Caravantrekker.nl

Zeer onzuinige caravan

Paul van Waveren vraagt op 4 augustus 2010:

Ik heb een 2 jaar oude Burstner caravan 460 en rijdt met een Volvo V70. Vanaf dat we deze caravan hebben rijdt ik flink onzuiniger dan met de vorige veel grotere caravan. Dat vond ik heel erg vreemd. Toen heb ik de caravan van de buren geprobeerd en daar was het ook niet mee! Het ligt dus aan de caravan en niet aan de auto. Het lijkt wel of hij voortdurend remt maar de remmen van de caravan worden niet warm. Wat zou dit toch kunnen zijn? Graag uw raad.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 4 augustus 2010:

Luchtweerstand licht voor de hand.
Misschien toch iets met uitlijning of wiellagers? Heb je al eens naar de banden gekeken of die afwijkende slijtsporen hebben.?????
Het blijft vanaf deze afstand raden, maar wie zoekt zal vinden.
Succes er mee😉


@Eric antwoordt op 4 augustus 2010:

Was die rit met de caravan van de buren op 1 april?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2010:

Wat waren die andere caravans en was de breedte wel gelijk?

Luchtweerstand scheelt veel. Mijn BIOD rijd zeker 10% zuiniger dan mijn ook goed gestroomlijnde Kip.


michiel antwoordt op 5 augustus 2010:

Ik denk dat menno gelijk heeft....luchtweerstand is de boosdoener. Een Burstner is nou niet bepaald mooi afgerond aan de voorkant!


janka antwoordt op 5 augustus 2010:

En de buren hebben exact dezelfde caravan? Een klein beetje verschil in het ene maakt namelijk al een groot verschil in het andere.


pieter antwoordt op 5 augustus 2010:

Zelf rijden wij nu met een Constructam. Het verschil met een vierkante caravan is levensgroot. Niet alleen in benzineverbruik maar ook het gemak waarmee je even iets inhaalt.


Frans van Berkel antwoordt op 5 augustus 2010:

Menno,

Weten de caravan fabrikanten iets van CW waarde, of is daar nooit onderzoek naar gedaan.
Zou mooi zijn om mee te nemen in jullie berekeningen.


Jan antwoordt op 5 augustus 2010:

De meeste caravans zijn niet helemaal verstoken van stroomlijning. Het kan ook de snelheid zijn die parten speelt bij hoger verbruik. 10 km harder kan veel extra brandstofkosten met zich meebrengen.
Verder vermoed ik dat er verschil bestaat tussen benzine en dieselmotoren, de laatste hebben meer naar verhouding meer koppel en zullen minder gevoelig zijn voor extra belasting, ook als je wat harder zou rijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 augustus 2010:

Nee, fabrikanten weten weinig van stroomlijn. De CW is trouwens afhankelijk van de trekauto die er voor zit. In onze trekkrachtberekeningen houden wij daar wel rekening mee!

Verschil tussen benzine en diesel in meer verbruik is eerder ten nadele van de diesel.


Andreas-NL antwoordt op 6 augustus 2010:

Je laatste zin, Menno: is dat zo? Ik rij zelf benzine en er is een aanmerkelijk verschil in verbruik tussen solo en met caravan. Maar van dieselrijders hoor ik altijd veel gunstiger cijfers. M.a.w. het verschil in gebruik tussen solo en met caravan zou veel kleiner zijn dan bij benzinemotoren. Maar jij ziet dat kennelijk anders?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 augustus 2010:

Lees de reviews er maar eens op na en reken het eens uit.... (dat laatste heb ik niet gedaan 😉)
Ik kijk er niet van op als een diesel van van 6 naar 9 liter gaat en een benzine van 9 naar 12 liter. Procentueel dus wat meer verschil voor de diesel. Maar heel veel hangt van van het gebruik en ik heb het idee dat turbo motoren (zowel benzine als diesel) relatief ook een wat groter meerverbruik hebben met caravan.


Andreas-NL antwoordt op 6 augustus 2010:

Dat zijn gunstige benzine verbruikscijfers, Menno. Die 9 lt. klopt vrij aardig (solo met 2,5 lt. Subaru Outback automaat) maar met caravan (1600 kg) is het al gauw 14 lt. (1 : 7 à 7,5). Snelheid doorgaans 95 km/u. Ik denk dat dit vrij normaal is maar was van mening dat een diesel zuiniger zou rijden, vooral met caravan.


Ruud antwoordt op 6 augustus 2010:

Mijn (oude) Korando (2.9 TD) deed solo bij 100 Km/h 1l op 9 Km. Met caravan 1450 Kg bij 90 Km/h 1l op 7 Km. Of ik de combinatie in zn 4 of 5 reed maakte geen verschil in verbruik, maar in zn 4 een stuk soepeler wat m.i. beter voor de motor is. Zat bij 90 in 4 op max koppel.


Andreas antwoordt op 6 augustus 2010:

Solifer is een caravanfabrikant die sinds de jaren tachtig al werkt met de Cw-waarde (kijk maar in de brochures van weleer). Daarintegen is het in de jaren niet heel erg naar beneden gaan en er wordt niet gesproken over de Cw-waarde maal de frontale oppervlakte. Alleen de Cw-waarde zegt eigenlijk niets, bij een groot frontaal oppervlak gaat het brandstofverbruik echt omhoog.


Ruud antwoordt op 6 augustus 2010:

En een groot frontoppervlak is het zeker. Cw waarde verlagen zou mooi zijn, en alle beetjes helpen, maar hoe. 2.30 breed is 2.30 en wordt (evenals de hoogte) niet minder. Het voorfront schuiner zetten levert een (afhangkelijk van de rijsnelheid) behoorlijk wisselend kogeldruk op en is ook niet ideaal.

Mijn combinatie reed met wind mee 1 op 9,5 en met wind tegen 1 op 7. Gewoon accepteren en lekker op vakantie gaan.


FRank antwoordt op 7 augustus 2010:

@Ruud :
Je schrijft dat een schuiner voorfront meer kogeldruk oplevert.
Ik snap wat je bedoelt, maar zou de weerstand juist niet afnemen door de schuinere voorkant ? (Eifelland e.d.)
Ik probeer er al een tijdje achter te komen of je verschil in caravans kunt voelen door het voorfront. Ik kan voelen dat een 230 meer vraagt dan een 220 door tegendruk en ook iets meer aandacht vraagt door de breedte.
Rijdt bv. een Kip beter dan een Knaus?
Hoe kom ik erachter wat beter stuurt dan bv. een Eifelland?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2010:

"Hoe kom ik erachter wat beter stuurt dan bv. een Eifelland?"

Hang er een BIOD (met Westfalia chassis) achter en er gaat een nieuwe wereld voor je open.


frank antwoordt op 7 augustus 2010:

@Menno : beetje een open deur.

Wie heeft er ervaring met verschil tussen de "gewone caravans"?
Hiermee bedoel ik bv. Kip t.o.v. Knaus of Hobby e.d.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2010:

Ja het was een gemakkelijk inkoppertje 😉

Ook het verschil in stroomlijn tussen een Knaus en Kip heb ik in de praktijk vastgesteld. Met name het rijden in de hoogste versnelling gaat bij een Kip gemakkelijk. Dus zal het brandstofverbruik lager zijn.


yves antwoordt op 8 augustus 2010:

ter info; ik bezit een liberty 470 van max 1250kg,
auto een x trail 2.0d (150pk) solo ongeveer 7.2l, met caravan rond de 12l, veel tegenwind 13 à 14l;
gemiddelde snelheid, rond de 95 à 100km/h op gps


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker