Harrie vraagt op 18 oktober 2010:
Heb nu een Citroën Xsara Picasso. Zeker de hoge zit (eis 1) bevalt mij goed maar als caravantrekker heb ik er niet zo'n goed gevoel bij. Ben nu op zoek naar een nieuwe caravan. Een gemiddelde caravan zit al gauw op 1000-1100 kg leeg gewicht. (eis 2). We rijden niet zo veel kilometers dus uitgangspunt blijft in principe de benzinemotor (eis 3).
We hebben, als we niet de caravan nemen, een fietsendrager met 2 electrische fietsen. De huidige trekhaak kan 80 kg hebben (eis 4) en dat is voor drager en fietsen ook nodig.
Vraag: welke auto MET benzinemotor MET hoge instap is EN een goede caravantrekker EN een goede fietsendrager?
Alternatief is dezelfde vraag voor een auto met dieselmotor?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 oktober 2010:
Hoeveel mag het kosten? En moet het een nieuwe of occasion zijn?
Frans antwoordt op 18 oktober 2010:
En mogen de fietsen ook in de auto als er een caravan aan hangt?
Harrie antwoordt op 18 oktober 2010:
Het is OF de caravan mee ( 4-6weken per jaar ) OF incidenteel op pad met de fietsendrager en die 2 electrische fietsen.
Voor de auto denk ik niet direct aan een 4 wielaandrijving. Een "gewone nette burgerauto voor alledag" dus. Waarschijnlijk wordt het er een van 2004-2006 dus daar is de kop al vanaf.
Graag dit meenemen in uw advies. Dank bij voorbaat!
pieter antwoordt op 18 oktober 2010:
Wat denk je van een Picasso C4. Uit ervaring weet ik dat het een stabiele trekker is en bij de ADAC blijkt dat hij betrouwbaarder is dan de meeste Duitse concurrenten
Harrie antwoordt op 18 oktober 2010:
Zet ik op mijn lijstje. Die toelaatbare kogeldruk van 80 kg is wel een belangrijk item net als het wat "over" hebben als caravantrekker. Heb nu cruisecontrol en die ook gebruikt bij het caravantrekken over de snelwegen naar Passau, Wenen en Salzburg. Was in dat geval niet echt enthousiast over de Xsara Picasso. Heb graag meer alternatieven dan alleen de Picasso C4 zodat ik er ook de testen nog eens gericht op na kan lezen. Besef dat de combivraag best wel moeilijk is te beantwoorden want je moet een ingewijde en kenner zijn.
RobD antwoordt op 18 oktober 2010:
kostenplaatje? BMW X3? VW Tiguan? e.d.
xhofman antwoordt op 19 oktober 2010:
Seat Altea Sport of Sport Up versie? Super bak met wereldstoelen
Peter antwoordt op 19 oktober 2010:
Golf Plus TSI 1,4
dirk antwoordt op 20 oktober 2010:
als je bij het zelfde merk zou willen blijven (inruil etc) dan zou een gebruikte Citroen C8 een hele goeie zijn. De fietsen kunnen in de auto staan, (stoelen kunnen er makkelijk uit) , er kan een flinke caravan achter en als occasion valt de prijs van een C8 erg mee. Zelf rijd ik met caravan ongeveer 1op 8 mee en zonder caravan, niet harder dan 110, ongeveer 1op 13.
succes!
Harrie antwoordt op 20 oktober 2010:
Met de VW Touran, Seat Altea ( Sport?), C8 en Golf plus kan ik wel wat mee.
Zijn er ook auto;s die voldoen aan mijn criteria van het merk Skoda, Toyota, Mitsubishi?
Fietsen behoeven niet per se mee IN de auto als we met de caravan weg gaan. Electrische fietsen zijn wel zwaar evenals een degelijke drager en daarvoor heb je toch echt een auto met trekhaak en 75 - 80 kogeldruk nodig.
Voor verdere tips hou ik mij aanbevolen. Ik denk dat mijn vraag iets is wat bij 50+ vaker voorkomt. Gemakkelijke instap, hoge zit, af en toe met de fietsen OF caravan weg.
Tja en die caravans zijn alsmaar luxer geworden maar wegen daardoor steeds meer en meer....
John antwoordt op 20 oktober 2010:
"Zijn er ook auto;s die voldoen aan mijn criteria van het merk Skoda, Toyota, Mitsubishi? "
Zie hier......................
Skoda.nl
Toyoya.nl
Mitsubishi.nl
Gerrit antwoordt op 20 oktober 2010:
Niet zo moelijk toch, gewoon een Subaru Forester
Gerrit
dirk antwoordt op 20 oktober 2010:
inderdaad, 50 + vragen en mijn antwoord op al die vragen: C8.
hoge zit, cruisecontrol, 1700 kg AHW, fietsen passen in de auto en kunnen op de trekhaak, voldoende druk op kogel toegestaan,
hier laat ik het bij , voldoende reclame voor de C8! ( zowel benzine als diesel)(laadvloer 2.10m dus een tukje doen in de auto kan ook nog! Ik doe m'n C8 nooit meer weg!
Harrie antwoordt op 21 oktober 2010:
Dank je Dirk voor de genomen moeite om de C8 in beeld te bernegen en te motiveren.
Natuurlijk kan en wil ik wel websites bezoeken van de nodige automerken. Maar dan heb je nog niet het inzicht welke selctie te maken welke type auto's aan de door mij gevraagde
criteria voldoen. Uit dat rijtje ( mijn verwachtingspatroon op dit forum van de echte autokenners ) kan ik dan bnog wat testgegevens opzoeken en mijn keuze maken.
Zal morgen deze vraag ook eens stellen bij de ANWB op de caravanbeurs. Die Subaru Forester ga ik bekijken Gerrit. Is dat een 4x4?
Kees Kerven antwoordt op 21 oktober 2010:
Zal morgen deze vraag ook eens stellen bij de ANWB op de caravanbeurs.
Succes! Laat je weten wat het wordt? 😉
John antwoordt op 22 oktober 2010:
'"Natuurlijk kan en wil ik wel websites bezoeken van de nodige automerken. Maar dan heb je nog niet het inzicht welke selctie te maken welke type auto's aan de door mij gevraagde
criteria voldoen"
Als alle type,s en uitvoeringen op een site gegeven zijn, en dan nog geen inzicht hebben?
"Die Sub Forester is dat een 4x4??"
In die tijd dat je hierop antwoord krijgt ben je zelf al tig maal op de site geweest en ALLE relevante info doorgenomen,
Voor specifieke vragen kun je dan nog altijd hier terecht.
Gerrit antwoordt op 24 oktober 2010:
Ja, de Subaru is 4x4
Gr Gerrit
Harrie antwoordt op 7 november 2010:
Antwoord van de ANWB waar ik mee vooruit kan. Zuinig en een 'gewone'auto voor de deur i.p.v een 4x4
Na een uitgebreide zoektocht langs vele merken is er maar 1 auto die voldoet aan uw eisen. Met name de kogel druk is de beperkende factor. Er is in dit segment auto's maar 1 auto die daaraan voldoet.
De Seat Altea 1.4 tsi. Deze heeft een maximale aanhangwagen massa van 1300 kg en een maximale kogel druk van 75 kg.
De 80 kg die u vraagt is niet te vinden in het segment wat u voor ogen heeft. Daar vind u vrijwel altijd een maximum kogel druk van tussen de 50 en 60 kg.
Daarbij heeft de auto een hogere instap, is relatief zuinig in gebruik. Ook van dit type auto bestaat er een diesel versie.
Jan antwoordt op 7 november 2010:
“Waarschijnlijk wordt het er een van 2004-2006 dus daar is de kop al vanaf.”
Kop vanaf? Die is inmiddels wel afgeschreven hoor.
Mag je met recht een tweedehan(d)sje noemen.
Maar wat dacht je van een Xsara Picasso, schijnen het best aardig te doen. En ach, die weinige caravan-km’s die vallen dan toch best te overleven. Of een Megane Scenic.
“ mijn verwachtingspatroon op dit forum van de echte autokenners.”
Autokenners? Je bedoelt toch caravantrekker.nl toch? 😉
janLMC antwoordt op 7 november 2010:
Kijk eens naar de Honda FRV 90kg kogeldruk, mag 1500 kg trekken, hoogzitter, betrouwbaar, 6 zitter
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 november 2010:
"hebben we u ooit de verkeerde kant op gestuurd?" (De reklame leus van de anwb). Ik denk dat ze u nu wel een kant opsturen zonder wat verder te kijken. Er zijn meer auto's die 75 kg aan kogeldruk mogen hebben en aan uw eisen voldoen.
Alleen binnen VAG al:
- Golf plus (tsi)
- Skoda Yeti 1.2 of 1.4 tsi
- VW Touran tsi
en vast nog wel meer....
Jan antwoordt op 7 november 2010:
Een Subaru Forester kan worden uitgerust (dealer) met een 80 kg trekhaak. Het is ook nog een sublieme caravantrekker.
Bert antwoordt op 7 november 2010:
Hoge zit, minimaal 80 kg kogeldruk, benzine, nu leverbaar.... 😉
Audi Allroad II - 3.0 TFSI Quattro aut. (213 kW) [2009]
Audi Q5 - 2.0 TFSI Quattro (155 kW)
Audi Q5 - 2.0 TFSI Quattro (155 kW) [S-tronic]
Audi Q5 - 3.2 FSI Quattro (199 kW) [S-tronic]
Audi Q7 - 3.6 FSI aut. (206 kW) [5-seats]
Audi Q7 - 3.6 FSI aut. (206 kW) [7-seats]
Audi Q7 - 4.2 FSI V8 aut. (257 kW)
BMW Gran Turismo - 535i aut. (225 kW)
BMW Gran Turismo - 550i aut. (300 kW)
BMW X1 - sDrive 18i (110 kW)
BMW X1 - sDrive 18i aut. (110 kW)
BMW X1 - xDrive 28i aut. (190 kW)
BMW X3 II - xDrive 35i aut. (225 kW)
BMW X5 II - 35i aut. (225 kW)
BMW X5 II - 50i aut. (300 kW)
BMW X6 - xDrive 35i aut. (225 kW)
BMW X6 - xDrive 50i aut. (300 kW)
Chevrolet Captiva - 2.4 (100 kW)
Chevrolet Captiva - 2.4 (100 kW) [2WD]
Chevrolet Captiva - 2.4 aut. (100 kW)
Chevrolet Captiva - 3.2 V6 aut. (169 kW)
Chrysler Grand Voyager - 3.8 V6 aut. (142 kW)
Citroën Xsara Picasso - 1.6i 16v (80 kW)
Dodge Nitro - 3.7 V6 aut. (151 kW) [4WD]
Dodge Nitro - 4.0 V6 aut. (191 kW) [4WD]
Ford Galaxy II - 2.0 16v (107 kW)
Ford Galaxy II - 2.0 SCTi (149 kW) [PowerShift]
Ford Kuga - 2.5T (147 kW) [AWD]
Ford Kuga - 2.5T aut. (147 kW) [AWD]
Ford S-Max - 2.0 16v (107 kW)
Ford S-Max - 2.0 SCTi (149 kW) [PowerShift]
Honda CR-V III - 2.0i (110 kW)
Honda CR-V III - 2.0i aut. (110 kW)
Honda CR-V III - 2.4i aut. (122 kW)
Honda FR-V - 1.8i (103 kW)
Honda FR-V - 1.8i aut. (103 kW)
Hyundai ix35 - 2.0i CVVT (120 kW) [2WD]
Hyundai ix35 - 2.0i CVVT (120 kW) [4WD]
Hyundai ix35 - 2.0i CVVT aut. (120 kW) [2WD]
Hyundai ix35 - 2.0i CVVT aut. (120 kW) [4WD]
Hyundai Santa Fe II - 2.4i (128 kW) [2WD]
Hyundai Santa Fe II - 2.4i (128 kW) [4WD]
Hyundai Santa Fe II - 2.4i aut. (128 kW) [4WD]
Infiniti EX37 - 3.7 V6 aut. (235 kW)
Infiniti FX37 - 3.7 V6 aut. (235 kW)
Infiniti FX50 - 5.0 V8 aut. (287 kW)
Jeep Cherokee III - 3.7 V6 aut. (151 kW)
Jeep Commander - 4.7 V8 aut. (170 kW)
Jeep Commander - 5.7 V8 Hemi aut. (240 kW)
Jeep Grand Cherokee V - 3.6 V6 aut. (210 kW)
Jeep Grand Cherokee V - 5.7 V8 aut. (259 kW)
Jeep Wrangler Rubicon - 3.8 V6 (146 kW) [Rock-Trac]
Jeep Wrangler Rubicon - 3.8 V6 aut. (146 kW) [Rock-Trac]
Jeep Wrangler Sahara - 3.8 V6 aut. (146 kW) [Command-Trac]
Jeep Wrangler Sport - 3.8 V6 (146 kW) [Command-Trac]
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon - 3.8 V6 (146 kW) [Rock-Trac]
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon - 3.8 V6 aut. (146 kW) [Rock-Trac]
Jeep Wrangler Unlimited Sahara - 3.8 V6 aut. (146 kW) [Command-Trac]
Jeep Wrangler Unlimited Sport - 3.8 V6 (146 kW) [Command-Trac]
Kia Sportage II - 2.0 (120 kW)
Kia Sportage II - 2.0 (120 kW) [AWD]
Kia Sportage II - 2.0 aut. (120 kW)
Kia Sportage II - 2.0 aut. (120 kW) [AWD]
Landrover Discovery IV - 4.0 V6 aut. (160 kW)
Landrover Discovery IV - 5.0 V8 aut. (276 kW)
Landrover Freelander II - 3.2 i6 24v aut. (171 kW)
Landrover Range Rover - 4.2 V8 Supercharged aut. (291 kW)
Landrover Range Rover Sport - V8 aut. (276 kW)
Landrover Range Rover Sport - V8 Supercharged aut. (375 kW)
Lexus RX350 - aut. (203 kW)
Lexus RX400h - Hybrid aut. (200 kW)
Mercedes-Benz G - 500 aut. (218 kW) [SWB - 7AT]
Mercedes-Benz G - 55 AMG Kompressor aut. (368 kW) [LWB]
Mercedes-Benz GL - 450 V8 aut. (250 kW)
Mercedes-Benz GL - 500 V8 aut. (285 kW)
Mercedes-Benz ML II - 350 V6 aut. (200 kW)
Mercedes-Benz ML II - 500 V8 aut. (225 kW)
Mercedes-Benz ML II - 63 AMG aut. (375 kW)
Mercedes-Benz R - 280 aut. (170 kW)
Mercedes-Benz R - 350 aut. (200 kW)
Mercedes-Benz R - 350 aut. (200 kW) [4Matic]
Mercedes-Benz R - 500 aut. (285 kW) [4Matic]
Mitsubishi Grandis - 2.4 16v (121 kW)
Mitsubishi Grandis - 2.4 16v aut. (121 kW)
Mitsubishi Outlander - 2.0 MIVEC (108 kW) [2WD]
Mitsubishi Outlander - 2.0 MIVEC aut. (108 kW) [CVT-2WD]
Mitsubishi Outlander - 2.4 MIVEC (125 kW) [4WD][2010]
Mitsubishi Outlander - 2.4 MIVEC aut. (125 kW) [CVT-4WD][2010]
Mitsubishi Pajero IV [long body] - 3.8 V6 aut. (184 kW)
Mitsubishi Pajero Sport - 3.0 V6 (125 kW)
Mitsubishi Pajero Sport - 3.0 V6 aut. (125 kW)
Nissan Murano - 3.5 V6 cvt aut. (172 kW)
Nissan Primastar II - 2.0 16v (86 kW)
Nissan X-Trail II - 2.5 16v (124 kW)
Peugeot 4007 - 2.4 16v (125 kW)
Peugeot 4007 - 2.4 16v aut. (125 kW) [CVT]
Porsche Cayenne II - 3.6 V6 (213 kW)
Porsche Cayenne II - 3.6 V6 aut. (213 kW)
Porsche Cayenne II GTS - 4.8 V8 (298 kW)
Porsche Cayenne II GTS - 4.8 V8 aut. (298 kW)
Porsche Cayenne II S - 4.8 V8 (283 kW)
Porsche Cayenne II S - 4.8 V8 aut. (283 kW)
Porsche Cayenne II Turbo - 4.8 V8 aut. (368 kW)
Renault Koleos - 2.5 (126 kW) [2WD]
Renault Koleos - 2.5 (126 kW) [4WD]
Subaru Tribeca - 3.6 aut. (190 kW)
Suzuki Grand Vitara II - 2.0 16v (103 kW)
Suzuki Grand Vitara II - 2.0 16v aut. (103 kW)
Suzuki Grand Vitara II - 2.4 16v (124 kW)
Suzuki Grand Vitara II - 2.4 16v aut. (124 kW)
Suzuki Grand Vitara II - 3.2 V6 aut. (171 kW)
Suzuki Grand Vitara II 3-drs - 2.4 16v (124 kW)
Suzuki Grand Vitara II 3-drs - 2.4 16v aut. (124 kW)
Suzuki Grand Vitara II 3-drs. - 1.6 16v (78 kW)
Toyota Landcruiser - 4.0 V6 VVT-i aut. (183 kW) [5AT]
Toyota Landcruiser V8 - 4.7 VVT-i aut. (212 kW)
Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic (116 kW)
Toyota RAV4 III - 2.0 Valvematic (116 kW) [2WD]
Volkswagen Sharan II - 1.4 TSI Twincharger (110 kW)
Volkswagen T5 II - 2.0 (85 kW)
Volkswagen T5 II - 2.0 (85 kW) [c.r.]
Volkswagen Tiguan - 1.4 TSI Twincharger (110 kW)
Volkswagen Tiguan - 1.4 TSI Twincharger (110 kW) [2WD]
Volkswagen Tiguan - 1.4 TSI Twincharger (110 kW) [Track & Field]
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI (125 kW)
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI (125 kW) [Track & Field]
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI (147 kW)
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI (147 kW) [Track & Field]
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI aut. (125 kW)
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI aut. (125 kW) [Track & Field]
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI aut. (147 kW)
Volkswagen Tiguan - 2.0 TSI aut. (147 kW) [Track & Field]
Volkswagen Touareg II - Hybrid aut. (279 kW)
Volvo XC90 - 3.2 - l6 aut. (175 kW)
Volvo XC90 - V8 aut. (232 kW)
Koen antwoordt op 8 november 2010:
@Menno : en nu opnieuw, ook rekening houdend met onderstaande :
"""Voor de auto denk ik niet direct aan een 4 wielaandrijving. Een "gewone nette burgerauto voor alledag" dus. Waarschijnlijk wordt het er een van 2004-2006 dus daar is de kop al vanaf."""
😉
Koen antwoordt op 8 november 2010:
Oeps, 't moet Bert zijn.
(maar ja, 't is ook zoooo'n lange lijst dat de schrijver buiten beeld is op mijn scherm...)
Bert antwoordt op 8 november 2010:
In bovenstaande lijst staan auto's die nu leverbaar zijn, die mogelijk ook vallen in de bouwjaren die je noemt.
Hieronder een lijstje leverbaar tot 2009, minimale kogeldruk 80 kg, hogere zit. Geen 4WD, benzine.
Chrysler Voyager - 2.4i (108 kW)
Chrysler Voyager - 3.3 SE aut. (128 kW)
Citroën Xsara Picasso - 1.6i (70 kW)
Citroën Xsara Picasso - 1.8 16v (85 kW)
Citroën Xsara Picasso - 2.0 16v aut. (100 kW)
Ford Galaxy - 2.0i (85 kW)
Ford Galaxy - 2.3i 16v (107 kW)
Ford Galaxy - 2.3i 16v aut. (107 kW) [4AT]
Ford Galaxy - 2.8 V6 (128 kW) [5MT]
Ford Galaxy - 2.8 V6 24v (150 kW) [6MT]
Ford Galaxy - 2.8 V6 24v aut. (150 kW) [5AT]
Ford Galaxy - 2.8 V6 aut. (128 kW) [4AT]
Ford Tourneo Connect SWB - 1.8 16v (85 kW)
Honda FR-V - 1.7 (92 kW)
Honda FR-V - 2.0 (110 kW)
Hyundai Santa Fe - 2.0i (99 kW) [2WD]
Renault Espace III - 2.0 16v (103 kW)
Renault Espace III - 3.0 V6 24V aut. (140 kW)
Renault Grand Espace IV - 2.0 16v Turbo (120 kW)
Seat Alhambra - 2.0 (85 kW) [1997]
Seat Alhambra - 2.8 V6 (150 kW)
Volkswagen Sharan - 2.8 VR6 (128 kW)
Koen antwoordt op 8 november 2010:
Nog eens de vereisten bovengetoverd :
"""Heb nu...Citroën Xsara Picasso....de hoge zit (eis 1) bevalt mij goed maar als caravantrekker heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.... caravan zit al gauw op 1000-1100 kg leeg gewicht. (eis 2). We rijden niet zo veel kilometers dus uitgangspunt blijft in principe de benzinemotor (eis 3)..."""
En ook nog die 80 kg kogeldruk en auto waarvan 'de kop af' is.
Als ik nu in dat (laatste) lijstje kijk dat Bert heeft samengesteld, komen daar 3 Picasso's in voor : een 1.6, een 1.8 en een 2.0.
Welke heb jij ?
Is het enkel op CC rijden op bepaalde snelwegen dat niet bevalt ?
Indien dat het enigste is, vrees ik ervoor dat, indien je bijna altijd en in alle omstandigheden met CC wil rijden, je in het eerste lijstje van Bert zult moeten zoeken : V6 motoren met 3 liter of meer inhoud.
Die Altea 1.4 tsi zal óók op bepaalde stukken snelweg van de CC af moeten.
Indien je de eisen ivm de trekhaak (blijkbaar ? misschien ?) laat zakken naar 75 kg, tja, moet Bert wéér een andere lijst maken...
Harrie antwoordt op 21 november 2010:
Merk dat er met name door bert en Koen wordt meegedacht. Compliment en alle waardering.
Ik rij nu een Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v benzine van 2003.
Is een MPV, heeft hoge zit, mag 80 kg op de kogel/trekhaak hebben voor de elctrische fietsen, is niet echt zuinig.
Inmiddels van de week een Dethleffs camper lifestyle 450 DB gekocht. Ziet er goed uit en niet te vergelijken met mijn Knaus sudwind van 27 jaar oud. Leeg gewicht 990 kg en maximaal 1300 kg. Uiteraard trekt mijn auto de ( nu nog nagenoeg lege ) Dethleffs wel en in Nederland zal dit niet echt problemen opleveren maar wil ook wel eens de bergen in bijv. Scandinavië. Zoek dus nu een benzineauto, zuiniger in verbruik dan de huidige auto die meer power heeft maar geen 4 x 4 en ook geen vrachtauto op de inrit. Gewoon een nette burgerauto zonder dat men denkt dat ik in de prijzen ben gevallen ( wat niet is ). Citroen ben ik verder best wel van gecharmeerd. Van Skoda lees ik dat ze goede trekauto's hebben en de ANWB adviseert de Seat Altea maar heeft slechts 75 kg op de trekhaak en geen 80 dus.
Voor een klein lijstje EN geheel inspelend op mijn eisen hou ik mij aanbevolen. Consessie die ik wil doen is eventueel een diesel ipv benzine
RobD antwoordt op 22 november 2010:
Van: Harrie
Datum: 07 November 2010 om 18:55
Antwoord van de ANWB waar ik mee vooruit kan. Zuinig en een 'gewone'auto voor de deur i.p.v een 4x4 ..........................enz.
Nog steeds zoekende? Bang om een beslissing te nemen? Al wat dealers bezocht? Proefritten gemaakt? Ervaringen?
Koen antwoordt op 22 november 2010:
""Zoek dus nu een benzineauto, zuiniger in verbruik dan de huidige auto die meer power heeft maar geen ""
En 'de kop er vanaf'.
Maar ook : een diesel kan eventueel ook.
Als ik het laatste lijstje van Bert bekijk, zitten er daar een heel aantal wagens tussen met meer tot veel meer cilinderinhoud dan je huidige 1.8. Gaande van 2.0 over 2.8 tot 3.3.
Ondanks alle ontwikkelingen op gebied van zuinigheid, geldt toch nog altijd (algemeen gezien) : hoe groter de cilinderinhoud, hoe dorstiger.
Bekijk nog eens dat lijstje van Bert, kijk welk merk voor je in aanmerking komt, zoek daarvan 2e hands exemplaren (worden ze wel aangeboden ? tegen welke prijs ? in welke staat ?), ga eens kijken, proefrit maken en als laatste (maar ook op voorhand eigenlijk 😉 ) : vergelijkend trekrapport maken en vragen.
Andere mogelijkheid (en zuiniger) : orienteer je op een diesel ipv een benzine.
Maar dat is wel een ander gevoel (en gehoor) van rijden.
Ook weer : ondanks alle modernse technieken, blijf je een diesel harder / anders horen dan een benzine.
Het schakelwerk van een diesel is anders dan dat van een benzine : kortere verhoudingen, sneller opschakelen gewenst.
Harrie antwoordt op 22 november 2010:
Nog steeds zoekende ja, maar...In mijn eerdere berichten was de INSCHATTING van de caravan 1300 kg. Inmiddels dus die caravan gekocht ( dus niet te beroerd een weloverwogen keuze te maken ), leeg gewicht = 990 kg en max. gewicht = 1300 kg zijn nu harde feiten. Ook al ervaren hoe mijn auto op de caravan reageerde ( hoewel de caravan bij het ophalen nog vrij leeg was en ook zeker niet optimaal beladen was ).
Vwb die autokeuze:
Ga zeker bij dealers langs en zal ook een proefrit ( zonder caravan ) maken maar dan zit ik wel verder in het traject en heb ik hooguit 2 merken en types op het oog.
Zit in "dit project" nu nog in de selectiefase ( 80 kg kogeldruk, mpv, zuinig, geen 4x4, bij voorkeur benzine boven diesel, automodel 2005-2006 ) van auto's die voldoen aan de gestelde eisen. Ik kan niet duidelijker zijn, denk ik. Merk verder op dat er op dit forum de vraagstelling over het algemeen slecht gelezen wordt, een enkeling daargelaten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 november 2010:
Harrie: De meeste 'middenklassers' mogen maximaal 75 kg kogeldruk hebben. Ik zou daar niet wakker van liggen als je die belast met fietsen tot 80 kg. Zelfs wettelijk gezien zal het je niet direct een procesverbaal opleveren die 5 kg te veel. Je hebt dan wel heel wat meer keuze in auto's.
RobD antwoordt op 23 november 2010:
"Zit in "dit project" nu nog in de selectiefase ( 80 kg kogeldruk, mpv, zuinig, geen 4x4, bij voorkeur benzine boven diesel, automodel 2005-2006 ) van auto's die voldoen aan de gestelde eisen."
Harrie wat let je om stappen te ondernemen, zelf!! Of vragen al dan niet goed gelezen worden staat er los van. Antwoorden en opties genoeg gegeven, door meerdere mensen. JIJ moet beslissen met de keus die je zelf hebt opgelegd. Lijkt mij geen al te zware opgaaf, of twijfel je altijd zo lang? We zijn een maand verder en je hebt nog geen dealer bezocht?? Geen proefritje gemaakt? Alleen afgewacht?? In herhaling vallen voegt niets toe.
krijgh antwoordt op 9 januari 2011:
is een vw golf plus 16 tsi automaat een goede caravan trekker??
antwoordt op 9 januari 2011:
"ja" bij een caravan van 750 kg
"nee" bij een caravan van 1750 kg
En alles er tussen in kun je berekenen links boven op deze site onder "berekeningen".
Daar kun je van alles invullen om zo een voor jou geschikte combinatie te zoeken.
vrgr
JT®
Dirk antwoordt op 9 januari 2011:
Harry ik weet niet of je Accu,s uit de fietsen kunnen zo nee kan je mischien ook andere fietsen kopen waar het wel kan oa Giant en heb je meer keus in auto,s en mischien totaal nog goedkoper uit.
Dan kan een Toyota Verso bevoorbeeld ook met 60 KG kogeldruk om een voorbeeld te noemen.
Heb je wel Kwaliteit wat auto betreft en betaalbaar.
Gr
Bert.s antwoordt op 9 januari 2011:
Van: krijgh
Datum: 09 January 2011 om 10:25
is een vw golf plus 16 tsi automaat een goede caravan trekker??
Dacht dat de 16 tsi niet bestond?
of wel?
@Eric antwoordt op 9 januari 2011:
Bestaat inderdaad niet, hij zal wel een 1.6 FSI bedoelen denk ik.
antwoordt op 9 januari 2011:
Aangezien s en d naast elkaar op het toetsenbord zitten zou het ook een TDI kunnen zijn.
Maar een automaat heeft VW (nu) niet meer.
Wel DSG, maar dat is eigenlijk een gerobotiseerde handbak en staat in het eerder door mij genoemde overzicht dus onder de handbakken.
vrgr
JT®
krijgh antwoordt op 31 januari 2011:
inderdaad het moest zijn golf plus 1400tsi dsg.is dit een goede caravan trekker?
Bert antwoordt op 31 januari 2011:
Hangt er van af krijgh wat je er achter gaat hangen en er mee van plan bent. Antwoord op je vraag moet je in eerste instantie dus zelf geven. Bereken een of meerdere combinaties, vergelijk ze etc. met behulp van ons trekkrachtprogramma. Lees pagina's over stabiliteit, type versnellingsbakken en alles wat je maar op het goede pad moge brengen. Daar hebben we deze site voor ontwikkeld.
Een advies kun je opvragen als je een meer persoonlijke benadering van het prestatie- en veiligheidsprofiel van een combinatie wilt ontvangen, gebaseerd op je persoonlijke ervaring en reisdoelen. Zie het menuutje linksboven onder Advies. Succes.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.