieverkeer juist de uitzondering op die regel. En zonder er een woordspel van te maken, ik heb je niet geciteerd in de laatste zin.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker