Gert vraagt op 2 december 2006:
vandaag een trekhaak gemonteerd met een stopcontact met 13 polig bedradingset.
De 1e vraag gaat over de mistachterlicht aansluiting.
n.b. de bedrading zat al aan het stopcontact, ik moest alleen nog de bedrading op de auto aansluiten.
volgens mij is het stopcontact voorzien van een schakelaar zodat bij ingeplugde stekker en ingeschakelde mistachterlamp de mistsachterlamp op de auto uitgaat.
in het schema wordt twee maal over de mistachterlamp gesproken met de volgende tekst.
pennr 2 = mistachterlicht (blauw)
deze heb ik aangesloten op het mistachterlicht van de auto.
pennr 14 = mistachterlamp naar lampen (grijs)
deze heb ik nog niet aangesloten, maar waar sluit ik die op aan.
alle andere verlichting werkt verder goed, behalve de mistlamp schakeling.
2e vraag mag ik bij de permanente stroomdraad pennr 9 (die rechtstreeks naar de accu loopt en appart gezekerd is)
ook pennr 10 laadstroom accu in aanhanger aansluiten, dus ook op de permanente stroomdraad.
of kan ik pennr 10 beter op een andere wijze aansluiten ?
zo ja waarop dan.
hopelijk een beetje duidelijk gevraagd en alvast hartelijkdank !
groet, Gert
Gert antwoordt op 2 december 2006:
kleine aanvulling het gaat om een Multicon west stopcontact
en ik weet dat er al heel veel hierover gevraagd is ,maar ik heb mijn vraag / antwoord nog niet eerderop het forum gevonden.
vr.gr. Gert
Lex M antwoordt op 2 december 2006:
In de WeSt-contactdoos zit dus een schakelaar die kiest tussen mistachterlicht-auto en mistachterlicht-aanhanger.
Dat betekent waarschijnlijk (ik ken de doos niet) dat je de aanvoer (+) van het mistachterlicht-auto moet losmaken van het mistachterlicht-auto en vastmaken aan pool 2 van de contactdoos. Pool 14 van de doos moet verbonden worden met het mistachterlicht-auto. Op die manier kan de schakelaar zijn functie verwezelijken.
De 2 "constante stroomdraden" (9 en 10) en de bijbehorende massadraden hebben een doorsnede van 2,5 mm2. Beide kun je op de gebruikelijke manier van de accu halen. Denk je ook aan de massadraden?
Michiel antwoordt op 2 december 2006:
De draad in de auto die nu NAAR de mistlamp(en) van de auto gaat moet onderbroken worden. Het deel aan de kant van de lamp wordt aangesloten op die pen 14. De andere kant aan pen 2.
Pen 9 en pen 10 moeten NIET met elkaar doorvebonden worden. Pen 9 gaat (bij voorkeur via een zekering) aan de plus van de accu. Dat is de constante stroomdraad. Pen 10 moet geschakeld worden door een in de auto gemonteerd relais. Het relais moet bekrachtigd worden door het contact.
Naar mijn smaak is 2.5 kwadraat te weinig voor de koelkast. Neem daarvoor 4 kwadraat (10 en 11). Als de caravan een eigen accu heeft die tijden het rijden geladen moet worden neem dan 6 kwadraat voor 9 en 13. Anders is inderdaad 2.5 kwadraat wel genoeg.
Hier vind je een uitgebreide beschouwing over mistlampen op aanhangers en 13 polige aansluitingen in het algemeen
http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm
http://www.vlist.eu/mistlamp/index.htm
Suc6, Michiel
Lex M antwoordt op 2 december 2006:
Michiel, wat je geeft is de ISO-standaard.
Maar niemand kan je verplichten 10 via het contact te schakelen.
Voor de goede orde: in de standaard kabelboom van de caravan zijn de draden 9 en 10 en bijbehorende massadraden 2,5 mm2.
Hoe zinvol is het dan de draden in de auto dikker uit te voeren?
Michiel antwoordt op 2 december 2006:
Lex,
Inderdaad, niemand kan je verplichten de standaard te volgen en contact 10 geschakeld aan te sluiten. Maar je kan wel door ervaring wijs worden. Als je het niet doet en pen 10 (koelkast) ongeschakeld aan de plus legt, kom je geheid een keer met een lege autoacuu te staan.
Sommige caravans (Sprite o.a.) gebruiken de spanning op pen 10 om onderscheid te maken tussen toestand "rijden" en "stilstaan". Bij rijden dient dan pen 9 als laaddraad voor de caravanaccu, bij stilstaan is het de voeding voor binnenverlichting en zo. Bij constante stoom op pen 10 doet dan de waterpomp en de binnenverlichting het niet.
Wat betreft de draaddikkte, inderdaad de standaard kabelboom is vaak maar 2.5 kwadraat. M.i. heeft het dan toch zin de bedrading in de auto dikker te maken. Het is bij electrische bedrading niet zo dat het dunste deel allesbepalend is. Het is de totale werstand die telt en als de helft van de lengte een lage weerstand heeft, is de totale weerstand toch merkbaar lager en dus het spanningsverlies kleiner dan wanneer de hele lengte dun is. Vergelijk het maar met de hele afstand lopen of de helft van de afstand lopen en de rest met de bus.
Lex M antwoordt op 2 december 2006:
Nog 1 keer, Michiel 😉
Hoe dik denk je dat de bewuste draden zijn in een standaardautokabelboom?
Ik ben het natuurlijk wel met je eens: hoe dikker, hoe beter.
Michiel antwoordt op 2 december 2006:
Lex,
Wat ik denk is dat ze in de meeste kabelbomen ze te dun zijn.
Gert antwoordt op 3 december 2006:
Lex en Michel bedankt voor jullie snelle reactie
Het is voor mij nu helemaal duidelijk nogmaals bedankt
vriendelijke groet, Gert
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.