Iwan Goeree vraagt op 23 augustus 2010:
Hallo Specialisten.
Wij willen voor het eerst een caravan gaan aanschaffen. Waar moet ik allemaal op gaan letten bij het aanschaffen van een caravan?? Maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wij zoeken een leuke niet al te oude caravan, iets voor 2 personen. (nog tips??) Deze caravan mag ook niet te zwaar zijn, want waarschijnlijk kan onze auto dat niet trekken. Wij rijden in een Renault Megane 1.4 16V s2005 ,72 kw. De auto weegt 1120 kg. Dit allemaal volgens het kenteken.
Wat is verantwoord?? Tot hoe zwaar mag de caravan zijn dat ik er normaal mee kan rijden zonder in de problemen te komen. Kan ik er ook mee richting de alpen??
Ik hoop dat jullie mij hier wat duidelijkheid in kunnen verschaffen.
Met vriendelijkr groeten Iwan Goeree
Theo antwoordt op 23 augustus 2010:
Dit zijn zeer veel vragen.
Begin eens te lezen wat er op deze site staat over "de auto als caravantrekker" en ga eens onder "overzichten" en "Aanbevolen trekgewichten" berekenen wat jullie auto kan en mag en vervolgens onder " Alle caravans" welke caravans er voor jullie auto geschikt zijn.
Onder "Reviews" kun je het een en ander lezen over gebruikerservaringen van auto's en caravans. Voer als je voorlopige keuzes hebt gemaakt eens "Berekeningen" uit. Daarna kun je misschien met gerichte vragen komen.
Succes!
Jasper antwoordt op 23 augustus 2010:
Speciaal puntje van aandacht als je een Renault Megane rijdt.
Anders dan bij de meeste merken heeft Renault een strakke grens voor het treingewicht (auto + caravan). Schijnt wel in het instructieboekje te staan.
Maar naast de techniek is er ook nog de keuze op basis van smaak en andere voorkeuren. Kijk daarvoor eens op http://www.caravanhandboek.nl/ onder 'Aanschaf' en op http://www.caravan-forum.nl/viewforum.php?f=19.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 augustus 2010:
Wil je prettig onderweg kunnen zijn, koop dat een lage, smalle caravan met een goede stroomlijn. Denk dan aan de Eriba Touring modellen, Kip Kompkt, Trigano/Rapido en wat oudere BIOD's en het leeggewicht zou niet veel meer dan 750 kg moeten zijn. Bij goed onderhoud (er goed uitzien en geen vocht) is leeftijd van een caravan geen bezwaar. Beter kan je m.i. iets kopen voor niet te veel geld waar je een paar jaar mee doet dan nu al iets aanschaffen om lang mee te doen. Door ervaring leer je snel wat wel en niet handig is.
Bob antwoordt op 23 augustus 2010:
Huur eerst eens een caravan. Daarna nog een met een andere indeling. Wat vind je dan het prettigst. Want stel je voor dat je het niet leuk vindt om met zo'n doos te rijden, omdat het veel te langzaam gaat. Raak dan maar weer je caravan kwijt.
mvg
Bob
yves antwoordt op 23 augustus 2010:
ik kan alleen het bovenstaande beamen, na twee jaar met mijn caravan op reis te gaan, ben ik nog altijd de snelheid( of het gebrek aan snelheid ) niet gewoon.
vooral op een weg die je vroeger zonder caravan reed
vb : route de soleil ed
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 augustus 2010:
Moeten jullie ook niet met een 'doos' gaan rijden maar met een 'eitje'...scheelt echt veel.
Frank antwoordt op 23 augustus 2010:
Ook ik ben een huurder en daar leer je heel veel van mits je dat tenminste leuk vindt. Mijn buurman had een zelfde auto en dan vraagt de caravankeuze toch serieus aandacht, dus niet te groot en te zwaar. Maak maar eens wat berekeningen als orientatie.
Jasper antwoordt op 23 augustus 2010:
Niet van dat benauwde, hoor. Er zijn massa's mensen die voor het eerst een (vaak of meestal nieuwe) caravan aanhaken.
Dan weet je van tevoren dat je je wel een beetje mag matigen met de snelheid.
Dan hoef je natuurlijk niet meteen met een bakbeest te gaan rijden.
Als hij maar weet dat het tamelijk funest is voor de motor als hij het hele eind alles uit de kast wil halen. Na de vakantie is de motor dan 'gaar'.
Bob antwoordt op 23 augustus 2010:
@ Menno Moeten jullie ook niet met een 'doos' gaan rijden maar met een 'eitje'...scheelt echt veel.
Inderdaad scheelt het een stuk met zo'n prachtig boterhamdoosje van Menno. (Wel een kleintje). Helaas is dit voor velen niet luxe genoeg.
mvg
Bob
Tijs antwoordt op 23 augustus 2010:
Neemt niet weg dat het een terechte opmerking is van Menno. Ik moet toegeven dat in onze boterhammendoos heel veel boterhammen passen, maar daar moet dan ook meteen een zware diesel voor. Niet bepaald wat de vraagsteller voor ogen heeft. En zo'n grote parachute achter de auto merk ik echt wel in het verbruik als ik in Duitsland eens wat harder rijd. Is voor Iwan dus best een goede tip om met een auto met een kleiner vermogen ook te letten op stroomlijn en frontaal oppervlak.
Jasper antwoordt op 24 augustus 2010:
Sorry, m'n vorige reactie was een beetje in haast en niet zo duidelijk.
Wat ik wilde zeggen is dat het met meer of minder stroomlijn vanzelf goed komt. Als je er naar luistert.
Je kunt alleen wat minder hard tegen de wind in en niet ongestraft plankgas rijden.
Zo is het ook mij met m'n eerste caravan overkomen dat na een vakantie met een Chateau 280 de 1,4 motor van m'n Simca niet meer trok. Inruilen was het enige dat er op zat...
Frans antwoordt op 24 augustus 2010:
Als je ‘als beginnende caravanner’ ‘normaal wilt kunnen rijden en eventueel ook naar de Alpen’, dan wil je waarschijnlijk reizen maken (trektochten?) en kom je op iets anders uit dan wanneer je alleen over een (snel)weg naar een vaste stek wilt verplaatsen; met alles wat daartussenin zit. Waarschijnlijk niet in de winter (?).
Ik zou zoeken richting compacte caravan, evt. met hefdak, maximaal 2.10m breed en goed gestroomlijnd. Alleen afgaan op wat de auto volgens berekening kan en mag, leidt denk ik gemakkelijk tot een keuze die tegenvalt bij het rijden of die ongewild te veel beperkingen oplegt qua route; ik zou flinke reserve inbouwen als je een reiscaravan ambieert. Scheelt nog veel brandstof ook, maar het beperkt de keuze.
Wil je een toiletruimte in de caravan? Dat is bij compacte caravans behoorlijk bepalend voor de keuze. Als je er eenmaal een gehad hebt wil je niet anders meer, maar als je tot nu toe in een klein sheltertje gewoond hebt en altijd naar campings gaat, vind je het waarschijnlijk overbodige luxe. Bij lang verblijf is een voortent te overwegen, maar een luifeltje of alleen een losse parasol heeft veel voordelen.
Recensies van anderen met dezelfde trekauto zijn pas interessant als hetzelfde soort gebruik wordt vermeld als waar jij aan denkt. Dat je auto een grote bak kan trekken wil nog niet zeggen dat je daarmee een combinatie hebt die niet tegenvalt tijdens het rijden. Laag gewicht en gestroomlijnd is de toekomst!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.