Caravantrekker.nl

Caravan onder 750Kg invoeren

Jolanda vraagt op 8 augustus 2010:

Wij zijn van plan een Sterckeman Sunstar 330 te kopen (bj 1997 -1999). (zelfde als Caravelair Silver 330)
Nu is het aanbod in Nederland heel klein.
Op internet kom ik er in België wel meerdere tegen.
Deze caravans hebben een maximaal gewicht van 750Kg en hebben dus geen eigen kenteken nodig.

Ik heb wel een en ander gelezen over invoeren, maar hoe zit dat in dit geval?
Ik denk dat we deze zonder problemen mee kunnen nemen naar Nederland omdat er geen registratie nodig is.

Is het echt zo eenvoudig bij deze lichte caravans of zien we toch iets over het hoofd?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2010:

Het is echt zo eenvoudig....


Michiel antwoordt op 8 augustus 2010:

Geld geven aan vorige eigenaar, witte plaat er op, aankoppelen, lampjes controleren en rijden maar.

Zo simpel is het....

Vraag wel een kwitantie met daarop het chassinummer. Dan heb je een bewijs dat je de caravan legaal verkregen hebt.

MV


Jolanda antwoordt op 9 augustus 2010:

Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Als dit doorgaat zal ik voor de zekerheid ook maar een NL sticker meenemen.
Een Nederlands kenteken en een B sticker gaan vast niet goed samen.


Michiel antwoordt op 9 augustus 2010:

Daar had ik even niet aan gedacht. Ja, als er een B sticker op zit, moet die er wel af en een NL er op...

Of...

😉

MV


@Eric antwoordt op 9 augustus 2010:



Mooi gefröbelt die plaat maar helaas wel een bekeuring waard...


Michiel antwoordt op 10 augustus 2010:

Zolang een met viltstift op een stuk carton gekalkt nummer nog gedoogd wordt, zal dat wel meevallen. En als ik dan toch een keer een koddebeier tref die zijn quotum moet halen, heb ik pech gehad...

Het zou niet de eerste keer zijn dat ik in het traject verboden -> gedoogd -> toegestaan -> verplicht, voorop loop. Ik deed het eerder met knipperlichten op motorfietsen, het mistachterlicht en het derde remlicht.

Maar ik wil de vraagsteller geen burgerlijke ongehoorzaamheid aanpraten. Gewoon even een NL stikker over de B stikker plakken, dan is dat ook in orde.

MV


antwoordt op 10 augustus 2010:

Mag ik puur uit nieuwsgierigheid een aanvullende vraag stellen?

Vroeguhh had je een registratiebewijs (boven 750kg) of een identificatiebewijs (onder 750kg) nodig bij een aanhanger.
Het reg bew is inmiddels vervangen door het kentekenbewijs.

Maar dat identificatiebewijs is dat dan tegenwoordig niet meer nodig?

Ik heb die kaart nog steeds keurig bewaard bij mijn aanhanger. Als curiosa heb ik zelfs de laatste belastingkaart nog bewaard. FL 8,- per jaar 😉

vrgr
JT®


antwoordt op 10 augustus 2010:

@Michiel,
Als je toe bent aan een volgende uitdaging in je traject verboden-verplicht, dan heb ik er nog één voor je die m.i. de veiligheid verhoogt:

De zijmarkeringslichten en de contourverlichting (rood/wit) van de caravan (mede) als richtingaanwijzer laten knipperen.

Ik rijd er al 10 jaar mee en heb al veel verbaasde gezichten gezien en commentaren gehoord, maar ben nog nooit aan de kant gezet.

vrgr
JT®


Michiel antwoordt op 10 augustus 2010:

Het registratiebewijs was nooit nodig voor aanhangers <= 750 kg. Wel was het handig om bij grensoverschijdingen dienst te doe als bewijs van eigendom, zodat je kon aantonen dat ie niet gestolen was.

Ik heb bij mijn Home Car 320 geen registratiebewijs. Maar ik heb wel een rekening met kwitantie van de dealer waar ik hem gekocht heb. Voor mijn gestripte Alpenkreuzer die ik als 'stenensjouwer" gebruik heb ik helemaal niks, want die heb ik voor 45 Euro bij de retourwinkel weg gehaald... 😉

Voor wat betreft mee laten knipperen van countourverlichting, grappig dat je dat noemt. Ik had bij mijn vorige auto de knipperlichtjes aan de zijkant zo geschakeld dat ze constant bleven branden als de overige verlichting aan was en er niet geknipperd werd. Dus die deden dan tevens dienst als zijmarkeriingslichten.

Dus hoef ik niet te vermleden dat ik het mee laten knipperen van de zijmarkeringslichten best een goed idee vind.

Voor wat bertreft de rood/witte contourverlichting ben ik wat minder enthousiast. Iedereen is gewend aan ambergele knipperlichten en weet wat dat betekent. Een rood of wit knipperend licht kan mogelijk ten onrechte verward worden met een voorangsvoertuig. Of in elk geval in de verwarring niet als richtingaanwijzer geďnterpreteerd worden.

MV


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker