Caravantrekker.nl

Trekker (BE rijbewijs) + oplegcaravan en BPM

Wevedeka vraagt op 24 november 2010:

Als je een iveco daily dubbelcabine trekker neemt met schotel voor het opleggen van een "caravan" moet daar dan bpm over betaald worden, zoals bij een camper? Je hebt dan altijd een voertuig, de caravan/camperachtige opbouw kun je laten staan. Combinatie is kort en wendbaar + hoog laadvermogen : mag je tot ?? ton gaan (wat is dan toegestaan voor klein riijbewijs?) Gebruikt heb je een trekker voor zo' n 15000€. De oplegcamper heeft een lange levensduur maar de trekker kun je vervangen, redelijk veel keuze in.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Willem antwoordt op 24 november 2010:

Hieronder wat leesvoer,

Lijktallemaal mooi, de praktijk is anders.

Opleggercaravan (5th Wheelers) zijn in europa heel moeilijk te verkopen.

Gebruikt is al helemaal een probleem, er is geen vraag uit de markt.

Daarbij komt complexe regelgeving die in het buitenland afwijkt van de wet in NL.

Kortom bezint eer ge begint.


Wat betekent dit voor rijbewijs BE - Trekker - oplegger?
Tot 15 januari 2010 was de richtlijn:

treingewicht - eigen gewicht = trekgewicht
Dit gaf de volgende trekgewichten:
trekkend voertuig trekgewicht
Iveco Daily met Jeep-as 15.000 kg - 2.000 kg = 13.000 kg
Iveco Daily 11.990 kg - 1.900 kg = 10.090 kg
Renault Mascott 11.990 kg - 2.190 kg = 9.800 kg
Mitsubishi Canter 11.000 kg - 2.200 kg = 8.800 kg
Mercedes Sprinter 8.750 kg - 1.500 kg = 7.250 kg
Volkswagen Crafter 8.750 kg - 1.500 kg = 7.250 kg
Nissan Cabster 8.750 kg - 1.750 kg = 7.000 kg



Sinds 15 januari 2010 is de volgende richtlijn ingevoerd:

treingewicht - eigen gewicht = trekgewicht
Het trekgewicht is daarbij maximaal 5 maal de schoteldruk.
Dit geeft het volgende resultaat:
eigengewicht schoteldruk max.oplegger massa
2.500 kg 1.000 kg 5.000 kg
2.400 kg 1.100 kg 5.500 kg
2.300 kg 1.200 kg 6.000 kg
2.200 kg 1.300 kg 6.500 kg
2.100 kg 1.400 kg 7.000 kg
2.000 kg 1.500 kg 7.500 kg
1.900 kg 1.600 kg 8.000 kg
1.800 kg 1.700 kg 8.500 kg
1.700 kg 1.800 kg 9.000 kg
1.600 kg 1.900 kg 9.500 kg
1.500 kg 2.000 kg 10.000 kg


Als u dus een trekker heeft met een treingewicht van 11.500 kg en een eigen gewicht van 1.500 kg is het trekgewicht 10.000 kg (ca. 8.000 kg netto). Wilt u zwaardere lading vervoeren dan zult u moeten kiezen voor een autonome aanhanger of een easy-back aanhangwagen.



Tachograaf gebruik
Alle voertuigen met grijs kenteken of vrachtwagens boven de 3.500 kg zijn verplicht te rijden met een tachograaf.
Dat geldt voor alle vrachtwagens, maar ook bestelwagens met aanhangwagen of oplegger en zelfs 4x4 met aanhangwagen hebben die verplichting.
In het buitenland zijn er nagenoeg geen vrijstellingen. In Nederland daarentegen gelden verschillende vrijstellingen. Deze zijn te vinden op de website Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Een aantal vrijstellingen, welke gelden voor onze klanten, zijn de volgende:

•de volgende combinaties:
◦Voertuig(combinaties) met een totaalgewicht van 7.490 kg, welke minder dan 12 uur per week rijden;
◦Terreinwagens tot 2.240 kg met aanhangwagen en een totaalgewicht van 5.250 kg;
◦Trekker (leeg) 1990 kg met oplegger en een totaalgewicht van 5.500 kg;
•voertuigen voor goederenvervoer van (of zonder bestuurder gehuurd door) landbouw-, tuinbouw, bosbouw-, veeteelt of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf. Op voertuigen van hoveniers, die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf;

•voertuigen, dan wel voertuigcombinaties, met een totale toegestane maximummassa tot 7.500 kg, die in Nederland eigen materiaal en uitrusting vervoeren, op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is. In de handhaving geldt dat een bestuurder vervoer niet als hoofdactiviteit heeft als hij kan aantonen per week minder dan 12 uur op zo\'n voertuig te rijden;

•alle voertuigen die specifiek zijn ingericht voor het bijdragen aan de aanleg van, het onderhoud van en toezicht op een weg, zoals gedefinieerd in de Wegenverkeersweg 1994. Deze wet is te vinden op Overheid.nl;
Als een bestuurder dit voertuig op een ander voertuig (bijvoorbeeld met een trekkend voertuig en dieplader) naar de plaats van het werk rijdt, zelf in één dienst beide voertuigen bestuurt en dit ook kan aantonen, is de verordening hierop niet van toepassing;

•voertuigen die worden gebruikt in verband met de rioleringsdienst, diensten ter bescherming tegen overstromingen, diensten met betrekking tot de water-, gas of electriciteitsvoorziening, de ophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, diensten van telegrafie en telefonie, radio- en televisie-uitzendingen, evenals voor de opsporing van zend- of ontvangstapparatuur voor radio en televisie;

•marktkoopwagens, waarvan het gebruiksdoel is gericht op het verkopen van de vervoerde goederen vanuit het betreffende voertuig op de plaatselijke markt, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is;

•voertuigen die worden gebruikt als rijdende werktuigen en werkplaatsen, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is.


@Eric antwoordt op 24 november 2010:

Bron vermelden is wel zo netjes Willem. 😉


Andreas antwoordt op 24 november 2010:

Naar idee klopt het tachograafgebruik niet. Het gaat immers om een BE-combinatie. Een bderijfsauto <3500kg hoeft niet te zijn voorzien van een tachograaf.


antwoordt op 25 november 2010:

En ja, er moet BPM betaald worden (afbouw in 60 maanden)als u partikulier bent.
Stel u koopt een trekker (diesel) van 2,5 jr oud en een gewicht van 2000 kg waar oorspronkelijk bv 10000,- BPM op zat.
U betaalt dan de vraagprijs en daarover 19 % BTW en 5000,- BPM en bovendien de MRB voor bestelbus particulier is 1688,- per jaar.
vrgr
JT®


Cees antwoordt op 25 november 2010:

Bovendien vrees ik dat een dergelijke combinatie in Duitsland wel eens onder het \'weekendrijverbod\' gaat vallen. Dat geldt eigenlijk ook voor bestelauto\'s met caravan maar die laat men bijna altijd ongemoeid. Of dat ook met een dergelijke combinatie ook het geval is? Je valt wel erg op en het lijkt ook ernstig op een kleine vrachtwagen.


Rico antwoordt op 25 november 2010:

Je moet inderdaad BPM betalen als je een particulier bent. De wegenbelasting van de trekker is ook niet mals, want de trekker komt niet als camper op kenteken te staan. Gelijk een caravan hoeft bij mijn weten ook voor de kampeeroplegger zelf geen BPM te worden betaald.

Wij kwamen in september op de terugweg vanuit Noorwegen een Nederlander tegen, in Duitsland, met BE-trekker met kampeeropleggertje. De oplegger was vrij kort en als ik het goed gezien heb ook voorzien van sturende as. Dat levert een superwendbare combinatie op.

Ik heb een soortgelijke combinatie ook weleens uitgezocht qua mogelijkheden. Dan zou de trekker onze dagelijkse auto worden, we rijden nu met een busje. Aangezien wij in de gehandicaptenregeling vallen hebben we een laag wegenbelastingtarief. Bij de BE-trekker lukt dat niet, die heeft geen vaste laadbak.

Vergis je trouwens niet in het totaalgewicht van de combinatie, en dat vooral vanwege trekgewichten zoals je dat op deze site kunt uitrekenen. Een opleggertje is niet echt superlicht. Al met al was mijn eindconclusie dat het een leuk idee is, maar voor ons te duur en qua trekken in de bergen niet al te best.

Groet,

Rico


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker