Caravantrekker.nl

Zuigeffect

Frank vraagt op 8 oktober 2006:

Is er iemand die ervaring heeft met de nieuwe Hyundai Santa Fe 2.2 diesel automaat? Heb er op internet commentaar over gelezen. Ik ben een veelrijder met de caravan en vindt de gevoeligheid voor zuigeffect tijdens het passeren van vrachtauto's maar niks.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Joost Kolen antwoordt op 8 oktober 2006:

Die zuigkracht van de combinatie ligt voornamelijk aan de caravan en niet aan het trekkend voertuig. En aangezien de Hyundai ook best een grote auto is (veel oppervlakte) zal de zuigkracht alleen maar toenemen. Mijn auto een MPV heeft er zonder caravan al last van.


willy antwoordt op 18 oktober 2006:

het verkeer achterje goed in de gaten als je in gehaald wordt
door een vrachtwagen of een reisbus een versnelling terug
schakelen dat kan ook met een automaat rij al 15 jaar met een automaat en caravan en weet waar ik pover praat


willy antwoordt op 18 oktober 2006:

het verkeer achterje goed in de gaten als je in gehaald wordt
door een vrachtwagen of een reisbus een versnelling terug
schakelen dat kan ook met een automaat rij al 15 jaar met een automaat en caravan en weet waar ik over praat


Bert antwoordt op 19 oktober 2006:

Zeker, wéten wanneer je ingehaald wordt voorkomt schrikreacties die tot verder onheil kunnen leiden. Als de boeg- danwel hekgolf je noodzaakt tot snelheidsvermindering omdat die onbalans al genoeg is om een slingeren te veroorzaken is er eerder wat loos aan de snelheid die je op dat moment hebt danwel aan andere zaken, zoals belading en bandenspanning...

Wat altijd helpt en wat veel te weinig caravanners - en btw ook andere weggebruikers - doen is gewoon helemaal rechts rijden. Ik bedoel, tegen de streep aan. En als je zelf inhaalt helemaal links gaan rijden. Dus tegen de linkerstreep aan. Daarmee vergroot je niet alleen de afstand tot elke andere auto op de andere baan wat een veiligheidsbuffer creeert voor als iemand eens een foutje maakt of in slaap sukkelt, maar ook heb je dan minder effect van de nu eenmaal aanwezige drukgolven.

Mij valt keer op keer op dat als ik eens een trucker inhaal (wat zelden voorkomt hoor, want die mannen rijden altijd veel te hard) 😉... is dat de meesten op dat moment flink naar rechts gaan. Zou het zijn omdat een inhalende caravanner na het passeren naar rechts stuurt én doorschakelt én de caravan nog een duwtje krijgt én dus... het wel eens mis gaat??


Jerry antwoordt op 19 oktober 2006:

Ik heb er zelf erg weinig last van en ik heb best een knappe caravan en auto wat opervlakte betreft.
Ik merk alleen iets van zuig efect als ik ingehaals word door een snelle bestelbus.
Maar gewoon stuur recht blijven houden en de combinatie blijft ook recht rijden.
Ik rij een Volvo 945 station met verzwaarde achterveren en nivo regeling op de achteras en daar hangt een Solifer 5602i achter (tandemasser)met stabifix 3.
Maar ik moet ook nog leren om meer naar rechts te gaan rijden, met inhalen rij ik wel zo veel mogelijk links trouwens maar dat is meer om te zorgen dat mijn mede weg gebruikers minder schrikken.
Maar met voldoende bandenspanning van het trekkend en het getrokken voertuig krijg je alles al veel stabieler.
mvg Jerry.


wim antwoordt op 20 oktober 2006:

Rij zelf voor het eerste jaar met een caravan combinatie. Ben heel beducht geweest voor het zuigend effect, maar de conclusie tot nu is dat en bij inhalen of ingehaald worden ik minimaal last heb van dit verschijnsel. Ik vind dat ik een heel stabiele combinatie rij.Een peugeot 406 2.0 hdi (66kw) met een burstner 480 tk van max 1300 kg. Let wel sterk op banden spanning en plaats van belading. Tot nu toe tijdens rijden geen spullen in bovenkastjes en zware spullen op de vloer tussen keuken en toiletruimte. Kogeldruk van ongeveer 75 kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker