Caravantrekker.nl

Caravantrekker (Menno) vraagt op 1 september 2010:

Het nieuws van de Messe in Düsseldorf stond m.i. dit jaar op de stand van Knaus/Tabbert.
Zie http://www.caravantrekker.nl/wist_u_dat/nieuws3.php

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Freek antwoordt op 1 september 2010:

@Menno,
Mooie technische ontwikkelingen!
Kost wat maar dan heb je ook wat..

Moet alleen even met een glimlach denken aan het "mover-topic". Ehh, wat moet dit onderwerp dan wel niet aan reacties gaan opleveren... 😉))

Dank voor je link, erg leuk!

Groet, Freek


Pieter antwoordt op 1 september 2010:

Dit willen ze werkelijk allemaal hebben! 😉


Frans antwoordt op 1 september 2010:

Kun je iets zeggen over het 'fabrikaat' i.c. de ontwikkelaar? Alko of meer universeel door derden? Neem toch aan dat het los staat van Knaus/Tabbert. Wordt er al een gewichtsindicatie gegeven?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2010:

Volgens mij wordt het ontwikkeld door een mij nietszeggend ingenieursbureau (de naam ging het ene oor in en het andere weer uit 😉). Gewicht? Tsja...... Er stond op de beurs ook een caravan met een MTM van 2000 kg op een enkele as (primeur van Alko ism Eriba Nova) en 3500 kg op een tandem (Dethleffs CaraLiner). Alles wordt zwaarder....


Jasper antwoordt op 1 september 2010:

....Dit willen ze werkelijk allemaal hebben! .....

Zou je echt denken? Ik dacht juist: ammenooitniet!
Eigenlijk ongelooflijk dat men kennelijk denkt dat er een markt voor is.
Is toch hooguit iets voor de asocialen die gewoon niet meer weten waar ze al hun geld nou weer moeten laten.


Pieter antwoordt op 1 september 2010:

Dit is de enige, die straks aan een Priustrekhaak gehangen mag worden: een duwende caravan, die ook zelf zijn stroom opwekt: groener kan het werkelijk niet.
Dit wordt de duurzaamste caravan ter wereld, om het woord duurzaamheid maar weer eens verkeerd te gebruiken. 😉 Heel GroenLinks gaat dit ding aanschaffen!


Willem1 antwoordt op 1 september 2010:

De stroom opwekking geschiedt dacht ik te zien door de draaiende wielen. Dit houdt in feite in dat de trekauto het "extra" vermogen hiervoor gaat leveren.
Immers niets voor niets.
Dan lijkt het mij een stuk voordeliger om die caravan rechtstreek vanuit de contactdoos pin 10 te voeden.
Scheelt ook nog eens in het afgeveerde wielgewicht.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2010:

Niet iedereen heeft het begrepen ;-(

De stroom wordt wel degelijk opgewekt uit de remenergie. Bovendien kan het systeem er voor zorgen dat zonder warme remmen in de bergen gereden kan worden en dat slingeren tot het verleden gaat behoren. Dit laatste omdat de wielen asynchroon en onbeperkt geremt en aangedreven kunnen worden. Een veiligheids voorziening die zijn weerga niet kent. Iemand die dat niet wil hebben kan maar beter een huisje huren ipv met een caravan gaan rijden 😉


RobD antwoordt op 1 september 2010:

Men kan in de regio Gunzburg (D) al regelmatig Alko onderstellen voorbij zien komen met een identiek systeem, netjes afgedekt met een kale caravanombouw, vol met meetapparatuur.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2010:

Dat verbaast me niets. Alko heeft iets vergelijkbaars ook op de markt voor campers. Die kunnen dan elektrisch rijden in 'umwelt zones'. De energie wordt daarbij niet teruggewonnen uit de remenergie.


ricky antwoordt op 1 september 2010:

Quote:Een veiligheids voorziening die zijn weerga niet kent. Iemand die dat niet wil hebben kan maar beter een huisje huren ipv met een caravan gaan rijden Unquote.

Jaarlijks gaan er duizenden mensen zonder dit systeem op vakantie en dat al sinds er caravans bestaan, nu opeens moet iedereen dit maar hebben anders de caravan maar verkopen en een huisje huren???? wat een onzin zeg! Ik persoonlijk zou het niet willen hebben, het hele 'caravan' gevoel is weg. Stel je hebt zo'n systeem, er gaat iets kapot en systeem werkt niet meer. Nou denk dat er dan heel wat meer ongelukken gebeuren als nu aangezien men dan geen ervaring heeft in het 'naakt' rijden, en daarbij komt ook nog eens dat een caravan met zo'n systeem ook nog eens veel zwaarder is. Groen rijden en millieu is leuk maar moet ook leuk blijven, moet straks zeker ook nog windmolen op dak komen??


Bob antwoordt op 1 september 2010:

Hoe zijn we de afgelopen 20 jaren in godsnaam op vakantie gegaan? Levensgevaarlijk, oncomfortabel, milieuvervuilend, noem maar op. Typisch duits om met zo iets te komen. Het kan niet groot en zwaar genoeg zijn.
mvg
Bob


Tijs antwoordt op 1 september 2010:

Hoe wordt er dan geremd? Ik heb hier op mijn werk het filmpje nog niet kunnen bekijken, dus misschien is het daar al uitgelegd. Gaat dit met bijv. elektromotor op het wiel of nog steeds met de trommelremmen die nu op caravans zitten? Zou wel mooi zijn als die remmen dan ook automatisch lossen op een lange afdaling.

Al bekend wanneer dit in de showroom moet liggen?


Frans antwoordt op 1 september 2010:

De (voorlopige) tegenstanders zijn mogelijk alleen maar verblind door een voorbijgekomen aantal €’s. Ik vind een mover dan relatief duur voor het feitelijk gebruik.
Een parallel is te trekken met retarders, die op autobussen verplicht zijn en op vau’s in de bergen onontbeerlijk om niet het hele personenwagenverkeer te ontregelen. Weet de goegemeente dat zwaar verkeer zonder die elektrische remmen nu een ramp zou zijn voor het milieu?
Voor mij mag deze ontwikkeling morgen nog te koop komen (en t.z.t. verplicht voor combinaties bijvoorbeeld >60% 😉 )


Willem antwoordt op 1 september 2010:

@Menno, een tandmeasser van 3500kilo bestond al langer....

De Detelffs 950TK MTM 3500 kilo


RobD antwoordt op 1 september 2010:

" Is toch hooguit iets voor de asocialen die gewoon niet meer weten waar ze al hun geld nou weer moeten laten".

Dit is een opmerking die kant nog wal raakt. Jasper rijd nog rond in een R4 omdat de andere auto's te zwaar en te luxe zijn? Geen airco e.d, maakt de auto ook zwaarder.
Dat deze ontwikkeling een positieve uitstraling heeft op innovatie en de verkeersveiligheid is blijkbaar onbekend. C/van- of onderstellen bouwers zijn zich er terdege van bewust dat de verkeersveiligheid en het milieu er mee gediend zijn. Men realiseert zich tevens ook dat trekauto's over het algemeen kleiner worden. Willen we blijven caravannen zal er iets moeten gebeuren. En de prijs? Zal ook wel zakken naar gelang de productie.


Jasper antwoordt op 1 september 2010:

Nee, Rob, ik rij niet in een R4tje. En ik snap ook best dat de techniek niet stil kan blijven staan.
Maar er zijn grenzen. Je kunt niet verwachten dat zoiets in het hele, halve of zelfs een tiende van het bestaande caravanpark ingevoerd zal of kan worden. Het is, hoe goed het misschien ook werkt, over de top.
Het overgrote deel van de massa is al blij als ze met een fatsoenlijke tent of middenmoot caravannetje hun vakantie kunnen bekostigen. En in de meeste gevallen gaat het dan om een heen en terug over de autoroute. Daar heb je dit gedoe niet voor nodig.
Dat is dan meer iets voor de knullen die liefst met 140 km/u en de grootst mogelijke bak achter de duurst mogelijke bak langs je heen scheuren. Nuttig? Nou nee.


RobD antwoordt op 1 september 2010:

ABS was ook zo iets: wie niet fatsoenlijk kon remmen moest een auto met ABS nemen. En nu? Zonder vind je ze niet meer.
Geef het een tiental jaar en dit word ook gemeengoed. En op den duur zal het ook nog minder kilo's wegen. Nuttig voor ons alle, de verkeersveiligheid en het milieu en de kleinere trekauto's.


Tijs antwoordt op 1 september 2010:

Nuttig? Jazeker. Niet omdat ik met een dure bak met 140 over de snelweg wil: heb ik geen geld voor en geen zin in. Scheelt me wel weer mijn mover, CDC en (heb ik nu niet) trailer stability control. Maar vooral, (nu ik het filmpje wel heb gezien) lijkt me een heerlijk systeem in de (echte) bergen. Omhoog heb ik al een aantal keren wegen / hellingen gehad waar dat duwtje in de rug welkom was. Omlaag zit meen ik het grote voordeel: "gewoon" remmen zoals je solo ook zou doen, geen aanlopende remmen na je remactie, combinatie die nog steeds remt als je haaks door een bocht gaat.

Ga je alleen met goed beladen caravan met beheerste snelheid over vlakke wegen dan heeft het misschien niet zo'n toegevoegde waarde (als je die extra veiligheid even helemaal wegstreept), maar wil je wat meer (zeker met grote caravans als ik graag heb 😉) dan is dit een mooie ontwikkeling.

Geen doorslaggevend argument, maar wel erg leuk: die afstandsbediening. Fraai gadgetgehalte. Al was de eerste reactie van mijn vrouw: daar heb ik dat rijbewijs toch niet voor gehaald. 😉


Louis R antwoordt op 1 september 2010:

Schitterend dat er altijd weer mensen zijn die verder kunnen en durven te denken .
Nu nog waarschijnlijk te zwaar en storingsgevoelig ,of met andere problemen .
Maar ooit zal het handzaam toegepast kunnen worden .
Al worden we wel steeds beetje bij beetje afhankelijker gemaakt.
Maar goed,dat waren we toch al op allerlei gebied .
Ik wacht nog op de met alle vier wielen meesturende tandemasser .
Blijft het gras eindelijk ook heel ,en het neuswieltje zal dankbaar zijn als hij " de halve caravan" niet meer hoeft te tillen wanneer er gedraaid moet kunnen worden .
Of een vier wielige caravan waarvan voor en achteras sturen zoals bij een toeristentreintje .
Stuurt ook achteruit lekker makkelijk.......



Frans antwoordt op 1 september 2010:

Een onderweg met remenergie gekoeld caravaninterieur lijkt me ook wel wat; ook in een handzame, gestroomlijnde caravan.


Jan antwoordt op 1 september 2010:

Jasper: “ Is toch hooguit iets voor de asocialen die gewoon niet meer weten waar ze al hun geld nou weer moeten laten.”

Ricky:”Jaarlijks gaan er duizenden mensen zonder dit systeem op vakantie en dat al sinds er caravans bestaan, nu opeens moet iedereen dit maar hebben anders de caravan maar verkopen en een huisje huren???? wat een onzin zeg!”
Vroeger liepen we in dierenvelletjes. Wat een onzin he?

Ze zouden het net als ABS gemeengoed moeten maken en mogelijk zelfs verplichten! 😉


Koen antwoordt op 2 september 2010:

"""en mogelijk zelfs verplichten! 😉 """
Grrrr, dan mag ik met mijn oudje niet meer de weg op. Grrrr 😉 😉

Nee, prachtige uitvinding / techniek.
Alleen : gewicht ? Prijs ?
Indien het zo verkleind kan worden dat het gewicht sterk verlaagd wordt, kan het ook toegepast worden op caravans met een MTM van pakweg minder dan 1000 kg.
Ik vrees dat het toch iets te zwaar weegt en enkel kan toegepast worden op de grote, zware caravans.


Willem antwoordt op 2 september 2010:

Als het geheel zwaar wordt is dat wellicht ook de reden dat er enkelas chassis van 2 ton is ontwikkeld?

Wie weet hoe lang ze al samenwerken voor de ontwikkeling van dit concept.


RobD antwoordt op 3 september 2010:

" Wie weet hoe lang ze al samenwerken voor de ontwikkeling van dit concept".

Wie is de huisleverancier van onderstellen aan Knaus/Tabbert?


Willem antwoordt op 3 september 2010:

Precies wat ik schrijf en bedoel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker