Caravantrekker.nl

Geschikte trekauto's?

Jilger Mout vraagt op 30 augustus 2010:

Hallo,

Graag wil ik jullie meningen hebben over het volgende.
Mijn ouders hebben nu een Ford Focus TDCi 115 pk van 2002 en een Hobby 400 KB (max. 1100 kg).
Volgend jaar willen ze een nieuwe auto kopen en ik ben dus al een beetje aan het kijken wat er in aanmerking zou kunnen komen als opvolger van de Focus.

Nu heb ik 2 auto's gevonden die op zich heel goed scoren in een trekkrachtberekening: de Audi A1 1.4 TSI (4 sterren) en de Volkswagen Polo GTI (5 sterren).
Ik vraag me echter af of deze auto's ook echt goede caravantrekkers zouden zijn. Aan de ene kant hebben ze voldoende kracht (resp. 122 en 180 pk), een korte overhang achter en stevige veren, maar ze zijn allebei korter dan 4 meter. Is dit niet nadelig voor de stabiliteit?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, theorieën of, nog mooier, ervaringen.
Alvast bedankt!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 30 augustus 2010:

Ongeloof in de uitkomst? Foei! Enne, PK's alleen zijn echt niet zaligmakend. Wat mij betreft voor de stabiliteit: De 75% regeling hanteren en speel op veilig


Bert antwoordt op 30 augustus 2010:

Grootte van de trekauto is m.i. minder belangrijk. Gewichtsverhouding toch wel, maar ook niet de enige factor van belang. Wielbasis speelt ook mee. En wielophanging, bandenkeuze en nog zo wat....

Daar kom je dus niet echt verder mee. 😉 Ik zou me t.o.v. de betreffende Focus laten leiden door het verschil in massa, de diesel is sowieso zwaarder, beide auto's zijn ook een klasse kleiner, maar lichter? Uitzoeken dus en als dan de 1100 kg Hobby daar aardig bij past. Laten we zeggen lege A1 / Polo minimaal ook zo 1100 kg, dan zou er goede combinaties van te maken moeten zijn.


Jilger Mout antwoordt op 31 augustus 2010:

De Polo weegt leeg 1169 kg, de A1 zelfs 1200 kg. Het leeggewicht van de Focus is 1188 kg.

Qua koppel zitten de Polo en de A1 erg goed. Met resp. 250 en 200 Nm over een groot toerengebied. Ik maakte me inderdaad zorgen over de wielbasis e.d.


willem antwoordt op 17 oktober 2010:

Net proefrit gemaakt met polo GTI (pon in leusden) hij heeft 7 versnellingen ( D of S stand of handmatig).
Gelukkig met gear indicator . Dit lijkt mij bergafwaarts wel zo handig.
Mijn keus is gemaakt .


Jan antwoordt op 18 oktober 2010:

Al in de Subaru-stal gekeken? Impreza en/of Forester ea. hebben een paar voordelen als caravantrekker, zowel in diesel als ottomotor😉


willem antwoordt op 18 oktober 2010:

Jan.
heb jij wel eens naar de vraag gekeken?


Jilger Mout antwoordt op 25 oktober 2010:

Jan,

Subaru levert prima trekauto's, maar de nieuwprijs van bijvoorbeeld een Forester is toch wel erg hoog.
Bovendien is het dealernetwerk in Europa een stuk dunner gezaaid dan dat van VW of Audi (of Ford, zoals mijn ouders nu hebben).


Gilbert antwoordt op 28 oktober 2010:

ik wil toch graag even iets opmerken, ik heb de laatste jaren gereden met een paar wagens diesel turbo's 1300cc 90pk met koppel van 200nm, op zich trekt het beestje het allemaal wel goed hoor, maar daar deze wagens gewoonlijk ook klein zijn, schort het toch niet altijd met de stabiliteit, ook al is er een antislinger koppeling ed. En die turbopaardjes doen toch het wel maar in vertrek op helling, liet het soms ook al wat te wensen over, ik ben toch maar weer overgestapt naar een benzinne met gewone paarden, en een beetje zwaarder van gewicht. Rijd toch net iets aardiger.


L. antwoordt op 28 oktober 2010:

Ik kan me nog een test herinneren van een citroen c3 en vw polo van een aantal jaren geleden. Die reden prima met een caravan van zo'n 1000 kg beladen. De genoemde auto's zijn mijns inziens prima in staat om de hobby 400 te trekken. De kleintjes zijn een stuk zwaarder geworden de laatste jaren. Bovendien is de wielbasis in verhouding tot modellen uit grotere klassen, relatief groter en de oversteek juist kleiner. Dit is positief voor het trekken.

De genoemde motoren blinken ook uit in trekkracht. Ook onderin. Zelf heb ik ooit met een 1248 cc jtd Fiat Idea gereden. Deze was onder de 2000 tpm idd zo goed als dood, dit in tegenstelling tot de Golf 1.4 tsi 90 kw variant, waarachter ik een caravan van 1300 kg heb hangen. Deze heeft bij 1200 tpm al >160 nm en bij 1500 tpm al 200 nm en trekt ook feilloos weg op steile hellingen.

Ik denk dat het prima kan met de genoemde modellen.


Jan antwoordt op 30 oktober 2010:

Subaru's zijn relatief goedkoop, ook in onderhoud bij de merkdealer (die echt niet zo dun gezaaid zijn als hier beweerd). De prijzen van Subaru overstijgen niet die van andere merken. Natuurlijk ben ik een beetje Subaru-gek, maar als je er eenmaal één hebt... noooooit meer wat anders😉


K.W.Spanjer antwoordt op 31 oktober 2010:

Beste Jan.

De Subaru mag dan misschien wel een goede caravantrekker
zijn , ma.......ar de Subaru's slurpen allemaal tenopzichte van
andere merken auto's met dezelfde pk's veel meer brandstof,
kijk maar naar de andere Subaru rijders in het forum.

Maar U moet niet de vraag van de steller uit het oog verliezen
deze had het over andere auto's!

Vrindelijke groet Karel.


Jan antwoordt op 31 oktober 2010:

Hij vraagt ook naar "nog mooier" Karel.


Bert.s antwoordt op 31 oktober 2010:

mooi is een kwestie van smaak.
En is en subaru wel zo'n goede trekker?


Jan antwoordt op 31 oktober 2010:

Maak een berekening en je weet het Bert.
Jilger vraagt zich dit ook af en is niet overtuigd van wat de sterren zeggen....😉


Bert.s antwoordt op 31 oktober 2010:

heb ik gedaan Jan
Als ik dan een legacy 2.0 i bekijk valt mij dat dan ook wel tegen eigenlijk.


Jan antwoordt op 1 november 2010:

Dat klopt Bert@, maar de Forester en Impreza 2.0 benzineversies met lage gearing komen er veel beter uit.
Om maar niet de spreken over de boxer diesels, die hebben zelfs geen lage rearing meer nodig.

Niet vergeten mag worden dat de geschiktheid van een trekauto ook wordt bepaald wat men "de rest" van het jaar met de auto wil doen en wat de portemonnee aan kan.
Ik zou zeggen daar zou men de grootte/gwicht van de caravan aan moeten afmeten, maar of dat altijd zo is ???


Frans antwoordt op 1 november 2010:

@Jan: … de geschiktheid van een trekauto ook wordt bepaald wat men "de rest" van het jaar met de auto wil doen en wat de portemonnee aan kan.
Ik zou zeggen daar zou men de grootte/gwicht van de caravan aan moeten afmeten…

Ik zou zeggen ga ook eens kijken wat je met die caravan erachter wilt gaan doen. Dan pas kun je bij een Hobby 400 een passende trekauto kiezen.


Bert.s antwoordt op 1 november 2010:

Jan:Dat klopt Bert@, maar de Forester en Impreza 2.0 benzineversies met lage gearing komen er veel beter uit.

Met de lage gearing ingeschakeld heb je inderdaad meer kracht maar maak je ook veel meer toeren, en dat vind ik toch wel een nadeel. (ik heb zelf ook een 4x4 met H/L gehad)
Ik hoef met mijn tsi bergop maar weinig toeren te draaien, en dat geeft veel meer rust/minder lawaai
De diesels zijn inderdaad wel goede trekkers, en zijn daarom geen H/L nodig.


Jan antwoordt op 1 november 2010:

Een auto is naar verhouding een duurdere aanschaf dan de caravan. Daarom is het wellicht beter eerst een auto te kiezen, maar uiteindelijk zal het om de gehele combinatie gaan of deze geschikt is voor het doel en/of er beperkingen zijn.


RobD antwoordt op 1 november 2010:

Ga een heel eind met je mee Jan, maar...............ligt eraan waar je prioriteiten liggen. En hoe en waar de c/van gebruikt word.
Als men 3-4 maanden p.j. op pad is kijk je er ander tegenaan, als 4-5 weken vakantie in de zomer periode.
Er zijn mensen die een auto koud laat maar de c/van als een 2e woning beschouwen.


Jan antwoordt op 1 november 2010:

Ik heb ergens een advertentie gezien van een bedrijfje dat caravans op hun (seizoen)plaats zet. Dan heb je zelf geen trekauto meer nodig.
Ik ben meer van de tourcaravan, vandaar dat ik een relatief kleine lichte caravan tov de trekauto prefereer, maar ik ben het met jullie eens dat het voor iedereen anders kan zijn.
Het geeft wel aan dat bij aanschaf behoorlijk huiswerk gemaakt moet worden voor een goede keus.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker