Caravantrekker.nl

Oudere Kip of jongere Caravelair?

Joost vraagt op 13 juli 2010:

Tijdens opnze zoektocht naar een lichte caravan zijn we geinteresseerd geraakt in de Kip Kompakt met vast dak (zonder toilet), maar ook in de Caravelair Antares 335.
De indeling is min of meer hetzelfde, alleen is het bed in de Kip in de langterichting wat wel een voordeel heeft i.v.m. mijn lengte van 1,90m

Voor het geld dat je betaalt voor een Kip Kompakt uit 1996 kun je ook de Caravelair kopen uit 2002 (beide bij een caravandealer). Dat zorgt er weer voor dat we meer naar de Caravelair neigen.

De Kip zal ongetwijfeld wat degelijker zijn, maar we zullen de caravan alleen in het voorjaar en zomer gebruiken en hooguit 4 weken per jaar.

Wat raden jullie mij aan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

jojo antwoordt op 13 juli 2010:

Hallo Joost,
Ik vraag me af of je eigenlijk wel wat doet met de gevraagde informatie.
Je hebt al diverse keren gevraagd om info en er is diverse keren goed bedoelde raad gegeven.
Wil je eigenlijk wel dat mensen serieus op jouw vragen antwoorden of vindt je dit gewoon leuk????

Mvg.
Joke



RobD antwoordt op 13 juli 2010:

Er zijn altijd twijfelaars en mensen die graag willen dat er beslissingen voor hen worden genomen.
Wat je graag wilt en kunt budgetteren moet je nemen. Morgen zie je weer een andere c/van die dan weer net iets leuker, mooier, beter of nieuwer is. En dan? Weer wat vragen en uitstel van executie? Wil je nog met vakantie deze zomer met een andere c/van? Moet je wel opschieten.


Joost antwoordt op 13 juli 2010:

Ja, ik heb meerdere vragen gesteld en ja ik twijfel.
Het is toch de eerste caravan en kost net iets meer dan een pakje boter.
Ik hoef er dit jaar niet meer mee weg dus heb alle tijd.

Het enige dat ik wil weten is of het kwalitatief nog wat uitmaakt of ik een 14 jaar oude, maar degelijke Kip zal kopen of een 65 jaar jongere, maar wellicht iets minder degelijke Caravelair.

Maar ik ga zelf wel op onderzoek uit.

Sluit dit onderwerp maar af.


RobD antwoordt op 13 juli 2010:

Probleem, Joost, wat ik aangeef: Hoe langer je wacht des te meer keus krijg je. Je loopt een dezer dagen weer tegen een andere aan die ook wel kan. En volgende maand weer. En dan? Weer meer twijfel en langere uitstel. langer wachten kan ook betekenen dat je keus op een gegeven moment onder je neus weg word gekaapt. En dan?
Start het hele circus weer van voor af aan, en hoop ik voor je dat je volgend jaar wel weg kunt.


Joost antwoordt op 13 juli 2010:

Je hebt helemaal gelijk. Iedere keer komen we weer iets tegen dat ook wel weer leuk is.

Het enige dat ik me nog afvroeg is de kwaliteit van een oude kip t.o.v. een jongere Caravelair. Een caravan van 14jaar oud klinkt alsof hij bijna naar de sloop moet, terwijl de prijzen daar niet naar zijn.
Dat het een van deze merken wordt is duidelijk

En dan na de koop vooral niet meer verder rond kijken voordat we spijt krijgen.

Maak je verder geen zorgen. We zijn dit jaar al geweest, maar helaas niet met de caravan 😉


Jan Z antwoordt op 13 juli 2010:

Persoonlijk zou ik voor kwaliteit gaan dus de kip.
Zelf heb ik 10 jaar geleden een 2e hands Tabbert gekocht en daar ga ik nu weer mee naar Kroatie hij is niet kapot te krijgen.


p.s Tabbert is van 1980



Andreas antwoordt op 13 juli 2010:

Duidelijk, de oudere Kip caravan. Na een paar jaar is kwaliteit van de Caravelair al teleurstellend. Een Kip kan jaren mee en houdt zijn waarde.
Kijk maar goed naar de bevestiging van de houtdelen aan plafond, vloer en onderling. Of kijk eens in de bankkasten naar het verschil. Juist in de kleine hoekjes en gaten, daar zit het verschil.


antwoordt op 13 juli 2010:

@Joost,

Mocht je nog verder willen zoeken: ik/mijn dochter heb/heeft nog een zeer nette Kip 38 in de verkoop, bj 92 maar in prima staat (altijd binnen gestald) en voorzien van een enkele jaren oude voortent met luifel.

vrgr
JT®


Cris antwoordt op 13 juli 2010:

Ik zou juist voor de caravelair gaan, die is toch een stuk jonger. Wij hebben nog steeds een TEC king uit 1989 (lichtgewicht) en zijn er altijd met de kinderen mee weggeweest in de zomer voor 3 weken. In het begin ook nog veel in het voorseizoen gebruikt en nu dit jaar de kinderen voor het eerst niet meer meegaan hebben wij ook weer gekampeerd in het voorseizoen en gaan er over 2 weken ook weer mee weg voor 3 weken.
De TEC king die wij hebben is te vergelijken met een Caravelair volgens mij. Het is inderdaad iets minder degelijk dan de kip, maar als je gewoon normaal met alles omgaat en er voor kiest om er mee naar het zuiden te gaan zou ik zeker voor de Caravelair gaan. Onze caravan gaat zeker nog veel jaartjes mee en doen hem volopig dan ook nog niet weg.


Lex M antwoordt op 13 juli 2010:

Ik zou geen van beide willen.
Een lichte caravan, die je nauwelijks merkt bij trekken, een langsslaper, voor weinig geld?
Kijk eens naar een BIOD 350 (uit de jaren 80), op bijv http://biod.info


Andreas antwoordt op 13 juli 2010:

Sorry, Cris, maar een Caravelair/ Sterckeman is naar mijn idee niet te vergelijken met de kwaliteit van Duitse caravans. Zoals Scandinavische caravans niet te vergelijken zijn met Duitse ( o.a. isolatie en ventilatie ). Zoals Nederlandse niet met .....
Meestal zegt de prijs wat over het produkt. Een prijsverschil tussen ( beide nieuw ) Caravelair en Kip is toch snel 5000 euro.


arthur antwoordt op 13 juli 2010:

Uiteraard zullen er verschillen in kwaliteit zijn, Kip staat bekend als degelijk, net zoals Fendt t.o.v. Hobby alhoewel Fendt tegenwoordig uit de fabriek van Hobby komt. Wat ik altijd belangrijk vind is hoe die caravan er uit ziet, beschadigingen, veel slecht kluswerk etc. Als die beide caravans er gelijkwaardig uitzien zou ik voor Kip gaan ondanks het feit dat die ouder is. Tja, ga je van een bepaald budget uit en wil je waar voor je geld dan zou mijn keuze nogmaals de Kip zijn.


Hans B antwoordt op 13 juli 2010:

Mijn Kip Kompakt is al 18 jaar oud en voldoet nog steeds goed. Voorlopig geen andere "".scheurhut".
En over het bed gesproken: niet alleen erg lang ,maar ook erg breed!


antwoordt op 13 juli 2010:

Wij hebben een Kip Kompakt nieuw in 1990 gekocht
En heb het nog steeds.
Net zoals die van Hans, het voldoet nog steeds goed.
Een probleempje met de Truma kachel gehad, voor de rest alles OK.
“Dutch Quality = very good”
Maar ja, zo een Kippetje moet je wel aanspreken natuurlijk.
Over Caravelair caravans kan ik geen zinnige word over zeggen en weet dus niet of ze van beter of minder kwaliteit dan Kip zijn.


Een Kip legt goed op de weg😉

Groet
Piet®


Marcel @ A antwoordt op 14 juli 2010:

Voor beide is m.i. wat te zeggen. Ik zou gewoon degene kiezen die mij het mooist/praktisch lijkt. En welke je ook kiest, even goed naar de technische staat kijken.
Succes met je keuze.


michiel antwoordt op 14 juli 2010:

Wij hebben ook een kip kompakt zonder hefdak, weliswaar uit 2008...dus over de kwaliteit op lange termijn kan ik niest zeggen. Wat ik wel weet is dat ie veel degelijker voelt dan de Home Car uit 2003!

Maar een ding van de Kompakt vind ik echt geweldig.....t.o.v. een "gewone" caravan. Je auto trekt hem echt heel veel gemakkelijker door de goede stroomlijn en de breedte van slechts 1.83cm. En 1.5-je wordt ineens een "beer" van een trekauto! Erg comfortabel omdat je veel minder hoeft (terug) te schakelen en je duidelijk merkbaar meer reserves hebt om vlot in te halen.


Jan antwoordt op 14 juli 2010:

Haha:
Ouwe Kip zoekt jonge haan,
om samen in de pan te gaan.....😉 ????

Die Kip is niet vergelijkbaar met een Caravelair.
Je moet kopen wat je mooi vind en wat je auto en bruin kunnen trekken.


John antwoordt op 15 juli 2010:

mooi, we wachten op de volgende vergelijkende vraag van Joost


Joost antwoordt op 15 juli 2010:

Iedereen bedankt voor de serieuze reacties.

Jammer dat het blijkbaar door sommigen vervelend gevonden wordt als iemand veel vragen heeft. Ik dacht dat een forum daar juist voor bedoeld is.......
Voor deze mensen stelt 4-5000 euro blijkbaar weinig voor, maar voor mij is het gewoon een hele grote uitgave waar ik goed over wil nadenken.


Erik antwoordt op 15 juli 2010:

Als jij twijfelt ben jij niet jouw droomcaravan binnen jouw budget tegen gekomen. Je hoeft dit jaar er niet meer mee weg, dus ik zou gewoon rustig doorzoeken. Er zijn caravans zat te koop. Op een gegeven moment kom je gewoon de caravan tegen waarbij alles klopt. Die caravan moet je dus hebben. Na de zomervakantie komt weer een hele lading caravans op de tweedehands markt. Zo hebben wij het ook gedaan.

Gewoon lekker doorzoeken dus en je niet laten \\


Jan antwoordt op 18 juli 2010:

In de caravanhandel noemt men de Caravalair ook wel Caravallek en dat zegt genoeg. Let dus vooral op vocht bij de caravalair


Joost antwoordt op 18 juli 2010:

Ik las elders dat de Caravelairs van vroeger hier weleens/vaker last
van hebben, maar dat het tegenwoordig wel meevalt.
(Ik weet uiteraard niet wat hiervan waar is)
Ik wil in ieder geval wel een keuring als ik hem particulier zou kopen.
Ik neem aan dat een caravanbedrijf wel een keuringsrapport bij geeft.

Heeft Kip dan zelden last van lekkage?

Is het eventueel te doen om hem voor de zekerheid opnieuw te (laten) kitten, of is dit qua werk en kosten niet verstandig?


Pieter antwoordt op 19 juli 2010:

De belangrijkste naden zijn in de kit geweld.
Naderhand nakitten is een lapmiddel dat niet lang stand houdt.
Ik zou trouwens voor die Kompakt gaan.


RobD antwoordt op 19 juli 2010:

Probleem zit in de historie bij een 2e hands aankoop. We weten simpelweg niet hoe er mee om is gegaan.
Het kan best zo zijn dat de Kip meer te lijden heeft gehad in zijn leven dan de Caravalair. Let op, ik zeg: KAN.
Ik durf er onder te wedden dat mijn Kabe na 5 jaar meer heeft geleden ( al is het maar de snelheid)dan de doorsnee Hobby of Knaus van dezelfde leeftijd.
We kennen allemaal wel iemand die zijn hut vertroeteld van voor tot achter. Hier zou je een goede aankoop mee hebben.
Maar de volledige historie achterhalen is moeilijk zo niet onmogelijk.


Raymond antwoordt op 26 juli 2010:

Afgelopen weekend hebben wij gekeken naar een gebruikte Caravelair. Ook een kleine Silver of Antares van max. 3.95m en +/- 10 jaar oud.
Gezien het grote aanbod en de gevraagde prijzen (door dealers) t.o.v. de nieuwprijs van Caravelairs van meer dan 10 jaar oud denken wij dat het met de kwaliteit best goed zit.
Je voelt wel dat alles minder degelijk is dan bij duurdere/zwaardere caravans, maar daar betaal je ook naar.


RobD antwoordt op 27 juli 2010:

" Gezien het grote aanbod en de gevraagde prijzen (door dealers) t.o.v. de nieuwprijs van Caravelairs van meer dan 10 jaar oud denken wij dat het met de kwaliteit best goed zit."

Deze gang van denken moet je toch eens uitleggen!!
Iets specifieker graag v.w.b. de 10 j. oude prijzen (globaal) i.v.m. de nieuw prijs


Raymond antwoordt op 27 juli 2010:

Beetje onduidelijke zin ja.
Ik bedoel;

Voor een Caravelair Silver395 uit 1998! wordt nog 4950 euro gevraagd.
Dat is meer dan de helft van de originele nieuwwaarde!

Voor een caravan die niet zo heel best zou zijn qua kwaliteit vind ik dat nog veel geld.
Daardoor denk ik dat het best wel goed zit met de kwaliteit (uiteraard is prijs daar geen garantie voor)


Joost antwoordt op 16 augustus 2010:

We zijn er uit hoor.

We hebben ze inmiddels beide in het echt goed bekeken.

De Kip viel toch meteen af, maar niet vawege de kwaliteit hoor. Met m'n schoenen aan moet ik binnen al bukken voor de rand van het dakluik. Verder schuur ik het m'n hoofd tegen het dak. Niet echt comfortabel dus.
Een nieuwere kompakt leek 1-2cm hoger, maar nog steeds erg laag.
Jammer, want het lengtebed was ideaal geweest.

De Caravelair is inderdaad wat lichter afgewerkt, maar ziet er voor ons gebruik prima uit.
Deze heeft wel genoeg stahoogte.
Het bed is wel wat krap, maar met een klein beetje schuin liggen moet het goed komen.

Volgens de dealer komen de vohtproblemen tegenwoordig niet zo vaak meer voor. (al kun je betwijfelen hoe betrouwbaar deze info is)

We hebben er nog wat dingen bij kunnen regelen zoals een voortent, opstapje en volle lichtgewicht gasfles. Ook krijgen we 1 jaar garantie en uiteraard een keuringsrapport.

Over 2 weken wordt hij afgeleverd! Dan z.s.m een weekje plannen om hem te proberen 😉


Freek antwoordt op 16 augustus 2010:

Gefeliciteerd met je aankoop Joost!
Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.


ruud antwoordt op 4 augustus 2012:

Welke kleine auto kan ik het beste kopen om daarmee een KIP Kompakt en twee personen mee te trekken? Dank


Carlo antwoordt op 5 augustus 2012:

Hey Joost,
Joost denk er aan, als je hem koopt zit je er jaren aan vast,of als je geld genoeg hebt geen probleem.Ja je zal wel even schuin gaan liggen om te slapen.Dat lukt nog voor een paar dagen maar 4 weken en dan op vakantie,denk na en kijk rond.Mijn dochter dacht ook dat ze de laatste caravan kocht,dat er geen ander meer was,er zijn er zat te koop ook andere merken.Een Cavalair?? ik zou verder zoeken als ik jou was.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker