Anjo vraagt op 22 augustus 2010:
Heeft iemand ook de ervaring met de Semperit Van Life banden ?
Ik wel vorig jaar gekocht dus 1 jaar oud en tijdens de terug reis vanuit Spanje is er een totaal uit elkaar geklapt.
Spanning had ik voor vertrek gecontroleerd. na 1 uur =/- rijden haalde het loopvlak van een van de banden mij in !
gelukkig kon ik de combinatie recht houden en zonder al te veel problemen tot stilstand komen op de vluchtstrook. Heb Semperit hierover een vraag gesteld maar kreeg het verzoek om de oude band ter beschikking te stellen. Die ligt ergens aan de spaanse autosnelweg. Wel foto gestuurd maar daar doen ze niets mee.
Dus zijn er nog meer mensen die soort gelijke ervaringen hebben met Semperit van Life ?
Karel Eimers antwoordt op 22 augustus 2010:
Het is een oud verhaal maar de productie datum staat op de band. Uw conclusie vorig jaar gekocht dus 1 jaar oud is onjuist, ze kunnen wel bv. 10 jaar ergens in een hoekje hebben gelegen. Dat Semperit de band wil hebben is logisch die kijken wel na de productie datum dus terug naar Spanje en zoeken.
gr. Karel.
Jan antwoordt op 22 augustus 2010:
Wat is/was de Loadindex van de band en bij welke bandspanning?
En wat is de MTM caravan?
De andere band is die hetzelfde en gelijktijdig gekocht?
Bob antwoordt op 22 augustus 2010:
@Anjo Die ligt ergens aan de spaanse autosnelweg
Laat je je afval gewoon langs de weg liggen? Fijne jongen.
Bob
@Eric antwoordt op 22 augustus 2010:
@Bob: Op je knietjes over de snelweg kruipen om alle stukjes terug te vinden is ook niet alles....
Lijkt mij niet onverstandig om dat aan de autoriteiten over te laten, die doen dat vast veiliger. 😉
Mart antwoordt op 22 augustus 2010:
Waar haalt zo'n loopvlak plotseling die acceleratie vandaan om je in te halen...?
Andere Jan antwoordt op 22 augustus 2010:
Het lijkt mij in dit geval zeer relevant wat de gegevens zijn van de andere band, die zeer waarschijnlijk overeenkomen met de kapotte achtergelaten band.
Misschien kun je die nog even vermelden op dit forum Anjo? Vooral leeftijdscode, draagvermogenvan de band en max aslast van de caravan zijn interessante gegevens.
Gezien de nogal lauwe reactie van Semperit lijkt het in elk geval zaak om de banden van dat merk met argusogen in de gaten te houden. Het volgende matador feestje is in aantocht?
Jan antwoordt op 22 augustus 2010:
Op basis van dit alleenstaande geval?
Laten we eerst maar eens afwachten wat de feiten zijn voordat we paniek gaan maken.
Anjo antwoordt op 23 augustus 2010:
Zal reageren op een aantal vragen :
1e. ja die band heb ik laten liggen 5 banen en dan van re naar li over steken door de drukte in Barcelona. @Bob jij wel suc 6 !
2e.DOTcode uit mijn hoofd mei 2009 week weet ik niet meer maar heb de code wel gecontroleerd
3e. 185 14 C loadindex 102/100 4,5 bar 2 x band zelfde datum gekocht
4e. MTM caravan 1500 kg
Jan antwoordt op 23 augustus 2010:
En wat woog de caravan werkelijk?
Willem1 antwoordt op 24 augustus 2010:
Gewoon een paar km,s gereden met een spijkertje in de band?
Eenmaal drukloos vliegt het rubber in het rond, geen klapband maar wel hetzelfde effect.
Semperits staan zeer goed bekend en waren 2 jaar geleden nr. 1 in de ANWB test.
Anjo antwoordt op 24 augustus 2010:
De caravan is een Knaus Sudwind 500 FU en weegt beladen
+/- 1400 kg.
Houtman antwoordt op 24 augustus 2010:
Onder mijn caravan, Fendt Bianco 2008, zijn af-fabriek,Semperit VanLife-banden gemonteerd.
Druk (afhankelijk van belading) 3.8. - 4.5 atm.
Na circa 15.000 km. gereden te hebben door Roemenie en de Baltische Staten zeer tevreden. Wordt gedeeld door andere Fendt-rijders ( en inderdaad de ANWB).
(Nog) geen reden voor paniek.
Fendtje antwoordt op 24 augustus 2010:
Ook ik heb de Semperit onder mijn Fendt Bianco 495. Nu in twee jaar ruim 12000 km gereden en ben zeer tevreden.
Mijn caravan weegt 1600 kg en ik heb de banden op 4.3 bar volgens advies van de fabrikant. Het weggedrag is hiermee prima.
Die 4.5 bar van Anjo lijkt mij bij zijn 1400 kg wat aan de hoge kant maar dit kan natuurlijk niet leiden tot een klapband.
Natuurlijk wil Semperit graag de bandresten zien, die liggen natuurlijk niet alleen in Spanje, het meeste zit nog gewoon om de velg.
Anjo wat wil je nu met uw vraag bereiken?
b antwoordt op 24 augustus 2010:
Anjo,
ik zou die caravan maar eens nawegen leeg weegt deze al 1250 kg, en met 150 kg belading red niemand het met zo'n caravan. ik weet niet of je ook een mover en een tent hebt in de caravan (dik 50 + 15/30 kg)
Jan antwoordt op 24 augustus 2010:
1400kg, gewogen of een vrije assumatie?
Doorgaans is het vrij lastig onder de MTM te blijven.
100kg over houden tijdens een vakantierit is niet aannemelijk gezien ruim 30% met een te zware caravan voor ‘de grote rit’ van huis vertrekt.
Anjo antwoordt op 25 augustus 2010:
Mijn vraag over de Semperit band blijft overeind :
wie heeftt soort gelijk ervaring met deze banden ?
Ja natuurlijk weet ik na 30 jaar caravan evrvaring wat ik mee neem in mijn caravan . En ja ik blijf duidelijk onder de 1500 kg en dichter bij de 1400 dan bij de 1500 kg.
Deze band heb ik gekocht omdat deze goed uit de test kwam.
Spijker kan natuurlijk altijd maar ik vindt het vreemd dat het gehele loopvlak in ene keer los komt.
Houtman antwoordt op 25 augustus 2010:
Hoewel het op dit forum wemelt van de kenners, zou ik me toch wenden tot een bandenspecialist. Misschien meerdere vakmensen die weten wat er met een band kan gebeuren en die uit jouw ervaring een oorzaak kunnen reconstrueren.
Wel moet je je realiseren dat je wellicht een ander antwoord krijgt dan waar je op hoopt.
Fendtje antwoordt op 25 augustus 2010:
Het loslaten van het loopvlak wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een te hoge bandtemperatuur.
Een verhoogde bandtemperatuur ontstaat door frequent sterke vervorming van de bandwangen, dus een combinatie van lage druk en hoge snelheid. Ook de buitentemperatuur kan bijdragen (zonzijde)
Andreas-Nl antwoordt op 25 augustus 2010:
@Anjo: Je lijkt me wat geïrriteerd over het feit dat er na 4 dagen/18 reakties nog niemand soortgelijke ervaringen heeft gehad. M.i. luidt de conclusie dat die Semperit gewoon een goede band is en niet te vergelijken met die bepaalde Matadors. Het kan natuurlijk een exemplarische fout zijn geweest maar het ligt meer voor de hand dat het een kwestie van overbelading en/of te lage druk is geweest . En ja, ook ík heb goede ervaringen met de Semperit op mijn nieuwe Fendt 510, waarmee ik afgelopen jaar 7000 km heb gereden.
jadatis antwoordt op 27 augustus 2010:
Ook ik zoek het natuurlijk in een combinatie van overbelading en /of te lage bandendruk.
Hoe heb je de druk gemeten?
Warm of koud.
En zelfs bij onder de MTM blijven kan door scheve belading er op een kant overgewicht ontstaan.
en bij het op spanning brengen van mijn banden voor de vakantie gaf mijn fietspomp met manometer opeens 3 bar aan ,terwijl digitale gewoon 2,5 bar aangaf.
Je kunt ook de doorvering van de band beoordelen.
Jan antwoordt op 27 augustus 2010:
“Ja natuurlijk weet ik na 30 jaar caravan evrvaring wat ik mee neem in mijn caravan . En ja ik blijf duidelijk onder de 1500 kg en dichter bij de 1400 dan bij de 1500 kg.”
Helaas zorgt die ervaring ook voor een bepaalde ‘blindheid’.
Duidelijk is nu wel dat je gewoon niet weet wat de caravan woog en weegt. Doe eens een weging en je zult verrast worden door het werkelijke gewogen gewicht.
WillemE antwoordt op 29 augustus 2010:
Ik sluit mij vooralsnog aan bij Willem1, hoewel het natuurlijk ook een schroefje kan zijn geweest...
Door de daardoor ontstane lage/lege bandendruk is het goed te verklaren dat het loopvlak loskomt, dit gebeurt ook bij de beste banden.
Gelukkiig nog niet dezelfde ervaring gehad.
groet, WillemE
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.