Caravantrekker.nl

W. Edel vraagt op 26 juli 2010:

Wij zijn met onze bedrijfs Berlingo 1.9D 1999 met een lichte Kip KL34EK, ± 600 kg naar zuid Frankrijk geweest. Eigenlijk was dat op de heuvels niet te doen! We zoeken nu een nieuwere, niet al te grote bedrijfswagen/stationcar, waar we een iets grotere caravan mee kunnen trekken. Wie noemt mij een paar geschikte krachtpatsers? B.V.D.
W. Edel

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jeroen antwoordt op 26 juli 2010:

De nieuwere Berlingo's hebben 90Pk. Moet genoeg zijn voor een kleine caravan


@Eric antwoordt op 26 juli 2010:

De 1.9D van PSA is een prima motor voor een Berlino met caravan van maar 600 kilo erachter.
Heb je wel geschakeld of heb je geprobeerd om alleen in de 5e versnelling Zuid Frankrijk te bereiken? 😉

Probeer anders eens een berekening met een Berlingo HDI of een VW Caddy TDI.


Bob antwoordt op 26 juli 2010:

Rijden zelf met een Partner diesel uit 2001 (1.9D?). Er achter een caravan met eigen gewicht 550 kg en weinig extra's (geen water en aardappels). Ok, het gaat wat langzamer heuvelop, wie niet? maar geen moeilijkheden. Wat lag er in de Kip? Hoeveel lading in de Berlingo? En zoals Eric zegt, schakel je wel op tijd terug? Ik ben bang dat je met een nieuwere trekauto en een grotere caravan hetzelfde probleem krijg. Beide groter en zwaarder.
mvg
Bob


antwoordt op 26 juli 2010:

Los van bovenstaande reacties> Ga gewoon internet op en klik de namen in van een aantal bekende merken en daarna doorklikken op bedrijfswagens en je vindt best het een en ander.
Peugeot Partner?Expert
Citroen Jumpy/Jumper
VW Caddy (maxi)
Fiat Scudo

Kijk om je heen wat je op straat ziet rijden en waarvan je denkt: he das een leuk autootje voor mij, kijk naar naam en type en bezoek de website van dat merk en je zult zien er zijn vaak vele varianten in opbouw en motoren mogelijk.

vrgr
JT®


John antwoordt op 26 juli 2010:

"We zoeken nu een nieuwere, niet al te grote bedrijfswagen/stationcar, waar we een iets grotere caravan mee kunnen trekken".

Da's dus doorstaffelen qua vermogen/trekkracht.
Zoals JT al zegt: google op de diverse merken, doe wat berekening hier als je weet wat je wilt qua auto en caravan.


Bert antwoordt op 26 juli 2010:

Ons selectietooltje kan wellicht ook behulpzaam zijn bij het kiezen van een andere trekauto. Zie: http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php


Marc antwoordt op 30 juli 2010:

Ga kijken naar de nieuwe Fiat Doblo 1.6JTD 105pk en wat nog belangrijker is 290Nm koppel maximaal caravan gewicht 1.300kg indien gewenst kan ik een mooie aanbieding maken voor dergelijke auto.


Rico antwoordt op 3 augustus 2010:

Wij hadden in het verleden ook een Berlingo 1.9D, met daarachter een Beyerland Sprinter 350 DD van 800 kilo beladen. Dat ging prima hoor. Geen wereldsnelle auto natuurlijk, maar je komt altijd boven. Ik begrijp niet waarom de auto het slecht zou doen met 600 kilo caravan er achter?


John antwoordt op 3 augustus 2010:

Wij hebben een Berlingo 1.9D (1998) met een caravan erachter die max. beladen 800kg mag zijn, maar van ons is zeker 900kg.
Wij zijn net terug gekomen van een vakantie in Spanje (costa brava) en hebben gereden via Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange enzovoort en hebben geen problemen gehad. Bij Luik alleen haalde we net de 70km/h naar boven, maar verder ging gewoon prima. Bergopwaards kon ik altijd rond de 80km/h rijden en verder reed ik met gemak de vlakke stukke 100km/h.
Ik moet eerlijk zeggen we ervaren deze auto als een fijne caravantrekker....en wij hebben 300kg meer mee....je moet ook niet teveel verwachten he, heel veel combinatie's (bijna elke) rijden bergopwaards rond de 80km/h, dit is absoluut geen ramp en wat iedereen zegt tijdig terug schakelen.


pieter antwoordt op 5 augustus 2010:

Mijn ouders en 3 kinderen van 10 -15 jaar gingen indertijd met een Peugeot 405, met nagenoeg dezelfde motor van 70 pk, een adria van ruim 1000 kg naar Italie Frankrijk en Portugal. Het ging niet hard maar we zijn overal gekomen. Ik denk dat het kopen van een nieuwe auto jouw probleem niet oplost, wel een cursus caravanrijden. Toeren maken is niet erg, eerder een zege.


han antwoordt op 8 september 2010:

hebben om deze reden gekozen voor een Berlingo 2.0 HDI,een echte aanrader in combinatie met een caravan,is pittig in de bergen en o.a. met inhalen/passeren op de weg


Robin antwoordt op 9 september 2010:

Als ik er genoeg aan had gehad, zou ik kiezen voor weer een Berlingo diesel. Maar dan een 2.0 HDI.
De andere Ludo-spaces met een turbodiesel klaren de klus net zo goed. En een 'gewone' station zou ik niet doen....maar dat is een persoonlijke voorkeur obv gevoel (ik vind een Berlingo/Kangoo/Doblò nu eenmaal leuke auto's).


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker