Johan van dijk vraagt op 8 augustus 2010:
Ben nu 2 jaar met de caravan van 1350kg op vakantie geweest,ik dacht toen ik deze auto kocht een beer van een trek auto te hebben.Vorig jaar naar Zuid-Frankrijk geweest aan de Middellandse zee,heen ging het goed de terug reis gaf heel wat problemen,110km berg op in de aut.stand met cruise cont. erop ging niet goed.De auto stopte er plotsing mee,totaal geen vermogen meer,en het check lampje ging branden.Zijn gestopt motor laten afkoelen(was zeker niet te heet)toen weer verder,maar zonder cruise cont. erop,dit ging een poosje goed weer het zelfde probleem geen vermogen meer,dit nog een aantal keer gehad,en zo naar huis gesukkeld.
Bij thuiskomst auto naar garage,uit laten lezen,niks kunnen vinden,werd wel verteld dat de automaat in een soort noodloop komt als er in de auto.stand met cruise erop de te veel gevraagd wordt,dus berg op voortaan in de sportstand zonder cruise,oke.Deze zomer naar de Provence in Frankrijk de bergen in,vol goede moed vertrokken,dus in de sportstand zonder cruise erop,gebeurt er dus weer het zelfde,zonder maar ook enige aanwijzing valt het vermogen weg en kan ik met een sukkel drafje de bergen in,terwijl menig klote autootje met vergelijkbare caravan je voorbij komt.Wie o Wie heeft hier een antwoord op,alvast bedankt.
Martijn antwoordt op 8 augustus 2010:
Tsja,
110km/u bergop is niet niks, en volgens de berekening die ik net gemaakt heb kan de 150PK sterke Santa-Fé met een vergelijkbare caravan en belading met maximaal 98km/u onhoog op 5% helling.
Dus je hebt echt het maximale vermogen gevraagd. Het staat hier ook al op de website beschreven, het gevaar van cruise control.
Je weet simpelweg niet hoeveel gas je geeft, en belast je dus ongemerkt de motor maximaal.
Als je het nou wat rustiger aan doet, 90km/u is heel normaal met de caravan heuvel op. Waarschijnlijk belast je de motor dan niet 'te' veel, en zal hij niet in de nood loop schieten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:
Ooit de automaat handmatig geschakeld?
Frans antwoordt op 8 augustus 2010:
Als aanvulling op @Martijn: door het gebruik van de sportstand z cruise heb je nog steeds geen garantie dat de belasting minder is; het zou immers kunnen dat je nu zelf de motor maximaal belast, i.p.v. de cruise. Langzamer rijden zoals gesuggereerd is dus een optie.
Het advies van de garage kan ook gebaseerd zijn op veronderstelde oververhitting van de automaat (5-traps met lock-up?). De programmering van de automaat houdt geen rekening met een caravan en kan dan niet als automaat worden gereden.
Wanneer de automaat uit zichzelf geen lagere versnelling kiest kun je dat handmatig doen; daarmee ontlast je de motor. Het is dan logisch om de snelheid iets te laten zakken om een relatief hoog toerental te vermijden, want ook daarmee wordt een diesel warm.
De warmteontwikkeling in de automaat kun je terugbrengen door zoveel mogelijk (handmatig) een toestand te kiezen waarbij de koppelomvormer overbrugd staat (d.m.v. de lock-up).
Nog een optie is de koeling van de automaat verbeteren door een losse warmtewisselaar olie/lucht. Door een juiste bediening van de automaat zal dat laatste bij deze combinatie niet nodig zijn.
Karel Eimers antwoordt op 8 augustus 2010:
Mensen met een klote auto gaan ook op vakantie en rijden je voorbij. Dus wie heeft er nu een klote auto.
gr. karel
Mart antwoordt op 8 augustus 2010:
Dus dat was jij die ik met m'n klote Octavia voorbij reed...!
Karel Eimers antwoordt op 8 augustus 2010:
Nee, ik denk van niet maar mogelijk wel Johan van Dijk. Die wordt ingehaald door klote auto''s ik niet. Een octavia noem ik geen klote auto.
Gr. Karel
Paul antwoordt op 8 augustus 2010:
Ik heb dan wel geen automaat en ook geen 2.2 maar een 2.0 CRDi SantaFé en mij is hetzelfde 2 jaar geleden overkomen. Na een jaar geen storing in de computer gegeven te hebben en diverse mogelijkheden vervangen te hebben kreeg ik in Duitsland weer die storing, alsof ie de motor smoort, niet meer vooruit te branden. In eerste instantie dacht men aan kapot geknaagde kabels zoals vaker gebeurd in Duitsland, maar de computer gaf een storing bij de EGR-klep aan. In Duitsland worden die dingen niet gemonteerd volgens de monteur daar, maar vanwege milieueisen in Nederland zitten die dingen er hier wel in. Heel veel diesels hier in Nederland schijnen er last van te hebben. Simpele remedie in Duitsland was het slangetje van de EGR naar de sensor te onderbreken en daarna heb ik die storing nooit meer gehad. Feitelijk mag je dat hier niet doen, want dat schijnt een milieudelict te zijn, maar bij de APK komt ie niet boven de max toegestane roetuitstoot uit. Niet gezegd natuurlijk dat het dezelfde storing is bij jouw auto is, maar je kan het allicht aangeven bij de garage.
johan van dijk antwoordt op 9 augustus 2010:
Beste Paul,
Bedankt voor je reactie,hier ga ik zeker wat mee doen.
Louis antwoordt op 9 augustus 2010:
Paul heeft de spijker op z'n kop geslagen Johan .
Al moet je natuurlijk wel zelf rekening houden met hoe zwaar je de zaak aan het belasten bent .
EGR klep afsluiten,dan heb je ook nauwelijks roet meer op de voorkant van je caravan na een rit van "1000 plus" kilometer .
Je turbo vervuilt ook niet meer ,en hij loopt beter en zuiniger .
Deze klep zorgt er voor dat een deel van het uitlaatgas opnieuw wordt gebruikt .
Het geeft alleen maar negatieve effecten .
( Iedere vakbekwame monteur zal je zeggen dat je toch ook niet je eigen urine drinkt )
Succes .
P/s ,valt het je ook op dat veel mensen zelf vinden een klote autootje te hebben ?
Waarom zouden ze zich anders zo snel aangesproken voelen.....
Mart antwoordt op 9 augustus 2010:
Omdat mijn Octavia een klote auto is.
B. Nieuwenhuis antwoordt op 10 augustus 2010:
Johan,
Al 3 keer met mijn Santa Fe 2.2 crdi en een caravan van 1700 kilo op en neer naar Zuid Frankrijk gereden via allerlei routes en daarbij meerdere bergen beklommen van 9% of meer.
Altijd rustig gereden en nooit op de cruise control.
Gelukkig herken ik de klacht niet. maar in ieder geval bedankt voor alle info.
Misschien moet je de motor toch minder zwaar belasten.
JH Vis antwoordt op 10 augustus 2010:
@ Louis: Volgens mij heeft Johan problemen berg op met forse snelheid. Dat is net een van de condities waaronder de EGR niet werkzaam is. Ook kwam er tijdens het uitlezen geen foutmelding naar voren. Ik betwijfel of het omzeilen van de EGR de oplossing brengt. Denk dat het gewoon te maken heeft met het feit dat er te lang teveel van de motor gevergd wordt waardoor deze in noodloop gaat. Ben benieuwd of de airco ook bijstond?
ad antwoordt op 10 augustus 2010:
ruil hem in voor een santa fe 2.7 l dan heb je al die problemen niet
Ruud antwoordt op 10 augustus 2010:
Bij mijn vorige auto (een diesel) de ERG klep ook afgedicht, en dat leverde meer vermogen op.
Ruud antwoordt op 10 augustus 2010:
EGR-klep
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 augustus 2010:
Ik kan me niet voorstellen dat het mag ......die ERG-klep zit er voor het milieu!
maar ja liever een milieu delict dan 50 kg overbelading (zie de topic over de (on)zin van de tempo 100 sticker) 😉
Ruud antwoordt op 10 augustus 2010:
Exhaust Gas Recycling is een systeem waarbij uitlaatgassen weer hergebruikt worden voor nieuwe verbrandingslucht.
Bij een toenemend toerental neemt het motorvacuum toe. Bij een bepaalde waarde wordt een klep geopend waardoor de uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de inlaat.
Het mag duidelijk zijn dat dit minder vermogen opleverd dan verse verbrandingslucht.
Ruud antwoordt op 10 augustus 2010:
Als ie voor de APK op uitlaatgas gekeurd wordt (hoog toerental, bij een goede warme motor mag ik hopen) Wordt de klep zeker geopend en daar wordt de verbrandingslucht denk ik echt niet schoner van.
Hurkens antwoordt op 10 augustus 2010:
Met de zelfde Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI aut.2008. Al 3 keer naar Spanje geweest met een 1700kg zware Fendt, en tot nu toe geen enkel probleem gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met met de caravan nooit de cruisecontrol gebruik, en bij het klimmen hem altijd van de automaat gooi ! Ik vindt 110km op cruiscontrol tegen een klim best wel pittig.
Eikenaar antwoordt op 10 augustus 2010:
Wat een klote auto die Santa Fe. Weet je wat een klote auto is. Een Octavia 1.6 FSI 116 pk. Die krijg ik amper boven de 90 in de 4e versn. In de 5 kan ik helemaal niet rijden op een vlakke weg in NL. Snap et probleem niet helemaal, wat is de zin om met 110 km p/u tegen de bult op te jakkeren????
Eikenaar antwoordt op 10 augustus 2010:
Oja, met een caravan van 850 kg.
Dino antwoordt op 7 mei 2013:
Wat ook misschien kan helpen is V-power te tanken ipv normaal diesel.
AJ antwoordt op 8 mei 2013:
Elke monteur zal zeggen dat een EGR niets is.....
Mmmmm daar denk ik dus anders over. Wat hier nog niet genoemd is dat is de KOELENDE werking van de gedeeltelijk teruggevoerde verbrandingsgassen. EGR klep dicht zal een "zuurstofrijker" mengsel geven. Inderaad minder roet. Maar bij de constructie van de motor is met die EGR klep natuurlijk wel rekening gehouden. Niet afsluiten dus!
Joost antwoordt op 9 mei 2013:
Heb dezelfde auto (caravan 1500kg) en gelukkig nooit van dit soort problemen mogen ondervinden.
Zelf denk ik ook dat Johan teveel van de Santa Fe verwacht en dus altijd als eerste boven op de berg wil zijn.
Op het vlakke (glooiend) gebruik is de automaat met cruisecontrol. Wanneer is merk dat het glooiende overgaat in klimmen neem ik zelf het heft in handen, meestal is de automaat vastzetten in zijn 4 ruim voldoende. Bij de grens Franrijk-Spanje en op de Fernpas gaat ie naar zijn 3 (rond 90 km/u). Het is een kwestie van gevoel.
Respect voor alle mensen met die "klote" autootjes, die mij voorbij komen, die zullen een verbruik van 1 op 9 niet halen, maar dat zal Johan ook niet halen denk ik.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.