Lex vraagt op 5 oktober 2010:
Ik heb een gerestaureerde Volvo 745 2.3 uit 1986 gekocht en ga hier een chateau 928 cantara van 1200 kilo (beladen) uit 1989 (ja, lekker retro!!) mee trekken, ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die in het verleden of tegenwoordig met zo'n combinatie op pad gaan of zijn geweest.
Theo antwoordt op 5 oktober 2010:
Met een Volvo 940 2.3 uit 1992 heb ik een chateau cantara van 1250 kg. getrokken.
De Volvo was een uitstekende trekker. Het was zeer stabiele combinatie.
Een minpunt was dat de Volvo op autosnelwegen erg dorstig was. In de bergen viel dit mee. Ik denk dat het nieuwe rijden - snel opschakelen - minder van toepassing is op deze auto.
@Eric antwoordt op 5 oktober 2010:
Dat dorstige van Theo kan ik onderschrijven.
M'n (ex) Volvo 240 GLT met dezelfde 2.3 liter motor reed 1 op 7 á 8 solo met redelijk veel stadsverkeer.
Heb wel met caravan gereden (Constructam van maar 800 a 850 kilo max) en dat ging vanzelfsprekend prima.
Heeft Bert of Menno niet ook een 2.3 liter Volvo?
Lex antwoordt op 5 oktober 2010:
Bedankt voor de snelle antwoorden, bij mijn 745 wordt vandaag een gasinstallatie ingebouwd, dat tempert de verbruikskosten enigzins hoop ik.....
Moet er met deze volvo inderdaad hoog in de toeren gereden worden? zijn maximale koppel komt bij 2500 toeren al vrij namelijk.
Ik rij 1x per jaar naar de camping in zuid-frankrijk en weer terug dus daar valt ook wel overheen te komen.
Hebben jullie ook nog wat info omtrent betrouwbaarheid enz?
Ik hoor veel goede verhalen maar ook mindere verhalen dus gebruikersinfo is welkom maar dat is op internet eigenlijk niet te vinden behalve op myreview bij autoweek.nl
Gr Lex
Theo antwoordt op 5 oktober 2010:
De ANWB heeft eens (ik dacht in de KCK ergens in 1996/1997/1998) een korte test opgenomen van de 740 met deze motor. Misschien dat deze over het hoog in de toeren rijden wat meer kan vertellen.
Mijn 940 was zeer betrouwbaar, niet stuk te krijgen.
Het confort was prima. Het is wel een grote logge auto. De laatste modellen (ongeveer 1998) zijn wat soepeler dan de voorgaande modellen.
Hij had nog net geen airco, wel een open dak van fabriekswege. In de hitte bracht dit meer confort.
De achterwielaandrijving maakte het rijden met een caravan confortabel: hij trekt rustig weg en heeft geen neiging tot spinnen.
Bert antwoordt op 5 oktober 2010:
Nee, hoge toeren zijn zeker niet nodig, de langeslagmotor heeft er zelfs een hekel aan. De eerdere versie van de 2.3 (in de lijst staat een 740 vermeld) levert max. koppel inderdaad al bij 2500 rpm, dus indien nodig is dat het toerental waarop je je richt. Als er gewerkt moet worden dus.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 oktober 2010:
Ja hoor een 745 is een goed bruikbare trekker. Ik heb er één gehad en nu al 13 jaar een 940 (>310.00 km). Voor weinig geld (zeker als die van 1986 is!) en bij goed onderhoud ook weinig kosten veel ruimte en hij heeft mij eigenlijk nog nooit (zelden 😉) in de steek gelaten. Nivomat (als die het nog doen) is ideaal even als de korte draaicirkel. Ideale vakantieauto dus.
Verbruik idd pakweg 1 op 7 (en 1 op 5 op LPG). Solo is 1 op 10 goed haalbaar (1 op 8 LPG). Das niet weinig maar maar ook niet idioot veel.
Lex antwoordt op 5 oktober 2010:
De 745 die ik gekocht heb heeft geen nivomat maar er komen verzwaarde veren achter ivm de gastank. Iemand daar ervaring mee? of zijn van die oppompbare bollen beter?
De auto is van 03-1986 dus belastingvrij.
Het is misschien niet helemaal on-topic maar zijn er nog zwakke punten vwb een Volvo 745 waar jullie mee te maken hebben gehad en die ik in de gaten moet houden?
Alvast bedankt,
Gr Lex
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 oktober 2010:
Zwakke punten ken ik niet 😉
Kijk anders eens bij de Volvo 700 vereniging of op het Volvo forum.
Theo antwoordt op 5 oktober 2010:
Indertijd had mijn 940 verzwaarde veren. Deze werkten prima. Natuurlijk is nivomat is altijd beter.
@Eric antwoordt op 6 oktober 2010:
Wat betreft de 2.3 liter heb ik helaas andere ervaringen qua betrouwbaarheid.
Ik heb een 240 GLT sedan en een GLT estate gehad, veel problemen met starten en beroerd lopen door slecht functionerende luchtmassameters die ondanks vervanging door nieuwe zwak punt bleven.
Vering vond ik veel te slap voor de estate hoewel de vering in goede staat was.
Ik had helaas geen nivomat maar dat lijkt mij (als het goed werkt) een prima systeem voor een stationcar.
De 240 GLT sedan had een sportonderstel van een 240 Turbo en stuurde zo strak als een snaar maar die auto was helaas erg roestgevoelig.
@Eric antwoordt op 6 oktober 2010:
Oh ja, je moet je absoluut hier registreren, van het forum haal je veel info vandaan:
http://volvolvo.nl/
JH Vis antwoordt op 6 oktober 2010:
Wat betreft vering:
Een goedkoper alternatief voor de Nivomats zijn de Monroe Ridelevelers. Deze kun je naar behoefte oppompen met als voordeel altijd een onderstel (achter) dat afgestemd is op de belading. Bij verzwaarde veren is dit niet het geval (alhoewel dit nadeel minder is met gastank achterin)
Je hoeft je huidige veren niet te vervangen, wat bij Nivomats wel moet. Tevens heb je bij vertrek direkt de juiste rijdhoogte; bij Nivomats pas na een paar honderd meter. Kan het verschil betekenen tussen net wel en net niet van een enigszins geaccidenteerd terrein wegrijden zonder de grond te raken.....
Frans antwoordt op 6 oktober 2010:
Heb zowel een 745 als 945 gereden. Zeer stabiel door de starre as en achterasophanging. Met een goed beladen caravan van 1200 kg reed ik probleemloos met 60kg kogeldruk max. Eerstgenoemde was ook zonder nivomat stug genoeg, mede omdat ik diesels reed en dus de tanklast niet had. De 945 had nivomat, prima.
Met constructief identieke B20 motoren in andere modellen heb ik problemen gehad met vervuilde benzineverstuivers a.g.v. lpg bedrijf, daardoor m.n. in het buitenland met minder lopende motoren geconfronteerd. Schijnt te voorkomen te zijn door veel op benzine te rijden cq. zou achterhaald zijn door de betere beschikbaarheid van lpg maar lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Volvomotoren liepen goed op lpg (Necam), klepspeling had wel aandacht nodig.
Lex antwoordt op 6 oktober 2010:
Mooi, al die info, ga door ga door!!
Gr Lex
Jerry antwoordt op 8 oktober 2010:
Ik heb een stuk of 6 verschillende 745 en 945 gereden en toch wel vaak zware aanhangwagens getrokken.
Met de laatste 945 uit 98 op lpi ook caravans.
Over de veren achter zijn hele verhalen geschreven en het is maar net wat je verlangt van je auto.
Ik heb er nu verzwaarde veren onder hangen met hulpveren en normale schokdempers.
Daarvoor nivomaten met verzwaarde veren en dat beviel beter.
Nivomaten met de veren die erbij horen (de veren zijn dan iets lichter) vond ik te zwak.
Komt ook vooral door de lpg tank die achter de achteras ligt.
Dan de motor.
Wat voor motor hangt erin?
Een b230 komt in vele uitvoeringen.
Een B230FT of ET hebben een turbo en beginnen al flink te trekken vanaf 2300 toeren en gaan door tot 5000 a 7000 toeren afhankelijk van het type nokkenas.
Zonder turbo kan je de zelfde toeren maken en is het ook weer
afhankelijk van het type nokkenas.
Helling op kan je ook makkelijk rond de 4000toeren blijven hangen.
Deze motoren kunnen gemakkelijk hogere toerentallen aan.
Even doortrekken naar 5000 toeren kan best.
Ook zijn bijna alle B230 motoren vrijlopers.
Dit houd in dat als de distributie riem breekt dat de kleppen de zuigers niet raken.
De uitzonderingen hierop zijn de B230K met de heron kop en de B234 met de 16klepper kop.
Zwakke punten van de 740?
Een late 86er is bijna compleet gegalvaniseerd en zal slecht willen roesten.
Verder rijden er veel rond met achterstallig onderhoud omdat de meeste ook zonder onderhoud erg lang blijven rijden.
Hemeltjes willen wel eens loslaten en de deurbekleding wil soms wel eens rimpelen.
En de electronica geeft wel een storingen die meestal komen door slechte contacten.
Af en toe alle contacten even nalopen en insmeren met wat vet of inspuiten voorkomt erg veel.
Na zoveel jaar word het contactslot ook een zwakker punt.
Tip, hang er niet elke keer een loodzware sleutelbos aan.
De handrem vind ik zelf te zwak als je op een helling staat met caravan.
Verder lusten ze nog al wat maar dat kan je verrekenen met de lage onderhouds kosten.
In de 12 jaar of zo dat ik deze modellen rijd heb ik al wat probleemjes gehad maar ze hebben me altijd nog thuis gebracht.
Onderdelen zijn goedkoop aan te komen als je de weg weet.
Kijk maar eens rond op de volvo700vereniging.
Een uitlaat van voor tot achter kost je nog geen 200 euro en dan heb je een orginele pijp die weer 10 jaar mee gaat.
Voor verzwaarde veren betaal je iets van 45 euro per veer.
Estate services in noord holland leverd ook vrij goedkoop en hebben een leuke website.
En op het volvolvo forum zit ook een goedkope handelaar.
Ik heb er ooit voor gestaan om een subaru outback te kopen
en vroeg aan de chef monteur van subaru hoe betrouwbaar ze waren.
Hij wist al dat ik al jaren volvo 940 en 740 reed en vertelde me dat ik kwa betrouwbaarheid en onderhoud verwend was omdat die dingen ook zonder onderhoud bijna niet stuk gingen.
Mijn beste update onder mijn volvo was een andere achteras met een kortere overbrenging en sper diff.
Koste me 140 euro voor een complete as.
Was wel ff zoeken.
Wisselen is een half dagje werk als je handig bent.
Verder zijn ze bere sterk.
http://www.youtube.com/watch?v=NQPca-aTlL0
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen