Jos Sanderink vraagt op 7 augustus 2010:
Wij hebben tien jaar met een Knaus caravan gereden en nooit problemen gehad dat het neuswiel een drempel raakte. Sinds mei 2010 hebben we een Fendt en deze is al twee keer van de trekhaak losgeschoten toen ik, ook al reed ik heel voorzichtig, over een steile drempel reed. De eerste keer heb ik getwijfeld of ik de caravan wel goed had aangekoppeld, maar de volgende keren heb ik iedere keer goed gecontroleerd of de koppeling goed was.
Op de caravan is een AKS 3004 stabilisator gemonteerd.
Wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 augustus 2010:
De grond raken kan niet de oorzaak zijn van losschieten.
Er zijn slechts twee mogelijkheden:
1) de caravan was toch niet goed aangekoppeld
2) de AKS is technisch niet goed en moet vervangen worden.
Jan antwoordt op 7 augustus 2010:
Of je kogel is versleten.
Ruud antwoordt op 8 augustus 2010:
Goh.Jan wat bedoel je precies bij "je kogel is versleten" 500.000 KM met de caravan gereden en er is n 1/2 mm van de kogel af????.
Jan antwoordt op 8 augustus 2010:
Een onbekend nadeel van de veelgeprezen en alom oprukkende stabilisator koppeling is een verhoogde slijtage van de kogel.
Er bestaat een keuringseis dat deze dient te worden afgekeurd wanneer op enig moment de diameter 49mm of minder bedraagt.
Die eis zal er wel niet voor niets zijn lijkt mij.
De klacht van TS lijkt mij een zeer valide reden.
renaat antwoordt op 8 augustus 2010:
bij het aankoppelen controleer ik o.a.
1° "het uitspringen van de groene dop" bij de Alko stabi 2004
2° visuele controle of de koppeling weldegelijk over de kogel zit
mag ik dan besluiten dat ik "goed aangekoppeld ben"?
tot op heden nog nooit losgekomen van de kogel
frank antwoordt op 8 augustus 2010:
Heftig, ik hoop dat je niet nog veel kilometers naar huis moest rijden.
Los van de AKS, betekent dit ook dat de koppeling en de trekhaak zelf te weinig grip op elkaar hebben.
Ik zou met deze combinatie alleen nog naar de dealer rijden en geen stap verder of zelf uitzoeken waar de oorzaak zit als je technisch bent.
Zoals ik het lees, schiet je caravan los als het neuswiel de grond raakt?
Ook dit neuswielprobleem zou ik oplossen, want zoiets rijdt ook niet prettig.
Frank ter Haar antwoordt op 8 augustus 2010:
Naast visuele controle voel ik ook altijd met mijn handen of de kogelkop goed in de koppeling zit.
Risico : vieze vingers en vingertjes kwijt als hij nog niet goed aangekoppeld is en er alsnog inschiet 😉
Harry antwoordt op 8 augustus 2010:
Dat risico is niet aanwezig.
De vingers komen niet tussen kogel en kop.
Bovendien is de kogel brandschoon. Dat moet ook wel anders werkt de stabilisatorkoppeling niet echt.
Dirk antwoordt op 8 augustus 2010:
Beste Jos het zal aan je zelf liggen onmogelijk dat er wat anders aan de hand is met een Koppeling die al jaren op de markt is.
Ze komen niet uit een ei bij Alko,
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:
Er zijn ons gevallen bekend waarbij bij het aankoppelen met de AKS 3004 een cupje afbreekt en daarna bovenop de kogel terecht komt. Daardoor gaat het groene palletje wel omhoog maar is de caravan niet aangekoppeld. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je aankoppelt met de handel van de stabilisator naar beneden.
Een te kleine of te veel afgesleten kogel zou je tijdens het rijden hebben moeten kunnen voelen, er zit dan speling op de koppeling.
Houtman antwoordt op 8 augustus 2010:
Interessante ervaringen, Menno.
Kan dat cupje ook tweemaal afbreken en tweemaal voor een foutieve aankoppeling zorgen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:
Hoewel er twee cupjes in zitten lijkt mij die kans niet zo groot.
frank antwoordt op 8 augustus 2010:
@Harry : pas maar op, want de vingertjes passen er wel degelijk tussen als je niet goed aankoppelt 😉 .
Bij die grote AKS koppelingen is het visueel ook lastiger in te schatten of hij wel goed over de kogel valt.
Als trekhaakkogel afgesleten is, zou je dit haast moeten voelen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een stuk van de koppeling zelf kapot is of afgebroken en dat hij niet goed borgt. Je zet dan met de AKS alles lekker klem en voelt geen speling. Maar ik lees bij Jos dat hij op een drempel met neuswiel de grond raakt en dat hij dan loschiet (heb ik dat goed?).
In zo'n geval (opwaartse kracht) zal het klemmen van de AKS onvoldoende zijn en zal een defecte koppeling losschieten.
Je zou kunnen proberen om met het neuswiel de aangekoppelde caravan flink onder spanning te brengen en zelf een keer flink op de trekboom te springen om deze spanning te verhogen. In geval van defecte koppeling schiet hij dan misschien ook los.
Is de vergrendeling in de koppeling onbeschadigd?
Bert (andere) antwoordt op 4 juli 2013:
Lijkt me dat stabilisator en koppeling op kogel niks met elkaar te maken hebben.
Ook al is je stabi kapot en niet werkt mag dat voor de koppeling op de kogel niks uitmaken.
Mits er geen losse onderdelen van je stabi tussen zit natuurlijk zoals cups e.d.
antwoordt op 5 juli 2013:
Hoewel we niets meer van Jos vernomen hebben, mag ik toch aannemen dat bijna 3 jaar 😉 na dato zijn probleem is opgelost.
vrgr
JT®
Bob antwoordt op 5 juli 2013:
Dit voor degenen die net beginnen met een caravan.De oude garde die al 20 jaar of meer met de caravan rijdt kan dit stukje overslaan.
Bij het aankoppelen mag alleen mijn vrouw aanwezig zijn. Eventuele toeschouwers, belangstellenden verzoek ik altijd om een eindje verder op te gaan staan. Ik laat de koppeling van de caravan langzaam zakken over de kop van de trekhaak door het neuswiel op te draaien. Dan moet er een klik komen. Nog even door draaien en dan weer terug draaien of je de caravan van de trekhaak willen lossen. De auto moet mee omhoog komen en het moet zwaar gaan. Dan zit de caravan goed vast. Vervolgens breekdraad en kabel aan sluiten, verlichting controleren. Als dat allemaal goed is dan ga ik me eventueel bemoeien met omstanders. Waarom deze uitvoerige uitleg? Omdat het me een keer is overkomen dat ik afgeleid werd door iemand en 200 km later raakte de caravan los. Waarschijnlijk niet goed gecontroleerd.
theo gerrits antwoordt op 5 juli 2013:
Jos
Ik ben zeer benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn. Menno somt al een paar zaken op.
Een eerdere ervaring die ik had met breekkabels en het antwoordt dat kan niet, daarbij is gebleken dat het wel kon.
Daarom ben ik reuze benieuwd.
Mogelijk kan ik je helpen bij het vinden van de oorzaak.
We moeten dan wel wat verder met elkaar in contact komen.
Mijn e-mail adres is. biod420@telfort.nl
Laat even wat van je horen.
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
John antwoordt op 5 juli 2013:
'Een onbekend nadeel van de veelgeprezen en alom oprukkende stabilisator koppeling is een verhoogde slijtage van de kogel.'
En waar grijpen die remcupjes aan? Precies op het midden van de kogel waardoor die 49mm snel is gehaald.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2013:
Slijtage van de kogel had ik vooral aan de achterkant van de kogel (na 100.000 km) En daar had de AKS2000 geen cupjes. De kogel was niet geheel rond meer maar geen APK keurmeester die het ooit opgevallen was. Slijtage komt dus niet zozeer van de stabilisator maar van het trekgewicht aan de kogel.
fransvb antwoordt op 6 juli 2013:
Ruud maakt een opmerking 500.000 km met de kogel gereden 3e opm in dit draadje)
Ik heb daar 2 opmerkingen over:
1: waar ben je dan met de caravan naar toe geweest?
2: Heb je dan wel op een camping gestaan of alleen maar gereden?
Jan antwoordt op 6 juli 2013:
Dat was inmiddels zo’n 3 jaar geleden fransvb.
Wellicht staat de teller inmiddels wel op de 600.000km! 😉
Quirien antwoordt op 29 december 2017:
Een oude topic maar de titel paste wel bij het volgende bericht.😉
Artikel Noord-Hollands dagblad; Caravan schiet los op de N203 bij Krommenie.
De plaatjes zeggen genoeg. Het zal je maar overkomen.
Zo te zien zit de SsK wel dicht. Tsja , misschien wel een zo te zien een oude Adria ( zonde, weer zo'n oudje te loor) met achterstallig onderhoud op de hulp koppeling? Of toch niet goed op de kogel.
Overigens wat mij opviel toen ik over 2016/2017 ging kijken inzake dit gegeven in aantal dat het nogal eens voorkomt, meer dan ik dacht.( in percentage gemeten zal het heel laag zijn t.a.v. wat rondrijd, maar toch)
Louis antwoordt op 29 december 2017:
Zou dit (in het algemeen gezien) ook iets te maken kunnen hebben met de angst voor vette frictiecups ?
En dáárdoor ook een gebrek aan smering van dié vergrendeldelen die wél soepel moeten kunnen bewegen, maar dit door droogte (en gebrek aan controle) soms uitblijft met genoemde gevolgen ?
Want als de nok van een koppeling eenmaal geblokkeerd achter/onder de trekhaakkogel zit is hij in principe met geen geweld meer omhoog te krijgen tenzij er iets essentieels afgebroken is.
Het is tenslotte een vrij stevige constructie wat je soms kunt zien aan een geschaarde combinatie waarvan de caravan gekanteld is, en de auto van de grond is getild maar nog steeds gewoon aan de koppeling hangt.
donald antwoordt op 31 december 2017:
link naar artikel
https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaanstreek/caravan-schiet-los-op-n203-bij-krommenie
Kees antwoordt op 31 december 2017:
" Want als de nok van een koppeling eenmaal geblokkeerd achter/onder de trekhaakkogel zit is hij in principe met geen geweld meer omhoog te krijgen tenzij er iets essentieels afgebroken is. "
Daarom is de oorzaak veelal terug te leiden tot het foutief aankoppelen. Daar doet geen enkele smering, onderhoud of keuring dan iets aan af.
Jasper antwoordt op 1 januari 2018:
'Zo te zien zit de SsK wel dicht.'
??? maar de gasveer steekt wel gewoon het luchtledige in. En dan klemt ie dus niet.
Zou het niet gewoon slordigheid kunnen zijn? Die gasveer kan net naast het kuiltje opgespannen zijn. Dan lijkt het juist of ie lekker strak zit. Maar niet dus...
Kees antwoordt op 1 januari 2018:
" maar de gasveer steekt wel gewoon het luchtledige in. En dan klemt ie dus niet.  "
Ik zie geen SSK koppeling en de koppeling staat open. Zien wij hetzelfde plaatje?
De gasveer doet dienst in het schuifstuk bij het oplopen en heeft niets met de koppeling, welke dan ook, te maken.
"Zou het niet gewoon slordigheid kunnen zijn? "
Yep, dat is het dus vaak ook. Hier is waarschijnlijk ook de losbreekremkabel niet of niet goed bevestigd.
Quirien antwoordt op 1 januari 2018:
@ Kees, zojuist nog even naar de plaatjes op mijn tablet gekeken. Beelden hierop niet al groot.
Het kan inderdaad zijn dat je op andere plaatjes heb zitten kijken. Er zijn er meerdere in omloop. Een artikel met o.a. 4 foto's en ook een artikel met 3.( daar zie je ook een agent)
Wat Jasper waarschijnlijk bedoelt is dat je de handel die het hydraulische stukje wat je in het "kuiltje" aan de andere kant voegt en dan via de handel klemt om de "cupjes" in de koppeling aan te drukken op de SSK erbij/loshangt. In principe bij juist aankoppelen ondervindt je weerstand bij de handel van de cups inschakeling.
Maar dit kan ook door de klap te maken hebben.( het blijft gissen)
En inderdaad om cups te laten wrikken op de kogel heeft niets te betekenen welke koppeling je dan ook als basis bevestiging op de kogel klemt.
Maar het zou mij niets verbazen of er toch misschien sprake is van niet goed aankoppelen.
Helaas, beter kan ik het niet uitleggen. 😉
Louis antwoordt op 1 januari 2018:
Kees, als ik de voordeur van buitenaf dichttrek hoor je (als je goed luistert) slechts een klikje.
Als m'n buren hun deur dichttrekken vallen de voegen zo ongeveer uit het metselwerk en hoeven de nabije buren geen wekker te zetten.
De reden is simpel, de dagschoot van mijn slot is gesmeerd en glijd gruisloos in en uit, en blijft daardoor ook heel .
Die schoot van de buren is gortdroog en glijd dus niet, en "dat lossen ze op" door steeds harder met hun deur te slaan.
(En humor : Hij is automonteur....zo'n "vakman" zou natuurlijk nog niet eens naar m'n auto mogen wijzen 😉😉)
Bij de koppeling werkt het exact zo.
Rustig laten zakken en "klik"....helemaal geweldloos, en zeker goed vergrendeld.
Maar bij die droge daarentegen mis je alle gevoel en vraagt zoals je soms ziet zelfs trappen met de voet om het hendel naar beneden te krijgen.
Slordig, riskant ,nog vermoeiend ook 😉....en zo simpel te voorkomen door het gebruik van slechts een druppeltje olie.
Jasper antwoordt op 5 januari 2018:
Ja, Quirien, ik word oud. Kan het niet hellepe ook...
Ik was bij m'n antwoord in wording even afgeleid en zocht naar een eerder draadje hierover, een paar jaar geleden. Niet gevonden, maar intussen ging m'n reactie wel op de loop. Sorry.
Nee, natuurlijk kan het al dan niet 'aan' zetten van de cupjes geen invloed hebben op het losschieten. En de foto die ik vond op de link (onderaan het artikel) is er nu niet meer. Dus mijn reactie is al helemaal irrelevant.
Wat ik wel weet is dat het mij ook ooit is overkomen. Net als anderen, die de metoo-ervaring nog niet durfden uiten. Ik op een onbewaakte spoorwegovergang. De goederentrein stond klaar...
En ik had, anders dan de topicstarter, een SSK-koppeling. Waar dus ook een vergrendeling zit in de kop van de AKS. Je moet bij de latere versies dan ook een verklikkertje zien op die kop. Daar draait het dus om, lijkt me. Ik had dat niet. En zo kan het dus gebeuren dat je denkt dat ie goed is aangekoppeld, en dat zelfs bevestigd wordt door de gasveer, maar desondanks..
Weet iemand of ze dat tegenwoordig bij de AKS nog niet hebben?
Quirien antwoordt op 6 januari 2018:
@ Jasper, die sorry, waarom?
En ouder worden, geldt ook voor mij, helaas soms, maar een vaststaand feit.
Tsja, die berichtgeving, soms tegenstrijdig ook hier vond ik tegenstrijdige verwoording van deze gebeurtenis en dan weer met 1,3 of 4 plaatjes en zomaar als je weer gaat kijken, deze kwijt.
Maar zo'n situatie, het zal je maar gebeuren of op je af zien komen sta je raar te kijken.
Michel antwoordt op 9 januari 2018:
Grappig dat Louis dat allemaal van af een afstand weet. Maar ja Louis is dan ook alwetend hier. Blij dat ik niet naast jou woon of naast je op de camping sta. Misschien kan je eens naar je buurman lopen en je hulp aanbieden.
.
Nu even on topic. Ik geloof dat het gros gebeurd omdat iemand de caravan niet goed aankoppeld. Ook hier altijd even het neuswiel omhoog om te kijken of de caravan omhoog gaat. Wil niet zeggen dat het mij nooit zou gebeuren. Afgelopen november weggereden met de handrem er nog op. Dacht dat de remmen van mijn auto vast bleven zitten. Bleek gewoon de caravan te zijn. Ondanks de jarenlange ervaring toch te slordig geweest.
Louis antwoordt op 9 januari 2018:
Deze buurman Michel, maakt al zo'n 9 jaar gebruik van mijn stukje erfverharding zodat hij met z'n motor niet langs zijn auto hoeft te wringen wegens de wat smalle oprit met weinig verbredingsmogelijkheden.
En op dit moment ben ik (gewoon voor niets als burendienst, en jawel in de kou) een hek aan zijn kant aan het vervangen daar hij nu eenmaal niet zo heel handig is .
(Of hij is veel slimmer dan ik door het mij te laten doen 😉)
Toch is hij op een of andere manier in dienst gekomen bij zo'n bandenhandelketen die ook beurten en APK's doet...het is hem gegund, maar hij blijft van m'n auto af.
Ik vind het best interessant te lezen dat jij me vanaf afstand zo goed kent 😉
En ja, na de koppelingscontrole ben ik ook een paar keer vergeten de moverrollen te lossen dus wees gerust, van alwetendheid is geen sprake.
Maar een (andere) mening durf ik meestal wel te ventileren, ook als het mensen misschien ergert, dat kan ik niet ontkennen.
En dan is het altijd leerzaam als iemand me een andere kant kan laten zien .
Ik laat het hier bij hoe je ook reageert, daar we net op de goede weg waren wat het niet op de man spelen betreft 😉
Kees antwoordt op 12 januari 2018:
@Quirien,
Dit zijn de beelden die ik zie bij het volgen van de link zoals gegeven door donald.
evr66 antwoordt op 12 januari 2018:
dramatisch natuurlijk. anderzijds, wellicht kan ook op de oudere caravans een iets modernere koppeling geplaatst worden, waardoor de kans op sit soort ongelukken misschien wat afneemt? anderzijds, opletten bij aankoppelen moet je nog steeds natuurlijk.
Quirien antwoordt op 12 januari 2018:
@Kees,
Goed dat je ze nog even hier plaatste. Beelden geven toch een andere kijk dan woorden.
Deze plaatjes kan ik mij ook herinneren, waarschijnlijk bij artikel van de 4. Er moeten echter ook plaatjes zijn met 1 en een keer met 3. Ik melde al een serie stond een agent volgens mij.
Wat mij toen ook opviel dat de tekst bij het ene artikel over de hoe en wat situatie verschilde.😉
En misschien is het juist bij koppelingen wel zo dat daar veel te weinig onderhoud aan wordt besteed.
Ik moet dan nog even aan de handleiding die ik pas nog eens doornam en de adviezen in zag JAARLIJKS aan diverse punten aandacht aan te schenken, denken.
Kees antwoordt op 12 januari 2018:
Het door Louis bedoelde onderhoud dus. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!