Caravantrekker.nl

Trekhaak ford c max

Leoo vraagt op 4 november 2010:

Ik heb een trekhaak door de ford dealer laten monteren, maar ze waren de vaste voeding vergeten. Deze hebben ze naderhand aangelegd van een 12 V aansluiting in de kofferbak, waardoor de zekering achter de beplating zit. Dus slecht bereikbaar. Zijn er dan geen montage instructies voor het monteren en aansluiten van trekhaken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 4 november 2010:

Of ze de vaste voeding waren vergeten is nog maar de vraag.
U kunt in de optielijst aangeven welke stekkerdoos (7 of 13 polig) u wilt laten monteren. Bij de optie 13p staat heel vaak een voetnoot. En als u de daarbij behorende kleine lettertjes leest ontdekt u dat er slechts 7 of 8 draden van de rijverlichting worden aangesloten voor die prijs. Wilt u meer, bv 1 of 2 dikke stroomdraaden met relais van de accu naar de stekkerdoos, dan moet u daar specifiek opdracht voor geven en uiteraard ook voor betalen. Dus als u dat zelf niet van te voren heeft aangegeven dan is uw dealer dus niets vergeten. Maar aansluiten vanuit de kofferbak (waar van af? sigarettenaansteker?) zou zeker niet mijn voorkeur genieten. 2 stuks goede 4 mm2 draden laten leggen (en betalen) vanaf de accu is mijn advies.
vrgr
JT®


arco antwoordt op 4 november 2010:

Idd JT en dan 1 draad via een relais en het contact. dan kan de koelkast nooit de accu van de auto leeg trekken. als je dit netjes aan wil leggen door de auto heen is dat wel even werk.

groetjes arco


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@Leo de Dealer is wel wat vergeten,het is zoals JT zegt maar,en zeker een Merkdealer moet dan even aankaarten wat er voor komt kijken als het Kompleet 13 polig moet worden en dat even van te voren bespreken.
Als hij dat niet gedaan heeft is het een grote .......,want hij weet dat er een grote kans is dat er ook een Caravan mee getrokken moet worden.
In zoon geval is het voor mij gelijk klaar of hij herstelt het op zijn eigen kosten omdat hij in gebreke geweest is of hij heeft pech en is een klant kwijt.
De keus aan hem en geen Discusie mogelijk.


RobD antwoordt op 4 november 2010:

"In zo'n geval is het voor mij gelijk klaar of hij herstelt het op zijn eigen kosten omdat hij in gebreke geweest is of hij heeft pech en is een klant kwijt."

Het is zoals JT aangeeft, veelal zit er in een compleet gemonteerde stekkerdoos een stuk meerwerk en geen "in gebreke gebleven" werk. De doos is volgens instructie geplaatst en aangesloten zonder meerwerk, foutje van beide.
Wat de dealer ook denkt wat er eventueel mee getrokken gaat worden staat buiten het uitgevoerde werk.
Samen even een babbel maken en er op een menselijke manier uitkomen is de beste optie.


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@RobD ook jij begrijpt het niet ik kom bij de Dealer en vraag of hij een Trekhaak kan monteren daar hoort een stekkerdoos bij ongeacht wat.
Of ik als klant wel of niet weet wat er mogelijk is doet er niet toe.
Een kwaliteitdealer laten we het zo maar zeggen vraagt wat ik er wil moet trekken.
En naar gelang mijn antwoord als klant en ik zeg Caravan hoort hij te vragen 7 of 13 polig.
En als ik een niet al te slimme klant ben en zeg dat weet ik niet,hoort hij te zeggen dat ik eerst even aan mijn Caravandealer moet vragen wat voor STEKKER er aan de caracan zit.
Want ik ben zelf geen slimme klant weet je nog dus ik kan het zelf niet zien.
Als het goed is kom ik dan tereug bij mijn Autodealer en zeg het is een Jager of Multicon (WEST)
Dan hoort mijn Autodealer me de voor en nadelen uit te leggen van beide met of zonder verloopstukken.
Voor het geval ik en nog een Fietsenrek en eventuele Aanhanger heb.
En zo hoort men te werken en niet op jouw manier.


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@Robd je geeft het zelf al aan samen een babbel maken maar wel van te voren en niet erna,want dat is de reden dat van de 10 mensen die je spreekt hier over met een 13 polige contactdoos er 7 weer terug moeten.
En ik hoor waarschijnlijk hetzelfde als jij van die zeven wist ik veel hoe dat zit. en de DEALER weet het wel.!!!!!!!


RobD antwoordt op 4 november 2010:

Dirk, jongen. Een dealer is geen trekhaak specialist, zeker geen c/van specialist. Hij monteert datgene wat jij vraagt, niet meer, niet minder. De klant geeft aan wat hij wil.
Hiervoor zijn standaard regels en standaard prijzen, meerwerk word verrekend.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 november 2010:

Precies... en dan zal de dealer zo snel en goedkoop mogelijk zijn werk proberen te doen. Een permanente aansluiting maakt hij dus bij een aansluiting die in de kofferbak voorhanden is maar ongeschikt is voor grote stromen van een koelkast en/of opladen van een accu. Als je dat laatste wel allemaal wil zal je daar expliciet om moeten vragen (en betalen)!


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@Menno en RoB jullie mogen het eens zijn ik heb al 35 jaar trekhaken onder mijn auto,s en heb altiid Renault en nu Toyota gereden,ik hoef alleen maar te zeggen 13 polig en de Dealer vraagt aan mij Jager of Multicon en vraagt ook nog welke Multicon en Koelkast via Relais contact geschakeld of niet.Het enige wat ik aan geef is de dikte van de draden want dat hebben ze wel,als je niets zegt dan gebruiken ze gewoon 1,5 gaat lekker makkelijk in de Doos


Jan antwoordt op 4 november 2010:

Wanneer je aan klant vraagt welke aansluiting er moeten worden gemaakt dan weten 7 van de 10 niet eens wat er allemaal mogelijk is of moet zijn. Velen kiezen dan voor de standaard in de verwachting dat het wel goed zit.
Wanneer dan de caravan in het voorjaar uit de stalling moet worden gehaald is het hommeles.
Vaak eindigt dit in een van het kastje naar de muur spelletje. Of met een kluitje in het riet. Daar wordt niemand vrolijk van.
De enige die dit kan voorkomen is de klant zelf. Laat je dus goed informeren en spreek vooraf duidelijk af wat wel en niet moet worden aangesloten.
Als caravanner stop je zelf die stekker er telkens in. 😉


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@Jan mischien dat jullie uit de Randstad komen en men daar wat anders met de klant omgaat maar ik vertel geen Fabeltjes.
Dus het had wel leuk geweest wanneer er iemand gezegd had Topdealer maar men kan hier alleen maar verder neuzelen en daaraan voorbij gaan.
Maar voor mij is het de gewoonste zaak van de wereld en nu is het voor mij klaar
MV


leoo antwoordt op 4 november 2010:

Ik had duidelijk aangegeven dat ik een vaste voeding wou i.v.m een caravan. Dus wie luistert er nou niet goed.


Dirk antwoordt op 4 november 2010:

@Leo uit jouw vraagstelling kan je niet opmaken dat je het gevraagd had alleen maar dat ze het vergeten waren.
Zo zie je hoe moeilijk het is om elkaar te begrijpen, al doen we nog zo goed ons best.
mv


Tijs antwoordt op 4 november 2010:

Ik kan niet oordelen voer wie er in deze discussie gelijk heeft. Maar om dit soort discussies te voorkomen heb ik bij mijn vorige en bij mijn huidige auto het aansluitschema van deze site meegenomen naar mijn Ford dealer. Heeft in beide gevallen prima gewerkt.


Jan antwoordt op 4 november 2010:

Zijn er dan geen montage instructies voor het monteren en aansluiten van trekhaken.

Nee, geen standaard tenminste. Wat jij wil wat jij betaald.

Je kan het wel denken gezegd te hebben maar zij kunnen denken het niet verstaan te hebben.
Laat het op de werkorder schrijven. Het is nu welles nietes en de rekening ligt in het midden.


RobD antwoordt op 5 november 2010:

" Het enige wat ik aan geef is de dikte van de draden want dat hebben ze wel,als je niets zegt dan gebruiken ze gewoon 1,5 gaat lekker makkelijk in de Doos"

Ziehier de tegenspraak in het hele relaas !! Toch aangeven wat je daadwerkelijk wil?!!


Dirk antwoordt op 5 november 2010:

@Robd ik geloof dat het bij jou alleen maar de bedoeling is om je gelijk te halen of zout op slakken wil leggen.
Anders is dit soort antwoorden niet uit te leggen want doet verder niet terzake met bovenstaande.
Er is niet een (monteur) die het prettig vind om 4,0mm in een doosje te frommelen stug en lastig want als je zo veel kennis van zaken hebt weet je ook dat het er 2x plus en 2x min worden en dat tussen die andere soepele draden.
Dus als je dat niet aangeeft doen ze het mooi niet.
Ben benieuwd hoe je je hier weer uit praat.????????


RobD antwoordt op 5 november 2010:

Dirk, mijn gelijk, al dan niet, doet niet ter zake.
Je vertelt vaker een verhaal, zo standvastig en zo vol contradictie's dat het erg opvalt.
Een mening geven word over het algemeen goed aangenomen, van wie dan ook, maar zal wel onderbouwt moeten zijn.
Een mening geven die gelardeerd is met contradicties is voor niemand wenselijk, en word je er op gewezen.
Dat dit bij jou in slechte aarde valt is niet mij te verwijten, maar geheel jezelf.

Ook in dit geval: je verwoord een paar maal een mening, je goed recht. Een paar antwoorden verder ga je jezelf tegenspreken ??!!!! Niet ik of een ander, jijzelf.
Hierop komt gegarandeerd een weerwoord, Dirk?


Koen antwoordt op 6 november 2010:

Ik denk dat je niet goed leest, Rob.
Lees ook de regels ervoor / vòòr de quote die je geeft.
Daarin staat een heel gesprek van Dirk met de dealer, zoals HIJ het doet met 35 jaar 'ervaring met trekhaken onder zijn auto's'.
Hij zegt nergens dat iedereen zoveel "ervaring" heeft en op de hoogte is, maar als er een gesprek VOORAF gebeurt (in de aard zoals hij al 35 jaar voert), is het enige wat "mis" kan gaan dat er een 1.5 ipv 2.0 draad gestoken worden.
En dàt weet enkel de caravanner die op voorhand informatie opzoekt op een forum, in een handboek, bij medecaravanners, etc.
Ook nog op werkorder zetten, zoals al aangegeven, en bij onvoldoende bekabeling (in aantal) ligt de bal terug bij de plaatser van de trekhaak.

Ik quote hier het geheel :
"""@Menno en RoB jullie mogen het eens zijn ik heb al 35 jaar trekhaken onder mijn auto,s en heb altiid Renault en nu Toyota gereden,ik hoef alleen maar te zeggen 13 polig en de Dealer vraagt aan mij Jager of Multicon en vraagt ook nog welke Multicon en Koelkast via Relais contact geschakeld of niet.
Het enige wat ik aan geef is de dikte van de draden want dat hebben ze wel,als je niets zegt dan gebruiken ze gewoon 1,5 gaat lekker makkelijk in de Doos."""


Dirk antwoordt op 6 november 2010:

@Koen Rob zal wel niet thuis geven,meestal als je het niet met hem eens bent of zeker als je zegt dat hij niet goed leest.


RobD antwoordt op 6 november 2010:

@ Koen.
De essentie van dit hele geneuzel, en dit is echt het laatste woord, is het volgende: Er word door iemand een bewering gedaan die getackeld word. Die iemand gaat door in zijn volharding met een volgende bewering. Al dan niet onderbouwd.
3 of 4 beweringen verder blijkt die iemand dan toch van zijn bewering af te stappen door weer een uitspraak, die haaks staat op datgene wat eerder beweert werd. In mijn opinie erg vreemd. En in deze topic niet voor het eerst.
Dat deze iemand daarnaast al meerdere keren een erg onpersoonlijk ondertoontje gebruikt, en hiervoor al meerdere malen is gewezen om de topic: 'Niet relevant' eens geheel door te lezen, maakt het geheel nog meer irritant.


Jan antwoordt op 6 november 2010:

Het geven van leesopdrachten in "niet relevant" is ook irritant Rob. Het beste is nog steeds dat er niet gereageerd wordt als iets niet in de smaak valt. Gewoon elkaar een beetje ruimte geven en niet politieagentje spelen?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker