Caravantrekker.nl

Geen hout in caravanconstruktie

Jaap vraagt op 20 september 2010:

welke caravan fabrikant gebruikt geen hout in de wanden ter versteviging.
ik heb een chateau met vocht schade in de panelen, daarom
wil ik geen houtrot in in de constuktie bij een volgende caravan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Robin antwoordt op 20 september 2010:

Biod is volgens mij in staat volledig zonder hout te bouwen.


Frans antwoordt op 20 september 2010:

Eriba maakt een serie met staalconstructie, zal bij jou wel gaan roesten. Overigens zijn er talloze caravans met hout dat niet rot; kwestie van droog houden😉


Pieter antwoordt op 20 september 2010:

In tegenstelling tot wat Frans roept, rot alle hout, dus ook alle hout in caravans.
Je moet er wel wat voor doen, nl: een lekkage krijgen en in stand houden.
Met de ene caravan (Chateau) gaat dat makkelijker dan met een willekeurige andere.
Eriba heeft alu beplating op een stalen frame, ook dat kan flink misgaan.
De enige echt goede en risicoloze caravan is het laatste model BIOD.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 september 2010:

Voor mij een open deur 😉
BIOD is idd de enige die echt een casco zonder hout bouwt. Eriba touring heeft nog een houten vloer.


Jeroen antwoordt op 20 september 2010:

Predom 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 september 2010:

Predom heeft een houten vloer en ik neem aan ook houten raamkaders....


christieaan antwoordt op 20 september 2010:

Volgens mij geen een caravan bouwer in europa met,
uitzondering van biod.
Maar in england is bailey al verleden jaar met de modellen,
pagasus en de olympus en dit jaar met het nieuwe model,
unicorn in de hele caravan woord gerecyclled pvc gebruikt,
en daar door krijg je 10 jaar garantie op waterdichtheid.
groetjes christieaan.


Rico antwoordt op 22 september 2010:

Hout geeft pas een probleem als het blijvend in aanraking komt met vocht. Dat mag toch als een algemeen bekend probleem verondersteld worden. Nu vind ik zelf de Biod qua constructie een erg fraaie caravan, maar het gaat iets te ver om te zeggen dat het zaligmakend is. Ook een caravan met glas (het is immers glasvezel met hars) kan wel degelijk een vochtprobleem krijgen, namelijk als er een beschadiging in de gelcoat van de buitenhuid optreedt, zelfs ter grootte van een speldenprik. Het vocht kan in het laminaat trekken en een blaar veroorzaken. Het voordeel van deze constructie is wel dat je de schade eerder ziet dan houtrot, en relatief eenvoudig te herstellen is.

Groet,

Rico


Pieter antwoordt op 22 september 2010:

Hout rot niet als het blijvend in contact komt met vocht.
Er staan in Nederland heel wat onbehandelde hekwerken jarenlang in de openlucht te "vergrijzen".
Het wordt pas een probleem als hout in een niet of nauwelijks geventileerde situatie blijvend met vocht in aanraking komt. In een lekkende caravanwand is hout dus bijzonder kwetsbaar en rot het snel.


BIOD antwoordt op 23 september 2010:

BIOD is niet alleen volledig naadloos (inclusief de vloer); er wordt in het gehele casco geen splinter hout gebruikt, ook niet voor de raam/luikkaders en geintegreerde bevestigingsstroken en derhalve kan op het casco een levenslange garantie worden gegeven voor schade door vochtinwerking.

Re reactie van Rico; polyesterlaminaat dat permanent onder water zit (vergelijk onderwatergedeelte van een schip) kan op den duur blazen krijgen (osmose); een caravan zal normaliter nooit onder water zitten en ook is probleem met de vacuuminjectietechniek en de moderne materialen van BIOD vrijwel uitgesloten.


RobD antwoordt op 24 september 2010:

Het verhaal omtrent osmose van Biod is niet helemaal correct. osmose treed al op bij minimale water inwerking d.m.v haarscheurtjes of andere kleine schade aan de gelcoat. Ongeacht of het constant met water in aanraking komt, het kwaad is al geschied. Erg goed drogen en herstellen kan het proces van de ontstane zuren stoppen.
Veel hangt af van de gebruikte producten, als Biod pretendeert dat dit bij een Biod vrijwel is uitgesloten wil ik dit graag aannemen.


Lex M antwoordt op 24 september 2010:

RobD, hoe kom je aan de wijsheid? En hoe lang duurt het voordat zo'n romp onbruikbaar is?
Er rijden nog zeer vele, er prima uitziende BIODs rond van meer dan 30 jaar (en meer) oud. En neem van me aan dat er geen enkele zonder beschadigingen is. Dus?


b antwoordt op 25 september 2010:

van de biods van eind jaren 80 waren er veel met dit probleem.


Lex M antwoordt op 25 september 2010:

b schreef: "van de biods van eind jaren 80 waren er veel met dit probleem."

Welk probleem?


@Eric antwoordt op 25 september 2010:

Osmose?


Lex M antwoordt op 25 september 2010:

Osmose bij BIOD: een regelmatig terugkerend broodje-aap-verhaal. De geconstateerde zaken bij een aantal wagens van rond 1990 is geen osmose, maar een kwestie van fouten bij het opbrengen van de verf. De 3kleur-modellen zijn geverfd.


RobD antwoordt op 26 september 2010:

@Lex: Met alle respect, ik schop niet, of haal de kwaliteit van Biod naar beneden, verre van dat. Zeker gezien mijn laatste zin.
Stel alleen vast dat het verhaal omtrent het ontstaan van osmose gedeeltelijk waar is/was.


Lex M antwoordt op 26 september 2010:

@RobD: Zo heb ik het ook niet opgevat.
Waar ik op reageerde was dat, volgens jouw correctie, elke BIOD-romp zo langzamerhand weggeteerd moet zijn. Want elke romp heeft beschadigingen die niet zorgvuldig gerepareerd worden / zijn. Dat wordt dus door de praktijk gelogenstraft.
Daarom nogmaals: wat is de bron van je correctie?


RobD antwoordt op 26 september 2010:

Lex, nog één keer dan n.a.v eerdere door mij gedane uitspraken:

"Veel hangt af van de gebruikte producten"
"Stel alleen vast dat het verhaal omtrent het ontstaan van osmose gedeeltelijk waar is/was".
" als Biod pretendeert dat dit bij een Biod vrijwel is uitgesloten wil ik dit graag aannemen".

Jouw uitspraak: "Waar ik op reageerde was dat, volgens jouw correctie, elke BIOD-romp zo langzamerhand weggeteerd moet zijn. Want elke romp heeft beschadigingen die niet zorgvuldig gerepareerd worden / zijn".

Is door mij nooit verkondigd, en zal, wegens gebrek aan ervaring met dit merk, ook nooit zo verkondigd worden.
Er is/was alleen een verschil in mening omtrent het ontstaan omtrent osmose, ongeacht welk product of merk.


Jan antwoordt op 26 september 2010:

Kom je aan Biod kom je aan Lex.

'K zou er voortaan ook maar niet meer naar wijzen. 😉


BIOD antwoordt op 26 september 2010:

Osmose is een chemisch proces waarbij de hars onder water door de licht poreuze gelcoatlaag (ook als die intakt is) langzaam oplost tot zijn oorspronkelijke zuren waarbij blazen ontstaan tussen gelcoat en laminaatlagen. Dit proces was een probleem onder de waterspiegel voor polyester jachten, niet boven de waterspiegel. Als je echter kijkt in de jachthavens hoeveel polyester boten er van 1970 en ouder nog zijn die minstens een half jaar tot soms het hele jaar door in het water liggen dan is het probleem zo ernstig nog niet. Sinds 1995 hebben vrijwel alle westeuropese werven door nieuwe technieken, materialen en verwerking het probleem van osmose getackled. Als er blaasjes bij een polyester caravan optreden is dit geen osmose maar het gevolg van (kleine) luchtinsluitingen of andere procesfoutjes die cosmetisch niet fraai zijn maar verder niet van invloed zijn op de levensduur van het produkt.


BIOD antwoordt op 26 september 2010:

Waar hebben we het verder ook over; als je een standaard sandwichwand of houten sandwich vloer een halfjaartje vochtig laat is het vurenhout of populieren multiplex verrot en de schade aan de caravan aanzienlijk.
Kwaliteit kent z'n prijs maar de goede rekenaar zal zien dat de 'total costs of ownership' bij een BIOD verrassend lager is dan bij andere caravans.


Wevedeka antwoordt op 26 september 2010:

Het ging over hout en nu over biod. Hout dus. Ingesloten en niet geventileerd is er risico op rot. Maar wat veel erger is is het risico op houtworm omdat er zachthout soorten worden gebruikt. Van de kleine beestjes heb je meer te duchten ook bij een goed onderhouden - droge- caravan. Zie je poeder en kleine gaatjes dan hoop ik dat je goed verzekerd bent. En biod heeft een mooie cocon. Het merk verdient een groter marktaandeel.


Jasper antwoordt op 29 september 2010:

Houtworm eet ook heel graag beuken of eiken en da's echt hardhout. Maar met een beetje zorg kun je het weer stoppen.
Vocht is m.i. een grotere vijand voor je caravannetje.


John antwoordt op 1 oktober 2010:

" Ingesloten en niet geventileerd is er risico op rot"

*Ingesloten* hout heeft geen last van vocht of beestjes.
Het gaat pas mis als het niet meer ingesloten is en het vocht niet voldoende kan verdampen.


Pieter antwoordt op 1 oktober 2010:

Dat is verkeerd geformuleerd, als je dan toch alle mieren wil pakken 😉

Hout gaat rotten zodra het vochtig wordt en onvoldoende wordt geventileerd.
En beestje blijven weg als hout op de juiste manier is ingesloten.
Insluiting dmv houten plaatmateriaal, zoals in veel caravans gebruikelijk is, helpt niet.


Dijkstra antwoordt op 28 maart 2016:

wij zoeken een biod 300 of 350 en we hebben bij 2 types de 350 van 1989 blaasjes geconstateerd , als je er met nagel op drukt komt er een zure vloeistof uit .
Is dit osmose of een slecht geschilderde caravan?


Ton Groenendijk antwoordt op 28 maart 2016:

Is het niet zo dat LMC bezig is met het vervangen van hout door kunststof? Of was dat een ander Duits merk. Of werken ze nog steeds met een houten vloer?
Ditdraadje start in 2010; sinds die tijd is er toch wat veranderd?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker